Gå til innhold

Ny Vista-build sluppet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den Win3.1-filtre-boksen på første skjermbilde så delikalt ut sammen med Aero :p...

6512541[/snapback]

hehe har vist vert med fra Windows 3.1 > Windows 95 > Windows 98 > Windows ME > Windows 2000 > Windows XP

og nå Vista

er vist et easter egg antageligvis ^^

Lenke til kommentar
Den Win3.1-filtre-boksen på første skjermbilde så delikalt ut sammen med Aero :p...

6512541[/snapback]

Haha, sant det, ser ut som noe jeg snekret sammen i VB 6.0 på 5 minutter for noen år siden, når jeg var ung og naiv, og trodde jeg programmerte :p

 

Vista ser lekker ut den, og bra at sikkerhetsfokuset forbedres. Uansett er det ikke noe jeg gidder å bruke penger på, så lenge vi har gode, gratis alternativer som Ubuntu og Fedora Core :love:

Lenke til kommentar

har faktisk ENDA ikke prøvd Vista..

 

En av de tingene jeg irriterte meg over i overgangen fra Win2000 til WinXP var at alt ble ALTFOR tilpasset nybegynnere.. litt for mange veivisere og advarsler her og der..

Jeg har hørt at Vista skal få ENDA mer irriterende advarsler, bekreftelse-bokser osv.

 

Dette er selvsagt bra for nybegynnere, men kan være veldig irriterende for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke prøvd Vista, men ut i fra bildene virker det ikke som det er noen "store" forskjeller fra XP foruten om dette krevende delvis gjennomsiktige brukergrensesnittet. Jeg bruker for øvrig XP med IE 7 og WMP 11 allerede. Photo Gallery ser bra ut, men det berører forsovet heller ikke selve operativsystemet.

 

Jeg synes Microsoft går feil vei når de for hver ny versjon av Windows bare øker og øker på med ny funksjonalitet. Det resulterer i flere og flere dialogbokser og "kontrollpaneler" for å justere alle mulige rare innstillinger. Jo flere valgmuligheter man har desto større blir kompleksiten i brukergrensesnittet. Desto større kompleksitet, desto flere muligheter for brukerfeil og systemfeil m.m.

 

Det beste er ofte det enkle.

 

Jeg bare nevner én av de mange tingene jeg skulle ønsket meg i Vista.

 

Standardisert installasjon/avinstallasjon av programmer:

 

- Det er ingen tvil om programmer som man installerer og prøver å avinstallere men aldri egentlig blir kvitt, er et irritasjonsmoment i Windows og over tid fører til stabilitetsproblemer og krasj. Det at man bare kan dobbeltklikke på en fil for å kjøre et program (som egentlig kan gjøre hva som helst med maskinen og installerte programmer), er dessuten et betydelig sikkerhetsproblem.

 

Slik angriper Microsoft denne problemstillingen:

- Utallige programmer som ligger å monitorerer filene og systemet. Anti-spy, defender, system restore, file restore og anti-virus, phisting filer, signerte/usignerte ActiveX, macrobeskyttelse, sikre/usikre soner m.m. osv. Masse å holde styr på for en vanlige brukeren.

- Utallige dialogbokser som dukker opp for å gi advarsler til brukeren "Farlig! Fortsette?". Nytt i Vista er at du nå også må taste inn administratorpassordet i ny og ne. *sukk*

 

Slik skulle jeg ønske det hadde vært:

- Det hadde vært flott om det var operativsystemet som installerte og avinstallerte programmer. Ingen programfiler *.exe, *.com, *.bat osv. burde kunne kjøres uten at de var installeret av operativsystemet. En installasjon av en applikasjon burde vært representert med kun ett ikon, og ikke utallige mapper med filer spredd utover hele harddisken(e). Når man installerte programmet burde man bestemt om programmet skal ha tilgang til nettverket eller ikke.

 

Verken administrator eller andre programmer burde ha tilgang til selve filene til et program. Et program burde ikke kunne endre sine egne filer etter installasjon (kun lesetilgang), og burde kun ha hatt tilgang til å lagre data (der hvor operativsystemet/brukeren bestemmer data skal lagres). Alle disse tiltakene hindrer effektivt en rekke ulike sikkerhetsproblemer, noe som vil gjøre programmer og dialogbokser nevnt ovenfor overflødige. Tiltakene vil derimot gi kompabilitetsproblemer med gammel programvare.

