Gå til innhold

I år kommer super-3G til Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stemmer at vi allerede har TyTN, men også 3600 fra samme selskap.

Etter å ha sittet tre uker på 3g, kan jeg si at dette ikke kan komme raskt nok :)

Markedet er nok litt begrenset, men de som bruker 3g, vil naturligvis sette pris på hsdpa. Kanskje den høye hastigheten også er nok til å lokke flere brukere inn på markedet.

Lenke til kommentar

Endelig kan vi få ordentlig internett på mobiltelefonene. Men så lenge de ikke gjør noe med prisene, hva vil poenget være? Det vil koste deg en formue uansett (men maks 50 kroner dagen med Telenor), og hva blir da poenget med super-raske web-sider dersom det er så dyrt at prisen på en HSDPA telefon blir en prisbagatell?

 

Og duger egentlig disse HSDPA telefonene? Med en 2 Mbps linje og 54 Mbps trådløst nettverk (11 Mbps på mobilen) greide jeg ikke å oppnå mer enn 330 kbps med W-LAN på ITAvisens test. Har greid å presse den opp i 720 kbps før, men alikevel, hva er poenget med høye internetthastigheter dersom mobiltelefonene ikke greier å overføre i full fart? Testet med en SE P990i, og siden N95 bruker samme billig-dritt RAM brikker som den, så er det vel ikke å forvente at det skal gå så mye fortere selv om prosessoren forhåpentlig vis er betydelig raskere?

 

Men hvis mobiltelefonene virkelig greier å overføre 1,8 Mbps uten problemer, vil videotelefoni bli forbedret? 3G-mobiler har VGA kamera for videotelefoni, men oppløsningen og kvaliteten jeg ser er fullstendig elendig. LANGT fra VGA :p

Lenke til kommentar

Jaja... Hvordan klarer de å være så skråsikre på dette uten å ha testet teknologien først? Kanskje Siemens (leverandøren av UMTS-utstyret til Netcom) denne gangen er SKRÅSIKRE på at det vil gå greit? Da UMTS ble "myklansert" av Netcom, var nettet alt annet enn stabilt.

 

Nå skal det jo sies at det jo er en mindre overgang enn å bygge et helt nytt nett, men det overrasker meg at de er så skråsikre... Jeg lukter forsinkelser, men absolutt kult om de klarer det!

Endret av morten81
Lenke til kommentar
Dessuten tenker jeg at de kanskje klarer å leke modem for laptopen din, den som klarer å prosessere slike hastigheter

7802963[/snapback]

Min erfaring er at mobil med NetCom-dekning gir høyere overføringshastighet enn et dedikert PCMCIA-kort fra Telenor. Det er vel dog sannsynlig at dette ikke skyldes forskjellen mellom kort og telefon, men heller mellom NetCom og Telenor.

 

Med min N80 og wlan har jeg fått hastigheter langt langt over det Jornan rapporterer. Med N95 med mer ram og kraftigere prosessor skal den vel takle enda mer.

 

Men dette var gode nyheter.. Hele UMTS-greia har ikke gitt meg annet enn irritasjon. At de i det hele tatt klarer å introdusere noe nytt som er så dårlig, både i kvalitet og overføringshastighet, forundrer meg litt.. Hadde ikke EDGE eksistert hadde det vært noe annet, men det gjør det jo..

 

Vi vil vel se en minst 10 HSDPA-mobiler fra Nokia innen året er ferdig tenker jeg..

Lenke til kommentar
Jaja... Hvordan klarer de å være så skråsikre på dette uten å ha testet teknologien først? Kanskje Siemens (leverandøren av UMTS-utstyret til Netcom) denne gangen er SKRÅSIKRE på at det vil gå greit? Da UMTS ble "myklansert" av Netcom, var nettet alt annet enn stabilt.

 

Nå skal det jo sies at det jo er en mindre overgang enn å bygge et helt nytt nett, men det overrasker meg at de er så skråsikre... Jeg lukter forsinkelser, men absolutt kult om de klarer det!

