Gå til innhold

Høye krav til jagerflypilot?


Anbefalte innlegg

som topic sier, hva er kravene til å kunne bli jagerflypilot?

da mener jeg utenom bra syn og kjappe relekser og andre fysiske ting...

 

jeg tenker mer på om man trenger mye matte, høy IQ, vekt, høyde etc.

 

er det mulig at de tar inn en person som er bedre enn gjennomsnittlig god i matte?

 

hva er det man skal kunne for å komme inn på pilotskolen?

 

bakgrunnsutdanning? karaktersnitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
ser de på snittet ditt, eller på karakterene til det man behøver?

7927069[/snapback]

 

Det var snittet totalt. Det varierer vel også litt fra år til år alt etter antall søkere. Men et litt lavt snitt trenger ikke bety mye. Hvis du har et "respektabelt" snitt, kommer du nok videre til fase 2, sålenge du oppfyller alle de andre kravene. Det var folk med bedre snitt enn meg som røk ut før meg i fase 2. Du finner masse bra info i tråden til sndr :)

Lenke til kommentar
har man ca 4 i snitt, men gjør det bra i matte (5) og er veldig sugen på å ta fysikk til neste år, er det mye håp?

7927164[/snapback]

 

Du kan jo ta opp de dårligste fagene som privatist slik at du øker snittet ditt noe. En blank 4 i snitt er ikke så veldig bra egentlig. Men som jeg sa har det nok også en del med antall søkere å gjøre...

Lenke til kommentar

Well, man har ikke heimkunnskap på vgs ;) Det viktigste er at du har god kunnskap innenfor fysikk, matematikk og engelsk. Det varierer en del hva krav man setter til karakterer, og det kan være mye mulig de gir blaffen i om du svidde sausen, eller om du sang falskt i musikktimen. Du vet ikke før du har prøvd...

Lenke til kommentar

Gode karakterer hjelper deg kun på inntaket. Skal du bli jagerpilot er det personlige egenskaper som teller like mye; noe av det viktigste er at du skal kunne gjøre mange ting på en gang uten å miste hodet som f.eks. navigere, kommunisere, tenke, handle rett osv - alt samtidig. Høy simultankapasitet med andre ord.

:)

Lenke til kommentar

Du må være seriøst flink i matte og fysikk. Tenk deg, hva er det som holder en 2000 tonns jernkoloss i lufta? Ren fysikk. Og du må ha evnen til å kalkulere ting veldig fort i hodet. Mye går selvsagt på hard trening under utdanningen.

Er ikke noen blikkboks du skal ha ansvaret for heller når du flyr på ordentlig, men et fly som koster flere hundre millioner av MINE skattebetalte penger. Da må man være sylskarp. Hjelper ikke bare med store muskler og homoerotiske tendenser (Top Gun, anyone?)

 

Vi hadde en kar i videregående som var fast bestemt på å bli jagerpilot, han hadde toppkarakterer i matte og fysikk og alt mulig annet. Men han klarte ikke opplæringen etterpå og sluttet etter noen mnd på flyskolen. For ikke å snakke om at det koster masse penger, såklart. De godtar heller ikke ting som fyllinger i tennene eller svakt syn, tror jeg.

 

Det er nok det totale snittet som ses på, de sitter neppe og studerer tusenvis av søknader for å se hvem som er bedre i matte og gym.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Tenk deg, hva er det som holder en 2000 tonns jernkoloss i lufta?

7927309[/snapback]

Hvilket fly snakker vi om her? Personlig har jeg ikke hørt om fly som er større enn 640 tonn startvekt. Til sammenligning har SAS Braathens sine 737-fly startvekt rundt 50 tonn, pluss minus litt alt etter variant.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...