Gå til innhold

Hva mener folket om reggae-artisten Matisyahu?


Fisker

Anbefalte innlegg

 

Matisyahu er en Hasidic jøde som driver med reggae/hip-hop-musikk. Musikken er ganske spesiell, men kan minne om mange andre stilarter, som (allerede nevnt) reggae, hip-hop og rock. Flere av sangene inneholder flotte gitarsoloer, som overraskende nok passer glimrende inn i musikken. Han er en personlig stor fan av kongen av reggea, Bob Marley, noe som er en av grunnene til at han valgte å drive med akkurat den musikkformen selv. Sangtekstene inneholder ofte spor fra religion.

 

Jeg fikk øynene opp for Matisyahu for et par uker siden, takket være en tråd på et annet forum, og nå er jeg storfan. Personlige favoritter av sangene er King Without a Crown, Time of Your Song, Close My Eyes og Youth. Førstnevnte finnes det en genial live-versjon av, fra albumet Live at Stubbs, som muligens er enda bedre enn originalen.

 

Albumene:

 

g76577hv7de.jpgShake Off The Dust...Arise

g99947r9k0d.jpgLive At Stubbs

h32651iv73v.jpgYouth

 

 

Er det noen her som har noen meninger om Matisyahu? Hvis du ikke har hørt om han, så anbefaler jeg deg å finne en måte å få tak i noe, virkelig genialt.

Endret av Fisker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Fyren er veldig interessant. Han har fortsatt en god del forbedringspotensiale, men leverer alikevel et album spekket med melodiøs musikk. Både vokal og musikk er veldig spesiell, minner lite om noe eksisterende, som er positivt. Vokalen biter seg fast, og har så mange krinker og kroker at man ikke blir lei med det første. Albumet "Youth" kan virkelig anbefales.

Lenke til kommentar
Jeg har veldig sansen for han, men det finnes utrolig mye bedre reggea å få tak i, men Matisyahu har sin egen greie, og den fungererer utmerket

6686272[/snapback]

 

Mhm. Matisyahu har ikke den klassiske reggea-stilen som man hører fra f.eks. Bob Marley, men en mer moderne greie som delvis er blandet med rock og hip-hop. Dette har også blitt litt diskutert i reggea-tråden.

 

Shake off the dust..arise er mye mer "klassisk reggea", enn det siste studioalbumet hans, Youth er. Og i mine ører høres det fantastisk ut.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Måtte bare dra opp denne tråden da jeg har vært sen med å oppdage den :p

 

Er en veldig stor fan av karen,avataren viser kanskje det ;)

Har alle platene hans og angrer ikke på noen av kjøpene.

 

Jeg er ikke enig i at Youth står tilbake for Live At Stubbs eller Shake off the dust..arise,låter som What I'm Fighting For, Late Night In Zion og Time Of Your Song er fengende til tusen og viser hvor flink denne karen egentlig er.

 

Det som har blitt kritisert har vært Matisyahu's produsent som skal ha blitt alt for hektet opp i hvor mye detajer han kunne putte inn i hver låt og mistet helt fokus på det som er Matisyahu's særpreg,nettopp stemmen hans.

 

Også litt morsomt at ingen har sagt noe om hans evner som beatboxer! Finnes jo mange gode eksempler på det på youtube, som her,

og
.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...