Gå til innhold

Gratis foto-verktøy fra Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nok en gang et verktøy fra Microsoft som ikke kan brukes i alle Windows-versjonene, som f.eks. 64-bits-variantene. Hvis de ikke klarer å lage egne småprogrammer slik at de fungerer både i 32-bits- og 64-bits-variantene av sine OS, hva skal man da tro om de større?

 

Jeg hadde faktisk latt meg lure til å tro at ting skulle bli bedre rundt Vista-release, men nå skjønner jeg hvorfor Adobe ikke gidder å lage versjoner av sin programvare som utnytter de såkalte 64-bits-OSene fra Microsoft fullt ut, men heller holder seg til "legacy"-støtte.

Lenke til kommentar

Nok en reprise på utryddingstaktikken til Microsoft. Dele ut gratis programvare, kun kjørbart under Windows, gjerne som forhåndsvalgt program for oppgaven, for å slå bena under på konkurrerende programvarer. Konkurrentene kan ikke gjøre noe annet enn å enten skille seg ut eller sette ned sine priser også. Fortsetter det slik får Microsoft monopol på denne programoppgaven også og vi kunder får null valgmuligheter.

 

Støtt opp om konkurransen og bevar mangfoldet sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Nok en reprise på utryddingstaktikken til Microsoft. Dele ut gratis programvare, kun kjørbart under Windows, gjerne som forhåndsvalgt program for oppgaven, for å slå bena under på konkurrerende programvarer.  Konkurrentene kan ikke gjøre noe annet enn å enten skille seg ut eller sette ned sine priser også. Fortsetter det slik får Microsoft monopol på denne programoppgaven også og vi kunder får null valgmuligheter.

 

Støtt opp om konkurransen og bevar mangfoldet sier nå jeg.

7785617[/snapback]

 

Hvilke verktøy er det Microsoft prøver å utrydde med dette gratisprogrammet?

Lenke til kommentar

Du er vel klar over at dette undergraver konkurrerende programmer for fotoredigering? Eller tror du at Microsoft "finner opp" nye kundegrupper også?

 

Microsoft kan gjøre dette fordi de har subsidierende økonomi fra OS og Office-avdelingene sine. Det kan ikke konkurrentene.

 

Microsoft kan legge det inn som forhåndsvalgt redigeringsprogram sammen med f.eks Office. Det kan ikke konkurrentene.

 

Undergravet konkurranse vil på sikt fjerne konkurrentene. Microsoft kan hvile på laurbærene og slippe å utvikle noe særlig mer. Utviklingstakten vil dale nedover.

 

Et program behøver ikke være det beste for alle. Mangfold og mulighet for å velge noe som passer godt til seg selv er også verdier som er verd å bevare.

 

For å ta en analogi til mat: Løvbiff, béarnaise og pomfritz er sikkert ok en gang i blant, men hvis alle alternativene ble fjernet og prisen satt til gratis så ville nok konkurrentene fått kraftig hodebry og gått konkurs. Man måtte deretter spise løvbiff hver eneste dag og man ville nok blitt rimelig lei etter hvert. Men hva ville det hjulpet om Løvbiff-produsenten eide all matvareproduksjon i verden og ingen andre slapp til? Eksemplet høres nok helt villt ut, men det er noe lignende som kan skje med bilderedigeringsprogrammer om microsoft får fortsette som de vil. Microsoft kan jo ikke lengre øke markedsandelen på windows noe særlig. (De har ca 97%) og da må de kapre andre sine markeder for å tilfredsstille aksjonærenes ønske om stadig økt profitt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Microsoft Photo Info is a new software add-in for Microsoft Windows that allows photographers to add, change and delete common "metadata" properties for digital photographs from inside Windows Explorer.

 

Kan man redigere/behandle bilder med dette verktøyet? Høres ut som om man bare kan endre informasjon, "metadata" osv assosiert med bildene. I så fall er vel ikke dette noen trussel mot Photoshop og andre bilderedigeringsprogrammer.

Lenke til kommentar
Du er vel klar over at dette undergraver konkurrerende programmer for fotoredigering? Eller tror du at Microsoft "finner opp" nye kundegrupper også?

