Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen starter ikke etter kabinett-bytte HELP!


Anbefalte innlegg

Jeg bytta kabinett, hadde satt inn hovedkort(på hoved var det cpu og ram) og psu, koblet strøm til hovedkortet og slo på, alt gikk da helt fint, så slo jeg av dataen, gikk å spiste litt, så kom jeg tilbake, og fikk ikke på dataen(hadde kun hatt den på en gang etter kabinett byttet), men det var grønt lys i hovedkortet som det alltid er når den har strøm, og som skal indikere at HK-et er ok og at det har strøm. hadde ikke rørt none av komponentene i mellomtiden.

Prøde å koble til alle komponentene(hdd, cd/dvd, GPU og nattverk) men den starta enda ikke, men enda grønt lys når stømmen var koblet til.

 

jeg kobla alt HK igjen, absolutt atl(inklusiv, ram og cpu) og hadde strøm til hovedkortet, da enda grønt lys men startet ikke fordi. (det er ikke selve av/på brytern har testa den) når jeg tok ut cpuen fant jeg ut at det var noen pins på den som var bøyd og da ikke plasert der dem skulle være, men enda uten CPU starta den ikke. (det er ikke kortslutning i noe av vifter, HDD's, CD/DVD-rom osv. alt som får strøm fra 4-pins molex er OK)

 

Så noen ider om hva som har skjedd, forslag til hva som kan gjøres?

Kan PSU være gått, har enda lys i HK da.

kan HK være kort sluttet og odelagt?

Kan man starte en data uten CPU?

hva kommer det av at den kun startet kun en gang?

 

HW:

HK: Asus A8N SLi-Deluxe 939

CPU: AMD Athlon X2 4400+ 2,4 Ghz

GPU: POV 7800gtx 512mb GDDR3

PSU: NorthQ et eller annet 500w

RAM: Corsair XMS PC5300 400Mhz

HDD: WD caviar Se, Raptor X

Endret av macdegus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok du av CPU-kjøleren når du demonterte alt? Og satte den ordentlig på igjen etter kabinettbyttet?

 

Første som slo meg var at den var festet litt dårlig på og prosessoren kanskje hadde tatt kvelden grunnet varme? Det kan være årsaken til at du fikk slått den på, alt virket, temperaturen økte, du gikk fra pc`en, og når du kom tilbake var den død.

Men for all del, det er ikke sikkert at det er det som er årsaken, mange pc`er slår seg selv av når de blir varme.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Det at du har bøyd/ødelagt pinner på prosessoren er nok det som lager problemer her. En PC starter IKKE uten CPU. Ikke uten RAM heller. Så prøv å rett opp eventuelle bøyde pinner på CPUen, og håp at den ikke ble ødelagt av første gangs oppstart.

Lenke til kommentar
Tok du av CPU-kjøleren når du demonterte alt? Og satte den ordentlig på igjen etter kabinettbyttet?

 

Første som slo meg var at den var festet litt dårlig på og prosessoren kanskje hadde tatt kvelden grunnet varme?

:hmm:

8151254[/snapback]

nei det er ikke varme kjøle ribba var sikkelig festet, men dataten var bare på i ca 15 sek. før jeg slo den av igjen. og gikk fra den.

men kjøleribba og CPU hadde vert ute før den var på, det var da pinsene på cpu-en ble bøyd: altså før jeg slo den på.

 

Det at du har bøyd/ødelagt pinner på prosessoren er nok det som lager problemer her. En PC starter IKKE uten CPU. Ikke uten RAM heller. Så prøv å rett opp eventuelle bøyde pinner på CPUen, og håp at den ikke ble ødelagt av første gangs oppstart.

8151382[/snapback]

 

har rettet opp cpu pinnene, og satt den inn skikkelig(ramme også inne) men dataen starter ikke fremdeles. så noe er nok ødelagt.

men hva er ødelagt, HK eller CPU, og hvorfor?

 

er du sikker på at pcen ikke starter uten CPU?

 

Poster slått sammen av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

I min tid har cpuen vært presset på hk (bøyde pinner, ikke alle var i hk engang), og maskinen startet likevell. Det eneste som skjer er at skjermen ikke slår seg på. En maskin kan også slå seg på selv om at RAM ikke er koblet til... Det er her pipe kodene skal kicke inn, og har ikke maskinen slått seg på, ville dette være meningsløst...

 

Det at pinnene på CPUen din har vært bøyd, kan være litt skremmende. Det kan så klart ha hendt at CPUen har påtatt seg skade under oppstarten, men vi kan jo prøve noe anet :) Jeg har hatt flere tilfeller av lignende problemer :/

 

Har du prøvd å se om start/resett bryteren på kabinettet sitter i (da tenker jeg ikke på knappene, men bryterne som skal sitte fast bak der igjen). Prøv å ta av sidedørene/front panelet om nødvendig for å se om alt sitter som det skal.

 

Om alt her stemmer er det en ting du kan teste med det samme. Når jeg fikk ny maskinen min, hadde den stått helt i ro over natten i ettertid. Når jeg en gang skulle slå den på, virket ingenting. HK fikk strøm og slikt akkurat som i ditt tilfelle.

