Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig problem: SATA Samsung DVDbrenner leser ik


Anbefalte innlegg

Hei! Har fått fatt i en Samsung SH-W163A/BEBN (SATA) DVD brenner.

 

Info pc:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

-Har et Asus A8N SLi Deluxe HK.

-Har montert brenneren i nr 4 av nvidia portene.

-I port 1 og 2 er det montert 2 stk sata disker.

-Os: XP pro, SP2

 

 

Problem:

 

Brenneren vises i explorer. Men dersom jeg legger en CD/DVD i spilleren, så leses ikke noe og explorer krasjer.

 

 

Har ikke installert noen drivere. Har bare oppdatert firmware i spillerne.

 

Noen som har vert borti noe lignende? Er spilleren muligens dead on arrived?

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus A8N SLi Deluxe HK

BIOS:

SATA Silicon Image Controller (SIL3114)

Options [Enabled],[Disabled]

 

DFI NF4 SLI-DR

BIOS:

SATA Silicon Image Controller (SIL3114)

Options [Enabled],[Disabled],[SATA mode]

 

Mulig ditt kort setter 3114 i sata mode automatisk hvis du har den disabled.

Men du kan uansett ikke ha [Enabled] .

Du kan ikke sette opp en cd/dvd på

noen som helst måte til bruk i raid biosen.(eneste vettuge funkjonen er å se at enheten detekteres )

 

 

Mitt står den i SATA mode , dette gjør at RAID BIOS er disablet (ikke noe CTRL-S / F4) og man kan kople single SATA enheter til kontrolleren.

 

I tillegg må jeg ha SATAlink Driverene til SIL3114 (ikke raid driverene)

 

SiI3114 32-bit Windows IDE Driver 1.2.0.5 6/30/2005 141 KB

Use this driver with the latest IDE BIOS to access non-RAID hard disk drives, CD-ROMs, CDRWs, DVD-ROMs, and DVD-RWs.

http://www.siliconimage.com/support/suppor...&ctid=2&osid=4&

http://www.siliconimage.com/docs/3114_x86_...e_logo_1205.zip

Lenke til kommentar
@luske ludvig: hvis det fulgte med drivere til brenneren er det da naturlig å tro at de skal installeres? Er iallefall verdt et forsøk

7379667[/snapback]

 

Problemet er at jeg byttet til meg spilleren. Fikk da ikke med noen cd med drivere. Finnes heller ikke på samsung.com heller.

 

 

Plan viderer er: Få fatt i cden. Skal også oppdatere bios, hk, til siste versjon.

 

Ny episode kommer i romjulen en gang. Stay tuned!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jepp. For dere som forsatt følger med her:

 

Kort historie:

 

Jeg har anskaffet meg en Sata DVD brenner. Finner spiller i explorer, men får ikke lest innhold på cd/dvd.

 

Spilleren er tilkoblet sata , Nvidia port 3. Hk har også 4 silicon porter. Disse 4 porten kan ikke brukes etter anbefaling her på forum og egen erfaring.

 

Ny uppdate:

 

Har fått fatt i orginal cd som fulgte med spilleren. Det triste er at det ikke finnes noen drivere på denne cdene. Var bare Nero og en haug med bruksanvisninger på denne cden. Bruksanvisningen virker uferdig og omhandlet ata spillere for det meste.

 

Har også oppdatert bios, hk, fra v 1013 til 1805. Denne biosversjonen er en beta og er datert 11/6 2006. Valgte betaen, siden denne var den eneste som var noenlunde fersk.

 

Forsatt ikke skikkelig kontakt med spilleren.

Endret av Luske_Ludvig
Lenke til kommentar
Jepp. For dere som forsatt følger med her:

 

Kort historie:

 

Jeg har anskaffet meg en Sata DVD brenner. Finner spiller i explorer, men får ikke lest innhold på cd/dvd.

 

Spilleren er tilkoblet sata , Nvidia port 3. Hk har også 4 silicon porter. Disse 4 porten kan ikke brukes etter anbefaling her på forum og egen erfaring.

 

Ny uppdate:

 

Har  fått fatt i orginal cd som fulgte med spilleren. Det triste er at det ikke finnes noen drivere på denne cdene. Var bare Nero og en haug med bruksanvisninger på denne cden. Bruksanvisningen virker uferdig og omhandlet ata spillere for det meste.

 

Har også oppdatert bios, hk,  fra v 1013 til 1805. Denne biosversjonen er en beta og er datert 11/6 2006. Valgte betaen, siden denne var den eneste som var noenlunde fersk.

 

Forsatt ikke skikkelig kontakt med spilleren.

7531774[/snapback]

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men hvis du har nVIDIA brikkesett så støtter ikek det s-ata optiske enheter. Du MÅ bruke en anne sata kontakt hvis du har det. Jeg bruker silicon-image sin. Hvis du ikek har dette, må du kjøpe et sata-pci kort eller liknende som støtter

Lenke til kommentar

Prøvd å påpeke dette fra første inlegg.

Det er kontrolleren (firmware) som er problemet .

nVidias går ikke , fact .

SIL3114/3112 går - men mener bestemt at det forutsettes at bios kan sette portene/kontrolleren i 'normal' modus (non raid) .

 

Problemene rundt dette har vært debattert i flere år - helt siden Plextor kom med sin 1'ste optiske sata brenner ,og det er en god stund siden.

 

Kort fortalt - vil du ha sata brenner , sjekk hovedkorts sata kontrollers kompabilitet for sata/atapi først (eller skaff pci kontroller kort som nevnt over - samme gjelder forøvrig pci kort mtp. sata/atapi støtte)

Den mest uproblematiske kontrolleren er Intel's ICH6/7 etc.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg gjort alt som kan gjøres.

 

Nvidia sata portene:

 

Finner dvdbrenner i explorer, men kan ikke lese til/fra plater.

 

Silicon sata porter:

 

Må enable disse i bios for at disse skal være aktivert. Kan bare enable/ disable disse portene i bios.

 

Disse portene er bare ment for raid på dette hk. Siden cdbrenner ikke kan kjøres i raidmodus, fungerer ikke dette. ( Os booter ikke når cdbrenner er koblet i silicon portene.)

 

 

Case closed. Bestiller ny pata dvdbrenner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...