 

Microsoft kan gjøre dette fordi de har subsidierende økonomi fra OS og Office-avdelingene sine. Det kan ikke konkurrentene.

 

Microsoft kan legge det inn som forhåndsvalgt redigeringsprogram sammen med f.eks Office. Det kan ikke konkurrentene.

 

Undergravet konkurranse vil på sikt fjerne konkurrentene. Microsoft kan hvile på laurbærene og slippe å utvikle noe særlig mer. Utviklingstakten vil dale nedover.

 

Et program behøver ikke være det beste for alle. Mangfold og mulighet for å velge noe som passer godt til seg selv er også verdier som er verd å bevare.

 

For å ta en analogi til mat: Løvbiff, bernè og pomfritz er sikkert ok en gang i blant, men hvis alle alternativene ble fjernet og prisen satt til gratis så ville nok konkurrentene fått kraftig hodebry og gått konkurs. Man måtte deretter spise løvbiff hver eneste dag og man ville nok blitt rimelig lei etter hvert. Men hva ville det hjulpet om Løvbiff-produsenten eide all matvareproduksjon i verden og ingen andre slapp til? Eksemplet høres nok helt villt ut, men det er noe lignende som kan skje med bilderedigeringsprogrammer om microsoft får fortsette som de vil. Microsoft kan jo ikke lengre øke markedsandelen på windows noe særlig. (De har ca 97%) og da må de kapre andre sine markeder for å tilfredsstille aksjonærenes ønske om stadig økt profitt.

7788759[/snapback]

 

Jeg synes dette høres vel dramatisk ut. Microsoft sin strategi er vel å gjøre Windows til en "komplett" pakke som kan gjøre vanlige ting for vanlige brukere. Hvorfor skal jeg måtte laste ned gratis CD-brennere, zip-verktøy, e-post/web-browser, kalkulator, media-spiller etc før jeg kan begynne å bruke maskinen?

 

Microsoft gjør aldri disse tingene "bra", derfor vil mer erfarne brukere gjerne oppsøke mer avanserte verktøy som gjør ting på en bedre eller mer fleksibel måte.

 

Konkuranse-situasjonen blir dermed at uavhengige utviklere må gjøre sine implementasjoner såpass mye mer interessante enn '"baseline" at flest mulig folk er villige til å kjøpe deres verktøy. Det er ikke selvsagt at dette gir dårligere løsninger i det store bildet. Bil-produsenter må jo f.eks konkurere med buss og sykkel om kundenes gunst, jeg ser ikke grunnen til å stoppe subsidieringen av kollektiv-traffikk bare for å sikre bilprodusentene bedre vilkår til å lage gode biler?

 

Hvis du vil nekte Microsoft å gjøre Windows "idiot-vennlig" så vil Apple overta hele hjemmemarkedet siden de er opptatt av å gjøre opplevelsen mest mulig smertefri.

 

-k

Lenke til kommentar

For å ta en analogi til mat: Løvbiff, bernè og pomfritz er sikkert ok en gang i blant,

Mini-digresjon:

 

Hvis du først skriver "bernè", så bør du også skrive "løbi", "pumfri" eller noe slikt, Sí. :innocent:

 

Jeg synes dette høres vel dramatisk ut. Microsoft sin strategi er vel å gjøre Windows til en "komplett" pakke som kan gjøre vanlige ting for vanlige brukere. Hvorfor skal jeg måtte laste ned gratis CD-brennere, zip-verktøy, e-post/web-browser, kalkulator, media-spiller etc før jeg kan begynne å bruke maskinen?

 

Microsoft gjør aldri disse tingene "bra", derfor vil mer erfarne brukere gjerne oppsøke mer avanserte verktøy som gjør ting på en bedre eller mer fleksibel måte.

Fra et teknisk ståsted er jo ikke problemet nødvendigvis at Microsoft ikke gjør det "bra", men at de benytter sin monopolsituasjon til taktikken "embrace and extend" (omfavne og utvide), som i korthet betyr at de tar for seg en eller annen standard, "utvider" (eg. endrer) den med sine egne påfunn, og skaper problemer for programvare som følger standarden.

