Gå til innhold

- Iphone-tastaturet er elendig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei så teit med telefon utan knappar. Det verste av alt er at fleire produsentar kuttar ut knappane berre for å konkurrere med den stygge telefonen der. Eg kjem nok aldri til å kjøpe ein telefon utan tastatur. At produsentane kallar det for «revolusjon» å fjerne tastaturet, så kallar eg det for flopp, med tanke på kor dårleg det fungerer å skrive med skjermen.

 

Om ikkje så lenge så kan vi berre gjette om Apple greier å fjerne tastaturet på Macene også. Du veit vel dei brukar berre ein museknapp, så Apple er nok ein stor motstander av knappar. dei har etterkvart begynt å produsere mus med fleire knappar, så dei forstod til slutt kor upraktisk det var.

Lenke til kommentar
morosomt at den journalisten heter dvorak til etternavn da...

8811523[/snapback]

Hehe det var det første jeg tenkte på når jeg leste den artikkelen også :!:

8811538[/snapback]

 

Enda mer morsomt er det at tastaturet som vises på iphonen i bildet har dvorak layout :p

Lenke til kommentar

John Dvorak er en av de mest høytskrikende "bedreviterne" når det kommer til data og IT. Fyren tar seriøst nesten _alltid_ feil. :) Søk på Slashdot eller Digg etter "John Dvorak" og gjør dere klare til å le dere skakke over alt tøvet som kommer spyttende ut av kjeften på han.

Lenke til kommentar
De har vel testet dette ut og inn så det vil overraske meg om det er så elendig som han skal ha det til...

8812274[/snapback]

Du har kanskje aldri vært med på utvikling av et produkt, du?

 

Hvis en designløsning er dårlig i utgangspunktet, så er det ikke mulig å "teste den god" igjen. Men rett som det er går noen i den fella. De har track på det meste, og tenker at de små tingene som fortsatt plager dem vil bli løst i nærmeste framtid. Men så kommer dagen da produktet skal lanseres, og problemet er fortsatt ikke løst ...

 

Jo kortere utviklingstid, jo større sannsynlighet for at produktet lanseres med kjente feil og mangler. (Så får de heller prøve å rette det opp i neste versjon, eller ved å release ny firmware, eller ...)

Lenke til kommentar

nebrewfoz: Du har tydeligvis aldri vært med på utviklingen av et Apple-produkt i alle fall. :) Det du skisserer der er Microsoft-tankegang/hendelsesforløp. Apple har jo gang på gang vist at de ikke er redde for å gå tilbake til tegnebordet midt i eller mot slutten av en utviklingsprosess, noe som også gir seg til kjenne i kvaliteten på produktene de har - spesielt innenfor området brukeropplevelse.

Lenke til kommentar
nebrewfoz: Du har tydeligvis aldri vært med på utviklingen av et Apple-produkt i alle fall. :) Det du skisserer der er Microsoft-tankegang/hendelsesforløp. Apple har jo gang på gang vist at de ikke er redde for å gå tilbake til tegnebordet midt i eller mot slutten av en utviklingsprosess, noe som også gir seg til kjenne i kvaliteten på produktene de har - spesielt innenfor området brukeropplevelse.

8812476[/snapback]

Jeg har ikke utviklet for verken Apple eller Microsoft, jeg, så jeg kjenner ikke tankegangen hos noen av dem.

 

Og mitt poeng var ikke ment som kritikk av Apple generelt - jeg ser ikke en gang at det går an å tolke det på den måten. Dette gjelder alle, og ikke bare i IT-sektoren.

 

Men jeg har opplevd at til og med Apple har lansert produkter som etter kort tid har vist seg å ikke holde mål (på enkelte punkter). Dårlig batteri-handling i iPod og iPod nano-display som lett fikk riper er to eksempler. Nyere iPod-utgaver har løst disse problemene.

Lenke til kommentar
Ser ut som bokstavene er plassert veldig rart? Ikke QWERT i alle fall.

8812336[/snapback]

De er plassert i dvorak-layout (som jeg nevner i en tidligere post). Jeg regner med at det er konfigurerbart hva slags tastelayout man vil ha på iphonen, slik det er på mange andre touch-skjerm tastaturer.

Lenke til kommentar
BLir ikke overasket om ophone tastaturet faktisk er dårlig, selv om jeg tviler på at det er så dårlig som artikkelen skisserer. Det er jo grenser for hvor presist og godt et virituelt tastatur kan bli. Man mister jo helt muligheten til fysisk feedback.

8819322[/snapback]

 

Samsung har utviklet en teknologi for å gi fysisk feedback ved bruk av touchscreen, basert på vibrering. Dette kommer i F700-telefonen, som er relativt lik iPhone. Men vet ikke om Apple har noe lignende...

Lenke til kommentar
Samsung har utviklet en teknologi for å gi fysisk feedback ved bruk av touchscreen, basert på vibrering. Dette kommer i F700-telefonen, som er relativt lik iPhone. Men vet ikke om Apple har noe lignende...

8823866[/snapback]

 

Ja, det er nå så, men jeg tviler sterkt på at det er like bra som helt vanlige knapper. Med tiden blir det sikkert det, men ikke nå eller neste telefon.

Lenke til kommentar
BLir ikke overasket om ophone tastaturet faktisk er dårlig, selv om jeg tviler på at det er så dårlig som artikkelen skisserer. Det er jo grenser for hvor presist og godt et virituelt tastatur kan bli. Man mister jo helt muligheten til fysisk feedback.

8819322[/snapback]

 

Samsung har utviklet en teknologi for å gi fysisk feedback ved bruk av touchscreen, basert på vibrering. Dette kommer i F700-telefonen, som er relativt lik iPhone. Men vet ikke om Apple har noe lignende...

8823866[/snapback]

 

Det vil jo kunne hjelpe en del, men så lenge (så vidt jeg vet) iphone ikke har denne teknologien vil det fortsatt være begrenset hvor bra tastaturet kan bli med optimaliseringer.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...