Gå til innhold

Å herregud de der muslimene!


Anbefalte innlegg

Hah leser nå igjen at vi har fornærmet de der muslimene.

 

Jeg vet ikke om ALLE muslimer tenker som de der lederene som klikker totalt hver gang vi gjør noe som "er å kaste dritt på allah", eller om det bare er de mest hyper-muslimske muslimene.

 

Uansett, hvorfor kan de ikke bare chille slik som jeg gjør? Jeg vet egentlig ikke hvordan det er å få guden sin som man har trodd på hele livet "spottet", siden jeg aldri har trodd på noen (uten om jesus å resten av den barnefortellingen til jeg var 11 år gammel).

 

Men HVORFOR skal de bry seg om hva andre enn dem selv mener om guden deres? Dere som er kristne eller annet her på forumet, om jeg kaller guden din en terrorist og roten til alt vondt, gidder du bry deg?

 

Ah goooood, hva slags jævel fant opp at noe het "gud" uansett? Utspekulert som pokker var han vertfall.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/08/479107.html dette er "kilden" til at jeg skriver denne posten.

 

Noen andre enn meeg på dette forumet som hater relgioner som skal ta seg selv så høytydelig? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at i europa er ingenting hellig,i midtøsten er faktisk noen ting hellig og når vesten lattligjør guden deres så regarer de.

 

 

 

Retten til å si eller ytre hva man vil er hellig. Retten til demokrati. Til å avgjøre sin egen skjebne. Rettsstaten er hellig. Våre verdier som sier at vi ikke nødvendigs MÅ være enige eller leve på samme måte for å ha et velfungerende samfunn.

 

Å forsvare muslimenes galskap med en påstand at vi i europa ikke har verdier er ytterst svakt. Særlig når verdiene de har i midtøsten er klin steika gærne.

 

Og er ikke gud allmektig? Står det ikke at han skal dømme? De sier jo til og med at man ikke skal dømme hverandre. Hvorfor har de argeste tilhengerne av Allah så lite tro på ham og hans dømmekraft og makt at de må ta loven i egne hender?

 

:ph34r:

Lenke til kommentar

for det første: Muhammed var/er ingen gud, men en profet på samme måte som jesus, han har absolutt ingen gudestatus, langt der i fra. I islam kan ikke gud deles (slik som treenigheten i kristendom), dette kalles for shirk (polyteisme). For det andre ville nok vi også reagert på om noen mobbet feks Gro Harlem (eneste jeg kom på) uten at det kan forsvare de tildels ekstreme reaksjonene vi hadde i både norge og utlandet, men forskjellen er at man i midtøsten og andre land med muslimsk befolkning har det ganske ille, og mange mener dette er vestens skyld (noe de tildels har rett i, med tanke på koloniseringen). Og for det tredje går det storpolitikk blant muslimske lederskikkelser i å reagere på muhammedkarikaturer osv, fordi det ligger makt i å styre folks sinne og fokus.

Lenke til kommentar

For det andre ville nok vi også reagert på om noen mobbet feks Gro Harlem (eneste jeg kom på)

 

Ehhh... nei? :!: Utover det at hun er en faktisk, levende person, tror jeg ikke nordmenn hadde klikka i vinkel om muslimer lagde tegneserie av Gro.

 

men forskjellen er at man i midtøsten og andre land med muslimsk befolkning har det ganske ille, og mange mener dette er vestens skyld (noe de tildels har rett i, med tanke på koloniseringen).

 

Eh... det var nå en del verre i disse landene før koloniseringen da. Av alle land i afrika og midtøsten er det de tidligere koloniene som har klart seg best. Når man ser hvordan muslimer oppfører seg både i sine hjemland og i andres land, som f.eks norge, er det også ganske nærliggende å tro at det er noe galt med kulturen deres, og at det er grunnen til at de ikke klarer å bygge et funksjonellt, moderne samfunn. Det er dessverre mange som går i kolonistfella, selv om jeg ikke skal forsvare kolonitiden på noen måte... så er det adskillig mer nyansert.

 

Og for det tredje går det storpolitikk blant muslimske lederskikkelser i å reagere på muhammedkarikaturer osv, fordi det ligger makt i å styre folks sinne og fokus.

 

Er nok heller det her som er poenget. Muslimer verden over kappes, som religiøse mennesker ofte gjør, om å være helligst og å være mest for gud og mot satan. I deres sjalusi av og rasistiske hat for den gudsløse, rike, etablerte vesten er det hundrevis av million av muslimer som faller i den fella og tror det er fordi vi har solgt sjela til satan. Som forresten tydeligvis er USA ifølge dem...

