Gå til innhold

Conroe-L blir Pentium E


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en-kjerne conroe er egentlig veldig interessant. dual-core er allerede billig i forhold til ytelse, og da gjetter jeg singlecore vil være betydelig billigere igjen. Jeg tviler ikke på at denne prosessoren vil bli den ubestridte kongen på haugen av singlecore prosessorer, selv om den er en budsjettprosessor.

 

Det kan absolutt bli en snadder prosessor for busdjett gamere, som kan få 90% av spillytelsen som dualcore versjonene, men til halve prisen =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ok, greit at alle ikke trenger 2 kjerner, men de billigste "skikkelige" prosessorene vi har nå koster jo bare noen hundrelapper. Skal denne koste 50kr? Den hadde jo ellers sykt lave klokketall...

 

Jeg ser rett og slett ikke helt at denne har livets rett, og enda mindre om ca 1 år...

Endret av unundindur
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom disse modellene blir like rimelige som A64 single-core modeller.. og klokker like "vilt" (eller bedre) enn sine 2-kjerne søsken, ja da vil jeg følge "stigma's" utsagn:

Jeg tviler ikke på at denne prosessoren vil bli den ubestridte kongen på haugen av singlecore prosessorer, selv om den er en budsjettprosessor

 

Så disse har definitivt "livets rett".. :)

Lenke til kommentar

Bra de hadde 800MHz FSB, da blir det jo 7x200MHz, 8x200MHz og 9x200MHz, så de burde gi en mye rom på FSB klokking om de ikke er helt forskjellige fra andre prosessorer med core 2 arkitektur.

 

Om Intel skal framskynde produksjonen og markedsandelen med den nye arkitekturen så må de rett og slett lansere disse lav-klokke enkjernemodellene som erstatning for Pentium 4 med tilsvarende ytelse.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Kult at de kaller den Pentium, det var så trist å høre at "Pentiumenes tid er forbi" da Core 2 kom. Dette ser ut som en ubestridt ener for HTPC. Hvis den (som den etter all sannsynighet er) er LGA775 og hvis den kjører på samme brikkesett som Core 2 Duo funker den jo på hovedkortene vi allerede har av katagori "integrert grafikk og liten formfaktor"

 

Framtiden er her, folkens! :p

Endret av G.G.
Lenke til kommentar
Ok, greit at alle ikke trenger 2 kjerner, men de billigste "skikkelige" prosessorene vi har nå koster jo bare noen hundrelapper. Skal denne koste 50kr? Den hadde jo ellers sykt lave klokketall...

 

Jeg ser rett og slett ikke helt at denne har livets rett, og enda mindre om ca 1 år...

7040222[/snapback]

Det er mulig du får en skikkelig CPU for noen hundrelapper, men du må ut med over 1k for en OK CPU... :)

 

Disse kommer vel som andre her nevner til å skilte med andre kvaliteter enn høy ytelse, lavt effektforbruk blir sannsynligvis en av disse kvalitetene. Tipper også det er en nedre grense for hva man kan selge en dual-core CPU, dvs jeg tror single core CPUer trengs for å fylle den delen av markedet(dvs under 1100-1200 kroner).

Endret av kindings
Lenke til kommentar

Nei jeg også synes Pentium navnet fortjente å dø. Men om denne blir en god klokker tror jeg på og at den blir kongen på haugen tror jeg også på. Den vil mest sannsynlig klokke generellt bedre enn en dobbelkjerne så slik sett tror jeg denne vil slå ut samtlige dobbelkjerne prosessorer i tillegg til enkelt kjerner når det gjelder spill. Dobbel kjerne har vel fremdeles minimal innvirkning på ytelsen i dette feltet.

Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke kunne kalle den Core 2 Solo, men det er vel for å cashe inn på de siste restene av Pentium-navnet, selv om det er noe frynsete mht til ytelsesforskjellen til Pentium D vs. Core 2 Duo.

7042530[/snapback]

Kansje pågrunn av at Pentium har vært ett viktig merkenavn i mange år. Syns selv det er litt trist å legge bort navnet :p

 

I andre kvartal neste år kommer Pentium E - en enkelkjerne-prosessor basert på Conroe-kjernen, rettet mot budsjettmarkedet.

Hva er egentlig budsjettmarked i dag?

Pentium 4 og D er liksom noe vi kjenner som dyre og noe man må betale litt for. Men noen steder får man de biligste biligere enn celeron D vettu... så hva er egentlig mest budsjett da?

