Gå til innhold

Stillegående kjøling fra Asus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

flytter nok hele kabinettet i samme slengen med de 24,6l pr sek :)

Best å skru pc'en fast i boret og lenke den til veggen :)

 

EDIT: Og ha på hørselsværn

 

"dytter 52 kubikkfot med luft per minutt (CFM). I internasjonale SI-enheter betyr det 24,6 liter per sekund."

Her må det da være noe feil...

7037886[/snapback]

Endret av LiTe
Lenke til kommentar

Vifteprodusentene oppgir levert luftmengde når den jobber uten motstand (altså ikke er påmontert kjøleren). 52 kubikkfot per minutt er nok uansett temmelig optimistisk, men har nok en nytteverdi sammenlignet med tilsvarende vifter fra samme produsent.

 

Forresten er 52 kubikkfot per minutt avrundt lik 24.5 liter per sekund, så dere har rett i at det er noe som ikke stemte :)

 

Edit:

Korreksjonen på omregningen er bare pirk fra min side og er ikke noe jeg normalt ville nevnt, jeg ville bare nevne at det faktisk var noe som ikke stemte slik postene før min antyder. Bare sånn at ikke noen tror jeg har for vane å kverulere om dette.

 

Men når jeg først er i gang er uansett den matematiske nøyaktigheten på oppgitt kapasitet så romslig at det kanskje hadde vært bedre å si at 52 kubikkfot per minutt nesten tilsvarte 1.5 kubikkmeter i minuttet.

 

Huff, jeg gnåler jo videre allikevel, kanskje jeg er en kverulant?

 

Edit 2:

Ok, jeg kan forsvare masingen min med at jeg vet at Simen ønsker at slike ting som dette skal være korrekt :blush:

Endret av byggeren
Lenke til kommentar
AM2, 939, 755 og 940 for blant annet AMDs Athlon 64-serie (inkludert FX),
Skal det være s754?

7037856[/snapback]

Takk! Det er rettet nå :)

 

Gleder meg til å se noen tester av denne. Hadde vært moro hvis noen hadde prøvd med sølv i stedet for kobber. Prisen hadde jo blitt helt sinnsyk, men sølv leder varme veldig bra.

7037862[/snapback]

Sølv leder bare noen få prosent bedre enn kobber så det hadde nok ikke blitt store forskjellen. Trolig penger ut av vinduet. Setter man opp viftehastigheten med 10% så tror jeg man får omtrent like bra forbedring.

 

"dytter 52 kubikkfot med luft per minutt (CFM). I internasjonale SI-enheter betyr det 24,6 liter per sekund."Her må det da være noe feil...

7037886[/snapback]

Hmm.. det var faktisk det som var oppgitt og jeg tror omregningen min er riktig. Jeg synes ikke det høres så galt ut.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor de lager kjølerene med tyngdepunktet så forskjøvet fra CPU platen. De fleste kabinett i dag er jo hovedkortet stående og når man fester en slik dings så dette så er jo tyngdepunktet forskjøvet ut på kjøledelen som har viften, med andre ord tynger den ned på en side av CPUen. Alt etter hvor godt kjøleren er festet så vil den gi ugjevn kjøling over flaten.

 

Jeg har en Zalman 7700Cu som er på nesten et helt kilo og den må jeg ta ut til stadighet for å fjerne og smøre på kjølepasta og feste på nytt igjen da den mister effekt ettersom det blir slark i festet. Jeg merker dette klart på kjøleeffekten som blir dårligere og dårligere etter et par måneder. I tillegg kan det virke som disse viftene lager mer støy når de er vertikalt enn når de er horizontalt. Skulle ønske produsentene tenkte litt mer på dette i fremtiden. Enten ved at det fantes spesielle hovedkort der CPU er horizontalt selv om resten av hovedkortet ligger vertikalt. De gamle desktop kabinettene er nok å foretrekke hvis man benytter store og tunge kjøleløsninger i dag.

 

Zalman 7700Cu kjører jeg på 950 rpm og den har en 12cm vifte - jeg hører denne viften fint så denne nye zalman kjøleren med 2200 rpm vil nok høres ut som et fly i sammenligning.

 

Neste gang blir det passiv kjøling eller vannkjøling på meg. Er lei av støvsugerpc'er... Hva syntes folk om Zalman Reserator? Er den bra? Klarer den å kjøle effektivt CPU og GPU? Og hvordan er pumpestøyen sammenlignet med viftestøy fra f.eks. 2 zalman kjølere (7700cu og 700cu)?

