Gå til innhold

- PatchGuard blir knekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sukk, skulle ønske dere journalister kunne forklare det dere skriver om. Virker litt som at dette er bare noe henta fra en anna side.

 

 

Hva er patchguard?

Hva skiller patchguard fra tilsvarende i winxp?

Hva er egentlig problemet, de har en ny teknologi, som blir hacka etter en stund, og ms sier de kommer til å patche ting som blir hacka. hva er nyheten?

Lenke til kommentar
sukk, skulle ønske dere journalister kunne forklare det dere skriver om. Virker litt som at dette er bare noe henta fra en anna side.

 

 

Hva er patchguard?

Hva skiller patchguard fra tilsvarende i winxp?

Hva er egentlig problemet, de har en ny teknologi, som blir hacka etter en stund, og ms sier de kommer til å patche ting som blir hacka. hva er nyheten?

7060125[/snapback]

Det er vel strengt tatt ingen nyhet, bare litt MS bashing på en ellers stille dag :) Som du sier; man trenger ingen krystallkule eller sikkerhetseksperter for å komme frem til samme konklusjoner.

Lenke til kommentar
sukk, skulle ønske dere journalister kunne forklare det dere skriver om. Virker litt som at dette er bare noe henta fra en anna side.

 

Hva er patchguard?

Hva skiller patchguard fra tilsvarende i winxp?

7060125[/snapback]

Enig. Jeg har aldri hørt om patchguide før i det hele tatt. Det BØR linkes til slike ting i tidligere artikkler for de som ikke vet hva Patchguard gjør og virker.
Lenke til kommentar
PatchGuard vil trolig bli mer brukt når Windows Vista lanseres neste år, fordi da blir det trolig solgt flere PC-er med 64-bit prosessorer, og dermed blir 64-bit-versjoner av Vista mer utbredt.

Dette stemmer ikke. Nesten alle prosessorer som selges nå er 64bit. På desktop er det kun VIA sine prosessorer som er unntaket og de har vel knappe 1% markedsandel. På bærbare er unntakene Core Duo, Core Solo og Celeron M. Resten, Core 2 Duo, Turion64, Athlon64 mobile, og Sempron er bare 64bit. Vista 64bit kan brukes på de aller fleste PCer som er kjøpt siden sommeren 2005, og noen PCer som er så gamle som tre år.

Lenke til kommentar
PatchGuard vil trolig bli mer brukt når Windows Vista lanseres neste år, fordi da blir det trolig solgt flere PC-er med 64-bit prosessorer, og dermed blir 64-bit-versjoner av Vista mer utbredt.

Dette stemmer ikke. Nesten alle prosessorer som selges nå er 64bit. På desktop er det kun VIA sine prosessorer som er unntaket og de har vel knappe 1% markedsandel. På bærbare er unntakene Core Duo, Core Solo og Celeron M. Resten, Core 2 Duo, Turion64, Athlon64 mobile, og Sempron er bare 64bit. Vista 64bit kan brukes på de aller fleste PCer som er kjøpt siden sommeren 2005, og noen PCer som er så gamle som tre år.

7060236[/snapback]

Lanserte ikke også VIA CPUer med 64bit instruksjonssett nylig?

Lenke til kommentar

Det var jo forventet, PatchGuard gir bare en falsk sikkerhetsfølelse og begrenser friheten og kontrollen til brukeren. De snille menneskene vil ikke kunne komme rundt den, mens de slemme vil. Nå har jeg egentlig ikke så mye erfaring med PatchGuard på Vista men diskuterte dette litt nærmere her. For min del så kan aldri PatchGuard erstatte den sikkerheten jeg har når jeg selv har kontroll over alt som skjer i kernelen.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke om denne ekstra beskyttelsen, men at den nå har blitt knekt kommer ikke som en overraskelse. Jeg regner med at det vil komme flere tilsvarende "avsløringer" frem mot at Vista skal på markedet, og jeg ser ikke bort i fra utsettelser. Så det er kanskje en idé å vente med kjøp til Microsoft har fått lappet litt på systemet.

Lenke til kommentar
det jeg fremdeles lurer mest på er hva nyheten er. Javel, MS sine rakettforskere har funnet opp nye nytt, som -kommer til å bli- hacka - og da skal de slippe en oppdatering. status quo spør du meg. så basically er artikkelen bare ms bashing som noen sier her.

7060496[/snapback]

Forskjellen er at når patchguard er knekt så har ikke symantec lov til å hjelpe deg med hverken fjerne eller oppdage problemet.

 

MS har nemlig stengt dem ute så det er BARE MS sin egen antivirus som har tilgang til kjernen.

Lenke til kommentar
Det var jo forventet, PatchGuard gir bare en falsk sikkerhetsfølelse og begrenser friheten og kontrollen til brukeren. De snille menneskene vil ikke kunne komme rundt den, mens de slemme vil. Nå har jeg egentlig ikke så mye erfaring med PatchGuard på Vista men diskuterte dette litt nærmere her. For min del så kan aldri PatchGuard erstatte den sikkerheten jeg har når jeg selv har kontroll over alt som skjer i kernelen.

