Gå til innhold

Kulturo: Helgens anbefalinger uke 29


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dune er langt fra den beste filmen fra Lynch selv om den ikke er så fæl som enkelte vil ha det til. Så ikke en av de største sci-fi filmene, nei. Men å kalle den for det FØRSTE virkelige sci-fi filmen er vel noe av det mest historieløse jeg har lest i dag.

6533532[/snapback]

 

Ja, det er litt sært, orket ikke å kommentere det i sta, men nå når noen har tatt opp ballen, så kan man jo nevne:

 

Blade Runner

Star Wars

2001: A Space Odyssey

Alien

Planet of the Apes

 

Som store eksempler jeg kommer på i farta.

 

AtW

Lenke til kommentar

...var nok ikke først. Litt rart å påstå det, egentlig.

Men jeg tror jeg må forsvare den litt.

Den er jo helt åpenbart en kalkun - mange enkle løsninger hele veien, alt fra styring av romskipene til sånne "talende blikk" (lissom - oj! vanskelig å skrive god dialog...) i sterk b-film tradisjon. Men jeg liker'n! Det er en stemning der, nemlig. Lynchsk stemning, og det er ikke bare oppsynet på godeste Kyle M. som skaper den. På den annen side krever den, som bemerket over, at du legger godviljen til. Jeg synes det er noe fint med at den er blitt kultfilm. Det derre med når Sydow sier at kyle bærer ørkendrakta riktig, er et sterkt barndomsminne for meg.

Lenke til kommentar
"Dune" er en en av de kanskje største, og ikke minst første, virkelige science-fiction filmene.

Den første science fiction-filmen ca 60 år etter noen av de første?

 

Jeg elser Dune-universet. Ikke bare er filmen veldig bra, den gav oss også et av tidenes kuleste dataspill:

 

Dune2.gif

 

KRIEEEG!

Lenke til kommentar
"Dune" er en en av de kanskje største, og ikke minst første, virkelige science-fiction filmene.

Den første science fiction-filmen ca 60 år etter noen av de første?

 

Jeg elser Dune-universet. Ikke bare er filmen veldig bra, den gav oss også et av tidenes kuleste dataspill:

 

Dune2.gif

 

KRIEEEG!

6535494[/snapback]

 

Ja, mange vet jo ikke Dune2 var det første spillet i RTS-sjangeren (sikker noen som er uenig i det også, men for meg er det det første skikkelige RTS-spillet), kom lenge før warcraft og C & C. Men i dag er jo spillet sinnsykt irriterende, man kan jo bare velge en styrke av gangen...

 

AtW

Lenke til kommentar
"Dune" er en en av de kanskje største, og ikke minst første, virkelige science-fiction filmene.
Jeg ser at formulering kan være uheldig, men jeg vil dog påpeke at slik jeg har skrevet den sier jeg på ingen måte at Dune er den største eller første sci-filmen i filmhistorien. Det står "er en av de kanskje"...

 

Poenget her er ikke å være mest mulig korrekt når det gjelder årstall, mye filmen dro inn, hvilken film som er størst i hele universet etc. Den setningen skal hjelpe lesere som ikke har tatt noe særlig i sci-fi-fenomenet til å plassere filmen litt i landskapet. Og som det ble påpekt kom det er par virkelig gode sci-fi-filmer et par før" Dune", og "Dune" er etter min mening med i denne "gruppa" av store science-fiction-filmer som var med på å gjøre det hele til et litt mer almennt og stuerent begrep.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...