Gå til innhold

iPod Linux Test


Anbefalte innlegg

Innledning

Har du kikket på iPod Linuxet? Programvaren som lover at din iPod skal kunne se både film, spille spill og mye mye mere.. Holder iPod Linux mål, eller pingler det simpelthen ut? Er Apples firmware bedre enn iPod Linux?

Slike spørsmål skal jeg så godt som mulig prøve å gi deg svar på i denne testen av iPod Linux.

 

Hoveddel

Innstalasjonen av iPod Linux er svært enkelt. Ett windows-innstalasjonsprogram lastes ned fra internett, iPoden kobles til datamaskinen og resten fikser programvaren.

I mitt tilfelle måtte musikkpartisjonen slettes fra iPod, dette førte jo til at all musikken forsvant fra iPod. Men dette er ikke noe problem så lenge du bruker standard programvare ; iTunes. Hvis du velger å ha automatisk oppdatering til iPod (fra bibloteket) så vil alle sangene legges over fra iTunes til iPod igjen. Selv om dette kan ta litt tid, er det meget enkelt. Innstalasjonen hevder at den ikke en gang rører Apples Firmware, men jeg måtte innstille iPoden helt på nytt etterpå; både språk, eq og andre innstillinger. :hmm:

Så fort iPoden var ferdig innstalert trakk jeg ut kablen og iPod bootet opp. Det er tydeligvis forksjellig hva som skjer, om den booter opp i Apple eller Linux. Dette spiller i grunnen ingen rolle for meny og select restarter iPoden.

Nå starter alltid iPoden opp i Apple firmwaren akkurat som vanlig, men klikker jeg på Meny og Select som restarter ipoden, trenger jeg etterpå bare å holde inne REWIND mens logoen til Apple vises. Dette booter opp Linux.

 

Det å legge inn programvare på iPoden syntes jeg først var litt vanskelig ettersom det ikke var så lett å finne hjelp på internett. Jeg la inn MoviePlayer og iDoom. Sammen med iDoom, også HalfLife og alle de andre Doom versjonene. Det jeg fant ut var at en måtte laste ned noen moduler i tillegg til programmet en lastet ned. Disse modulene er lette å finne på iPodLinux hjemmesiden. Jeg i mitt tilfelle bootet opp iPod i Apple firmware og koblet den til PCèn. iTunes og alt fungerer helt vanlig da. Linux har også en "DiskMode" som fungerer, men jeg liker best Apples. Da kommer den vanlige iPod partisjonen opp i Min Datamaskin. Ellers må du aktivere at den vises i iTunes selv. Etterpå oppretter du en mappe som heter Videos, eller Film eller hva du måtte ønske. Det er viktig å lese manualer til spill/applikasjoner grundig for at alt skal fungere. Alle applikasjoner fungerte, men i MoviePlayer la jeg inn standard filmen bare for å teste om det fungerte. Operasjonen var svært tungvint for konventering, så dette gadd jeg ikke. Venter på bedre alternativ. Måten det måtte gjøres på var at jeg måtte skaffe en uavhengig frame-exporter som gjorde alle frames om til BMP. Derretter måtte jeg ta lyden i ett annet program og eksportere den til ukomprimert WAV. Derretter måtte bildene ligge i rekkefølge, (1,2,3,4,5 osv) og ett lite DOS program opprettet en leselig fil for iPod. :thumbdown:

iDoom derimot var en applikasjon som imponerte godt, spillet fungerte akkurat som på PC, bortsett fra at lyden manglet. Dette gjorde ikke noe i grunnen, synes jeg.

Likevell er Linux mer bare for skryt og for å vise alle at det er mulig. Jeg bruker det ikke noe spesielt, men for all del; Doom kan godt slå ihjel noen buss-minutter.

Musikkavspilling - noe iPod egentlig skal brukes til, var fryktelig. Den er tydeligvis ikke noe å skryte på ifølge andre testere, men jeg personlig fikk bare iPoden til å henge seg opp når jeg åpnet musikk mappen.