Endret av johncl
Lenke til kommentar
viften har en diameter på 9,2 cm og roterer med 2200 rpm +/- 10%

 

Den er IKKE stille. 2200 rpm er ikke stille. :thumbdown:

 

EDIT: Ikke hvis du er litt allergisk mot viftestøy ihvertfall

7038081[/snapback]

 

Silent Knight :hmm: Frisk navngiving med 2200 rpm

Endret av Steffan
Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor de lager kjølerene med tyngdepunktet så forskjøvet fra CPU platen. De fleste kabinett i dag er jo hovedkortet stående og når man fester en slik dings så dette så er jo tyngdepunktet forskjøvet ut på kjøledelen som har viften, med andre ord tynger den ned på en side av CPUen. Alt etter hvor godt kjøleren er festet så vil den gi ugjevn kjøling over flaten.

 

Enig! Latterlig design med mindre en går kun etter 'fett' utseende.

Lenke til kommentar

vel...jegtror nå fremdeles at en 92mm vifte på 2200rpm er langt fra stille. ikke direkte bråkete heller, men helt klart hørbar i et stille system. dessuten er det nok alternatvier der ute nå som faktisker ganske stille. som en Tt big typhoon med mist vifte eller scythe ninja eller zalmanen med viftestyringa tilkoblet...

 

en ting jeg ikke liker med asusen er det blå lyset. altså jeg liker lys på ting, men så fort du ønsker en annen farge enn blått så blir det plutselig en problem. jeg har rødt lys i min kasse nå, hvor mange cpu kjølere vet dere om som har rødt lys uten å bytte vifte, og hvor mange av værsting kjøleren kan man faktisk bytte vifte på?

 

når det er sagt så liker jeg typhoonen min, den kjølere veildig bra

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hvorfor de lager kjølerene med tyngdepunktet så forskjøvet fra CPU platen. De fleste kabinett i dag er jo hovedkortet stående og når man fester en slik dings så dette så er jo tyngdepunktet forskjøvet ut på kjøledelen som har viften, med andre ord tynger den ned på en side av CPUen. Alt etter hvor godt kjøleren er festet så vil den gi ugjevn kjøling over flaten.

 

Jeg har en Zalman 7700Cu som er på nesten et helt kilo og den må jeg ta ut til stadighet for å fjerne og smøre på kjølepasta og feste på nytt igjen da den mister effekt ettersom det blir slark i festet. Jeg merker dette klart på kjøleeffekten som blir dårligere og dårligere etter et par måneder. I tillegg kan det virke som disse viftene lager mer støy når de er vertikalt enn når de er horizontalt. Skulle ønske produsentene tenkte litt mer på dette i fremtiden. Enten ved at det fantes spesielle hovedkort der CPU er horizontalt selv om resten av hovedkortet ligger vertikalt. De gamle desktop kabinettene er nok å foretrekke hvis man benytter store og tunge kjøleløsninger i dag.

 

Zalman 7700Cu kjører jeg på 950 rpm og den har en 12cm vifte - jeg hører denne viften fint så denne nye zalman kjøleren med 2200 rpm vil nok høres ut som et fly i sammenligning.

 

Neste gang blir det passiv kjøling eller vannkjøling på meg. Er lei av støvsugerpc'er... Hva syntes folk om Zalman Reserator? Er den bra? Klarer den å kjøle effektivt CPU og GPU? Og hvordan er pumpestøyen sammenlignet med viftestøy fra f.eks. 2 zalman kjølere (7700cu og 700cu)?

7038096[/snapback]

 

Zalman kjøleren veier jo bare halvparten av det kjøleren din gjør.

og i tillegg så følger det med gode festebraketter om jeg ikke tar feil.

Lenke til kommentar

Neste gang blir det passiv kjøling eller vannkjøling på meg. Er lei av støvsugerpc'er... Hva syntes folk om Zalman Reserator? Er den bra? Klarer den å kjøle effektivt CPU og GPU? Og hvordan er pumpestøyen sammenlignet med viftestøy fra f.eks. 2 zalman kjølere (7700cu og 700cu)?

7038096[/snapback]

 

Jeg er meget fornøyd med Zalman Reserator, den er helt stille, må legge øret helt inntil får å høre pumpestøy. Kjølingen er jeg også svært bra. Har klokket en 3.0 ghz Prescott til 3.8 uten problemer, og da kjøler Zalman ned skjermkortet også (FX5950)

Og skulle du få bruk for mer kjøling så er det bare å sette en bordvifte til å blåse mot kjøletårnet på lav hastighet. Har ikke hatt bruk for det, men testet det en gang og da falt temperaturen med nesten 10 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...