Gå til innhold

Virtual Console, diskusjon/informasjons-emne


Anbefalte innlegg

Virtual Console

 

 

For siste slipp, og neste, se helt nederst i denne posten.

Først litt Q&A..

 

Hva er Virtual Console?

I Nintendos "Wii Shop"-kanal (channel) som du finner i hovedmenyen på maskinen, kan du blant annet laste ned gamle spill mot betaling.

 

Mot betaling sier du.. Hvor mye da?

  • For å kjøpe et
    NES-spill: 500 Wii Points per stk.
    Super NES-spill: 800 Wii Points per stk.
    N64-spill: 1000 Wii Points per stk.
    Sega Mega Drive-spill: 800 Wii Points per stk.
    TurboGrafx (PC Engine)-spill: 600 Wii Points per stk.

 

Wii Points..? Hva er det, og hvor skaffer jeg det?

Wii Points er valutaen i Virtual Console, det vil si at det er det du bruker til å kjøpe ting der. Du kan skaffe Wii Points på to måter:

  • Via VISA (Visa Electron med konto.nr på fremsiden fungerer også) eller MasterCard, direkte i Virtual Console (se nedenfor for priser)
    Kjøpe et "Wii points card" (2000 points) i butikken (du skriver koden som er på kortet inn i Virtual Console)

 

Hvor mye koster Wii Points?

  • Via VISA/MasterCard direkte i Shop Channel
    Dette avhenger av kursen, men det er som vanlig rundt 80 kroner for 1000 points

  • Kjøpe Points Card i butikk
    Kommer annpå butikken, men prisene varierer fra 180 kr til 260 ca.

Hvilke kontrollere skal jeg bruke til de forskjellige spillene?

De som jeg åpersonlig anbefaler til hve platform er i bold/uthevet/tykk skrift

NES: Wii Remote, Classic Controller, GameCube-controller

SNES: Classic Controller, GameCube-controller

Nintendo 64: Classic Controller, GameCube-controller

Sega Mega Drive: Wii Remote (bare på noen!), Classic Controller, GameCube-controller (bare på noen!)

TurboGrafx (PC Engine): Wii Remote, Classic Controller, GameCube-controller (bare på noen!)

 

wii_classic_controller.jpg

Bilde av en Classic Controller

 

Hvordan fungerer Virtual Console med nyere TV'er?

Blomvik har skrevet en flott utdypelse som omhandler akkurat dette.

Om VC-spill og: 50/60 HZ, komponent og 16:9.
 
Først 50/60Hz:
Om jeg forstår rett så bruker USA/Japan 480i 60Hz mens Europa bruker 576i 50Hz, og de fleste gamle spill ble aldri optimalisert for 50Hz når de kom til europa, men ble istedet bare konvertert så tv'ene kunne kjøre dem. Dette førte igjen til at PAL spill gikk litt tregere og hadde sorte kanter rundt bildet.
De første spillene på VC-store i Europa var av samme typen som ble lansert originalt, altså med kanter og tregere hastighet, men jeg tror flere av de nye VC spillene er optimalisert for 50Hz (noen som kan bekrefte dette?)
Turbografx spillene lider ikke av dette, fordi spillene ble aldri konvertert til 50Hz, det var hardwaren som sørget for konverteringen og dermed får vi 60Hz spill på VC.
Forøvrig kan vel alle nye tv'er vise 60Hz her i europa, dermed slipper vi slike problem i dag. (Dog, vi kjører vel fortsatt 576i?)
 
Komponent:
Ved bruk av en komponent kabel får vi tilgang til 480p signal, problemet oppstår da når (enkelte av) VC spillene i Europa ikke ser ut til å støtte 480p (noen som vet hvorfor kun europa?). Problemet virker ut til å være litt sporadisk, hvor enkelte spill har virket i 480p, mens noen aldri har hatt noen problemer (dette antas å ha noe med hvordan de ulike tv'ene behandler signalet (ubekreftet)).
Nintendo kom med en midlertidig løsning i april; dette gjelder alle spill som er kommentert med: "Optimalised for Wii Component Cable Interlace mode"(eller noe sånt), også enkelte spill som ble lagt opp før denne oppdateringen har blitt optimalisert.
Løsningen går enkelt ut på at en ved å trykke Z+A+2 samtidig skal høre en lyd og vips så kan det spilles i 480p, ved å trykke Z+A+1 skal dette da kunne slås av.
 