F.eks så koster Pentium 4 524 mindre enn Celeron D 345J Og pentium er noe kraftigere enn den celeron D....

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke kunne kalle den Core 2 Solo, men det er vel for å cashe inn på de siste restene av Pentium-navnet, selv om det er noe frynsete mht til ytelsesforskjellen til Pentium D vs. Core 2 Duo.

7042530[/snapback]

Kan hende Core 2 Solo er reservert til Merom for bærbare (om det kommer enkjerne av Merom), Yonah enkjerne heter jo Core Solo. Bare Core 2 og modellnummeret hadde vel gått.

 

Er uansett enig i at navnet Pentium bare gir assosiasjoner til høyt forbruk, mye varme, lav ytelse per klokkesyklus og gammel teknologi.

liksom;

Hvilken prosessor har du? -Jeg har en 1,4GHz Pentium

Lenke til kommentar
Er uansett enig i at navnet Pentium bare gir assosiasjoner til høyt forbruk, mye varme, lav ytelse per klokkesyklus og gammel teknologi.

liksom;

Hvilken prosessor har du? -Jeg har en 1,4GHz Pentium

7042637[/snapback]

Det er Pentium 4 du sikter til, Pentium M har f.eks i flere år vært de mest effektive CPUene i bærbare og har vært kjent for akkurat det motsatte av det du beskriver her. Heller ikke for P4 er beskrivelsen din rettferdig, men uansett, så er overraskelsen størst fordi jeg i utgangspunktet forventet at Pentium navnet skulle forsvinne da de lanserte Willamette som vel var P6(686) arkitekturet til Intel. I utgangspunktet skulle vel Pentium(de første) ha hetet 586, men på dette tidspunktet valgte Intel ett mer fengende navn for sin (5te generasjon = pentium)? Jeg ville vel tro at det var på tide å se på septium eller noe i den duren :) Dog klinger det vel ikke like bra i PR ørene til markedsavdelingen....

Lenke til kommentar
htpc anynoe? det trenger vel strengt tatt ikke dc og lav varme utvikling/støynivå er jo en stor fordel. særlig når den i tillegg har nok kraft...

7040353[/snapback]

Med de spesifikasjonene tror jeg det kan bli svært lav TDP. Kanskje 34W eller noe sånt. (De skal jo "slå" AMD og må vel derfor sette TDP minst 1W lavere, selv om de regner det ut forskjellig så det ikke blir sammenlignbart).

 

Det betyr nok uansett en voldsomt overklokkingsvennlig billig-CPU.

 

Likevel tror jeg de fleste her på forumet vil satse på billige dobbeltkjerner. (firekjerner vil nok pressen ned prisen på de doble)

 

Jeg lurer på hvor dårlige Celeron D 400 vil bli om de skal bli ennå dårligere enn dette. 1,0 - 1,6GHz 533FSB og 0,5MiB L2? Da vil man i så fall begynne å nærme seg ytelsenivået til Pentium III-serien fra 2000 og gjøre det nesten bortkastet å oppgradere for hjemmebrukere som har 5 år gamle PCer.

Lenke til kommentar
Skjønner egentlig ikke hvorfor de ikke kunne kalle den Core 2 Solo

7042530[/snapback]

Jeg tror de ville hatt et markedsføringsproblem med en prosessor med én kjerne og et navn som begynner på "Core 2..." De fleste engelskspråklige oppfatter dette som "two cores". I hvertfall ligger det svært nært. Core 2 Solo er heller ikke noe bra navn. For ikke å snakke om neste generasjon "Core 3" - med fire kjerner? Ha-ha. Men Intel har jo en del reklamekroner på budsjettet, så de ordner vel opp i evt. misforståelser. :)

Lenke til kommentar

Tror god gamle intel er smart jeg. De gjør det enklere å gjøre forskjell på bra og best konseptet.

Pentium= bra (samtidig som de ikke vil sløse vek et av de beste merkenavnene i dataverdenen)

Core = best

 

Men jeg er posetiv til dette, hørt at de hadde litt yelds problemer med Core 2. Med så lav frekvenser så kan de selge så godt som alle sammen. Som fører til mindre tap, billigere priser osv.

 

Tror at Core 1 / Core 2 osv går fint, se på G3 / G4 /G5 som apple lagde, alle forsto at G4 var bedre enn G3 osv. Og det gikk fint at G5 var den eneste dualcore varianten ingen begynte å freake ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...