Gå til innhold

Elektronisk musikk - En liten oppklaringstråd


Feh

Anbefalte innlegg

Herlig initiativ Feh  :thumbup:

 

 

Veldig bra guide over elektronisk musikk. :thumbup:

Men jeg mener faktisk du kunne byttet ut (Euro) Dance med Euro Trance. Det passer bedre når du nevner grupper som Ian van Dahl, Sylver og Milc Inc. under :ermm:

7449175[/snapback]

 

Der bommer du meget grovt.. Det er og blir Euro Dance

7452863[/snapback]

 

Ian van Dahl er Epic-Trance som ligger under Euro Trance. ;)

7453002[/snapback]

 

Hvorfor sier alle at det heter Euro Trance? Euro Dance eller Eurotrash som jeg og en del andre sier er det riktige!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virkelig fin guide  :w00t:  Hva som er hva har jeg liksom aldri hatt klart.

 

 

Electronica

 

Heller ikke her har jeg stor peiling, så jeg nevner bare en del artister jeg vet produserer slik musikk, så vet man hva det dreier seg om:

The Chemical Brothers, The Prodigy, Aphex Twin, Fatboy Slim, Daft Punk, The Crystal Method, Moby og Røyksopp.

 

:wow: Her har du jammen meg listet opp nesten alle favorittene mine!

7453033[/snapback]

 

 

HVa? i følge den guiden det var linket til lengre opp her så finnes ikke sjangeren electronica! hva faen?

 

Hvilken sjanger er Ralph Myerz & The Jack Herren Band da? downtempo?

Lenke til kommentar

Hm. Det med elektronika er litt vanskelig. Jeg mener Daft Punk er house jeg da. Aphex Twin kan vel kalles en blanding mellom techno og ambient/dnb, Crystal Method og Chemical Brothers drum n bass, mens Ralph Myerz & The Jack Herren Band, Moby, Röyksopp o.l er vel litt mer generell elektronika. Sånn har ihvertfall jeg oppfattet det. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Hm. Det med elektronika er litt vanskelig. Jeg mener Daft Punk er house jeg da. Aphex Twin kan vel kalles en blanding mellom techno og ambient/dnb, Crystal Method og Chemical Brothers drum n bass, mens Ralph Myerz & The Jack Herren Band, Moby, Röyksopp o.l er vel litt mer generell elektronika. Sånn har ihvertfall jeg oppfattet det. :)

7453721[/snapback]

:yes: Noe sånn ca. jeg har hørt også.

Lenke til kommentar

den "elektronika" sjangeren som egentlig ikke eksisterer er igrunn ganske vanskelig å plassere.

skal du begynde å dele opp alt så blir det fort litt absurd.

 

Der nevner jo feks Aphex twin og gir han 14 sjanger :p det mest korekte er vell å legge han i IDM og ambient.

 

andre grupper kan jo være verre. Røyksopp og ralp mayerzzzzZZZZz feks.

og jeg tror kansje ikke DJ_dark er helt på jordet når han kaller det downtempo.

det er jo egentlig relativt beskrivende til en viss grad. I d minste for røyksopp (og ralph for den del de er bare kjedlige)

 

kan jo kalle røyksopp for elektrochillhouse.

du har jo også sann som Amon tobin. acidjazzdrumnbasselektrohousetechno ?

slår neppe ann :p

 

på Mange sider blir det referert til som elektro. men kan vell bare legge på nika på det so er vi der vi er idag egentlig.

 

Så får vi bare svelge stoltheten vår og la madonna få den der :p

Lenke til kommentar

Ah, den under Electro house er Bodyrox med Yeah Yeah :thumbup:

 

Edit: Bra tråd. Saknar ein del sjangrar, som progressive house/trance med Way Out West og Gabriel & Dresden. French House, meiner Daft Punk høyrer til her. Drum'n'Bass, mellom anna Pendulum. Electroclash, med Miss Kittin, Felix da Housecat, Fischerspooner etc. Reknar med tråden blir utvida etterkvert. :)

Endret av MK_Blackbird
Lenke til kommentar

Litt av poenget med guiden var ikke gå for spesifikt inn i sjangrene, men å gi et litt grovt bilde av elektronisk musikk, utifra de sjangrene jeg har oppfattet at mange har problemer med å skille. Progressive trance/house har jeg derfor ikke tenkt til å ta med, ei heller D&B ettersom den sjangeren er veldig lett å skille fra annet.

 

Sjangeren electronica skrev jeg opp etter info fra wikipedia - electronica :)

 

Skiftet Euro Dance til Euro Trance/Dance

 

Aphex Twin er jo nesten umulig å plassere. Han lager jo alt fra ambient til sanger som windowlicker og come to daddy... (Nevne låta "gwarek2" som er noe av det skumleste jeg har hørt EVER :p)

Lenke til kommentar
Føler det er et stort hull i guiden? Hvor er EBM/Industrial? Vil i aller høyeste grad påstå at dette er elektronisk musikk, om enn noget dystrere enn nevnte sjangere :)

7458962[/snapback]

 

For andre eller tredje gang, pluss at det står i første post, er meningen med guiden som topic "en liten oppklaring..." om de sjangrene jeg syns det var viktigst å skille mellom :) Skulle jeg laget en fullstendig guide, ville det jo tatt år og dag, og da kan man heller lese ishkur sin.

 

Og ja, industrial er absolutt enig i at industrial er elektronisk musikk, men føler liksom ikke at det er så mye forvirring rundt denne..

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...