Gå til innhold

TEST: Fem PSU-er i mellomklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk hendene mine på en Corsair HX520 igår, og jeg må si at det muligens er den mest solide datakomponenten jeg har vært borti. Grov, svart lakk med gule detaljer på utsiden, kabelstrømper så stram at ei 14 år gammal jente hadde skreket i smerte, og en vekt som kan tippe kabinettet bakover. Synes dere burde teste både den og storebroren.

Lenke til kommentar
Jeg fikk hendene mine på en Corsair HX520 igår, og jeg må si at det muligens er den mest solide datakomponenten jeg har vært borti. Grov, svart lakk med gule detaljer på utsiden, kabelstrømper så stram at ei 14 år gammal jente hadde skreket i smerte, og en vekt som kan tippe kabinettet bakover. Synes dere burde teste både den og storebroren.

7290376[/snapback]

 

De er den samme forskyningen som M12-serien til seasonic, bare rebadget og men noen små endringer i utseende. Nå er riktignok Seasonic usaedvanlig solide og stille forskyninger, så det er ikke nødvendigvis noe dårlig.

 

Dette med varm atx-kontakt, er det et problem i hele effektregisteret, eller er det bare når det er veldig høy load. Og er det et problem genrellt sett? Er det effekttap som er problemet?

 

Ellers irriterer jeg meg over at produsenter oppgir vifteløse PSUer til å ha 0 db, det er ikke riktig i de aller fleste tilfeller, det er endel elektrisk støy i de fleste tilfeller. (og skulle det ikke være hørbart så er skal det vel også strengt tatt litt for at det er akkurat 0db, om man virkelig skal spikke flis).

 

Ellers er jeg enig i at mellomklasse-begrepet dras litt langt, hva er det man ikke kan dra med seasonicen feks? Det er ikke mye...

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er 400-700w mellomklasse nå O.o

7290529[/snapback]

 

:)

"Gutta Boyz" kjører vel med 1000w++ nå for tiden.. med sine skamklokkede Quadcores og 8800GTX i SLI..

Slike PSU'er er "High-end" og koster like mye som en rimelig komplett PC..

 

OT:

Savnet noen flere PSU'er i testen, f.eks, fra Fortron Source, NorthQ, Tagan, Enermax..for å nevne noen.

Det kunne også vært interessant å ta med en "650w" *Q-TEc*. Da kunne vi sett om den brant opp under testen.. eller om den faktisk leverte spenninger på lik linje med de andre. :)

Hvilken praktisk betydning har det dessuten hvor lave/høye spenninger (12V, 3,3V og 5V "railene") har under "load"? Hvilken av "railene" er viktigst for stabil VCore? (noe som er svært viktig ved overklokking). Hvilen betydning har det at en PSU "kun" har 4-pins P4-kontakt kontra 8-pins EPS-kontakt? (for stabil strøm til dual core).

Kunne sikkert være en ide å forklare slikt i testen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er på jakt etter ny psu, så dette passet bra.

7290408[/snapback]

MIST 500w er og forblir ennå det beste kjøpet på markedet iht. pris og ytelse! :)

7290634[/snapback]

 

Så var det det med "bombastiske" utsagn da. :hrm:

Byttet nettopp ut min MIST 500watt'er mot en Yesico 560watt'er. Den forbedret både stablilitet ved overklokk og hadde "krefter" nok til å klare å boote systemet ved VCore over 1.525. (For det klarte merkelig nok *ikke* MIST'en med mitt ene klokkede Core 2 Duo system).

Lenke til kommentar
Hvilken praktisk betydning har det dessuten hvor lave/høye spenninger (12V, 3,3V og 5V "railene") har under "load"? Hvilken av "railene" er viktigst for stabil VCore? (noe som er svært viktig ved overklokking). Hvilen betydning har det at en PSU "kun" har 4-pins P4-kontakt kontra 8-pins EPS-kontakt? (for stabil strøm til dual core).

Kunne sikkert være en ide å forklare slikt i testen.

7290774[/snapback]

 

Ville tro 12V er desidert viktigst? Det er jo ihvertfall effekten på 12V som begrenser i praksis på moderne maskiner, det trekkes jo svært lite fra de andre railene i disse dager.

 

AtW

Lenke til kommentar

God test. Men når de har med en Ekstern PSU så må det da gå ann å skrive noen ord om hvordan kabelene kommer inn i kabinettet, og gjerne vist ett bilde, slik at man kan skjønne hvordan den fungerer i praksis.

 

Her kunne ikke jeg lese ett eneste ord om hvordan dette skjer, det blir litt for dårlig når dette faktisk er en test av produktet. Det ble jo forklart med klare ord hvordan den ene PSUens kontakter hadde problemer med enkelte kabinett.

Lenke til kommentar
Hvorfor testes ikke 400W på PSUen som skal kunne levere 400W og 500W på PSUen som skal kunne levere 500W? Det ville jo vært interressant å se om de faktisk holder det de lover.

7290616[/snapback]

 

Jeg valgte å legge det under "MAKS". 400Ws strømforsyninger belastes med 400W ved maks osv.

Lenke til kommentar
Strømforsyningen har et ganske moderat lydnivå. Det er tydelig at det store arealet på kjøleribben hjelper til. Viften er stillegående, og blir fort overdøvet av andre passive kjølere i maskinen din.

 

 

Bare jeg som stusser litt på denne?

 

Mine passive kjølere støyer ikke mye du.

Lenke til kommentar
Hvorfor testes ikke 400W på PSUen som skal kunne levere 400W og 500W på PSUen som skal kunne levere 500W? Det ville jo vært interressant å se om de faktisk holder det de lover.

7290616[/snapback]

 

Jeg valgte å legge det under "MAKS". 400Ws strømforsyninger belastes med 400W ved maks osv.

7290938[/snapback]

 

Du kan jo nevne det i artikkelen. jeg satt å funderte på hvorfor det ikke var noe resultat der. begynnte å lure på om ikke 400watteren ikke klarte 400w!

Lenke til kommentar
Er på jakt etter ny psu, så dette passet bra.

7290408[/snapback]

MIST 500w er og forblir ennå det beste kjøpet på markedet iht. pris og ytelse! :)

7290634[/snapback]

 

Så var det det med "bombastiske" utsagn da. :hrm:

Byttet nettopp ut min MIST 500watt'er mot en Yesico 560watt'er. Den forbedret både stablilitet ved overklokk og hadde "krefter" nok til å klare å boote systemet ved VCore over 1.525. (For det klarte merkelig nok *ikke* MIST'en med mitt ene klokkede Core 2 Duo system).

7290840[/snapback]

Yesico? hvem fører dem?

Lenke til kommentar

Bra test.

 

Har sverget til OCZ de senere årene, med unntak av de gangene jeg har valgt Lian Li. Jeg vet ikke om det bare er meg, men OCZ lager litt lengre PSUer enn andre produsenter, og det er ikke alltid en optimal løsning om du velger et kabinett med liten plass til PSU.

 

Kanskje jeg hadde uflaks bare, men nevner dette allikevel for de som skal ha seg OCZ og kanskje ikke har et kab som sluker den :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...