7060481[/snapback]

 

Har du kontroll over alt som skjer i kjernen i windows i dag? Og hvorfor vil ikke de snille komme seg rundt dette om de slemme vil?

 

Ellers synes jeg det er litt tidlig å rope "falsk sikkerhet" bare fordi en tilfeldig fyr sier "patchguard kommer til å bli knekt".

 

AtW

Lenke til kommentar
det jeg fremdeles lurer mest på er hva nyheten er. Javel, MS sine rakettforskere har funnet opp nye nytt, som -kommer til å bli- hacka - og da skal de slippe en oppdatering. status quo spør du meg. så basically er artikkelen bare ms bashing som noen sier her.

7060496[/snapback]

Forskjellen er at når patchguard er knekt så har ikke symantec lov til å hjelpe deg med hverken fjerne eller oppdage problemet.

 

MS har nemlig stengt dem ute så det er BARE MS sin egen antivirus som har tilgang til kjernen.

7060596[/snapback]

 

Om andre kan få tilgang til kjernen, så kan vel symantec også få det til?

 

AtW

Lenke til kommentar
det jeg fremdeles lurer mest på er hva nyheten er. Javel, MS sine rakettforskere har funnet opp nye nytt, som -kommer til å bli- hacka - og da skal de slippe en oppdatering. status quo spør du meg. så basically er artikkelen bare ms bashing som noen sier her.

7060496[/snapback]

Forskjellen er at når patchguard er knekt så har ikke symantec lov til å hjelpe deg med hverken fjerne eller oppdage problemet.

 

MS har nemlig stengt dem ute så det er BARE MS sin egen antivirus som har tilgang til kjernen.

7060596[/snapback]

 

Om andre kan få tilgang til kjernen, så kan vel symantec også få det til?

 

AtW

7060607[/snapback]

Symantec (og andre) kan da lage fikser eller bygge inn ting i sin programvare som beskytter mot slikt. Men det er vel noe begrenset hva de kan gjøre med kjernen.
Lenke til kommentar
Jeg visste ikke om denne ekstra beskyttelsen, men at den nå har blitt knekt kommer ikke som en overraskelse. Jeg regner med at det vil komme flere tilsvarende "avsløringer" frem mot at Vista skal på markedet, og jeg ser ikke bort i fra utsettelser. Så det er kanskje en idé å vente med kjøp til Microsoft har fått lappet litt på systemet.

7060517[/snapback]

 

Den kommer til å bli knekt, den er ikke knekt enda, i allefall ikke offisielt. ;)

Lenke til kommentar
Det var jo forventet, PatchGuard gir bare en falsk sikkerhetsfølelse og begrenser friheten og kontrollen til brukeren. De snille menneskene vil ikke kunne komme rundt den, mens de slemme vil. Nå har jeg egentlig ikke så mye erfaring med PatchGuard på Vista men diskuterte dette litt nærmere her. For min del så kan aldri PatchGuard erstatte den sikkerheten jeg har når jeg selv har kontroll over alt som skjer i kernelen.

7060481[/snapback]

 

Har du kontroll over alt som skjer i kjernen i windows i dag? Og hvorfor vil ikke de snille komme seg rundt dette om de slemme vil?

 

Ellers synes jeg det er litt tidlig å rope "falsk sikkerhet" bare fordi en tilfeldig fyr sier "patchguard kommer til å bli knekt".

 

AtW

7060601[/snapback]

Du misforstår meg, den falske sikkerheten kommer ikke av at PatchGuard er knekket, men av at folk tror PatchGuard gir beskyttelse. Den gjør det til en viss grad, men ikke nok til å rettferdiggjøre den friheten brukere har nå. Dette snakket jeg mer om i den andre tråden.

 

Når det gjelder de "snille" firmaene så vil ikke de med respekt for seg selv bruke metoder for å komme rundt PatchGuard da MS kan når som helst tette at hullet og alt arbeidet de har lagt inn vil da være kastet bort. Dessuten så vil mange anse disse metodene som "hackish" og ikke stabile eller troverdige løsninger, derfor vil de unngå alt som ikke er en offisiell MS løsning på problemet.

 

Og ja jeg har kontroll over mye av kernelen på min XP installasjon i dag, mer en nok kontroll og den sikkerheten jeg har tror jeg er bedre enn hva Vista kan noen gang tilby meg ved å holde meg ute av kernelen. Om noen kan bevise meg feil så er det stor sjanse for at jeg bytter mening, men akkurat nå har jeg ikke hørt mye som argumenterer mot akkurat det jeg tar opp her.

Lenke til kommentar

Jeg syns inzyr har et godt poeng her.

 

Vista får kanskje en noe bedre default sikkerhet, men idag fins det mange tredjepartsløsninger som veldig gode for å bedre sikkerheten i bl.a. WinXP (snakker ikke om symantec akkurat nå). Jeg frykter at disse mulighetene blir dårligere i Vista, og windows-brukerne får en mer "konform" sikkerhetsløsning som gjør at når noe blir knekt, blir alle plutselig utsatt, i motsetning til om man kan kjøre flere alternative sikkerhetsløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...