Gå til innhold

Manglende kunnskap hos fotoforhandlere


Anbefalte innlegg

Som de fleste vet, har mange digitale kompatktkameraer en del støy. Jeg ble selv anbefalt et slikt fra en stor fotoforhandler i Oslo. Kjøpte kameraet høsten 2005, men synes nå at det har veldig mye støy. Dette bekreftes også av innlegg på utenlandske web-sider. Jeg har et Canon 350 D som jeg bruker til "seriøse" opptak, men ønsker meg et lite kamera som jeg kan ta med meg.

 

Sendte en forespørsel om dette til kundeservicen til en stor fortokjede i Norge med spørsmål om de kunne anbefale meg et kamera med lite støy. Jeg nevnte hva slags kompaktkamera jeg hadde kjøpt. Først får jeg en mail tilbake med spørsmål om det er et digitalt kamera jeg ønsker. Ut fra mitt spørsmål med angivelse av kameratype, burde det gå frem hva slags kamera jeg hadde.

 

Deretter fikk jeg en mail tilbake med anmodning om å gå inn på fotokjedens internettsider. Ingen anbefalinger.

 

Hvis dette avspeiler kunnskapsnivået til norske fotoforhandlere, synes jeg det står rimelig dårlig til med kunnskapene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan nok ikke heller. Hvis de hadde en slik praksis, så ville nok de andre importørene som leverer til dem bli ganske sure, hvis de åpent anbefalte et kamera over alle andre. Alt er godt, og du får det du betaler for, er nok deres credo. Ta en titt innom en fotobutikk og snakke direkte med en ekspeditør. Han kan gi deg mer informasjon enn det de kan gjøre over offisielle kanaler, som f.eks. en mail.

Edit: Hvorfor spør du ikke her?

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Som oftest så kan ikke de som svarer på mail svare på slike spørsmål... de kan noe, men ofte butikksjefer eller liknende og ikke alltid de har spesielt med den avdelingen å gjøre.

 

Ta en tur innom en butikk og snakk med avdelingsleder eller en annen med god fotokunnskap (ja, spør gjerne etter en som kan en del) og der kan man få hjelpen man trenger.

 

Vet at bl.a. hvis man sender den til våres hovedkontor så blir den ofte videresendt til butikken eller til kategoriansvarlig... havner den hos butikken kan man være uheldig og den blir kun besvart av "sjefen".

 

Ofte så inneholder over 90% av mailene kun prisspørsmål og om varen er på lager.

Lenke til kommentar

La meg drive litt reklame for små fotobutikker :)

 

For eksempel, der jeg jobber, er vi fire fast ansatte på fulltid. Vi er hovedsaklig to stykker som svarer på e-post. Den som oftest svarer, er meg. Jeg har jobbet i butikken som ekspeditør i fire år (gjør fortsatt det), og mener selv at jeg har litt erfaring og peiling på hva som er bra, og ikke fullt så bra. Min uvane er at jeg som oftest skriver litt for grundige svar tilbake til de som sender e-post, slik at jeg bruker litt for mye tid på dette i forhold til hva jeg egentlig skulle gjøre. Når jeg har ferie eller lignende, er det sjefen som svarer. Han har jobbet i butikken i snart 30 år, og vært eier av butikken i 20 år eller noe sånt. Han har også god peiling og gode basiskunnskaper.

 

Store kjeder har egne personer som svarer på e-post, og da stort sett tekniske spørsmål rundt bestilling og priser. De får ikke alltid grundig opplæring i selve produktene (selv om jeg har fått meget god hjelp de gangene jeg har ringt bl.a. Komplett om datautstyr).

 

Mener derfor at små fotobutikker, med få ansatte, har gode kunnskaper da det er færre som skal lære alt, og derfor lettere å spre kunnskapen. Samtidig må de fleste gjøre mer enn en ting, slik at de som f.eks svarer på e-post, også er ekspeditører i butikken.

 

Dette er IKKE reklame for min bedrift, da jeg ikke nevner butikken ved navn. Noen vet hvor jeg jobber, men de er allerede kunder og vet om butikken. Snakker nå om små fotobutikker generelt, og fremlegger mine personlige erfaringer.

Lenke til kommentar
Sånn kan det nok gå. Ta heller en tur innom en sedriøs forhandler, utnytt kunnskapen hans og handle en annen billigere plass.
Så det du anbefaler er å utnytte de som faktisk legger sin stolthet i å kunne noe? Er det ikke denne kunnskapen du betaler for når man handler i en butikk fremfor nettet?

