Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mistenkelig lav ytelse - CPU, minne el. harddisk?


Anbefalte innlegg

Hei og hopp! :)

 

Maskinen har oppført seg litt snodig i det siste, bruken av CPU har vært langt over det normale. Den hopper opp og ned som en jojo på helt uvesentlige ting (Åpning av IE, søking osv.). Ettersom jeg allerede hadde kjøpt deler til maskinen, tok jeg og formaterte doningen med det samme. Det hjalp ikke og jeg fikk en mistanke om at en av de resterende komponentene i maskinen var defekte.

 

Kjørte da en memtest fra floppy og fikk en "feilmelding":

 

@x:8000

ax:0200

bx:0000

cx:0006

dx:0000

 

Disse tegnene repeterte seg om og om igjen på venstre siden av skjermen, nesten som om de skrev over hverandre. Etter 5-6 minutter måtte jeg bare restarte maskinen.

 

Tok da den bærbare å søkte etter disse feilmeldingene, og jeg fant et forum med samme problem. Det var spesielt et innlegg som konkluderte med noe:

 

I've seen that happen with a bad CPU.

 

Så spørsmålet mitt er; kan jeg stole på et utsagn i et "litt" snuskete forum? Teoretisk sett så høres det fornuftig ut om CPU er defekt når jeg har slike problemer med usedvanlig høyt CPU-forbruk...

 

"Gammelt" oppsett:

- Gainward Geforce FX 5900XT/Ultra 1100XT 128MB

- AMD Athlon 64 XP3000+ 1.8GHz Winchester Socket939

- Western Digital IDE Caviar SE 120GB 8MB Cache 7200RPM

- TwinMOS PC3200 DDR400 Dual-Channel Kit 1024MB(2x512)

- MSI K8T NEO2F VIA K8T800PRO Socket939 ATX Dual-DDR AGP8X

 

"Nytt" Oppsett:

- Gainward Geforce 7900GT 256MB

- AMD Athlon 64 XP3000+ 1.8GHz Winchester Socket939

- Western Digital IDE Caviar SE 120GB 8MB Cache 7200RPM

- TwinMOS PC3200 DDR400 Dual-Channel Kit 1024MB(2x512)

- ASUS A8N-SLI DELUXE Socket 939

 

"Ny info"

Søkte litt mer etter feilmeldingen på Google og fant dette:

- When I boot memtest86+ all I get is an endless string of numbers.

 

When booting memtest from a floppy disk you can sometimes see a message

much like the following scrolling up on the screen:

 

    X:8000

    AX:0212

    BX:8600

    CX:0201

    DX:0000

This is the BIOS reporting floppy disk read errors. Try re-writing the

disk. If that does not work replace the disk.

 

Prøvde to disketter i frykt for at jeg hadde gjort feil første gangen, men uansett fikk jeg feilmeldingen begge gangene.

 

"Ny info 2"

 

Har også en mistanke om at det kan være minnet. For en god stund tilbake fikk jeg plutselig en blåskjerm av en litt snodig karakter. Den viste seg i bare 1 sekund før hele maskinen restartet og alt var normalt da jeg kom tilbake på skrivebordet. Dessverre fikk jeg ikke lest alt som stod i blåskjermen, men jeg fikk med meg en setning; "Dumping av fysisk minne". Dette kan også være grunnen til problemet.

 

"Ny info 3"

 

Har igjen gått løs på dette problemet og fikk tak i en cd med memtest. Dette fungerte og jeg fikk ingen feil etter 4 "cycles". Etter memtest lasta jeg ned en haug programmer; testing, ytelse og informasjon.

 

Programmer som er brukt:

 

- Memtest

- Rightmark

- BurnInTest

- CPU Stability Test

- Performance Test

 

Alle testene ble gjennomført UTEN feil!

 

Men det skjedde to merkelige ting som jeg håper at noen kan svare på:

 

1; Rightmark Memory Analyzer

Da jeg kjørte "Microarchitecture - I-ROB" fikk jeg en litt rar kurve som virket unormal. Kurven kan ligne litt på kurven over CPU-forbruket og det kan kanskje være en sammenheng?

 

rightmark7yz.th.png

 

Søkte etter Rightmark og I-ROB og fikk dette:

The next microarchitecture test is designed to identify the size of the instruction reorganisation buffer. This buffer is installed in all modern CPUs that execute the code in an out-of-order way.

 

The test is based on the following principle. If we want to make a CPU reorganise an instruction execution, we only have to load some very slow but simple operation that wouldn't occupy the CPU's executive resources. And then we give the CPU a long chain of other simple instructions that wouldn't depend on each other or the result of the first operation.

 

Etter å ha lest dette, lignet dette på problemet jeg hadde. Problemer med små og enkle operasjoner som kommer rett etter hverandre (En oppstart f.eks).

 

Kan denne kurven ha noe med problemet å gjøre? Og er det enten da CPU eller minne?

 

2; Performance Test

Etter en gjennomkjøring av denne testen ble jeg forbløffet. Både CPU, minne og harddisk viste resultater som var langt under normale. Kjørte testen på min bærbare og, og knuste hovedmaskinen selv om oppsettet er mye dårligere.

 

performancecpu7rw.th.png

Bilde over testresultatene på CPU.

