Gå til innhold

Mål størrelsen på gjenstander i bildet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det benytter antakelig EXIF-informasjon om brennvidder og bildestørrelsen for å beregne størrelser i bildet, men brennviddeinformasjonen er ofte ikke helt nøyaktig, så det er mulig de har andre teknikker for å kunne oppnå de påståtte 99,5% nøyaktighet.

Det kan hende programmet tar utgangspunkt i at linjer er rette og fungerer best i f.eks en bolig med firkantede vegger, møbler og andre detaljer. Dvs. at hvis en vegg er skjev eller buet vil trolig programmet bomme på størrelsene.

 

Morsomt konsept i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor Erik trekker fram Exif informasjonen om brennvidder i artikkelen. Hvis det er slik at man tar bilde av en plansje, med en gitt størelse så er det jo strengt tatt irelevant hvilken brenvidde man har brukt da alle ting på bildet måles opp mot den plansjen og hele bildet har jo samme brennvidde.

Lenke til kommentar

Jeg tror hele "revolusjonen" med dette skal være at du nettopp ikke behøver å ta bilde av en plansje\gjenstand-med-gitt-størrelse. Lurer litt på hvordan dette er mulig. Det nevnes ikke noe på produsentens nettsted om det i alle fall (Jeg har bare skummet igjenom, kan godt være det står noe der om man tar seg tid)

Lenke til kommentar

Slikt kalles gjerne fotogrammetri, og har vært tilgjengelig i mange, mange år. Selv bruker jeg 3D-versjoner som ImageModeler og Photomodeler, og tidligere også Canoma (som dessverre ble kjøpt og drept av Adobe). Felles for alle er at hvis du skal kunne trekke ut mål av bildene må du ha et kjent referansemål. Jeg bruker dette bl.a. til å lage 3D-modeller av båter/kalesjer, som så brettes ut og kuttes til på duk og syes sammen. Presisjonen blir faktisk veldig bra (+- 2-4mm avvik).

 

Disse iPhotoMEASURE-programmene ser ut til å jobbe i 2D? De viser ikek hvordan denne target'en ser ut, men jeg stiller meg veldig tvilende til at man kan trekke ut noen presise dimensjoner i dybden ut fra ett enkelt bilde. Men sidene deres var usedvanlig lite informative, og "tour"en var jo direkte pinlig...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...