 

Kunne skrevet en del her om hva jeg mener om slik oppførsel og manglende moral, men det kunne vel resultert i at jeg ble fratatt min moderatorstatus. Har vært borte i en del slike personer som deg, og det er jo blant annet disse som kjører de seriøse fotobutikkene ned i grøfta. Plutselig står du der uten noen med kunnskaper, og hva gjør du da? Snakk om å skyte seg selv i foten og ikke vite om det selv...

Lenke til kommentar

Dette er egentlig et spørsmål til Afseth. Ut fra dine tidligere innlegg her på forumet har jeg fått det inntrykk av at du arbeider i en fotobutikk, dog uten å nevne hvilken. Du har skrevet mange ut etter min oppfatning bra innlegg.

 

Nå jeg er utkikk etter f. eks. et nytt kamera, forsøker jeg å lese tester eller brukererfaringer, både noprske og utenlandske. Når jeg henvender meg til et forhandler av et produkt, tar jeg det som en selvfølge at vedkommende har noe kunnskap om de produktene han/hun selger. Når jeg sier at jeg har kamera type..... , sier at jeg mener at det er mye støy på dette kameraet[og ber vedk. om å anbefale noe som er bedre, har jeg krav på et ordenlig svar. Dersom vedk. ikke har kunnskapen, er det OK å svare at "det vet jeg ikke". Det er i hvert fall et ærlig svar.

 

I "gamle dager" var det fotobutikker som hadde kjennskap til produktene de solgte. Slik er det mange ganger ikke idag. Jeg gir heller et par hundre kroner mer for et kamera for å få ordentlig informasjon. Kundene har tross alt krav på det.

Lenke til kommentar
Sånn kan det nok gå. Ta heller en tur innom en sedriøs forhandler, utnytt kunnskapen hans og handle en annen billigere plass.
Så det du anbefaler er å utnytte de som faktisk legger sin stolthet i å kunne noe? Er det ikke denne kunnskapen du betaler for når man handler i en butikk fremfor nettet?

 

Kunne skrevet en del her om hva jeg mener om slik oppførsel og manglende moral, men det kunne vel resultert i at jeg ble fratatt min moderatorstatus. Har vært borte i en del slike personer som deg, og det er jo blant annet disse som kjører de seriøse fotobutikkene ned i grøfta. Plutselig står du der uten noen med kunnskaper, og hva gjør du da? Snakk om å skyte seg selv i foten og ikke vite om det selv...

6528346[/snapback]

Med fare for å tråkke inn i et vepsebol, har jeg lyst til å komme med en liten kommentar:

 

I dag flommer internett over av kunnskap og erfaringer (f.eks. akam.no). Flere og flere har tilgang til disse kunnskapene - og bruker dem aktivt. Min mening er derfor at det i dag ikke er samme behovet for kunnskapsrikt personale på butikkene som det var før (og det blir stadig mindre). Veldig mange tråler nettet etter informasjon og erfaringer med produktet de har tenkt å kjøpe og gjør sine valg ihht det. På nettet får du informasjon og erfaringer fra mange forskjellige personer, mens i en butikk er du kanskje prisgitt kunnskapen til en enkelt ekspeditør. Jeg velger ihvertfall å stole mest på den informasjonen jeg finner på nettet, og er i motsetning til "labrador", ikke interessert i å betale mer for et kamera i en butikk bare for kunnskap jeg ikke trenger.

 

Det er sikkert mange som er uenige med meg og det respekterer jeg, men utviklingen går vel ubønnhørlig mot billigere, men "mindre kunnskapsrike butikker" ala Elkjøp. Det synes jeg er helt OK iom at produktinformasjon og erfaringer finnes i bøtter og spann på internett.

Lenke til kommentar
Sånn kan det nok gå. Ta heller en tur innom en sedriøs forhandler, utnytt kunnskapen hans og handle en annen billigere plass.
Så det du anbefaler er å utnytte de som faktisk legger sin stolthet i å kunne noe? Er det ikke denne kunnskapen du betaler for når man handler i en butikk fremfor nettet?

 

Kunne skrevet en del her om hva jeg mener om slik oppførsel og manglende moral, men det kunne vel resultert i at jeg ble fratatt min moderatorstatus. Har vært borte i en del slike personer som deg, og det er jo blant annet disse som kjører de seriøse fotobutikkene ned i grøfta. Plutselig står du der uten noen med kunnskaper, og hva gjør du da? Snakk om å skyte seg selv i foten og ikke vite om det selv...