Konklusjon

En solid konklusjon er at iPod Linux er fett, og er en god ide som ikke holder helt mål. Programvaren gjør ikke mer enn den lover, og ikke mindre heller. Jeg fåretrekker mye heller Apples versjon som ser mye mer gjennomført ut, og som fungerer mye mye bedre til sin egentlige funksjon - musikk. Men iPodLinux kan fint nok ligge på iPod uten å gjøre noen skade, så jeg beholder det til en gang senere :p

Her finner du en video av iPod Linux på min iPod Nano

Og Windows innstallasjonen finner du her

 

Mer informasjon og nedlastinger finner du på iPodLinux sin hjemmeside.

 

** JEG TAR INGEN ANSVAR FOR DIN IPOD OG HVA SOM MÅTTE SKJE MED DEN. DETTE ER BARE EN BRUKERTEST OG EN VURDERING AV PROGRAMVAREN. DU INNSTALERER ALT PÅ EGET ANSVAR. MER INFORMASJON FINNER DU PÅ HJEMMESIDEN.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For å innstalere applikasjoner må du først laste ned programmet du vil kjøre.. Foreksempel hvis du laster ned hele iDoom, må du ha med en module.

Modules finner du her ..

Så starter du iPoden opp i vanlig Apple firmware, og kobler den til datamaskinen. Husk å hake av for at den skal vises som diskstasjon i iTunes hvis du ikke har gjort dette enda. Dette gjøres ved å velge alternativer for iTunes > iPod.

Derretter, opprett en mappe med applikasjonens navn, f.e.k.s iDoom. Så pakker du opp zip-filen, legger inn alt og glem ikke modulen.

Derretter kobler du fra iPod, starter opp Linux (Menu+Select til den avslutter og derretter Rewind) Inne i Podzilla velger du "Filebrowser". Finn mappen HP og du kommer inn på diskstasjonen som vises i Windows. Finn mappen der du la filene, og kjør filen som heter "applikasjonsnavn" og ikke noe etternavn. Foreksempel iDoom uten noe noe etternavn bak.

Så da er det bare til å spille i vei! Husk at lyden enda ikke fungerer - så det er ikke iPoden din sin feil!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Har hatt min 2GB Nano en stund jeg. Hadde du vært like flink som meg hadde du sjekket http://www.ipodlinux.org og sett på "project status".

 

http://www.ipodlinux.org/Project_Status

 

Som du ser er "2nd Nano" ikke støttet enda. Dersom du hadde lett litt rundt så hadde du også visst at 2nd generasjon Nano er det du har (2, 4 og 8 GB).

7636922[/snapback]

 

Tror du ikke jeg har gjort alt du nevner? Jeg har vært på ipodlinux siden, jeg har sett på project status og jeg er klar over at jeg har andre generasjons nano! Derfor jeg skriver at jeg har Nano 2G!

 

Jeg vet altså at det ikke er kommet ipodlinux til nano 2g, men er det noen som vet hvor langt de er kommet med utviklingen av ipodlinux til 2g?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har stoooore problemer med å instalere Linux på ipoden... kommer bare feilmeldiner hele tiden...

 

Feilmeldinger :

1. unnsupported ipod type

2. invalid sysinfo

 

Hvordan kan jeg installere det?!

Må jeg ha Itunes installert ?!

 

Pliiiiiz hjeeeelp meg a :p

 

 

MVH Raste

 

Ps. Svar Fooort :p

Lenke til kommentar
Har stoooore problemer med å instalere Linux på ipoden... kommer bare feilmeldiner hele tiden...

 

Feilmeldinger :

1. unnsupported ipod type

2. invalid sysinfo

 

Hvordan kan jeg installere det?!

Må jeg ha Itunes installert ?!

 

Pliiiiiz hjeeeelp meg a :p

 

 

MVH Raste

 

Ps. Svar Fooort :p

7866170[/snapback]

 

Da har du vel ipod G2 da?

Lenke til kommentar
Har stoooore problemer med å instalere Linux på ipoden... kommer bare feilmeldiner hele tiden...

 

Feilmeldinger :

1. unnsupported ipod type

2. invalid sysinfo

 

Hvordan kan jeg installere det?!

Må jeg ha Itunes installert ?!

 

Pliiiiiz hjeeeelp meg a :p

 

 

MVH Raste

 

Ps. Svar Fooort :p

7866170[/snapback]

 

Da har du vel ipod G2 da?

