Gå til innhold

Når er det man kjører så fort at man mister lappen


kenzuke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Du taper føreretten og blir anmeldt ved følgene brudd på fartsgrensen.

 

26 km/t eller mer dersom fartsgrensen er 60 km/t eller lavere

36 km/t eller mer dersom fartsgrensen er 70 km/t eller høyere

41 km/t eller mer dersom du kjører på motorvei med fartsgrense 90 km/t eller høyere

 

Ved mindre brudd på fartsgrensene enn dette får du vanligvis et forenklet forelegg på 600-7800 kr.

 

Når lappen først ryker, mister du den i mellom tre måneder og helt opp til livstid ved gjentatte særdeles grove brudd på veitrafikkloven. Mister du lappen i mer enn seks måneder må du kjøre opp på nytt før du får den igjen.

Lenke til kommentar
41 km/t eller mer dersom du kjører på motorvei med fartsgrense 90 km/t eller høyere

6744045[/snapback]

Aldri hørt før, noe nytt de har begynt med?

6744350[/snapback]

 

I artiklen som det er vist til lengre oppe, virker det som om det er 41 km/t på klasse A motorvei. Dette er nytt for meg også.

 

Hvor mye bot får du om du kjører 40 km/t for fort da?

Lenke til kommentar
41 km/t eller mer dersom du kjører på motorvei med fartsgrense 90 km/t eller høyere

6744045[/snapback]

Aldri hørt før, noe nytt de har begynt med?

6744350[/snapback]

 

I artiklen som det er vist til lengre oppe, virker det som om det er 41 km/t på klasse A motorvei. Dette er nytt for meg også.

 

Hvor mye bot får du om du kjører 40 km/t for fort da?

6746336[/snapback]

Kjører du mellom 36 km/t og 41 km/t for fort får du vanligvis en anmeldelse som ender med bot, altså ikke et forenklet forelegg. En bot blir registrert i bøteregisteret og havner på rullebladet i motsetning til et forenklet forelegg som er glemt så snart man har betalt. Kan tenke meg at boten for å kjøre 40km/t for fort på motorvei er på ca 8000 kr litt avhengig av inntekt osv.

Lenke til kommentar
men det er vel stort sett ingen som går rundt og husker på de grensene så noe som også funker er og tenke på 50% + er førerkortbeslag..så i 50 sona så mister man den på rundt 75..det er jo selvsagt ikke helt på prikken riktig men den stemmer sånn stort sett..

6763984[/snapback]

Er det så vanskelig å huske at lappen ryker ved +25 km/t i 60-sone eller lavere og +35 km/t i 70-sone eller høyere? Jeg har iallefall aldri hatt problemer med å huske de to tallene. Vil ikke anbefale å tenke + 50%. I en 90-sone ryker lappen allerede ved noen og trevde prosent over fartsgrensa...kan fort få seg en smell hvis man tror det går greit å cruise i 150 i 100-sonen også....

Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å huske at lappen ryker ved +25 km/t i 60-sone eller lavere og +35 km/t i 70-sone eller høyere?

Nei, men det er også litt feil (på motorvei klasse A). Det positive er at det er feil den trygge veien, i motsetning til 50%-regelen, som er feil den gale veien fra 60 km/t og oppover.

Lenke til kommentar
Er det så vanskelig å huske at lappen ryker ved +25 km/t i 60-sone eller lavere og +35 km/t i 70-sone eller høyere?

Nei, men det er også litt feil (på motorvei klasse A). Det positive er at det er feil den trygge veien, i motsetning til 50%-regelen, som er feil den gale veien fra 60 km/t og oppover.

6767982[/snapback]

Joda, men man kommer som regel frem hvis man kjører i 135 km/t i 100-sonen også ;) Man ender uansett opp med en anmeldelse og svertet rulleblad hvis man kjører 36 km/t over grensa på motorvei, selv om man beholder lappen opp til 41 km/t.

 

Poenget mitt var at det neppe er særlig lurt å legge 50% på fartsgrensa hvis man er glad i førerkortet sitt.

Lenke til kommentar

Takk og lov :p Var laserkontroll her i Brønnøysund igår! Det gikk rykter i hele byen, så det ble en "rolig" dag for min del. Jeg bruker ikke å svinkjøre, men holder ofte 10-15 km/t over, så jeg berga lappen / pengene igår. De stod i 50 sona på en fin strekke, og var godt synlig. Hun sikta på bilen med laseren, og jeg smilte fint tilbake til henne :) Watch out for those motherfucking cops =) Greit at det sprer seg så fort på slike steder, viste det allerede klokken 0900 i går mårrest at UP'en var her!

Endret av Antarctica
Lenke til kommentar
Her må det vel være en feil et eller annet sted??

 

"For sjåføren var ikke så alene som han kanskje trodde. Politiet målte nemlig farten hans, og nåla endte på 119 km/t i 90-sonen. Dermed ble førerkortet beslaglagt."

6794797[/snapback]

Om han kjørte i 119, og det ene og alene var grunnen til at han mistet den, så er det noe feil et sted.

Men om det er flere ting inni bildet, som farlig kjøring osv, så kan dem ta det. Aviser får som regel ikke med seg alt, de pleier å få med seg farten, og hva som skjedde etterpå. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...