 

Det jeg gjorde var rett og slett å slå på tv, mens jeg i et satte å klikket på startknappen. Etter ca 5 min startet den. Helt utrulig og latterlig, men det funket. Aner ikke hva som var feil, med tanke på at alt satte og fungerte som det skulle. Det bare skjedde og har skjedd 3-4 ganger.

 

Prøv det du, og gi svar :)

Lenke til kommentar

Første som slår meg er muligens jordingsfeil ved at kontaktpunkter på hovedkort tar borti kabinettet andre steder enn festepunkter. Prøv å ta ut hovedkortet og alt som sitter på utenfor kabinettet, gjerne på bobleplast som brukes til hovedkort. Start PC'en med alt ute av kabinettet.

Lenke til kommentar
Første som slår meg er muligens jordingsfeil ved at kontaktpunkter på hovedkort tar borti kabinettet andre steder enn festepunkter. Prøv å ta ut hovedkortet og alt som sitter på utenfor kabinettet, gjerne på bobleplast som brukes til hovedkort. Start PC'en med alt ute av kabinettet.

8158882[/snapback]

 

men kan det være jordingsfeil når det blir grønt lys i hovedkortet?

 

skal prøve når jeg kommer hjem fra jobb

Lenke til kommentar
Første som slår meg er muligens jordingsfeil ved at kontaktpunkter på hovedkort tar borti kabinettet andre steder enn festepunkter. Prøv å ta ut hovedkortet og alt som sitter på utenfor kabinettet, gjerne på bobleplast som brukes til hovedkort. Start PC'en med alt ute av kabinettet.

8158882[/snapback]

 

men kan det være jordingsfeil når det blir grønt lys i hovedkortet?

 

skal prøve når jeg kommer hjem fra jobb

8158905[/snapback]

Ja, har selv hatt dette problemet flere ganger når jeg har bygget pc'er for kompiser :) Alt har sett riktig ut, med unntak av at HK f.eks. såvidt er borti kabinettet på baksiden.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å se om start/resett bryteren på kabinettet sitter i (da tenker jeg ikke på knappene, men bryterne som skal sitte fast bak der igjen).

har sjekket det med brytere, har rykket dem av HK-et og prød å starte med binders, skrujern og kniv, men ingenting gir noe start:( da tenker jeg på å koble sammen de to pinsene som av/på bryteren er festet til) æsj...

 

I min tid har cpuen vært presset på hk (bøyde pinner, ikke alle var i hk engang), og maskinen startet likevell. Det eneste som skjer er at skjermen ikke slår seg på.

hva skjedde med CPU-en din da? ble den ødelagt?

 

Det jeg gjorde var rett og slett å slå på tv, mens jeg i et satte å klikket på startknappen. Etter ca 5 min startet den. Helt utrulig og latterlig, men det funket.

8158785[/snapback]

F**n det funka ikke det heller:P

 

Ja, har selv hatt dette problemet flere ganger når jeg har bygget pc'er for kompiser :) Alt har sett riktig ut, med unntak av at HK f.eks. såvidt er borti kabinettet på baksiden.

8158998[/snapback]

 

Nå har jeg hatt HK ute av daten, og lagt det på en plastpose, og prøv å starte med og uten CPU, men ingenting skjedde da heller.

 

Du kan også prøve å ta ut batteriet og strømkabelen. La det være ute en stund og så putte det inn. Se om det hjelper. Har hjulpet meg mange ganger.

8158988[/snapback]

da tar jeg ut batteriet og strøm kabel(all strøm tilførsel(?!)) i kvell og ser hva som skjer i morgen da, eller ksal jeg vente lengre med å putte det på plass?

 

Jeg må bare si takk for mange gode råd her:D:D :dribble::thumbup:

 

Poster slått sammen av moderator

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Du kan også prøve å ta ut batteriet og strømkabelen. La det være ute en stund og så putte det inn. Se om det hjelper. Har hjulpet meg mange ganger.

8158988[/snapback]

da tar jeg ut batteriet og strøm kabel(all strøm tilførsel(?!)) i kvell og ser hva som skjer i morgen da, eller ksal jeg vente lengre med å putte det på plass?

8165169[/snapback]

 

det skjedde heller ikke noe nå jeg putta batteriet inn igjen

Lenke til kommentar

Jeg kan komme på to ting til som ville gi akkurat like symptomer. De kan kanskje virke litt idiotiske, men du kan jo alltids ha oversett noe grunnleggende i farta:

 

- 4-pins ATX-kontakt til hovedkort er ikke tilkoblet (da lyser også standbylyset på HK, men starter ikke)

- Noen spacere på hovedkortbrettet er feilplassert og kortslutter loddepunkter på undersiden av hovedkortet

Lenke til kommentar
Kan noen jumpere på hovedkortet falt av under flytting? Har vært borti det og da får du slike symptomer.

 

Hvilket hovedkort er det snakk om?

8168301[/snapback]

Jeg hadde jo pcen i gang etter flyttinga, så slo jeg den av og når den skulle skrus på igjen, var det ikke liv i den uten at noe bla rørt, så det er nok neppe noen pins som har falt av.

 

det er snakk om et Asus A8N SLi-Deluxe socket 939, men uansett hvordan jumpere kan være feil plassert? om det er den for bios/cmos, vil dataen starte uansett, kan ikke finne noen andre jumpere, på selve HK-et

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...