Gå til innhold

Har man man sjangser på en fagprøve?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skulle stryke på første fagprøven så er det bedriften som KAN betale for en ny fagprøve. Samt du kan dersom bedriften ønsker/godtar dette arbeide der frem til ny fagprøve er bestått.

 

Men bedriften er ikke pålagt å betale for fagprøve nr 2 og videre.

Lenke til kommentar

Forskrften til opplærlingloven paragraf § 4-56 sier følgende:

 

§ 4-56. Ny fag-/sveineprøve og kompetanseprøve

- Dersom fag-/sveineprøva eller kompetanseprøva ikkje blir bestått, kan lærlingen eller lærekandidaten ta ny prøve. Læretida kan eventuelt bli forlengd ved frivillig avtale mellom lærebedrifta og lærlingen eller lærekandidaten. Lærebedrifta og fylkeskommunen til eleven har ansvar for gjennomføringa av ny fag-/sveineprøve. Yrkesopplæringsnemnda kan i særskilde tilfelle oppheve plikta etter denne føresegna. Fylkeskommunen dekkjer utgiftene som lærebedrifta har med å gjennomføre prøva.

 

Dvs dersom læretiden er gått ut så må en ny kontrakt inngåes.

Men du som privat person skal ikke betale for prøve nr 2.

Endret av LGodess
Lenke til kommentar
Forskrften til opplærlingloven paragraf § 4-56 sier følgende:

 

§ 4-56. Ny fag-/sveineprøve og kompetanseprøve

- Dersom fag-/sveineprøva eller kompetanseprøva ikkje blir bestått, kan lærlingen eller lærekandidaten ta ny prøve. Læretida kan eventuelt bli forlengd ved frivillig avtale mellom lærebedrifta og lærlingen eller lærekandidaten. Lærebedrifta og fylkeskommunen til eleven har ansvar for gjennomføringa av ny fag-/sveineprøve. Yrkesopplæringsnemnda kan i særskilde tilfelle oppheve plikta etter denne føresegna. Fylkeskommunen dekkjer utgiftene som lærebedrifta har med å gjennomføre prøva.

 

Dvs dersom læretiden er gått ut så må en ny kontrakt inngåes.

Men du som privat person skal ikke betale for prøve nr 2.

8727036[/snapback]

 

Her står det at læretida eventuelt kan bli forlengd ved frivillig avtale mellom bedriften og lærlingen dersom man stryker? Betyr dette at man på forsøk nr. 3 må ha forlenget læretid slik Neppe sier?

 

Neppe: Vil praksiskandidat si at du er ute av ordningen som lærling, og derfor må dokumentere dette med minimum 5 års relevant erfaring i yrket? Vil de 2 årene som lærling da telle som 2 år?

 

Jeg spør som om jeg skal stryke prøven, men jeg er en person som på forhånd liker å vite hvordan ting fungerer før jeg avlegger noe. :)

Lenke til kommentar
Her står det at læretida eventuelt kan bli forlengd ved frivillig avtale mellom bedriften og lærlingen dersom man stryker? Betyr dette at man på forsøk nr. 3 må ha forlenget læretid slik Neppe sier?

 

Neppe: Vil praksiskandidat si at du er ute av ordningen som lærling, og derfor må dokumentere dette med minimum 5 års relevant erfaring i yrket? Vil de 2 årene som lærling da telle som 2 år?

 

Jeg spør som om jeg skal stryke prøven, men jeg er en person som på forhånd liker å vite hvordan ting fungerer før jeg avlegger noe. :)

8728899[/snapback]

Læretiden KAN bli forlenget om det virkelig er behov for det. Noe det sjeldent er. Det kan være mange grunner til at en fagprøve ikke gikk som det skulle. Ofte uvitenhet om hvordan det hele skjer.

 

Du trenger ikke ny kontrakt om læretiden er utløpt. Du kan ta en fagprøve 2 måneder etter at læretiden er utløpt.

 

Ja, du vil gå ut av lærlingeordningen videre. Men man bruker skjønn når det kommer til godskriving. Når man har vært lærling og oppmeldt før, så er jo praksis og eksamener på bordet allerede. Så hvorfor henge seg opp i en lov ang 5 års regel? Dessuten så godskrives GK og VK som 2 år (1 år pr bestått skoleår). Pluss dine 2 år i lære. De krever litt mer praksis på grunn av at du mangler noe. Du har mulighet til å forlenge læretida, og du har mulighet til å gå ut av lærlingeordningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...