16:9:
Alle VC spillene var originalt 4:3 og desverre så skifter ikke Wii automatisk over på 4:3 viss en spiller VC spill på en Wii stilt inn på 16:9 bilde, man må da selv slå tv'en over på 4:3.
 
 
NB: Si ifra hvis jeg har skrevet noe feil, eller hvis noe må utdypes o.l. Vil og nevne at jeg ikke har en HD-tv, så jeg kan ikke teste eller bekrefte 480p selv.
 

 

Har Virtual Console støtte for vibrering i kontrollen?

Alle VC spill mangler vibrasjons mulighetene (dette påvirker kun N64 spill).

 

Hordan er save-systemet i Virtual Console?

  • Save-systemet er i utganspunktet det som er i spillet fra før av (da det ble sluppet originalt), men Nintendo har lagt inn et nyttig system på det området. Om du trykker på "Home"-knappen, og så trykker på "Wii Menu", vil Wii'en automatisk huske hvor du var. Men vær obs på at den ikke lagrer spillet fullt ut, om du restarter punktet ("reset" på Home-menyen) er du der du lagrer i spillet, eller fra starten (om det er et spill som kom ut save-mulighjet).

Har du en annmeldelse av et spill som er kommet til Virtual Console? En anbefaling på et par setinger kanskje? Post den i en spoilertag her, og jeg legger den i førsteposten :)

 

Post gjerne også hvilke spill du har kjøpt. Etterhvert skal jeg (kanskje) legge inn spoilertags om hvem som har kjøpt hva, osv..

 

Brukerenes spill, og erfaringer, anbefalinger og anmeldelser.

Monkeyboys spill, og et par setninger om hva han synes om dem:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Donkey Kong Country: Veldig bra plattformspill, laget av Rare i toppform.

 

Super Mario World og Super Mario 64: Nintendo på sitt beste. Nuff said.

 

R-Type: Var stor fan av arcadespillet. Men denne versjonen for Turbographx er ikke så bra. Anbefales ikke.

 

Super Ghouls n' Ghosts: Igjen et bra plattformspill. Eneste døve her er at hvis du dør på slutten av et level, så må du starte på nytt i fra begynnelsen på nivået.

 

Strongbows spill, og noen setninger om hva han synes om dem:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Sim City

- Veldig underholdende. Jeg fann det mer underholdende enn SCIV. Problemet er at mesteparten av tiden vil brukes på andre ting enn å spille mens du venter på tiden skal gå. Kjøp det om du liker sjangeren og har tid.

 

Super Mario 64

Ett av de mest geniale plattformspillet du kan ha. Men det vet vel alle. For meg var det ett bra kjøp selv om jeg har DS-versjonen fra før av. Med større skjerm, analog og ha spillet sann det skal være var verdt det. Anbefales sterkt.

 

Sonic the Hedgehog

Løping i fem sekunder, så full stopp, deretter hopping eller oppgaveløsning for resten av banen. Det er ikke verdt pengene.

 

Military Madness

Strategisk krigsspill. Ligner mye på Advance Wars. Det er ihvertfall like vanskelig. Kjøp det om du liker sjangeren.

 

Kirby(er det noe mer i tittelen?)

Grei fem-timers underholdning. Spillet "bremser" ned av og til, men ellers er det ett ok spill som er verdt de få kronene det koster.

 

Super Mario Bros

Enten så sitter du i timesvis med det eller så gir du deg etter ett kvarter. Morsomt spill, men ikke for alle vil jeg si.

 

Super Mario World

Veldig artig spill. GC-kontrollen er ikke så veldig bra til spillet. Anbefales.

 

F-Zero

Veldig underholdende futuristisk bilspill. Bare synd det ikke er flerspillermodus. Anbefales.

 

Sword of Vermillion

Elendig RPG. Hovedpersonen går altfor tregt, det samme gjør teksten, verdenskartet er ett eneste stort rot, kampene er kjedelige og kjempes med tre-pixel langt sverd som har samme animasjon hele tiden, historien er fort glemt.

 

Mario Kart 64

Kjempegøy med venner. Litt irriterende med "rubber band" effekten, men ellers er det ett ganske bra spill som jeg syns var verdt pengene.

