Gå til innhold

- Mobilen din står for 7,5 kg CO2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, hvor latterlig er ikke dette? O2 vil nok bare at kundene skal fortsette stabilt med ett abonnement før de bytter mobil og dermed potensielt nytt abonnement hos en annen leverandør.

 

Hva er uansett historien med alt CO2-hysteriet for tiden? Nå som ROHS ble innført bare måneder siden burde vi vel kunne tenke mindre på dette tema enn før.

Lenke til kommentar
Hva er uansett historien med alt CO2-hysteriet for tiden? Nå som ROHS ble innført bare måneder siden burde vi vel kunne tenke mindre på dette tema enn før.

8465842[/snapback]

det er vel et direktiv, ikke en lov..? og det er ikke hysteri, men en bevissthetsgjøringsprosess over hvordan vi påvirker det tynne (jordskorpa til atmosfæren) miljøet som vi er avhengige av. det er uungålig at mennesker vil kjenne den dårlige samvittigheten av å ødelegge jorda etterhvert, men da er det nok for sent og planeten blir en gigantisk påskeøy. :closedeyes:
Lenke til kommentar

uff jeg er lei denne debatten om miljøet.. og hvertfall denne hypen om å være miljøsvin eller ikke.. akkurat bestilt ny range rover med 4,4l V8 kunne ikke brydd meg mindre om den slipper mer co2 enn en annen bil. og skifter mobil flere ganger i året, er bare dumt å komme med at man er miljøsvin om man bytter mobil ofte haha. for de blir laget uansett... så da slipper man vel ikke ut co2 om man betaler med kredittkort? eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

forresten, grunnen til at snøen fra istiden forsvant var at Nokia og Ericsson begynte å lage telefoner :thumbup: :!:

Lenke til kommentar
Mobilen din står for 7,5 kg CO2

Haha.. og dette blir slått opp som en stor miljøtrussel? Nå skal det sies at 7,5 kg CO2 er forsvinnende lite. For å sammenligne med noen andre ting:

- Dette tilsvarer forbrenning av i underkant ca 3 liter bensin/diesel/biodiesel

- Dette tilsvarer forbrenning av ca 2 små vedkubber

- Dette tilsvarer den mengden CO2 man puster ut i løpet av ca 3,5 døgn

 

Hva er uansett historien med alt CO2-hysteriet for tiden? Nå som ROHS ble innført bare måneder siden burde vi vel kunne tenke mindre på dette tema enn før.

8465842[/snapback]

RoHS sier ingenting om CO2. Det er kun en reduksjon i miljøfarlige tungmetaller som bly, kadmium og noen flere. Direktivet er ganske så forpliktende så det er kan godt sees på som en lov. Jeg vet at elektronikk har blitt stoppet ved grensene til EU grunnet mangel på RoHS-sertifikat. (Konkret: Det var servere for millioner av kroner fra Cray, produsert i USA, der de ikke har dette direktivet, som ble stoppet og nektet innført.) RoHS mener jeg er sterkt undervurdert. Media fokuserer mye på CO2 og det gjør at andre viktige miljøspørsmål som tungmetaller, PCB, PAH, Bromider og en rekke andre miljøtrusler har kommet i skyggen.

 

uff jeg er lei denne debatten om miljøet.. og hvertfall denne hypen om å være miljøsvin eller ikke.. akkurat bestilt ny range rover med 4,4l V8 kunne ikke brydd meg mindre <..>

8466564[/snapback]

Jeg skjønner godt at du er lei og bra er det. Det skal være en plage for folk som driter i miljøet. Folk som ikke vet bedre og utsetter resten av befolkningen for en stor miljøbelastning bør få sin "straff" gjennom avgifter, forbud og restriksjoner. Dvs. disse tiltakene gjør det jo bedre for oss alle, inkludert miljøsynderne så det er jo egentlig ikke en straff.

 

Hvor mye drivstoff vil du estimere at du kommer til å bruke per år med den nye bilen din? Regn gjerne om til hvor mange mobiltelefoner det tilsvarer i CO2-utslipp. (1 mobiltelefon = ca 3 liter drivstoff). Hvor mange mobiltelefoner tilsvarer produksjonen av den nye bilen din? Regn gjerne per vektbasis. Altså hvor mange ganger mer bilen veier enn en gjennomsnittlig mobiltelefon.

Lenke til kommentar
Hva er uansett historien med alt CO2-hysteriet for tiden? Nå som ROHS ble innført bare måneder siden burde vi vel kunne tenke mindre på dette tema enn før.

8465842[/snapback]

RoHS sier ingenting om CO2. Det er kun en reduksjon i miljøfarlige tungmetaller som bly, kadmium og noen flere.

Jeg vet, og det var mye av poenget. Med RoHS har elektronikk som skal selges i Europa blitt mye mer miljøvennlig. Hvorfor stille søkelyset på noe så silly som et par kilo CO2 etter RoHS-"miljøseieren"? Burde ikke noe annet stort og direkte miljøskadelig fokuseres på i stedet for personlig telling av CO2 i kilo, som det ikke ikke engang er sikkert er så altfor negativt for naturen?

Lenke til kommentar

Kun 5% av CO2'n i atmosfæren er menneskeskapt. De resterende 95% er naturlig CO2 som jorda selv slipper ut. Hysteriet er drevet av politikk og penger.

 

Å redusere menneskelig CO2 hjelper lite.

Det som virkelig ødelegger jorda er nedhogging av regnskogen, men den saken er kanskje ikke noe som drar særlig mange stemmer lengre...

Lenke til kommentar
Hva er uansett historien med alt CO2-hysteriet for tiden? Nå som ROHS ble innført bare måneder siden burde vi vel kunne tenke mindre på dette tema enn før.

8465842[/snapback]

det er vel et direktiv, ikke en lov..? og det er ikke hysteri, men en bevissthetsgjøringsprosess over hvordan vi påvirker det tynne (jordskorpa til atmosfæren) miljøet som vi er avhengige av. det er uungålig at mennesker vil kjenne den dårlige samvittigheten av å ødelegge jorda etterhvert, men da er det nok for sent og planeten blir en gigantisk påskeøy. :closedeyes:

8465969[/snapback]

 

Jordskorpa er no heeeelt annerledes. Sikter nok til ozonlaget du ;) *pirke pirke*

Lenke til kommentar

nope, jeg sikter til den tynne stripa vi lever på (mellom jordskorpa og atmosfæren). uansett om utslipp av CO2 har en virkning på globale økosystemet eller ikke NÅ, må vi tenke oss om hva vi gjør siden vi ikke kjenner til hvordan dette enorme økosystemet virker. vi har jo allerede omformet 50% av jordoverflaten til jordkloden vår. Pr i dag er ekstinksjonen av sivilisasjonen på påskeøya forklart med utryddelsen av trær ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...