Gå til innhold

Elektro, det samme som elektronikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...men elektro er da bare en forkortelse for elektronikk.. :)
Nei på ingen måte, det er bl.a to vidt forskjellige utdannelser.

 

En elektrikker driver stort sett med ting som har med elektro-faget å gjøre.

En radio-TV-reparatør driver stort sett med ting som har med elektronikk-faget å gjøre.

I sikringsskapet ditt så er det masse elektro-komponenter, mens i en forsterker er det masse elektronikk-komponenter. Skjønner?

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
..."Elektro" er slang som kan brukes muntlig i litt forskjellige kontekster (skulle jeg tro)...
Utdanningsplansje for elektrofag (prefiks som du kaller det), men absolutt ikke slang:

user posted image

Elektro og elektronikk er to ulike fagkategorier og omtales også om ulike komponenter som beskrevet tidligere.

 

Er litt enig med deg, men jeg ser personlig liten vits i en ekstra kategori.
Ønsker på ingen måte en ekstra kategori. Nå har det kommet en kategori for elektronikk som skal omhandle elektronisk utstyr som ikke passer i andre kategorier. Elektronisk utstyr i ett hus er f.eks tyverialarm, TV, video, data, m.m.

 

Ønsker bare at begrepet elektro og dertil elektriskt utstyr blir tatt med i kategorien til elektronikk, slik at denne får navnet:

Elektro og elektronikk

Diskusjoner rundt elektriskt og elektronisk utstyr som ikke passer i andre kategorier.

 

Elektriskt utstyr i ett hus er f.eks varmeovner, varmekabler, stikkontakter, brytere, m.m.

 

Men akk, det er tydeligvis ingen andre enn de som har en fagutdannelse innen ett av elektrofagene som skjønner at elektro og elektronikk er to vidt forskjellige ting. :cry:

Lenke til kommentar

"VK 1 Elektro" er en studieretning ja, og som jeg sa så kan man bruke "elektro" i gitte kontekster. Dette med vgs var den eneste konteksten jeg kom på selv. Men å kalle en kategori for "Elektro og elektronikk" blir helt feil når elektro ikke er et ord. Elektronikk omhandler jo fin-elektronikk og primært halvledere av ymse slag.

Jeg forstår godt hva du mener, elektronikk er misvisende som kategorinavn om kategorien er ment å inneholde diskusjoner rundt sterkstrøm og ikke bare svakstrøm.

 

Litt sånn på siden så synes jeg skolevesenet burde dyrket ordene "sterkstrøm" og "svakstrøm" for disse to retningene du henviser til.

Lenke til kommentar
Jeg forstår godt hva du mener, elektronikk er misvisende som kategorinavn om kategorien er ment å inneholde diskusjoner rundt sterkstrøm og ikke bare svakstrøm.
Slik postene er sortert inn i den nye kategorien Elektronikk, så er de en blanding av "sterkstrøm" og "svakstrøm". Da er vi enige da, om at kategorinavnet er misvisende?

 

Litt sånn på siden så synes jeg skolevesenet burde dyrket ordene "sterkstrøm" og "svakstrøm" for disse to retningene du henviser til.
Begrepene "sterkstrøm" og "svakstrøm" hører gamledager til, men blir den dag i dag omtalt i egne ordlag. "Sterkstrøm" var gjerne elektro- og høyspenningsinstallasjoner og "svakstrøm" var data-tele-alarm.

I dag er "sterkstrøm"=elektro og "svakstrøm"=elektronikk, man har fått ett egen fag innen IKT-drift og i tillegg har man automatisering som omhandler både "sterkstrøm" og "svakstrøm" med visse begrensninger på "sterkstrøm"-siden (1000VAC/1500VDC og maks 63A). Overordnet har vi elektrofag som ombefatter iallefall 20 ulike faggrupper.

 

..Men å kalle en kategori for "Elektro og elektronikk" blir helt feil når elektro ikke er et ord...
Ord og ord... Man kan ikke si at sikringsskapet er fullt av elektro, men man kan si at det er fullt av elektro-komponenter. Videre kan man ha kunnskaper innen elektro. Man finner mange eksempler at "Elektro og elektronikk" er brukt i samme sammenheng og det å kalle en forumkategori for "Elektro og elektronikk" er ikke feil. Prøv ett søk hos f.eks Google med søkeordene 'elektro og elektronikk':

 

Man har tidligere ee-bransjen:

user posted image

 

Man har bøkene:

Engelsk/norsk, norsk/engelsk ordbok : for elektro- og elektronikkfagene

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...d=121969&rom=MP

Elektro- og elektronikkhåndboka

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.d...Id=93296&rom=MP

 

Man har skolenettet som omtaler "Kunnskapsløftet - utfordringer i elektro- og elektronikk bransjen":

http://www.skolenettet.no/moduler/template...&epslanguage=NO

 

SFT omtaler elektro og elektronikk:

http://www.sft.no/arbeidsomr/avfall/ee/

 

---

 

Elektro er brukt og vil bli brukt i daglig omtale i mange sammenhenger og elektrofaget innebefatter også elektronikk, så å kalle kategorien for "Elektro og elektronikk" er for meg fremdeles den mest riktige ordlyden. Helt korrekt skulle den kun hete "Elektroteknikk".

 

user posted image

Lenke til kommentar

Jeg stusset også litt over at det var elektroemner da jeg browset gjennom elektronikkforumet.

 

Mulig jeg misforstår noe her, men elektro er da bare en forkortelse for elektronikk.. :)

6865907[/snapback]

 

Nei.

 

For å klarne ting opp:

elektronikk = svakstrøm = lite Ampere

elektro = sterkstrøm = mye Ampere

 

Eksempler på elektro:

- lamper

- brytere

- jordfeilbrytere

- kraftverk

- sikringskap

- store el-motorer

 

Eksempler på elektronikk:

- transistorer

- dioder

- kondensatorer

- resistorer

- batterier

- små el-motorer

 

Elektro er som regel vekselspenning og mye volt, og det elektrikerne driver med, mens elektronikk er likespenning og få volt. I elektro er parallellkobling mest utbredt, mens i elektronikk er det seriekobling.

 

Enten må det nye forumet endre navn til Elektro og elektronikk, ellers må elektrotrådene flyttes. Det er for stor forskjell på de to begrepene.

Endret av Toxon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Altså å bytte navnet på kategorien til "Elektro- og elektronikk"?
Ja takk (men uten bindestreken). Slik det er nå så inneholder kategorien Elektronikk også temaer som omhandler elektrotekniske spørsmål og da ville det være det eneste riktige at kategorien heter:

Elektro og elektronikk

Diskusjoner rundt elektriskt og elektronisk utstyr (ikke forbrukerelektronikk) som ikke passer i andre kategorier.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar
Jeg endrer ikke navnet med der første, tar det opp i forumstyret så får vi se hva resultatet blit
OK ? :hmm:

Som tidligere sagt, skjønner ikke motvilligheten for å endre en forumkategori slik at den faktiskt stemmer, hvis intensjonen er at kategorien skal inneholde begge fagkategoriene.

 

Hva med alle elektro-trådene som i dag finnes i elektronikk-forumet, skal de rapporteres som feilposter inntil videre? De hører iallefall ikke hjemme i kategorien slik det er nå!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...