 

Tilgjengelige spill

Det er for tiden 87 spill tilgjengelige på Virtual Console.

 

Her er de spillene som allerede er tilgjengelige, og de som kommer etterhvert, begge sortert etter system.

 

NES (Nintendo Entertainment System)

  • Castlevania
    Ice Climber
    Teenage Mutant Ninja Turtles
    Galaga
    Kid Icarus
    Kirby's Adventure
    Excitebike
    Gradius
    Xevious
    Solomon's Key
    The Legend of Zelda
    Pinball
    Urban Champion
    Ice Hockey
    Soccer
    Baseball
    Tennis
    Donkey Kong Jr.
    Mario Bros.
    Super Mario Bros.
    Wario's Woods
    Donkey Kong
    Donkey Kong Jr Math
    Mighty Bomb Jack
    NES Open Tournament Golf
    Mario & Yoshi
    Mach Rider
    Super Mario Bros. 2

SNES (Super Nintendo Entertainment System)

  • Super Ghouls'N Ghostt
    R-TYPE III
    The Third Lightning
    Super Probotector: Alien Rebels
    Street Fighter II: The World Warrior
    Super Castlevania IV
    The Legend of Zelda: A Link to the Past
    Super Mario World
    Donkey Kong Country
    F-ZeroSimCity
    Final Fight
    Donkey Kong Country 2: Diddy's Kong Quest

Nintendo 64

  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time
    Mario Kart 64
    Super Mario 64
    Lylat Wars

Sega Mega Drive

  • Streets of Rage
    Bio Hazard Battle
    Sword of Vermillion
    Gain Ground
    Comix Zone
    Bonanza Bros.
    Toe Jam & Earl
    Space Harrier II
    RistarGunstar
    Heroes
    Dr. Robotnik's Mean Bean Machine
    Columns
    Altered Beast
    Sonic The Hedgehod
    Ecco the Dolphin
    Golden Axe
    Vectorman
    The Story of Thor
    Sonic Spinball

TurboGrafx (PC Engine)

  • Splatterhouse
    Double Dungeons
    Chew-Man-Fu
    New Adventure Island
    Vigilante
    Soldier Blade
    Motoroader
    R-TYPE
    Military Madness
    Alien Crush
    Victory Run
    Super Star Soldier
    Bonk's Adventure
    Bomberman 93'
    Dungeon Explorer
    Battle Lode Runner
    Ninja Spirit
    Blazing Lasers

Fremtidige slipp

NES (Nintendo Entertainment System)

  • Mach Rider (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Mario & Yoshi (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Mighty Bomb Jack (Ikke bestemt release-dato ennå)
    NES Open Tournament Golf (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Pac-Man Namco (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Punch-Out!! (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Shadow Warriors (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Spy vs. Spy (Ikke bestemt release-dato ennå)

SNES (Super Nintendo Entertainment System)

  • ActRaiser (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Final Fight (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Legend of the Mystical Ninja (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Super R-Type (Ikke bestemt release-dato ennå)

Nintendo 64

  • Ingen fremtidige spill kjent.

Sega Mega Drive

  • Sonic Spinball 6.April
    The Story of Thor 6. April
    Vectorman 6. April
    Alex Kidd in the Enchanted Castle (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Alien Storm (Ikke bestemt release-dato ennå)
    Wonder Boy in Monster World (Ikke bestemt release-dato ennå)

TurboGrafx (PC Engine)

    • Ingen fremtidige spill kjent.. (Står en hel del på nettet oppført med slippdatoen "May", men ingenting tyder på dette siden det ikke er noen mai-datoer igjen å slippe spill på.)

Viktig!

Om du finner skrivefeil, BBcodefeil, misledende informasjon eller noe som kunne vært bedre, vær så snill og skriv i denne tråden.

 

 

Info om siste slipp, datoer, og neste slipp.

Sist sluppet, 25/05

  • Blazing Lasers (TurboGrafx (PC Engine))
    Mach Rider (NES)
    Super Mario Bros 2 (NES)

Neste slipp, 01/05

  • Ikke kjent ennå.

Tusen takk til Blomvik som alltid er på plass hver natt til fredag, og sier hvilke spill som kommer når vi andre lurer fælt.. :)

 

- Haakon :)

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempebra! Vi trengte å få en samlet VC tråd.