Lenke til kommentar
For det andre ville nok vi også reagert på om noen mobbet feks Gro Harlem (eneste jeg kom på)

 

Ehhh... nei?  :!: Utover det at hun er en faktisk, levende person, tror jeg ikke nordmenn hadde klikka i vinkel om muslimer lagde tegneserie av Gro.

 

men forskjellen er at man i midtøsten og andre land med muslimsk befolkning har det ganske ille, og mange mener dette er vestens skyld (noe de tildels har rett i, med tanke på koloniseringen).

 

Eh... det var nå en del verre i disse landene før koloniseringen da. Av alle land i afrika og midtøsten er det de tidligere koloniene som har klart seg best. Når man ser hvordan muslimer oppfører seg både i sine hjemland og i andres land, som f.eks norge, er det også ganske nærliggende å tro at det er noe galt med kulturen deres, og at det er grunnen til at de ikke klarer å bygge et funksjonellt, moderne samfunn. Det er dessverre mange som går i kolonistfella, selv om jeg ikke skal forsvare kolonitiden på noen måte... så er det adskillig mer nyansert.

 

Og for det tredje går det storpolitikk blant muslimske lederskikkelser i å reagere på muhammedkarikaturer osv, fordi det ligger makt i å styre folks sinne og fokus.

 

Er nok heller det her som er poenget. Muslimer verden over kappes, som religiøse mennesker ofte gjør, om å være helligst og å være mest for gud og mot satan. I deres sjalusi av og rasistiske hat for den gudsløse, rike, etablerte vesten er det hundrevis av million av muslimer som faller i den fella og tror det er fordi vi har solgt sjela til satan. Som forresten tydeligvis er USA ifølge dem...

7031024[/snapback]

Jeg sier ikke at vi ville klikket vinkel men at man ville reagert (snakker heller ikke spesefikt om tegninger), mulig at personen var dårlig valgt, men jeg mener bare en person vi har stor respekt for. Sier heller ikke det ville ført til store demonstrasjoner eller tillstander slik det har vært til nå, men en reaksjon ville det blitt. Vi reagerte når den israelske ambasadøren snakket om kongehuset og manglende støtte til israel...

 

Og hva baserer du påstanden om at det var verre før koloniseringen? Uansett er ikke det poenget, poenget er det at DE mener vesten er skyld i dagens tilstand og retter sitt sinne mot oss. Når annalfabetisme og lite utdannelse er utbrett er det også lettere å la seg styre og tro på det du blir fortalt. Og hvordan har de tidligere koloniene klart seg best, kontra de ukoloniserte (kan du gi et eksempel på et land i MØNA området om ikke er kolonisert, og da ikke Iran)? Dette faller utenfor, men se bare på Kongo.

 

Syns nå ikke du klarer å framstille dette nyansert i det hele tatt, bare det å snakke om "alle muslimene" er jo fulstendig tull. Det finnes ingen "en Islam", du vil ikke kunne komme serlig langt med å framstille Islam som en enkelt mening eller overbevisning. Generalisering er rasismens fetter. Det er 1 milliard muslimer i verden og jeg tviler på at du kan si at alle disse er ekstremister, og de som er det har ofte grunn til det med tanke på å vokse opp i fattigdom og krig.

 

Det finnes desuten utallige grunner til at MØNA er dårlig utviklet rent økonomisk, feks vannstyre OSV og har lite med religion å gjøre.

Endret av Pellepirat
Lenke til kommentar
For det andre ville nok vi også reagert på om noen mobbet feks Gro Harlem (eneste jeg kom på)

 

Ehhh... nei?  :!: Utover det at hun er en faktisk, levende person, tror jeg ikke nordmenn hadde klikka i vinkel om muslimer lagde tegneserie av Gro.

 

men forskjellen er at man i midtøsten og andre land med muslimsk befolkning har det ganske ille, og mange mener dette er vestens skyld (noe de tildels har rett i, med tanke på koloniseringen).

 

Eh... det var nå en del verre i disse landene før koloniseringen da. Av alle land i afrika og midtøsten er det de tidligere koloniene som har klart seg best. Når man ser hvordan muslimer oppfører seg både i sine hjemland og i andres land, som f.eks norge, er det også ganske nærliggende å tro at det er noe galt med kulturen deres, og at det er grunnen til at de ikke klarer å bygge et funksjonellt, moderne samfunn. Det er dessverre mange som går i kolonistfella, selv om jeg ikke skal forsvare kolonitiden på noen måte... så er det adskillig mer nyansert.

 

Og for det tredje går det storpolitikk blant muslimske lederskikkelser i å reagere på muhammedkarikaturer osv, fordi det ligger makt i å styre folks sinne og fokus.