 

Installasjon av ulike drivere m.m. burde kun være mulig fra update.microsoft.com. Maskinvareprodusenter sendte inn sine drivere til Microsoft som så la dem ut på update.microsoft.com etter en kvalitetssjekk på kompabilitet. Når man f.eks. koblet til et spesielt webkamera, kontakter Windows installer update.microsoft.com og laster ned nødvendige og helt oppdaterte drivere. Brukeren merker ingenting til det, og operativsystemet vil sørge for at helt oppdaterte drivere alltid benyttes. Dersom en driver ikke fantes på update.microsoft.com, fikk brukeren bare beskjed om at "Maskinvaren kan ikke brukes sammen med Windows. Returner varen til kjøpsstedet.".

 

I stedet for å lansere Ultimate, Basic, Home osv., kunne de lansert én Vista versjon som var kompatibel med gammel programvare og en hvor de nye restriksjonen var på plass. Versjonen med restriksjonene burde vært mye billigere enn den som var fullt ut kompatibel med gammel programvare. På den måten ville vi fått en gradvis overgang til noe bedre... Men den gang ei... *sukk*

Lenke til kommentar
Den gdget sidebaren i vista, må den være på siden? Jeg hadde sett for meg widgets på den neste fornuftige måten (at de kan spres rundt og plasseres hvor man vil.

 

AtW

6513407[/snapback]

Husker ikke helt om du kan flytte sidebaren rundt mellom høyre, venstre, oppe og nede :hmm:, men du kan uansett undocke gadgetene fra sidebaren og plassere dem der du vil ha dem. :yes:

Lenke til kommentar
Den gdget sidebaren i vista, må den være på siden? Jeg hadde sett for meg widgets på den neste fornuftige måten (at de kan spres rundt og plasseres hvor man vil.

 

AtW

6513407[/snapback]

Husker ikke helt om du kan flytte sidebaren rundt mellom høyre, venstre, oppe og nede :hmm:, men du kan uansett undocke gadgetene fra sidebaren og plassere dem der du vil ha dem. :yes:

6513533[/snapback]

 

Ok, og også helt individuelt? Altså en gadget her, og en annen gadget der?

 

AtW

Lenke til kommentar

Lastet ned og testet i stad. Skuffende at 802.1x autentisering for wlan fortsatt ikke funker. Oppsettet av 802.1x supplikanten har riktignok blitt langt bedre, men det gjenstår fortsatt litt. Standardverdiene er ikke gode, men det kommer seg.

 

Ellers virker det noe raskere enn forrige build, men det går alikevel uakseptabelt tregt på en Pentium M 1,5 med 1GB RAM. Får håpe det bedrer seg i neste build.

Lenke til kommentar
Ok, og også helt individuelt? Altså en gadget her, og en annen gadget der?

 

AtW

6513542[/snapback]

Ja. Du kan plassere alle gadgets individuelt (un-dock). Du kan også velge om de skal være foran alle vinduer.

6513564[/snapback]

 

Hvis du vil prøve noe lignende uten å installere Vista, kan du laste ned Google Desktop og prøve slike widgets der, funker på samme måten, bare ikke like... Err, gjennomsiktig? :)

Lenke til kommentar
Ok, og også helt individuelt? Altså en gadget her, og en annen gadget der?

 

AtW

6513542[/snapback]

Ja. Du kan plassere alle gadgets individuelt (un-dock). Du kan også velge om de skal være foran alle vinduer.

6513564[/snapback]

 

Hvis du vil prøve noe lignende uten å installere Vista, kan du laste ned Google Desktop og prøve slike widgets der, funker på samme måten, bare ikke like... Err, gjennomsiktig? :)

6514938[/snapback]

 

Bruker samurize, har ikke prøvd google-desktop, men tviler på at det er mer fleksibelt en samurize, men dette er en ting jeg setter pris på blir implmentert i OSet, slipper man å forholde seg til masse forskjellige programmer.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hørte rykter om at Vista tar 12(!!) Gb plass på HDDen? Er dette riktig?

6517319[/snapback]

32-bits versjonen tar 8, 64-bits versjonen kan nok ta så mye ja. Du må huske på at MS ikke har begynt å krympe størrelsen på filer og optimere plassen på harddisken, men Vista tar mer enn XP for å si det mildt ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...