Gå til innhold

Hvor forsvinner plassen på disken?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en ny pc hos Datakjeden. En "Entry level4400+" . Det sto opprinnelig 250GB. Når jeg går på egenskaper så er det plutelig bare232GB. Er det Vista som bruker så mye bites?

Jeg har max. innstallert programmer, bilder, dokumenter etc. på 10GB. Men nå er det bare 188GB igjen! Hva er det som "stjeler" så store ressurser? Dette skjønner jeg ingen ting av. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manglende harddiskplass og diskrelatert ting i Win

 

4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre?

 

Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem.

 

Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter:

1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB

G = giga = 10^9

M = mega = 10^6

k = kilo = 10^3

(K = Kelvin)

Dette er hva operativsystemene bruker:

1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB

Gi = gigabinary = 2^30

Mi = megabinary = 2^20

Ki = kilobinary = 2^10

Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB.

 

For å regne ut sånn ca hvor stor din disk blir i Windows/*n*x, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3).

 

Typiske approksimerte diskstørrelser [oppgitt SI-størrelse ≈ iB-størrelse (Win/*n*x/etc)]:

200 GB ≈ 186 GiB

160 GB ≈ 149 GiB

120 GB ≈ 111 GiB

80 GB ≈ 74 GiB

I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er noenlunde neglisjerbart. Ta verdiene med en klype salt, men de skal stemme sånn noenlunde.

 

Mer info: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

 

 

 

Har du windows på den disken har du en swap-fil som ligger å tar opp plass. Du har sikkert en papirkurv som også inneholder noen giga.

Lenke til kommentar

Om det er Vista så vil jeg tro det er "recovery" funksjonen. ALtså en backup som vokser...

 

http://www.hardware.no/guider/programvare/...gspunkter/38413

 

Utdrag fra artikkel:

 

Fungerer ikke med Home

Skyggekopier er imidlertid kun tilgjengelig i Vista Business, Enterprise eller Ultimate. Vista Home/Home Premium-brukere har ikke tilgang til denne funksjonen - til tross for at skyggekopier opprettes på harddisken også for disse versjonene av Vista.

Med andre ord: Selv om du sletter en fil i Vista Home, finnes det altså en skjult kopi av filen som ikke er mulig å slette. Du må i utgangspunktet oppgradere til Ultimate, Enterprise eller Business for å få tilgang - men heldigvis finnes et triks.

 

 

Selve trikset

Trikset går ut på å slette en fil uten at et gjenopprettelsespunkt blir opprettet, og dette gjøres ved å deaktivere funksjonen for systemgjenoppretting.

 

Slå av systembeskyttelse via Kontrollpanel, System og vedlikehold, System. Fjern haken ved stasjonen som ikke skal ha beskyttelsen.

 

 

Slett den aktuelle filen og tøm papirkurven.

 

Kjør Diskopprydding - den finner du ved å trykke på Start-knappen og søke etter diskopprydding.

 

Slå på systembeskyttelse igjen - dette gjør du på samme måten som i trinn 1, bortsatt fra at du setter igjen haken ved den aktuelle stasjonen.

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
Dette kommer av at Windows og harddiskprodusentene regner 1Gb på forskjellige måter.

 

I Windows regnes 1GB som 1000Mb

Harddiskprodusentene har 1 GB som 1024Mb.

8949548[/snapback]

 

Ikke glem stor B for bytes, ellers havner man i bit som da er åtte ganger lavere. Forklaringen din er forøvrig omvendt av det faktiske. Harddiskprodusenter regner 1000MB som 1GB mens Windows regner 1024MiB som 1GiB.

Endret av inventum
Lenke til kommentar
Om det er Vista så vil jeg tro det er "recovery" funksjonen. ALtså en backup som vokser...

 

http://www.hardware.no/guider/programvare/...gspunkter/38413

 

Utdrag fra artikkel:

 

Fungerer ikke med Home

Skyggekopier er imidlertid kun tilgjengelig i Vista Business, Enterprise eller Ultimate. Vista Home/Home Premium-brukere har ikke tilgang til denne funksjonen - til tross for at skyggekopier opprettes på harddisken også for disse versjonene av Vista.