 

Er nok heller det her som er poenget. Muslimer verden over kappes, som religiøse mennesker ofte gjør, om å være helligst og å være mest for gud og mot satan. I deres sjalusi av og rasistiske hat for den gudsløse, rike, etablerte vesten er det hundrevis av million av muslimer som faller i den fella og tror det er fordi vi har solgt sjela til satan. Som forresten tydeligvis er USA ifølge dem...

7031024[/snapback]

Jeg sier ikke at vi ville klikket vinkel men at man ville reagert (snakker heller ikke spesefikt om tegninger), mulig at personen var dårlig valgt, men jeg mener bare en person vi har stor respekt for. Sier heller ikke det ville ført til store demonstrasjoner eller tillstander slik det har vært til nå, men en reaksjon ville det blitt. Vi reagerte når den israelske ambasadøren snakket om kongehuset og manglende støtte til israel...

 

Og hva baserer du påstanden om at det var verre før koloniseringen? Uansett er ikke det poenget, poenget er det at DE mener vesten er skyld i dagens tilstand og retter sitt sinne mot oss. Når annalfabetisme og lite utdannelse er utbrett er det også lettere å la seg styre og tro på det du blir fortalt. Og hvordan har de tidligere koloniene klart seg best, kontra de ukoloniserte (kan du gi et eksempel på et land i MØNA området om ikke er kolonisert, og da ikke Iran)? Dette faller utenfor, men se bare på Kongo.

 

Syns nå ikke du klarer å framstille dette nyansert i det hele tatt, bare det å snakke om "alle muslimene" er jo fulstendig tull. Det finnes ingen "en Islam", du vil ikke kunne komme serlig langt med å framstille Islam som en enkelt mening eller overbevisning. Generalisering er rasismens fetter. Det er 1 milliard muslimer i verden og jeg tviler på at du kan si at alle disse er ekstremister, og de som er det har ofte grunn til det med tanke på å vokse opp i fattigdom og krig.

 

Det finnes desuten utallige grunner til at MØNA er dårlig utviklet rent økonomisk, feks vannstyre OSV og har lite med religion å gjøre.

7031153[/snapback]

 

Å påstå at vanstyret ikke har noe med religion å gjøre blir noe tynt.. Akkurat like tynt som å glemme at kolonisering var det ottomanske rikets fremste våpen i kampen mot hedningene.. :) Det er alltid koselig når vestreradikale (jeg snakker ikke nødvendigvis om han jeg siterer her nå..) på død og liv skal glorifisere den islamistiske ekspansjonsviljen og imperialismen samtidig som de fordømmer de samme handlingene begått av europeere..

Lenke til kommentar
*snip*

 

Å påstå at vanstyret ikke har noe med religion å gjøre blir noe tynt.. Akkurat like tynt som å glemme at kolonisering var det ottomanske rikets fremste våpen i kampen mot hedningene.. :) Det er alltid koselig når vestreradikale (jeg snakker ikke nødvendigvis om han jeg siterer her nå..) på død og liv skal glorifisere den islamistiske ekspansjonsviljen og imperialismen samtidig som de fordømmer de samme handlingene begått av europeere..

7031773[/snapback]

Har ikke sagt at vannstyre ikke har noe med religion å gjøre, men at det også har med andre ting å gjøre og ikke bare religion slik det ofte fremstilles. Desuten vil jeg påstå at religion er mer et middel og ikke en årsak til eventult religiøst basert despoti.

 

Hvem er disse hedningene du snakker om, og hvilken kamp? Mange av det ottomanske riktes innbyggere var ikke muslimer men kristne og jøder. Disse ble sett på som skriftets folk (Ahl al-Kitâb) og fikk derfor utøve sin religion fritt. De landene som ble overtatt av det ottomanske imperiet fikk også utøve sin religion og hadde stor grad av autonomi, det såkalte milet systemet.

 

Til slutt. Den siste kommentaren din stiler jeg meg uforstående til og vil gjerne at du utdyper litt om hva du mener. Ja Islam er en misjonerende religion, men hva mener du utover dette?

 

Å slenge ut kommentarer om "venstreradikale" og lignende fører ikke diskusjonen noe lenger fremover, så slikt kan du holde for deg selv.

Lenke til kommentar
Snipp, Snapp, Snute.

 

Har ikke sagt at vannstyre ikke har noe med religion å gjøre, men at det også har med andre ting å gjøre og ikke bare religion slik det ofte fremstilles. Desuten vil jeg påstå at religion er mer et middel og ikke en årsak til eventult religiøst basert despoti.

 

Hvem er disse hedningene du snakker om, og hvilken kamp? Mange av det ottomanske riktes innbyggere var ikke muslimer men kristne og jøder. Disse ble sett på som skriftets folk (Ahl al-Kitâb) og fikk derfor utøve sin religion fritt. De landene som ble overtatt av det ottomanske imperiet fikk også utøve sin religion og hadde stor grad av autonomi, det såkalte milet systemet.

