Gå til innhold

Folka bak Comandore 64 lanserer en egen spill PC!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Merkelig at itavisen skal forsøpple alle artiklene med mengdevis av reklame, et banner skjulte teksten fullstendig (opera, har ikke testet med explorer).

 

Føler meg ikke så gammel (82-mod), men hadde faktisk commodore 64 og amiga 500 tidligere, men det er vel ikke riktig å kalle det for en "spillkonsoll"? Spennende blir det i hvertfall

Lenke til kommentar
Føler meg ikke så gammel (82-mod), men hadde faktisk commodore 64 og amiga 500 tidligere, men det er vel ikke riktig å kalle det for en "spillkonsoll"?

8121162[/snapback]

Nei, Commodore 64 er ei datamaskin. Det er òg alle Amiga-maskinene, med unntak av CD32. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Spilte masse på den gamle Commodore 64. Aldri fått med meg forskjellen på den og Amiga. Vi kalte den bare "Amiga", men tror det egentlig var en C64.

8124313[/snapback]

Commodore 64 og Amiga er ikkje eigentleg i slekt...det dei har til felles er at dei var uhyre populære datamaskiner frå Commodore. Og at dei var gode spelmaskiner.

 

Samanlikna med C64 var Amiga 1000 eit temmeleg stort sprang framover i teknologi. C64 er ein representant for dei gamle datamaskinene av den typen som var vanleg på 70- og byrjinga av 80-talet, med kassettspelar og kommandolinjebasert grensesnitt. Amiga 1000, den første Amiga-maskina, hadde diskettstasjon, grafisk brukargrensesnitt, mange gongar so rask prosessor, mykje meir minne, og fullstendig overlegne grafikk- og lyd-moglegheiter.

 

Skilnaden på ein C64 og ein Amiga er som skilnaden på ein 80486-basert PC og ein heilt ny ein, om ikkje endå større.

 

Kay

Lenke til kommentar
Skilnaden på ein C64 og ein Amiga er som skilnaden på ein 80486-basert PC og ein heilt ny ein, om ikkje endå større.

 

Kay

8126439[/snapback]

 

 

Sier du at skilnaden mellom c64 og amiga 1k er like stor som mellom en 486 på 33-66 mhz og dagens multikjerneprosessorer med flere tusen megahertz? Om ikke enda større?

 

 

Da tror jeg du overdriver en smule. :p

 

 

...Selv om amigaen hadde noen virkelig sexy biter hardware, som f. eks paula.

Lenke til kommentar
Skilnaden på ein C64 og ein Amiga er som skilnaden på ein 80486-basert PC og ein heilt ny ein, om ikkje endå større.

 

Kay

8126439[/snapback]

 

 

Sier du at skilnaden mellom c64 og amiga 1k er like stor som mellom en 486 på 33-66 mhz og dagens multikjerneprosessorer med flere tusen megahertz? Om ikke enda større?

 

 

Da tror jeg du overdriver en smule. :p

 

 

...Selv om amigaen hadde noen virkelig sexy biter hardware, som f. eks paula.

8126485[/snapback]

Nei, jeg vil snarere si han underdriver. core2duo er en vidreutvikling av 486, hundrer av ganger krafigere men hovedsakelig kompatibel. Du kan kjøre windows 2000 på begge systemene :o) Samme med annen programvare som ikke er for krevende.

C64 var en z80 8 bits maskin med 64K ram, Amiga var en helt annen og nyere teknologi, omtrent samenlignbar med en 286 pc, ikke harddisk men mye bedre på lyd og grafikk om jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Sier du at skilnaden mellom c64 og amiga 1k er like stor som mellom en 486 på 33-66 mhz og dagens multikjerneprosessorer med flere tusen megahertz? Om ikke enda større?

 

 

Da tror jeg du overdriver en smule. :p

8126485[/snapback]

Nei, synest eigentleg ikkje eg tek særleg hardt i...det at du måler framgong i MHz er kanskje ein indikasjon på kor lite ting har forandra seg sidan 80486/-386/-286. Eg synest ting som t.d.: overgong frå kommandolinje til grafisk grensesnitt, eit mykje meir avansert operativsystem, og booting frå disk må takast med i vurderinga. Og då meiner eg skilnaden på Amiga og C64 eigentleg er større enn på 80486 og det vi har i dag. :)

 

Amiga 1000 representerar på mange måtar ein annan type datamaskiner enn C64.