 

Se f.eks. web, epost, filsystemer, mediaspiller, etc.

 

Derfor burde brukerne laste ned gratis-alternativene, slik at det er mulig å utveksle filer, epost, osv. med andre uten problemer, men de kommer ikke til å gjøre det, fordi Microsoft har et "komplett" tilbud.

 

Problemet er med andre ord ganske omfattende.

 

Jeg tror heller ikke at det er noen fasitsvar, ut over at det beste ville vært om Microsoft faktisk fulgte utbredte standarder istedenfor å dikte opp sine egne eller ødelegge eksisterende.

 

Bil-produsenter må jo f.eks konkurere med buss og sykkel om kundenes gunst,

Det er en dårlig analogi, bilprodusentene konkurrerer ikke med buss og sykkel om kundenes gunst, de opererer stort sett på et annet marked.

 

Hvis du vil nekte Microsoft å gjøre Windows "idiot-vennlig" så vil Apple overta hele hjemmemarkedet siden de er opptatt av å gjøre opplevelsen mest mulig smertefri.

Apple er så absolutt ikke opptatt av dét, men fra et høyt nok fugleperspektiv kan det kanskje virke slik. Akkurat som Microsoft, så lider Apple av personlighetsspaltning her.

Lenke til kommentar
Jeg synes dette høres vel dramatisk ut. Microsoft sin strategi er vel å gjøre Windows til en "komplett" pakke som kan gjøre vanlige ting for vanlige brukere. Hvorfor skal jeg måtte laste ned gratis CD-brennere, zip-verktøy, e-post/web-browser, kalkulator, media-spiller etc før jeg kan begynne å bruke maskinen?

Jeg glemte av enda et motargument:

 

Du må jo faktisk laste ned denne gratisprogramvaren fra Microsoft også! Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Du er vel klar over at dette undergraver konkurrerende programmer for fotoredigering? Eller tror du at Microsoft "finner opp" nye kundegrupper også?

 

Ehm. Vi snakker altså om en EXIF-editor. Dette fins det da massevis av gratisversjoner av fra før.

 

Microsoft kan gjøre dette fordi de har subsidierende økonomi fra OS og Office-avdelingene sine. Det kan ikke konkurrentene.

 

Så Adobe kan f.eks ikke dette? De bør vel ha råd til å lage en liten gratis-utility? Selv jeg kunne ha laget et program som gjorde disse tingene.

 

Microsoft kan legge det inn som forhåndsvalgt redigeringsprogram sammen med f.eks Office. Det kan ikke konkurrentene.

 

Redigering av EXIF ja...

 

Undergravet konkurranse vil på sikt fjerne konkurrentene. Microsoft kan hvile på laurbærene og slippe å utvikle noe særlig mer. Utviklingstakten vil dale nedover.

 

Og hvem er konkurrentene? Jo: tilfeldige hobbyprogrammerere som lager dette gratis, fordi det har vært et savn i operativsystemet.

 

Et program behøver ikke være det beste for alle. Mangfold og mulighet for å velge noe som passer godt til seg selv er også verdier som er verd å bevare.

 

Folk kan vel kunne laste ned hvilken EXIF editor de selv vil bruke.

 

Microsoft kan jo ikke lengre øke markedsandelen på windows noe særlig. (De har ca 97%) og da må de kapre andre sine markeder for å tilfredsstille aksjonærenes ønske om stadig økt profitt.

7788759[/snapback]

 

Dette EXIF-editor markedet... Hvem er den regjerende aktøren idag? Og ligger det mye penger i det?

Lenke til kommentar
Kan man redigere/behandle bilder med dette verktøyet? Høres ut som om man bare kan endre informasjon, "metadata" osv assosiert med bildene. I så fall er vel ikke dette noen trussel mot Photoshop og andre bilderedigeringsprogrammer.

7788921[/snapback]

Et annet gratis alternativ som tilbyr mye av det samme (og mye mer), er PixVue (pixvue.com)

Der kan man også lage maler for å legge på mye info på en gang, den har også slideshow etc.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...