Med andre ord: Selv om du sletter en fil i Vista Home, finnes det altså en skjult kopi av filen som ikke er mulig å slette. Du må i utgangspunktet oppgradere til Ultimate, Enterprise eller Business for å få tilgang - men heldigvis finnes et triks.

 

 

Selve trikset

Trikset går ut på å slette en fil uten at et gjenopprettelsespunkt blir opprettet, og dette gjøres ved å deaktivere funksjonen for systemgjenoppretting.

 

Slå av systembeskyttelse via Kontrollpanel, System og vedlikehold, System. Fjern haken ved stasjonen som ikke skal ha beskyttelsen.

 

 

Slett den aktuelle filen og tøm papirkurven.

 

Kjør Diskopprydding - den finner du ved å trykke på Start-knappen og søke etter diskopprydding.

 

Slå på systembeskyttelse igjen - dette gjør du på samme måten som i trinn 1, bortsatt fra at du setter igjen haken ved den aktuelle stasjonen.

8949545[/snapback]

 

Jeg prøvde dette men fant ingen "hake" jeg skjønte ikke dette. Det kom bare frem opplysninger om min datamaskin, når jeg gikk inn på "system" :ermm:

Lenke til kommentar
Mulig denne hjelper deg litt mere

 

Men vær klar over at du stenger av System recovery funksjonen!! Eget ansvar!

8949937[/snapback]

det hjalp ja, fikk frigjort 17GB. :D Råbra! Hvor ofte kan man gjøre dette "trikset"?

8950016[/snapback]

 

 

Har du deaktivert Recovery funksjonen så tror jeg ikke du behøver å gjøre det mere... Alt etter dette er "ekte" forbruk" av diskplass.

 

Håper bare du ikke en dag kommer til å trenge den! :blush:

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar

Stemmer det! :D Lærte noe nytt idag osgå!

 

How to Disable Hibernation on Windows Vista?

 

Utdrag fra artikkel:

 

Hibernation is a feature introduced in Windows 2000 and later in Windows XP which allows your computer to enter a sort of "deep sleep" mode - your computer's state is preserved, and it uses far less power than if you just put your computer into Standby mode. But in order to enable your system to Hibernate, Windows reserves a hidden file (c:\hiberfil.sys) which is roughly equal in size to the amount of RAM your system has. Hence if you have 2GB of RAM in your system, then you'll have a corresponding hiberfil.sys file which is roughly 2GB in size. This is perfectly fine and harmless if you plan on using the Hibernation feature and you have plenty of hard disk space to spare. On my desktop machine, however, I don't plan on using the Hibernation feature (since this system is always on as a server/workstation) and my drive space is at a premium.

 

Disabling the Hibernation feature in Windows XP was fairly straightforward using the Power Options in the Control Panel. It's a bit trickier in Windows Vista, though, since there's no graphical way of disabling this via the Control Panel. (Or if there is, I certainly didn't find it!)

 

Luckily, though, Hibernation is easy enough to disable via the command line.

 

Here's how:

Click Start (or the Windows Logo) -> All Programs -> Accessories.

 

In this folder you will see an entry labeled Command Prompt. Right-click this entry and select "Run as administrator."

 

At the command prompt, type "powercfg -h off" (without the quotes) and press Enter.

 

Unfortunately there's no confirmation message to indicate whether or not you were successful.

 

But we can confirm this for ourselves by typing "dir /a:h c:\hiberfil.sys" (again, without the quotes) and pressing Enter.

If we were successful then you should get a message which says "File Not Found."

Voila!

We have just disabled Hibernation and freed up some disk space.

 

But if you decide that you want to enable Hibernation later you can do so by following steps 1-3 again, but this time specify "on" instead of "off" during step 3.

 

Note: If you get a User Account Control dialog during any of the above steps you can simply click Continue.

 

Ellers fant jeg disse linkene også:

 

http://www.vistaclues.com/how-to-increase-free-disk-space/

 

http://www.watchingthenet.com/how-to-reduc...em-restore.html

Endret av Master Chiun
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...