Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

formel for moment til hk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener det er noe sånt som at når momentet er "X" ved 7750 omdreininger\minutt, er antallet hestekrefter også "X"

 

F.eks, et moment på 100nm ved 7750omd\min gir en effekt på 100hk ved 7750omd\min

 

Kan dog hende at jeg tar feil, mener å ha lest dette på nettet.

 

 

EDIT: Tok litt feil. Formelen er nm ganger turtall i omd\minutt delt på 7125.

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
er det noen som vet hvordan jeg gjør om moment til hk i forhold til turtall?

7660634[/snapback]

Blir vel som å regne ut luftfuktigheten ut i fra lufttemeraturen..

 

Moment og hestekrefter er to forskjellige ting..

 

Bare se på en Hk/moment kurve fra motorer med pustehjelp i fra turbo og kompressor. Så ser du at kompressor motoren har en flat momentkurve hele registret.. Og en turbomotor har en markant momenttopp på ca4500 rpm Spørs på hvilken turbo som er brukt.

 

Hk kurvene er ganske like..

Lenke til kommentar
Så veldig forskjellige er de ikke da, i og med at effekt (watt/hestekrefter) er et produkt av blant annet dreiemoment og turtall

7673738[/snapback]

Turbobil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf

 

Kompressorbil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_uber.pdf

 

Turbokurven er enda brattere etter som skalaen går til 275, og skalaen på kopressor går til 300

Endret av VF-racing
Lenke til kommentar
Blir vel som å regne ut luftfuktigheten ut i fra lufttemeraturen..

 

Moment og hestekrefter er to forskjellige ting..

 

7673600[/snapback]

Bullshit. Effekt = moment * turtall, som flere allerede har nevnt i denne tråden. Man kan i prinsippet lese akkurat det samme ut fra en momentkurve og en effektkurve, turbo eller ikke. Luftfuktighet og lufttemperatur har ingenting med dette å gjøre (vel, de kan påvirke effektutviklingen i en forbrenningsmotor, men det var vel ikke det du mente).

 

Edit: byttet ut kraft med effekt

Endret av hsiverts
Lenke til kommentar
Så veldig forskjellige er de ikke da, i og med at effekt (watt/hestekrefter) er et produkt av blant annet dreiemoment og turtall

7673738[/snapback]

Turbobil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf

 

Kompressorbil : http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_uber.pdf

 

Turbokurven er enda brattere etter som skalaen går til 275, og skalaen på kopressor går til 300

7673827[/snapback]

Jeg tenkte på effekt vs. dreiemoment. Forskjellige former for overladding gir forskjellige utslag på bremsepapirer, det er jeg enig i

Lenke til kommentar
Blir vel som å regne ut luftfuktigheten ut i fra lufttemeraturen..

 

Moment og hestekrefter er to forskjellige ting..

 

7673600[/snapback]

Bullshit. Effekt = moment * turtall, som flere allerede har nevnt i denne tråden. Man kan i prinsippet lese akkurat det samme ut fra en momentkurve og en effektkurve, turbo eller ikke. Luftfuktighet og lufttemperatur har ingenting med dette å gjøre (vel, de kan påvirke effektutviklingen i en forbrenningsmotor, men det var vel ikke det du mente).

 

Edit: byttet ut kraft med effekt

7673894[/snapback]

Hvordan forklarer du effekt/moment kurvene her da ?

http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf

 

Etter ca 4500 rpm, øker hestene og turtallet. Men momentet synker...

Lenke til kommentar
Hvordan forklarer du effekt/moment kurvene her da ?

http://www.flyinmiata.com/tech/dyno_runs/2.0_FMII.pdf

 

Etter ca 4500 rpm, øker hestene og turtallet. Men momentet synker...

7674913[/snapback]

Jeg skal forklare, og for å forenkle regnestykket bruker jeg fiktive enheter.

 

Si at en motor har et dreiemoment på 100 ved 1000 o/min. Vi sier da at vi får en effekt på 1000 * 100 = 100k.

Ved 5000 o/min har dreiemomentet sunket til 40. Men effekten har selvfølgelig økt, nå er den 5000 * 40 = 200k.

 

Avhengig av hvilke enheter man bruker, må man legge til en konstant i regnestykket over. Denne konstanten avhenger av enhetene (kW, HK, Nm, lb-ft etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...