Hva spill har folk kjøpt så langt da?

Jeg har Zelda ALTTP, Mario kart 64, Super mario world, Donkey Kong Country, Bomberman 93, Bonanza bros.

 

Tenker på å kjøpe meg Comix Zone, noen som har det? Så litt fett ut, man driver og spiller inne i en tegneserie og hopper fra rute til rute.

Lenke til kommentar

La akkurat til i første posten:

Har du en annmeldelse av et spill som er kommet til Virtual Console? En anbefaling på et par setinger kanskje? Post den i en spoilertag her, og jeg legger den i førsteposten :)

 

Post gjerne også hvilke spill du har kjøpt. Etterhvert skal jeg (kanskje) legge inn spoilertags om hvem som har kjøpt hva, osv..

 

Viktig!

Om du finner skrivefeil, BBcodefeil, misledende informasjon eller noe som kunne vært bedre, vær så snill og skriv i denne tråden.

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Jeg har i mitt forsøk på å slå sammen den gamle posten om Virtual Console, med denne, av en eller annen forunderlig grunn greid å rote bort den gamle. Den er ikke eksisterende etter hva jeg kan se, og må derfor få beklage. Jeg ber om forståelse for denne glippen. Nå sto det ikke så mye interessant i den gamle, og den nye ahr en mer informativ førstepost så dere overlever nok.

 

Snorre :)

Lenke til kommentar

Fin tråd. Kommer til å følge med på denne. Tøft om den blir en sticky.

 

Her er mine spill med noen korte kommentarer:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Donkey Kong Country: Veldig bra plattformspill, laget av Rare i toppform.

 

Super Mario World og Super Mario 64: Nintendo på sitt beste. Nuff said.

 

R-Type: Var stor fan av arcadespillet. Men denne versjonen for Turbographx er ikke så bra. Anbefales ikke.

 

Super Ghouls n' Ghosts: Igjen et bra plattformspill. Eneste døve her er at hvis du dør på slutten av et level, så må du starte på nytt i fra begynnelsen på nivået.

 

Kommer til å få meg Mario kart 64 og et shoot 'em up eller to. Håper at det vil være mulig å få kjøpt Final Fantasy VI etter hvert.

 

Edit: Det bør nevnes at hvis du går ut av VC, uten å ha savet i selve spillet, så husker VC hvor du var neste gang du starter spillet. Veldig nyttig.

Endret av Monkeyboy
Lenke til kommentar
Uvanlig at jeg stiller et sånt spørsmål.. Men er det muligheter for at denne kan bli en sticky? Er på side 3 allerede..

8251881[/snapback]

 

Ikke særlig beskjeden du :p

 

OT: Noen som har noen nevneverdige nyheter vedrørende forholdet Nintendo/Rare/Microsoft, skjer det i det heletatt noe? Begynner å bli rastløs av å vente på klassikere som Goldeneye, Banjo Kazooie, Perfect Dark, Conker's Bad Furday osv.

Lenke til kommentar
Uvanlig at jeg stiller et sånt spørsmål.. Men er det muligheter for at denne kan bli en sticky? Er på side 3 allerede..

8251881[/snapback]

 

Ikke særlig beskjeden du :p

 

OT: Noen som har noen nevneverdige nyheter vedrørende forholdet Nintendo/Rare/Microsoft, skjer det i det heletatt noe? Begynner å bli rastløs av å vente på klassikere som Goldeneye, Banjo Kazooie, Perfect Dark, Conker's Bad Furday osv.

8252490[/snapback]

Hehe xD.. Ligger ikke i min natur å være det.. Men grunnen til at jeg spurte er at jeg jobba ganske lenge med den, og så dør den ut til side 3, og så før jeg veit ordet av det er den nede på side 7 osv, og bumpes hver fredag. Men samme for meg, for jeg lagde ikke tråden for å få en sticky.

Lenke til kommentar

Tråden burde kanskje informere at ved bruk av komponent-kabel, er det svært få spill som funker. Ironisk at de som bruker penger for å få bedre bilde, ikke får bilde i det hele tatt. :p

 

Slik jeg har skjønt det vil alle N64-spill fungere, samt et fåtall andre.