 

performancediskminne24ab.th.png

Bilde over testresultatene på minne, harddisk og avsluttende resultat (merk. andre gang jeg kjørte testen ble gjennomsnittsresultatet 10 poeng bedre)

 

"Ny info 4"

 

Igjen tidlig en mandagsmorgen gikk jeg løs på dette igjen. Denne gangen var det bK_Coder sine utsagn som måtte granskes (Takk for informativt innlegg bK_Coder). Det festlige var at jeg ikke kom inn i enhetsbehandling, skjermen var blank! Etter en runde på Google Super Highway og en aktivering av Plug and Play manuelt var jeg inne. :)

 

På første "Primær IDE-kanal" stod det:

dma3cs.th.png

 

Stakk en tur innom BIOS og sjekket oppsettet av IDE-kanalene. Under PIO-modus kunne jeg velge mellom Auto, modus 1,2,3 og 4, men ingen manuell "Stopp-knapp".

 

Spørsmålet mitt er da om man kan slå av PIO-modus manuelt å tvinge maskinen til å kjøre DMA?

 

Så igjen, er det harddisken det er noe galt med? Har den ingen mulighet på å kjøre på DMA lenger og må dermed kjøre i PIO-modus? Kan dette ha kommet av blåskjermen? (Sjekk; Ny info 2) :dontgetit::)

 

PS. Håper en moderator kan omplassere. Er gjort! Takk! :)

Endret av Teds
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler litt på at det er CPU feil. De tallene du lister er en enkel register-dump, som er vanlig debuggingsteknikk for de som skriver programmet.

 

Feil på CPU tror jeg er svært sjelden å få fram i et diagnoseprogram, sjangsen er så mye større for at en CPU feil fører til at programmet overhodet ikke kan kjøre.

Lenke til kommentar
Tviler litt på at det er CPU feil. De tallene du lister er en enkel register-dump, som er vanlig debuggingsteknikk for de som skriver programmet.

 

Feil på CPU tror jeg er svært sjelden å få fram i et diagnoseprogram, sjangsen er så mye større for at en CPU feil fører til at programmet overhodet ikke kan kjøre.

6266203[/snapback]

 

Hmm. Har også en mistanke om at det kan være minnet. For en god stund tilbake fikk jeg plutselig en blåskjerm av en litt snodig karakter. Den viste seg i bare 1 sekund før hele maskinen restartet og alt var normalt når jeg kom tilbake på skrivebordet. Dessverre fikk jeg ikke lest alt som stod i blåskjermen, men jeg fikk med meg en setning; "Dumping av fysisk minne".

 

Kjenner en som har litt peiling på data og han tror problemet kan ha kommet på grunn av feilen som førte til blåskjerm og restart. Så løsningen vipper mellom RAM og CPU.

 

Installerer du cool'n quiet drivere e.l? Har iallefall hatt noen dårlige erfaringer med det selv. Førte til at prosessoren ofte hoppet fram og tilbake, og noen ganger brukte 100% selv om jeg ikke gjorde en døyt.

 

Har du forsøkt å boote memtest fra en CD?

 

Nei, jeg innstalerte ikke Cool'n Quiet drivere. Grunnen er som du nettopp sa, at de er fryktelig ustabile. :)

 

Når det gjelder å boote fra CD, har jeg dessverre ikke brenner på den bærbare. Har på hovedmaskinen, men når det tar 15 minutter å starte maskin til skrivebordet vet jeg ikke om jeg tørr. :p Skal spørre noen venner av meg om de kan brenne ut en til meg.

 

Jeg bukker og takker, nikker og neier for svarene jeg har fått. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan være at hardisken kjøre i PIO modus, i stedet for DMA, da kjører prosessen "Interrupts" i været, og hele PC'en føles mindre responsiv. Du kan undersøke dette, ved åpne device manager, og utvide IDE ATA/ATAPI controllers, og dobbelklikke på den kontrolleren harddisken er koblet til (sannsynligvis primary). Så velger du taben advanced settings. Sjekk at Current transfer mode ikke står på PIO, men et-eller-annet-DMA. Lykke til.

Lenke til kommentar

At den kjører PIO modus, kan være et tegn på at det er noe galt med harddisken, eller kontrolleren, ja. Windows kjører som standard DMA-modus, men dersom nok overføringsfeil oppstår, svitsjer den automatisk om til PIO, for å beskytte dataen.

 

Det er likevel en enkel måte å skifte over på. Åpne enhetsbehandling igjen, ekspander "IDE ATA ATAPI", og høyreklikker på den øverste kontrolleren på listen, hos meg heter den "Intel 8280 bla bla bla", og uninstall. Si nei til at du vil restarte. Høyreklikk så på Primary IDE Channel, opg velg uninstall her også. Så kan du restarte.

 

Når windows starter igjen, vil den da installere driverene på nytt, automatisk, og sette dem på DMA modus igjen.

 

Likevel bør du være obs på at PIO er ett dårlig tegn. Jeg har selv en harddisk på en laptop som driver å gjør det samme, av og til virker det også som at den henger seg opp, og det kommer høye klikkelyder fra den i 5-15 sek om gangen. I følge S.M.A.R.T. er disken i topp tilstand, men har kjøpt ny likevel. Så husk å ta heftig backup av viktige filer på den disken :)

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...