Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avhengig av å 'knekke ledd'...


Newt32

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg er avhengig av å knekke forskjellige ledd i kroppen. Fingrene, ryggen, nakken og tærne mine er de som blir utsatt, armene til tider. Når jeg har gått lenge uten å gjøre det vrir jeg bare nakken eller ryggen til siden eller en spsiell vinkel. Fingrene og tærne presser jeg opp eller ned, kanskje til siden. Da kommer 'klikke' lyden, og jeg føler meg bedre i leddene etterpå. Har hørt litt rundt men ikke fått noe bra svar.

 

Det jeg lurer på er: Er dette farlig, og hva lager klikke lyden?

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Knekker fingre, bøyer opp & ned og til siden, knekker noen ganger albuen, noen ganger hondleddet, terne knekker jeg, og nakken tar jeg, vipper hodet fra side til side, og noen ganger tar jeg og tvinner fingra mine, sett de bak hue og presser hue framover, men jeg presser svakt imot med hue. da knekker det fra litt oppi ryggen og oppover, hører det knekker ett etter ett ledd oppover...

 

merker det nesten "gjør vondt" vist jeg ikke gjør det på en stund... så på morran tar jeg alle ledda mine og knekker opp så er jeg klar for dagen :) har veldig lyst til å slutte, tror ikke det er helt sunt for ledda...

Lenke til kommentar

Det er ikke farlig. Har fått vite det fra lege. De som sier du får leddgikt av å knekke ledd sier det bare fordi de har hørt det fra andre igjen, som ikke har peiling. Er aldri påvist skader av å knekke ledd. For de som er "avhengig" av å knekke ledd blir det kjempe-ubehagelig når de ikke knekker og til slutt må en rett og slett knekke litt. Er ikke farlig:-)

Kanskje bare litt slitsomt om man må knekke mye når det er folk i nærheten etc.

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem selv, sitter i skrivende stund og knekker i fingerene, men kroppen min knekker av seg selv automatisk.

 

Beine mine knekker bare jeg har satt meg ned og skal opp igjen så knekker det som bare det. Samme gjelder forsåvidt de andre leddene i kroppen min også, alt knaker og slikt. Litt irriterende, men hva kan man gjøre med det?

Lenke til kommentar

Hvis jeg presset høyrebenet mitt ned mot bakken på en litt spesiell måte, kan jeg knekket kneet veldig ofte. Er litt bekymret for dette, fordi jeg har litt dårlig kne, etter et uhell hvor jeg slo det ut av ledd eller noe.

 

Og ja, jeg knekker det fleste andre ledde også :D

Lenke til kommentar
Om du ikke slutter med det, får du før eller siden ledd problemer

6866894[/snapback]

Er du høy?

Kan du i det minste lese det som har blitt postet over før du poster?

Hva begrunner du den uttalelsen med?

6868004[/snapback]

 

Om du henviser til linken som er postet over tror eg du bør lese den på nytt.

Legen der "tror" ikke at det er farlig, men utelukker ikke at det kan medføre slitasje over tid...

 

For å kunne si om det er farlig eller ikke må man nesten vite hva den knekkelyden er for noe, hvorfor det skjer og hvorfor man blir avhengig. De færreste som uttaler seg ser ikke ut til å vite det, deriblandt meg.

 

Men eg har veldig lyst til å vite det :)

Lenke til kommentar

Mamma går på høyskolen for å bli sjukepleier eller noe i den duren.

 

før det var hun på gamlehjem, og der vart det en gammel mann som ikke klarte gjøre noenting med fingra sine, pga. at han knakk led back in the old times.

fingra sto vist i alle retninger...

veit ikke om det er sant da men...

 

 

Selvom det kansje ikke er farlig vil jeg jo slutte... men fy det er vanskelig

Lenke til kommentar
Mamma går på høyskolen for å bli sjukepleier eller noe i den duren.

 

før det var hun på gamlehjem, og der vart det en gammel mann som ikke klarte gjøre noenting med fingra sine, pga. at han knakk led back in the old times.

fingra sto vist i alle retninger...

veit ikke om det er sant da men...

 

 

Selvom det kansje ikke er farlig vil jeg jo slutte... men fy det er vanskelig

6876284[/snapback]

 

 

Det der er sikkert bare noe hun sier fordi du skal slutte med det. ;)

6879001[/snapback]

Jeg vil slutte! Kankje mora hans har rett? Jeg vil ikke ende opp med fingre i alle retninger... Høres virkelig skummelt ut...

Lenke til kommentar

Får sjelden til og knekke ledd jeg. Får til og knekke ryggen mest, og det kunn når jeg har liggi/sitti en en dum stilling over en lang periode. Da er det ett must og knekke opp ryggen litt. Men får aldri til og knekke tilfeldige ledd på komando til en vær tid, kunn når de trenger det. Som rygg eksempelet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Om du ikke slutter med det, får du før eller siden ledd problemer

6866894[/snapback]

Er du høy?

Kan du i det minste lese det som har blitt postet over før du poster?

Hva begrunner du den uttalelsen med?

6868004[/snapback]

 

Jeg kan begrunne den for ham: Jeg begynte å knekke fingrer når jeg var 8 år. Det var det første jeg gjorde når jeg våknet og det siste jeg gjorde når jeg la meg. Når jeg var 13, kunne jeg bøye fingrene helt tilbake slik at de møtte overflaten av hånden min. Når jeg var 15, fikk jeg legeerklæring på at jeg måtte skrive stiler på pc fordi fingrene mine slet med blyant, og nå som 19-åring prøver jeg fortsatt å slutte, har dobbelt så stive fingrer (begynner å nærme meg normalen nå) som før, men det er vanskelig. Jeg sluttet med snus etter å ha snust sikkert 1000 bokser over 3 år, men å slutte med dette her er nesten umulig.

 

Jeg er glad jeg bare har knukket fingrene. Stakkars dere som knekker andre deler av kroppen. Dere kan komme med hvor mange linker og legeuttalelser dere vil, men jeg vet jeg har rett fordi jeg har erfart det. Kiropraktoren min mente det var "helt ufarlig" å knekke ledd, til hun kjente på fingrene mine.

 

Det er bare logisk at fingrene går til helvete hvis de blir knukket, tøyet og bøyd. Det samme gjelder resten av kroppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...