 

Til slutt. Den siste kommentaren din stiler jeg meg uforstående til og vil gjerne at du utdyper litt om hva du mener. Ja Islam er en misjonerende religion, men hva mener du utover dette?

 

Å slenge ut kommentarer om "venstreradikale" og lignende fører ikke diskusjonen noe lenger fremover, så slikt kan du holde for deg selv.

7031978[/snapback]

 

Religion og kultur er som tidligere sagt svært tett knyttet sammen i mange land i både det nordlige afrika og den sentrale del av midtøsten. Dette gjør at kulturelle regler smitter over og inn på den religiøse delen og religiøse regler smitter over og påvirker samfunnet. Man kan saktens si at Islam i så måte kun blir brukt som et verktøy, rent instrumentelt, for å undertrykke, men det blir også noe tynt etter min mening. Det ER momenter med islam som gjør at akkurat denne religionen er et bedre egnet verktøy enn f.eks Buddhismen.

 

 

 

Det ottomanske riket som ganske riktig bestod av kristne og jødiske dhimmier OGSÅ, selv om det å påstå at de fikk utøve sin religion FRITT i dagens forstand blir noe galt. Mange jøder og kristne av uvanlig art hadde større GRAD av frihet innen det ottomanske riket enn de hadde i Europa, men å påstå at de fikk utøve sin religion fritt blir feil da de fikk mange byrder muslimer ikke hadde og på mange vis var ikke-borgere som følge av dette.

 

Når det gjelder det ottomanske rikets imperialisme og deres ekspansjonstrang kan jeg forsåvidt anbefale bøker av både Hourani og et par andre. Et enkelt eksempel er dog Spania.. Mange venstreradikale (og igjen, jeg poengterte i forrige innlegg og jeg poengterer nå: ikke rettet mot deg nødvendigvis. Det at du likevel føler for å furte for dette får så være.. ;) ) viser til Spania under okkupasjon av det ottomanske riket som en glansbilde.. Samtidig som de fremstiller India under koloniseringsmakt som et grusomt og nesten umenneskelig slaveforhold. Det er dette misforholdet mellom forskjellige fremstillinger av ting som i bunn og grunn var veldig like i praksis jeg misliker.

Endret av ulrikft
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Å forsvare muslimenes galskap med en påstand at vi i europa ikke har verdier er ytterst svakt. Særlig når verdiene de har i midtøsten er klin steika gærne.

 

 

7030951[/snapback]

 

Hvilke verdier har vi, og hvilke verdier har dem?

Lenke til kommentar

Vær så snill og les gjennom en gang til hva dere sier? Greit at dere kanskje ikke liker det mange muslimer gjør og ikke tror på noe som helst bortsett fra dere selv, men det er lov å vise respekt. Når dere kommer med de bildene av Muhammed tenker dere ikke på at dere kanskje viser "dissrespect" mot islam?

Hva om jeg for eks kommer med bilder av faren deres hvor han har ståkølle og er kåt på datra til Kronprins Haakon, hva hadde dere gjort/sagt/følt?

Det er lov til å tenke litt lenger en det dere vil. Om dere har lyst å si noe, prøv å kanskje tenke på hva dere egentlig gjør, og det er at dere ikke respekterer andres religioner. Rasistisk kan det også sees ut som!

Og Jesus har like viktig rolle i islam som i kristemdommen, forskjellen er at muslimer sier at han ikke er guds sønn.

Endret av UnitedsOmar
Lenke til kommentar
For det andre ville nok vi også reagert på om noen mobbet feks Gro Harlem (eneste jeg kom på)
Ehhh... nei?  :!: Utover det at hun er en faktisk, levende person, tror jeg ikke nordmenn hadde klikka i vinkel om muslimer lagde tegneserie av Gro.
Jeg sier ikke at vi ville klikket vinkel men at man ville reagert (snakker heller ikke spesefikt om tegninger), mulig at personen var dårlig valgt, men jeg mener bare en person vi har stor respekt for. Sier heller ikke det ville ført til store demonstrasjoner eller tillstander slik det har vært til nå, men en reaksjon ville det blitt.

Otto Jespersen har mobbet Gro :ermm:

Lenke til kommentar

Denne stenges, det er nok av tråder påforumet om muslimer der ute for de som vil diskutere den gruppen.

 

Samtlige innlegg med bilder/karikaturer av muhammed er fjernet, slikt tillates ikke på forumet. Det nytter ikke å klage på dette til moderator eller Administrator da det er på redaksjonelt nivå at den avgjørelsen er tatt. Men det finnes en tråd om det i "tilbakemeldinger om forumet" for de som ønsker å diskutere hvorvidt forumet bør eller ikke bør tillate slike bilder.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...