7866492[/snapback]

Nei, jeg har den første nanoen som kom

Lenke til kommentar

Endelig fikk jeg installert linux*tok tid azz*, men np har jeg et annet problem.

Jeg får ikke opp filebrowser mappa,i hoved menyen er det kun Ekstra,Power og settings. Hvordan gjør man det?! Pliiz svar a?!

 

Takknemelig for svar. :)

 

Ingen som kan hjeeeelpe meg, pliiiiiz:D

Endret av Raste
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Har stoooore problemer med å instalere Linux på ipoden... kommer bare feilmeldiner hele tiden...

 

Feilmeldinger :

1. unnsupported ipod type

2. invalid sysinfo

 

Hvordan kan jeg installere det?!

Må jeg ha Itunes installert ?!

 

Pliiiiiz hjeeeelp meg a :p

 

 

MVH Raste

 

Ps. Svar Fooort :p

7866170[/snapback]

 

Da har du vel ipod G2 da?

7866492[/snapback]

Nei, jeg har den første nanoen som kom

7867599[/snapback]

 

installer rockbox!

 

gi meg en pm med msn adresse\ipod modell så skriver jeg en readme til deg med alle filer du trenger inkludert

Lenke til kommentar

Har fått inn Rockbox. og det funker kjempefint, men nå vil jeg inn iPodLinux og da trenger jeg vel bootloaderen.

Jeg har bootloaderen, men den vil ikke "se" ipoden i windows... :cry:

Så prøver jeg med ipodlinux-installasjons-programmet, akkurat det samme skjer...

Har lagt ved printscreen av feilmeldingen i iPodLinux -installasjonsprogrammet..

66579.jpeg

-Jeg har en iPod viedo (5. generasjons iPod)

-KARL EIRIK' (O:) er iPoden vist som en diskpartisjon.

Lenke til kommentar
Har fått inn Rockbox. og det funker kjempefint, men nå vil jeg inn iPodLinux og da trenger jeg vel bootloaderen.

Jeg har bootloaderen, men den vil ikke "se" ipoden i windows... :cry:

Så prøver jeg med ipodlinux-installasjons-programmet, akkurat det samme skjer...

Har lagt ved printscreen av feilmeldingen i iPodLinux -installasjonsprogrammet..

66579.jpeg

-Jeg har en iPod viedo (5. generasjons iPod)

-KARL EIRIK' (O:) er iPoden vist som en diskpartisjon.

8639946[/snapback]

 

du kan begynne med å avinstallere bootloader og slette rockbx.

 

for når jeg la inn podzilla med rockbox og apple original firmvare inne så fikk jeg et helvete..

 

få ut alle disker du har til du sitter igjen med os disk + ta en reboot før du prøver å installere

som sagt: SLETT rockbox filer og avinstaller bootloader med ipodpatcher før du prøver deg med ipodlinux..VIKTIG

Lenke til kommentar
Har fått inn Rockbox. og det funker kjempefint, men nå vil jeg inn iPodLinux og da trenger jeg vel bootloaderen.

Jeg har bootloaderen, men den vil ikke "se" ipoden i windows... :cry:

Så prøver jeg med ipodlinux-installasjons-programmet, akkurat det samme skjer...

Har lagt ved printscreen av feilmeldingen i iPodLinux -installasjonsprogrammet..

66579.jpeg

-Jeg har en iPod viedo (5. generasjons iPod)

-KARL EIRIK' (O:) er iPoden vist som en diskpartisjon.

8639946[/snapback]

 

du kan begynne med å avinstallere bootloader og slette rockbx.

 

for når jeg la inn podzilla med rockbox og apple original firmvare inne så fikk jeg et helvete..

 

få ut alle disker du har til du sitter igjen med os disk + ta en reboot før du prøver å installere

som sagt: SLETT rockbox filer og avinstaller bootloader med ipodpatcher før du prøver deg med ipodlinux..VIKTIG

8639996[/snapback]

 

Problemet er vel heller at jeg ikke får innstallert bootloaderen.

Og jeg får heller ikke installert iPodLinux -programmet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...