6528346[/snapback]

Med fare for å tråkke inn i et vepsebol, har jeg lyst til å komme med en liten kommentar:

 

I dag flommer internett over av kunnskap og erfaringer (f.eks. akam.no). Flere og flere har tilgang til disse kunnskapene - og bruker dem aktivt. Min mening er derfor at det i dag ikke er samme behovet for kunnskapsrikt personale på butikkene som det var før (og det blir stadig mindre). Veldig mange tråler nettet etter informasjon og erfaringer med produktet de har tenkt å kjøpe og gjør sine valg ihht det. På nettet får du informasjon og erfaringer fra mange forskjellige personer, mens i en butikk er du kanskje prisgitt kunnskapen til en enkelt ekspeditør. Jeg velger ihvertfall å stole mest på den informasjonen jeg finner på nettet, og er i motsetning til "labrador", ikke interessert i å betale mer for et kamera i en butikk bare for kunnskap jeg ikke trenger.

 

Det er sikkert mange som er uenige med meg og det respekterer jeg, men utviklingen går vel ubønnhørlig mot billigere, men "mindre kunnskapsrike butikker" ala Elkjøp. Det synes jeg er helt OK iom at produktinformasjon og erfaringer finnes i bøtter og spann på internett.

6530289[/snapback]

 

Du får alikevel ikke muligheten til å ta og føle på, og kanskje teste kameraet på en internettbutikk, eller nettsteder som tester kameraet. Kanskje kameraet ikke passer i din hånd i det hele tatt? Kanskje skjermen ikke oppdaterer raskt nok for deg, kanskje kameraet kjennes altfor plastikk ut? Slike ting er subjektivt, noe som kanskje er godt nok for en person, er ikke bra nok for andre. Stort sett er seriøse tester på nettet aka dpreview.com fullt ut til å stole på, men ikke alltid. Slike forum som vi er en del av her kan gi mye verdifull informasjon, råd og tips, men noen ganger må du finne ut av ting selv. Veldig mange av trådene her ender med råd om å gå til en seriøs forhandler og få hjelp der. Dessuten florerer det av rykter og en del generelle oppfatninger om kameraer og utstyr som faktisk ikke stemmer overhodet med virkeligheten.

Lenke til kommentar
Du får alikevel ikke muligheten til å ta og føle på, og kanskje teste kameraet på en internettbutikk, eller nettsteder som tester kameraet.

6530475[/snapback]

Nei, men på butikker ala Elkjøp får du det. Du trenger ikke kunnskapsrik betjening for å kjenne på / prøve utstyret.

Lenke til kommentar
Du får alikevel ikke muligheten til å ta og føle på, og kanskje teste kameraet på en internettbutikk, eller nettsteder som tester kameraet.

6530475[/snapback]

Nei, men på butikker ala Elkjøp får du det. Du trenger ikke kunnskapsrik betjening for å kjenne på / prøve utstyret.

6530525[/snapback]

 

Nei, og poenget ditt er? Prøve det på elkjøp, lese tester på nettet og handle det hos den billigste nettsjappa? Det er utrolig dårlig moral ovenfor elkjøp i tilfelle, uansett hvor lite de kan om produktet.

 

Folkens, det er idiotisk å undervurdere kunnskaprike folk med gode råd og tips. Jeg tør påstå at 90% av kamerakjøpere her i Norge er en gjeng med sauer i den forstand at de ikke har peiling overhode på kamera/foto. Vinner et kamera en test hos TV2 hjelper deg så er det den modellen som selger best lenge etterpå. Og dinside/tv2 hjelper deg er ikke spesialister på området for å si det slik.

Endret av Wildbill
Lenke til kommentar
Nei, og poenget ditt er? Prøve det på elkjøp, lese tester på nettet og handle det hos den billigste nettsjappa? Det er utrolig dårlig moral ovenfor elkjøp i tilfelle, uansett hvor lite de kan om produktet.

 

Folkens, det er idiotisk å undervurdere kunnskaprike folk med gode råd og tips. Jeg tør påstå at 90% av kamerakjøpere her i Norge er en gjeng med sauer i den forstand at de ikke har peiling overhode på kamera/foto. Vinner et kamera en test hos TV2 hjelper deg så er det den modellen som selger best lenge etterpå. Og dinside/tv2 hjelper deg er ikke spesialister på området for å si det slik.

