Gå til innhold

[løst]Noe bør gjøres med PHP-kategorien!


Anbefalte innlegg

En ting jeg synes det er på tide å ta opp ordentlig en gang for alle er PHP-kategorien. Dagens situasjon er uholdbar for flere oss brukere som driver med avansert PHP-programmering (deriblant meg).

 

Det er to ting som er problematisk:

  1. Det er alt for mange debatter om enkle ting som rett og slett ikke interesserer oss som kan en del mer. Vi vil diskutere litt mer avanserte ting, men disse trådene drukner i alle de "simple" trådene. Et forslag for å løse dette vil være å opprette en egen kategori for "Avansert PHP-programmering".
  2. Idag er det alt for mange tråder i PHP-forumet hvor trådstarter overhode ikke er interessert i å lære seg å programmere/scripte, men bare er ute etter å vite hvordan man konfigurerer programvaren x eller finne programvare som løser problem x. Siden det er en kategori under programmering mener jeg (og andre) at slike tråder burde plasseres her (altså i programvare->programvare) i stedet siden det rett og slett er snakk om bruk av programvare, og ikke programmering. (Hvis noen føler for å protestere her vil jeg gjerne vite vedkommendes standpunkt i forhold til at problemer rundt Azureus (open-source bittorent-klient) blir plassert der og ikke i java-kategorien.)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter absolutt dette!

Nr. én er dog litt vag, ettersom hva som er avansert og ikke er jo veldig subjektivt, selv om det selvsagt kan utvises en del skjønn, så blir det sjelden det. Et soleklart eksempel på det er punkt nr. to, som jeg også irriterer meg veldig over. Dette er ikke bare et problem i PHP-kategorien (som Ernie også viser som eksempel), men alle programmeringsspråkene.

Et annet punkt her igjen er fordeling av database- og programmeringsspørsmål. I PHP brukes databaser veldig ofte, og det fører til en del spørsmål rundt databaser, men ofte er det spørsmål til SQL-syntaks, ikke hvordan man skal gjøre kall mot databaser fra PHP, noe jeg mener hører hjemme i databaseforumet, ikke PHP.

 

Oppsummerer mitt eget innlegg med at jeg ønsker en kategori for mer avansert PHP og strengere moderering av kategoriene innen programmering, særlig PHP og Database.

Lenke til kommentar

Støtter punkt to, da det er alt for mange som kommer inn og spør om hvordan en konfigurerer program x, eller hvilket program som er best til ønsket formål (forskjellige fora/CMS, f.eks). Dette har ingenting med programmering å gjøre, og bør flyttes til Programvare-kategorien (Programvare -> hosted programvare eller tjener-programvare kan jo være et eksempel på et nytt forum som kan holde alle tråder rundt webtjenester og oppsett av disse).

 

Punkt nummer en er jeg mer skeptisk til, da det er en veldig vag grense mellom avansert og basic PHP, samt at forskjellsbehandling på den måten ikke vil være bra for forumet generelt.

 

Derimot kan strengere moderering være til fordel for alle og enhver, for å luke ut spørsmål som har blitt besvart ørtenfjørten ganger før, eller spørsmål om programvare eller programvarevalg. :)

Lenke til kommentar
Punkt nummer en er jeg mer skeptisk til, da det er en veldig vag grense mellom avansert og basic PHP, samt at forskjellsbehandling på den måten ikke vil være bra for forumet generelt.

6817053[/snapback]

Jeg er fullstendig klar over at man i og for seg bygger opp til litt forskjellsbehandling, men situasjonen slik den er idag er at den kategorien er nesten verdiløs for de som faktisk kan en del PHP. Flere mister lysten til å diskutere. Det sier vel sitt når ansatte i HW selv ikke synes det faller naturlig å diskutere PHP i PHP-kategorien i dette forumet, men i stedet gjøre det i et annet forum.

 

Dessuten, hvilke andre løsninger har man? Man kan jo ikke akkurat forby diskusjoner rundt trivielle ting :shrug:

Lenke til kommentar

Veldig enig i begge punktene - men punkt 2 ødelegger vel punkt 1? Hvis jeg trenger hjelp med et cms, så vil jeg finne svaret på det i en kategori med mange andre språk/programvaretyper også. Da er vel veien kortere til PHP-forumet?