7803393[/snapback]

 

Man skal ikke se bort ifra at Siemens har solgt lignende eller identiske løsninger til andre klienter en stund tilbake, slik at dem har erfaring og kompetanse på oppetid når dem setter det opp her i Norge ;)

 

Personlig ser jeg ingen marked for HSDPA i lille Norge. Er noe marginalt, men så lenge dem tjener inn investeringen sin, er jo bare bra. Men på en annen side er det fint å ha en slik teknologi tilgjengelig dersom man plutselig får bruk for det :)

Endret av kvakkster
Lenke til kommentar

Var det bare jeg som ikke skjønte denne nyheten?

 

Overskriften sier at Netcom kommer med HSDPA i år - mens Netcom "benekter" det:

 

Øyvind Vederhus, vil ikke si noe om lanseringstidspunkt, men medgir at det ville vært unaturlig å avsløre HSDPA-planene allerede nå hvis lanseringen først fant sted på slutten av året.

 

Så vidt han bekjent har ikke Netcom satt i gang noen pilottesting av HSDPA foreløpig.

 

- Men det er ikke er aktuelt å lansere noe før vi har en tjeneste som fungerer skikkelig, sier han.

 

Høres egentlig litt tvilsomt ut at de kan lansere HSDPA i år, dersom det ikke en gang har begynt å pilot-teste det...

 

Hva er avsløringene til amobil egentlig basert på? :hmm:

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

hmm, hva er sjansen for at det kommer en HSDPAx2 i sverige før året er omme? pessimist, jeg? oh hell yes!

 

og var det ikke snakk om en oppgradering av EDGE som skulle gi HSDPA-lignende hastigheter?

 

i det hele så kan en spør seg om en trenger 3G siden en kan fortsette å tweake 2G, og etter hvert kanskje droppe den særegne tale-tunnelen og heller bare kjøre alt som datatrafikk (GPRS, EDGE, whatever).

 

eneste grunnen til at en gikk 3G var vel fordi en i teorien ikke kunne sende tale og video på en gang gjennom GSM-nettet. men det er en teori som kun holder vann om en insisterer på å separere tale fra resten av datatrafikken...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

Ringte til Netcom (skulle ordne noe med Trådløs famile)

Så spurte eg etter på damen i tlf om hun viste nårtid super-3G kommer/eller om det kommer?

 

Hun sat meg over til en avdelig der de ¨hadde¨ mer peiling

Så tok en kvinne tlf´n og eg spurte om hun viste nårtid super-3G kommer?

(Så ble det helt sitlle i ca 4 sec)

Så spurte hun ka eg mente?

og eg sa super-3G, men hun forstod ikke ka eg mente så eg sa HSDPA.

Da sa hun: Ka e det? :dontgetit:

(okei når du jobber på NETCOM på en avdeling der de har om 3G og sånd greier SÅ burde de vite litt om ka som finnes her ute.

Forventer ikke at de skal kunne levere HSDPA med en gang men at de vet i det minste vet ka det er ikke sånd inn i hver minste detalje, men at de vet at det finnes noe som heter super-3G, og eventult si at eg vet ikke nårtid det kommer eller om vi har tenkt og utbygge)

:hmm:

 

Så eg tok en liten inføring til damen som jobbet for Netcom kundeservic om at HSDPA (ellers kaldt super-3G)

er en oppgradering på 3G nettet som gjør at du kan få sånd ca 4 ganger hastighet en på vanlig 3G-nett.

 

(

jaja, ser nok ut til at amobil.no hvet mere om ka Netcom kommer til og støtte eller holder på og ut bygge en Netcom kundeservice :D

Endret av dyrefoto
Lenke til kommentar
kundeservice er vanligvis heller blåst. du burde bedt om å bli satt over til teknisk avdeling eller noe i den duren (noe helt annet en kundeservice).

7825291[/snapback]

 

Jepp tror det var dit eg ble satt over hun sa ikke kor hun satte meg over det eneste hun sa at de har mere peiling ang 3G og såndt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...