Gå til innhold

Kodek-pakker, Avspillere, Tips og Programmer


johanf

Anbefalte innlegg

I mangel på en tråd som kanskje linker til og diskuterer codec-pakker, avspillere og andre programmer, tenkte jeg at jeg skulle lage en kort post om det i tilfelle noen valgte å bruke søkefunksjonen før de spurte på nytt. ;)

 

Jeg har egentlig null peiling på dette, så om jeg skal holde denne posten oppdatert, er jeg helt sikkert avhengig av en smule input fra andre når det gjelder programvare og kodeker som er tilgjengelige.

 

Når det gjelder sånne pakker og avspillere, er jeg selv en tilhenger av minimalisme og enkelhet. Virus og annet skit liker jeg heller ikke og det jeg bruker selv idag, virker til å være problemfritt og uten ekle overraskelser. :innocent:

 

 

Avspillere

For å i det hele tatt spille av forskjellige medier på maskinen din, må du ha et program som gjør dette. Det finnes store mengder programvare for oppgaven, men noen skiller seg ut og blir brukt ekstra mye. Her er en (kort) liste over en del mer eller mindre populære avspillere og hvor de kan hentes fra:

Media Player Classic - Download

VLC media player - Download

Winamp - Download

Windows Media Player - Download

 

 

Kodeker

Lydfiler er som regel en smalsak å spille av. Windows XP støtter MP3 "out of the box" og med for eksempel Winamp i tillegg, kan du spille av nesten hva som helst av lydfiler. Filmer derimot, blir gjerne pakket ved hjelp av en eller annen kodek. For å senere spille av filmen, må man ha tilsvarende kodek installert, får å kunne vise bildet i avspilleren. For å slippe å sitte å gruble på hva som må installeres, og så finne alle kodeker hver for seg, kan man installere "komplette" pakker og heller komplettere de etterhvert.

Combined Community Codec Pack (CCCP) - Download

ffdshow - Download

K-Lite Codec Pack - Download

Nimo's Codec Pack - Download

 

Alternativer til QuickTime og Real Meadia kodeker - for å spille av denne type media uten å installere de ofte tyngre kodekene som gjerne er en del av eller bundlet med en egen media avspiller.

Real Alternative - Download

QuickTime Alternative - Download

 

 

Andre

Det finnes (helt sikkert) mange single kodeker jeg ikke har fått med meg eller nevnt, men her er i alle fall én, som er noenlunde kjent ... for de fleste. ;-)

DivX - Download

 

 

Selv bruker jeg Meda Player Classic og ffdshow. Dette er en kombinasjon som har fungert for meg over lengre tid. Nå har du i alle fall et utgangspunkt med tilgang til de (kanskje) mest brukte pakkene og programmene.

 

Lykke til!

 

 

Tags: codec, codecs, VLC, nimo, k-lite, alternative, divx, cccp, winamp, wmp, media player classic

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KMPlayer

GOM Player

 

Har testet begge og på noen måter er disse mye bedre alternativer til VLC(spiller som ikke trenger codecs) disse to alternativene er blant annet mye kjappere og "lettere", eller det er værtfall min erfaring etter å ha testet de. Eneste minuset er at de ikke støtter av spilling av quicktime og real uten codec.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har det siste året brukt VLC Media Player til å spille av omtrent alt mulig, bortsett fra .wmv-filer, som har en lei tendens til å "henge" igjen når man skipper fremover. Bruker likegreit WMP som avspiller til disse filene. Jeg syntes det fungerer ganske bra, men når jeg så dette emnet, så ble jeg interessert i Media Player Classic og Codecs. (Takk for den, forresten! :D)

 

Til nå har jeg prøvd Media Player Classic og bare ffdshow, CCCP og K-lite. De var alle veldig gode, men kunne ikke gjøre noe nevneverdig som ikke VLC Media Player kunne. Men det kan kanskje være fordi jeg ikke stiller så altfor høye krav. Uansett dro jeg en konklusjon om at jeg skulle fortsette å bruke VLC Media Player sånn som før.

 

Og jo, codec-pakkene benyttet (?) seg visstnok av DirectShow, slik at programmer som Winamp og Windows Media Player kunne spille av formater som .ogm og DivX. Det var ganske kjekt, så jeg lot være å avinstallere ffdshow.

 

Men VLC Media Player er og forblir spilleren jeg kommer til å bruke mest, vil jeg tro.

 

Til sist; er det noen spesielle fordeler ved Media Player Classic + codec packs som jeg kanskje har gått glipp av?

Lenke til kommentar

Etter hva jeg vet, så bruker VLC en av disse pakkene (som en del av installasjonen av VLC, blir denne codec-pakken også installert på maskinen din), men jeg husker ikke hvilken eller hvor jeg leste om det. :hrm:

 

Jeg liker Media Player Classic pga at den er enkel og har grei funksjonalitet og hurtigtaster jeg bruker (for å spole, "zoome", endre volum osv.) - hva du foretrekker og er vant med, er vel det som betyr mest i valget av avspiller.

Endret av johanf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Siden dette er en samletråd for programmer som har med codecer å gjøre; hva med å også liste opp gode rippeprogram?

Vet at de fleste programmer lar deg rippe, men det er forskjell på kvaliteten. Prøvde Nero en gang, og det gjør jeg ikke igjen for å si det sånn.

 

Men kan noen gjøre det?

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Angående ffshow codecen, er det noen som vet om denne virker i Vista? Får ofte problemer med at WMP "slutter å virke" når jeg starter eller lukker WMP, og det skyldes visst denne codecen. Sjekket innom SourceForge sin side, men fant ikke en codec med støtte for Vista.

 

Noen som kjenner til dette problemet?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hva med å lage en liste over filformat, med oversikt over hvilke codecs og programmer som støtter disse?

 

Jeg er personlig ute etter codecs (ikke programmer) som støtter TS, TP og MKV.

(Jeg ønsker å unngå å bruke flere avspillingsprogram, om mulig...)

Jeg bruker WMP og WinDVD

 

Takker for alle innspill! :)

Lenke til kommentar
Jeg er personlig ute etter codecs (ikke programmer) som støtter TS, TP og MKV.
TS/TP er MPEG2-filer, MKV er eit kontainerformat. Ein kan ha video/lyd komprimert med mange ulike codecar i ein MKV-kontainer. Ein kan spele av MKV-filer med Media Player Classic og ffdshow iallfall, i tillegg til VLC. OM det fungerer i WMP veit eg ikkje.

 

Det er liste over diverse codecar og kontainerformat her, men det står ikkje noko om kva avspelarar som støtter dei ulike.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
KMPlayer

GOM Player

 

Har testet begge og på noen måter er disse mye bedre alternativer til VLC(spiller som ikke trenger codecs) disse to alternativene er blant annet mye kjappere og "lettere", eller det er værtfall min erfaring etter å ha testet de. Eneste minuset er at de ikke støtter av spilling av quicktime og real uten codec.

7691691[/snapback]

 

Yesh! Disse var jo knallbra, i allefall den første som eg har testa.

Avinstallerte alle kodeker osv og installerte kmplayern, og spdif ut funka med ein gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...