Jeg har fått Bomberman 93 til å fungere. Men ikke følgende:

The Legend of Zelda

Super Castlevania IV

SimCity

Sonic The Hedgehog

 

Noen som vet om noen SNES, NES, Megadrive eller Turbografx-spill som funker med komponentkabler? Har lyst på flere spill. Heldigvis kom nettopp Castlevania Symphony of the Night på Live Arcade nå, så retrodjevelen i meg får ro en stund.

Lenke til kommentar
Tråden burde kanskje informere at ved bruk av komponent-kabel, er det svært få spill som funker.

8254447[/snapback]

 

Det er forskjellig fra TV til TV. Jeg har komponent-kabler (offisielle fra Nintendo) og jeg har ingen problemer med noen av VC-spillene jeg har. Mener å huske at mange hadde problemer med f.eks. Toe Jam & Earl, men det funker helt fint her.

Lenke til kommentar

Fra nintendo.no:

NB!! NES, SNES og Sega-titler sender ut non-interlaced signaler og vil muligens ikke fungere skikkelig på visse prosjektorer, plasmaskjermer og nyere tvapparater dersom du benytter andre kabler enn den medfølgende komposittkabelen. Vennligst sjekk at tven din støtter non-interlaced signaler før du laster ned spill til disse konsollene. N64 og Turbografx-titler benytter interlaced signaler som bør fungere på alle apparater.
Lenke til kommentar
Hehe xD.. Ligger ikke i min natur å være det.. Men grunnen til at jeg spurte er at jeg jobba ganske lenge med den, og så dør den ut til side 3, og så før jeg veit ordet av det er den nede på side 7 osv, og bumpes hver fredag. Men samme for meg, for jeg lagde ikke tråden for å få en sticky.

 

Hehe, jeg bare erta litt. Skjønner deg jo godt :D

Lenke til kommentar

Spillet Dragon's Curse (TurboGrafx (PC Engine)) (linken er til Wikipedias artikkel om spillet) kommer på fredag.. Kommer mest sannsynlig et eller to spill til.

 

Edit: Så vi har noe å glede oss til, her er noen setninger fra Wikipedia:

Wonder Boy III: The Dragon's Trap (Monster World II Dragon No Wana in Japan) is a 1989 platform game by Sega and Westone. This game is a direct sequel to Wonder Boy in Monster Land and starts in the final lair of the previous game. It is widely considered among the best games produced for the Master System.

I sin tid ble det portet over til Turbografx, og kommer nå til Virtual Console :)

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Sim City

- Veldig underholdende. Jeg fann det mer underholdende enn SCIV. Problemet er at mesteparten av tiden vil brukes på andre ting enn å spille mens du venter på tiden skal gå. Kjøp det om du liker sjangeren og har tid.

 

Super Mario 64

Ett av de mest geniale plattformspillet du kan ha. Men det vet vel alle. For meg var det ett bra kjøp selv om jeg har DS-versjonen fra før av. Med større skjerm, analog og ha spillet sann det skal være var verdt det. Anbefales sterkt.

 

Sonic the Hedgehog

Løping i fem sekunder, så full stopp, deretter hopping eller oppgaveløsning for resten av banen. Det er ikke verdt pengene.

 

Military Madness

Strategisk krigsspill. Ligner mye på Advance Wars. Det er ihvertfall like vanskelig. Kjøp det om du liker sjangeren.

 

Kirby(er det noe mer i tittelen?)

Grei fem-timers underholdning. Spillet "bremser" ned av og til, men ellers er det ett ok spill som er verdt de få kronene det koster.

 

Super Mario Bros

Enten så sitter du i timesvis med det eller så gir du deg etter ett kvarter. Morsomt spill, men ikke for alle vil jeg si.

 

Super Mario World

Veldig artig spill. GC-kontrollen er ikke så veldig bra til spillet. Anbefales.

 

F-Zero

Veldig underholdende futuristisk bilspill. Bare synd det ikke er flerspillermodus. Anbefales.

 

Sword of Vermillion

Elendig RPG. Hovedpersonen går altfor tregt, det samme gjør teksten, verdenskartet er ett eneste stort rot, kampene er kjedelige og kjempes med tre-pixel langt sverd som har samme animasjon hele tiden, historien er fort glemt.

 

Mario Kart 64

Kjempegøy med venner. Litt irriterende med "rubber band" effekten, men ellers er det ett ganske bra spill som jeg syns var verdt pengene.

Endret av Strongbow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...