6530552[/snapback]

 

Poenget mitt er at jeg ikke er villig til å betale mer for et produkt i en butikk kontra en annen fordi betjeningen der sitter på kunnskap som jeg uansett kan skaffe meg gratis på nettet. Jeg sier ikke at det uansett skal handles på nettet.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at jeg ikke er villig til å betale mer for et produkt i en butikk kontra en annen fordi betjeningen der sitter på kunnskap som jeg uansett kan skaffe meg gratis på nettet. Jeg sier ikke at det uansett skal handles på nettet.

6530650[/snapback]

 

Her er litt av forkjellen, du er ikkje villig til å betale for detaljkunnskap, andre er det.

Ulempen med internetterfaringer er at det er veldig få som har prøvd heile spekteret av utstyr som finnes, om det gjeld foto, mobil eller noko anna så har flesteparten berre testa 1 modell, og anten så er dei fornøyd med den modellen eller så er dei ikkje det.

Eksempel på problemstilling som forum gir.

Om Per meiner modell X er rette produktet, mens Ola seier produkt Y.

Så kva skal ein gå for produkt X eller Y?

Ein veit jo ikkje om Ola har 30 års fartstid innan bransjen, og kan alle modellene dei siste 40 åra på rams, mens Per har nettopp fått seg produkt X og aldri har tatt i noko anna modell.

Og kva eigentleg vektlegg Per og Ola i si vurdering er det i det heiletatt det same som ein sjølv vektlegg?

 

For å snu det litt meir inn på kva trådstarter spør etter så er det eit godt kamera med lite støy. Eg kan gjerne sei at eg er veldig fornøyd med mitt Sony DSC W1 og at det har ikkje støy, men eg har ikkje eit 350D som trådstarter vil vurderer det nye produktet opp mot.

 

Dermed så vil eigentleg ikkje mitt råd bety noko for trådstater for eg har ikkje dei same referanserammene .

 

Personleg heller eg også mot å bruke nokre lapper meir og få råd og vink av ein som kan tinga sine.

Dette med å spare den 50øringen har eg ein følelse av at forsvinn etterkvart som ein kjem i fast jobb og prioriteringane blir litt anderledes.

Lenke til kommentar

De få gangene jeg handler noe, så er det stort sett i en skikkelig fotobutikk. Det som jeg synes er trist, er at de voksne, erfarne selgerene (som selv fotograferer) er i ferd med å forsvinne fra de vanlige fotobutikkene. Selgere som Afseth begynner å bli sjeldne. Vi som bruker mf merker det ganske godt. Før kunne man gå inn i hvilken som helst fotobutikk, og enten så hadde de det eller ikke. Uansett fikk man tilbud om å bestille, og ekspeditørene visste i alle fall godt hva det var. I dag vil du som oftest møte en ekspeditør som aldri har hørt om det, evt en som hevder at slik ikke finnes lenger. Dette gjelder selvfølgelig ikke de tradisjonelle butikkene som Lømork og slike, men det er ikke så mange av dem lenger. En gjennomsnittlig medarbeider i en Elite eller Foto Knutsen filial utgjør desverre en litt annen type medarbeider. De er ofte unge deltidsarbeidere som ikke har mer interesse for foto enn festbilder tatt med kompaktkamera.

Lenke til kommentar

Her er litt av forkjellen, du er ikkje villig til å betale for detaljkunnskap, andre er det.

 

Dette med å spare den 50øringen har eg ein følelse av at forsvinn etterkvart som ein kjem i fast jobb og prioriteringane blir litt anderledes.

6531039[/snapback]

Du vil nok finne atskillig mer detaljkunnskap på nettet enn hva en enkelt butikkmedarbeider kan bidra med. Problemet kan jo være at du får alt for mye informasjon og at det kan være vanskelig å sortere ut det som er viktig / relevant.

 

Forøvrig er jeg både godt etablert og i fast jobb, men ser ikke noen grunn til å betale for noe jeg kan få gratis andre plasser for det :)

Lenke til kommentar

Her er litt av forkjellen, du er ikkje villig til å betale for detaljkunnskap, andre er det.

 

Dette med å spare den 50øringen har eg ein følelse av at forsvinn etterkvart som ein kjem i fast jobb og prioriteringane blir litt anderledes.