 

Kay

Lenke til kommentar
Skilnaden på ein C64 og ein Amiga er som skilnaden på ein 80486-basert PC og ein heilt ny ein, om ikkje endå større.

 

Kay

8126439[/snapback]

 

 

Sier du at skilnaden mellom c64 og amiga 1k er like stor som mellom en 486 på 33-66 mhz og dagens multikjerneprosessorer med flere tusen megahertz? Om ikke enda større?

 

 

Da tror jeg du overdriver en smule. :p

 

 

...Selv om amigaen hadde noen virkelig sexy biter hardware, som f. eks paula.

8126485[/snapback]

Nei, jeg vil snarere si han underdriver. core2duo er en vidreutvikling av 486, hundrer av ganger krafigere men hovedsakelig kompatibel. Du kan kjøre windows 2000 på begge systemene :o) Samme med annen programvare som ikke er for krevende.

C64 var en z80 8 bits maskin med 64K ram, Amiga var en helt annen og nyere teknologi, omtrent samenlignbar med en 286 pc, ikke harddisk men mye bedre på lyd og grafikk om jeg ikke husker feil.

8126768[/snapback]

 

Amiga...Da tenker du på amiga 500? eller? Fantes jo mangen type Amigaer, men anyway så mener jeg at A500 var bedre på de fleste områder en 286re. Grafikk messig så var ikke pcen på høyde før slutten av 486 era.

 

Bare se på Babylon 5...alt er mekket med Amiga.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Bare se på Babylon 5...alt er mekket med Amiga.

8127204[/snapback]

 

Vel du tar vel litt feil der.

 

"For the pilot, the effects were rendered on a network of Amiga computers; later, Foundation used 12 Pentium PCs and 5 DEC Alpha workstations for 3D rendering and design, and 3 Macintoshes for piecing together on-set computer displays."

 

Link

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar

Det står forklart litt om hva som skjedde med Commodore og yndlingen deres Amiga her: http://www.vintage-computer.com/vcforum/showthread.php?t=76

 

Min første maskin var forøvrig en C64. Før det husker jeg at en kamerat hadde en VIC 20, og før det en annen som hadde en Zinclair Spectrum som vi spilte en masse sportsspill og slikt på.

 

Det var forresten ikke jeg som knakk min TAC 2 joystick først.. det var storebroren til en kamerat. En av de så-kalt voksne.. ha ha. Skulle tro han hadde spasmer da han holdt på, og vips så klarte han å ødelegge joysticken som det ikke skulle være mulig å ødelegge. Etter det skaffet jeg en 3-way Commander, og den var rå. Tre forskjellige grep som kunne byttes ut.

Lenke til kommentar
Sier du at skilnaden mellom c64 og amiga 1k er like stor som mellom en 486 på 33-66 mhz og dagens multikjerneprosessorer med flere tusen megahertz? Om ikke enda større?

 

 

Da tror jeg du overdriver en smule. :p

8126485[/snapback]

Nei, synest eigentleg ikkje eg tek særleg hardt i...det at du måler framgong i MHz er kanskje ein indikasjon på kor lite ting har forandra seg sidan 80486/-386/-286. Eg synest ting som t.d.: overgong frå kommandolinje til grafisk grensesnitt, eit mykje meir avansert operativsystem, og booting frå disk må takast med i vurderinga. Og då meiner eg skilnaden på Amiga og C64 eigentleg er større enn på 80486 og det vi har i dag. :)

 

Amiga 1000 representerar på mange måtar ein annan type datamaskiner enn C64.

 

Kay

8127082[/snapback]

 

Jeg kunne nevt ting som ekte multithreading og 64bit minneadressering i tillegg til klokkehastighet, men jeg ser poenget ditt. Det var på mange måter et stort hopp.. Eller en naturlig videreføring vil noen si. Men om fremgangen var større enn den vi har sett i pcland de siste 16-17 årene er jeg heller skeptisk til.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...