 

Jeg ville nok foretrukket en egen kategori til cms-ting, gjestebøker, bloggrelatert blablabla (noen kan definere det bedre enn meg) i PHP-kategorien, jeg synes det er nok innlegg til å forsvare det.

 

"Programvare" kan ikke bli en søppelplass for overskuddsemner. Det blir det fort om alle programmeringskategoriene tenker slik.

Lenke til kommentar

For å få nummer to til å fungere, ber eg dykk berre om å rapportere dei trådane som de meiner går meir på konfigurering av programvare, og nevne kvifor du meiner det.

 

Det hadde og kanskje vore lurt å ha ein underkategori kalla "Konfigurering av PHP-programvare" i PHP-kategorien. Kva syns de om den ideen? Då har me i alle fall ein samlingsplass for den typen forespørslar.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok foretrukket en egen kategori til cms-ting, gjestebøker, bloggrelatert blablabla (noen kan definere det bedre enn meg) i PHP-kategorien, jeg synes det er nok innlegg til å forsvare det.

6829634[/snapback]

Det er helt klart et alternativ.

 

"Programvare" kan ikke bli en søppelplass for overskuddsemner. Det blir det fort om alle programmeringskategoriene tenker slik.

6829634[/snapback]

Nei, det er nettopp det det ikke vil være. PHP er den eneste kategorien med dette problemet. F.eks finnes det bare 4 tråder i java-kategorien hvor Azureus nevnes ...
Det hadde og kanskje vore lurt å ha ein underkategori kalla "Konfigurering av PHP-programvare" i PHP-kategorien. Kva syns de om den ideen? Då har me i alle fall ein samlingsplass for den typen forespørslar.

6830845[/snapback]

Vel, det er ikke så dumt. Det vil iallfall medføre minst merarbeid for moderatorer.
Lenke til kommentar

Støtter punkt 1 veldig, veldig mye. Det er vanskelig (umulig) å lage en klar definisjon på hva som er avansert PHP og hva som ikke er det, men jeg tror likevel det vil fungere bra av følgende grunner:

1) De som har peiling på PHP vet nogenlunde hva som er avansert og ikke

2) De som ikke har peiling på PHP har i 99% av tilfellene ikke avanserte spørsmål/diskusjoner og vil holde seg unna den avanserte kategorien - spesielt hvis det legges inn masse fancy forkortelser i beskrivelsen. F.eks noe ala "Avansert PHP - Alt som gjelder mer avanserte emner PHP; OOP, SOAP, blablabla, utviklingsprosjekter, etc.". Eventuelle feilpostinger er uansett enkelt å flytte til riktig avdeling, og kan straffes med f.eks permban :devil:

 

 

Punkt 2 er jeg mer skeptisk til, men verdt et forsøk IMHO.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forumstyret var positivt. Det blir eit underforum av PHP-kategorien som vi kaller "Oppsett av PHP-basert programvare", eller tilsvarande. Det vil forhåpentligvis ta den største belastninga vekk frå PHP-forumet.

 

Eg kjem til å sette igang med dette så snart eg har bedre tid, sidan det krever litt flytting av eksisterande trådar og slikt. :)

Lenke til kommentar
Forumstyret var positivt. Det blir eit underforum av PHP-kategorien som vi kaller "Oppsett av PHP-basert programvare", eller tilsvarande. Det vil forhåpentligvis ta den største belastninga vekk frå PHP-forumet.

 

Eg kjem til å sette igang med dette så snart eg har bedre tid, sidan det krever litt flytting av eksisterande trådar og slikt. :)

6969582[/snapback]

 

Er det ikke bedre å ha det underforumet i program kategorien?

 

Trenger ingen nå kategori. Ferdig script er ikke programmering, men programvare, og det har vi en kategori for.

 

"Hjelp med phpBB" i programmering->PHP er like relevant som "Hjelp med Firefox" i programering->C/C++.

 

Begge er programvare som hører til under programvare->Programvare og i verstefall programvare->Nett-tjenester

fra php·pub'en
Lenke til kommentar
Er det ikke på tide å legge til en BBCode for PHP syntax highlighting?

 

<?php echo "test"; ?>

?

 

http://mods.invisionize.com/db/index.php/f/4155

6973074[/snapback]

Det har jeg også etterspurt tidligere, men fikk følelsen av at det var like nedprioritert som å bygge nye veier i Norge.

6975887[/snapback]

Nå fikk dem et ferdig script, og det er slik dem sikkert kan legge inn under vedlikehold av serverne. Vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...