6531039[/snapback]

Du vil nok finne atskillig mer detaljkunnskap på nettet enn hva en enkelt butikkmedarbeider kan bidra med. Problemet kan jo være at du får alt for mye informasjon og at det kan være vanskelig å sortere ut det som er viktig / relevant.

 

Forøvrig er jeg både godt etablert og i fast jobb, men ser ikke noen grunn til å betale for noe jeg kan få gratis andre plasser for det :)

6531863[/snapback]

 

 

Det er greit nok å mene det, men jeg har også hørt om en del tilfeller hvor folk handler billig fra utlandet for deretter å kreve hjelp i fotobutikken på hjørnet når de får problemer eller må reklamere ved feil på utstyret.

Lenke til kommentar
Dette er egentlig et spørsmål til Afseth.
Hva var spørsmålet? :!: Du kommer med fakta, og jeg ser ingen spørsmål. Men jeg forstår godt hva du mener. Det er klart at du skal få ærlige svar i en butikk, og et evt. "det vet jeg ikke". Hvis ikke, kan du bare gå ut av butikken og prøve å finne en annen butikk. Jeg innrømmer at det er mye jeg ikke vet. Da spør jeg de andre som er i butikken, og hvis ingen av oss kan svare, prøver jeg å få svar fra importør eller andre ressurser (brosjyrer og lignende). Hvis ingenting fører frem, må jeg si at jeg dessverre ikke vet det. Noen ekspeditører er nok mer gira på å få kundene til å kjøpe noe der og da, men man får ikke en kunde, hvis kunden ikke vender tilbake. Da har man mislyktes i å skape tillit og et "forhold" til den personen.
Lenke til kommentar
Med fare for å tråkke inn i et vepsebol, har jeg lyst til å komme med en liten kommentar:

 

I dag flommer internett over av kunnskap og erfaringer (f.eks. akam.no). Flere og flere har tilgang til disse kunnskapene - og bruker dem aktivt. Min mening er derfor at det i dag ikke er samme behovet for kunnskapsrikt personale på butikkene som det var før (og det blir stadig mindre) (...)

Helt klart, men da får man ikke utnytte kunnskapen i en kunnskapsrik butikk for så å kjøpe på nettet heller. Det blir helt feil. Skal man kjøpe på nettet, får man ta de ulemper det medfører med at man selv må finne informasjon, spørre på forum som dette (jeg ødelegger vel litt av grunnlaget for fotobutikker med mine innlegg her :!: ), at man ikke får tatt i kameraet før man kjøper, mer styr ved garanti og reklamasjonssaker, vanskeligere å mer tidkrevende å få support og hjelp og så videre. I tillegg vil det, som mange sier her, at det er mange som kun har ett kamera som svarer at det og det kameraet MÅ du ha, for det har jeg. En ekspeditør har ikke alltid mye mer kunnskap, men det merker du fort når du snakker med han/henne.

 

En annen ting er at folk fortsatt tror at spesialiserte fotobutikker er så mye dyrere enn nettet. Noen går faktisk og "stjeler" kunnskap (som gorber anbefaler) for så å kjøpe på nettet, og finne ut at de faktisk tapte flere hundrelapper på det. Sjekk prisen i butikkene også, for ofte finner du tilbud som er såpass gode at du sparer penger på å handle der fremfor nettet. De fleste har innsett at man må kjempe mot nettbutikkene også på pris. Husk også at småting gjerne blir billigere uansett pga. portokostnadene fra nettbutikker. Prisene er nok best i områder med stor konkurranse og tetthet mellom butikkene, men sjekk uansett. Spesielt i Oslo er det mange butikker som så absolutt kan kjempe mot nettprisene.

Lenke til kommentar

Hva om jeg kjøper kamera/linser/utstyr i en nettbutikk som også har utsalgsbutikk. Kan jeg da gå til butikken og forvente service hvis noe uforutsett oppstår med det jeg har kjøpt?

 

Her i Bergen har vi Foto & video og Japan foto som har både nettbutikk og utsalgsbutikk. Hvis de har varene på lager så er svaret enkelt, da handler jeg i butikken deres. Hvis ikke og varene finnes i nettbutikken så er nok nettbutikken deres valget såfremt jeg får samme service fra butikken. Eventuelt kan jeg jo be de om bestille. Jeg har dessverre ikke tatt meg tid å faktisk gå innom butikken å spørre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...