Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc´en brant opp..og nesten huset.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Det skjedde noe helt utrolig lørdags morgen..

Sto opp og gikk ned i førsteetasjen, der oppdaget jeg at denne ene strømkursen var svart, gikk opp i sikringskapet og der så jeg at den ene automatsikringen var slått over (av). Den ville ikke settes på igjen, da spratt den ned/av igjen med en gang, skjønnte da at noe var veldig galt...

 

Begynnte å feilsøke i huset. Dro ut alle stikkontaktene på den aktuelle kursen, når det var gjort ville sikringen stå på (= strøm).

 

Gikk ned igjen og stakk stikkontaktene i støpslene en etter en.

Da det ble pc´en sin tur ble det svart igjen, skjønnte da at her var det noe galt...veldig galt. Dro pc´en frem fra under pcbordet og så på den... det var svart rundt lufthullene på kabinettet...huff :(

 

La pc´en på gulvet og vridde om thumbscrews´ene og åpnet opp sidedekselet...

Så til min forskrekkelse at det var svart støv/aske rundt om i kabinettet. :cry:

Så nærmere etter og så at rundt og "inni" zalman viftene på cpu og gpu var de svartsvidd, og områdene rundt var likeså...

Strømforsyningen var ikke bedre, det er vel sansynligvis den som er synderen... den var svidd og sotete på innsiden...

 

Nå er hardware til mange tusen brent opp. Men ikke nok med det... når jeg fikk summet meg så jeg at stuetaket, veggene og halve kjøkkenet hadde et tynt lag ned sot... så nå vasker jeg mens jeg venter til det blir mandag, da skal jeg nemlig ringe til komplett

:wallbash:

Endret av amdme
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tatt bilder, men de er på kameraet... kan legge ut bilder senere, må få ordnet opp i dette "rotet" først :(

 

Er bare glad for at det gikk så bra som det gikk. Har kjøpt nye brannvarslere til hvert rom. Dette gjorde meg redd...ingenting skal få stå med standbystrøm lenger, alt skal slåes fysisk av :ermm:

Lenke til kommentar

Røykvarslene er et must ja, og teste dem regelmesig. :yes: Anyway jeg er spent på hva slags merke PSU`en var, var det jordet stikkontakt, var PC`en på over natten og var det nok luftgjennomstrømming til PC`en?

 

EDIT: Kan det hende at det var for stor belasting på kun det ene strømmutaket? Er PC`en relativ ny?

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Oioioi, jeg som var overbevist om at det ikke gikk an :hmm:

Far min har alltid vært skeptisk til at dataen står på over natten (han er forøvrig elektriker) og nå forstår jeg hva han mener. :cry:

 

Datan har nok stått på sin siste natt. Takk for opplysningen amdme*, venter spent på bilder.

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Dette er nok resultatet av en dårlig strømforskyner. Siden de fleste strømforskynere slår seg rett av om

1) Strømmen ut blir for høy

2) Spenningen inn eller ut blir for høy

3) Temperaturen blir for høy

.. og i dette tilfellet må minst èn av disse funksjonene ha sviktet.

 

PSUer har også en smeltesikring på inngangen, for å være helt sikker, og denne vil nødvendigvis ryke om strømmen inn blir for høy, eller temperaturen blir for høy kombinert med strøm.

 

Om noe kortsluttes delvis og lager mye varme ellers i maskinen, uten at det går over grensene til PSUen, skal normalt sett denne varmen ledes ut via viftene uansett, og ikke skape noen ekstrem hetebølge i maskinen (om den ikke blir det er viften i PSUen underdimensjonert). Kretskort er også konstruert til å ikke brenne. Det som derimot kan, og vil skje ved høyere temperturer er at kondensatorer eksploderer, noe som skaper veldig mye røyk og div. sot. Om mange nok av disse eksploderer så blir det fort mye sot og røyk, men de skal ikke brenne, samt at omgivelsene rundt dem skal ikke brenne.

 

Ryker viften i PSUen lager det varme, men da skal overtemperatursikringen stoppe PSUen.

 

Jeg stiller meg veldig tvilende til at noe annet enn at sikkerhetsfunksjonene i PSUen ikke har fungert som de skal. Jeg vil derfor gjerne, som en del andre her, vite hvilket merke den PSUen har.

 

En PC skal tåle å stå på over natten, og det skal VELDIG mye til før en maskin klarer å lage mer skade enn å i værste fall ødelegge seg selv, slik som i dette tilfellet. Desverre har det vist seg at enkelte PSU-leverandører har hatt tilfeller hvor sikkerheten er redusert for å redusere prisen.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Og hvordan sto det til inne i kabinettet? Var det mye støv der? Sto maskinen f.eks. under en pult, inne i et hjørne? Jeg har erfart (fra min tid som tekniker) mange kunder som har vært innom og levert inn maskiner og de har opplevd at maskinen har "poffet" - som de gjerne kaller det. Etter å ha åpnet maskinen deres har jeg nesten uten unntak observert at hele kabinettet er så fullt av støv at ikke en eneste vifte har rørt på seg.

Endret av Caze
Lenke til kommentar
Og hvordan sto det til inne i kabinettet? Var det mye støv der? Sto maskinen f.eks. under en pult, inne i et hjørne? Jeg har erfart (fra min tid som tekniker) mange kunder som har vært innom og levert inn maskiner og de har opplevd at maskinen har "poffet" - som de gjerne kaller det. Etter å ha åpnet maskinen deres har jeg nesten uten unntak observert at hele kabinettet er så fullt av støv at ikke en eneste vifte har rørt på seg.

8134151[/snapback]

 

Hmmm... Dette er et ikke tema. Har selv lang erfaring med bygging og vedlikehold av pc´er og vet hvor viktig det er med "renhold" i kabinett.

Kan med sikkerhet si at det er ikke støv/hybelkaniner sin skyld at dette skjedde :nei: Er ikke helt grønn heller da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...