Gå til innhold

Xbox360 og PS3 kopierer Wii-kontrolleren


Anbefalte innlegg

Nei, ikke bokstavelig talt. Og det er heller ikke snakk om den "nye" DualShock-kontrolleren med sine "six degrees of freedom" som virker så half-assed implementert at selv utvikleren av Warhawk hadde problemer med å bruke det til å manøvrere flyet.

Det er snakk om GestureTek, som bl. a. utvikler det kommende kameraet til Xbox360. De forteller her litt om hva de faktisk er i stand til å gjøre med teknologien sin her - og det ser ut som om den vil komme ganske nært det Wiimoten er i stand til å gjøre.

 

Hvis dette blir implementert på en skikkelig måte og viser seg å være fakta, ser det ut som om lufta gikk ut av Wii-ballongen ganske kjapt.

 

Link: http://nintendo.about.com/library/sonysfall/blwiips3601.htm

 

Edit: leif

Endret av Mr.FOXHOUND
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
GestureTek's new system works entirely differently, and is capable not only of identifying extremities, but individual fingers as well. Standing in front of the camera and making a finger gun can cause your in-game character to pull out his gun. Firing is accomplished by cocking your finger, just like you did when you were seven years old and playing Guns.
Ho ho ho! Jeg lukter festvinnere her! Sånne spill er alltid like moro etter et par pils ;)

 

Edit: http://nintendo.about.com/gi/dynamic/offsi.../101%5F3346.MOV

Damn det der var stilig! Se video

Endret av dark by design
Lenke til kommentar
Og det er heller ikke snakk om den "nye" DualShock-kontrolleren med sine "six degrees of freedom" som virker så half-assed implementert at selv utvikleren av Warhawk hadde problemer med å bruke det til å manøvrere flyet.

6124355[/snapback]

Jada, alt Sony gjer er dårleg.

 

Kay

Lenke til kommentar

Den kamerateknologien virker jo helt genial.

 

Å bruke bevegelsessensorer á la den nye PS3-kontrolleren til å styre fly i flyspill virker forøvrig ganske upraktisk sammenliknet med å bruke en vanlig flightstick.

 

Jeg har testet liknende teknologi i flyspill før, i form av SideWinder Freestyle Pro-kontrolleren. Hovedproblemet var at man i kampens hete ikke merket hvor mye man faktisk tiltet kontrolleren i en gitt retning, noe som i praksis gjorde at man ofte svingte mye mer/mindre enn man burde, pluss at man brukte litt tid på å innse det fordi man ikke oppdaget det før man så resultatet på skjermen.

 

Med en flightstick vet man derimot forholdsvis nøyaktig hvor mye man ber flyet svinge før det skjer noe på skjermen. Så jeg skjønner det godt hvis fyren slet med å styre flyet særlig bra under demonstrasjonen, ja. ;)

 

edit: skriveleif

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Og det er heller ikke snakk om den "nye" DualShock-kontrolleren med sine "six degrees of freedom" som virker så half-assed implementert at selv utvikleren av Warhawk hadde problemer med å bruke det til å manøvrere flyet.

6124355[/snapback]

Jada, alt Sony gjer er dårleg.

 

Kay

6124418[/snapback]

Ikke alt, men hvis du ser demovideoen der han prøver å styre flyet, så må du bare lure litt på hva de tenkte.

 

Og jeg "basher" Sony på samme måte som jeg "basher" andre pengehungrige multikonglomerater. Kan godt lage en egen diskusjonstråd for dette, men poenget her var å vise Microsofts og Sonys svar på Nintendos nye kontroll.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du tenkte på denne videoen, Mr.FOXHOUND? Det er en fyr som stresser noe voldsomt mens han styrer i dette Warhawk-klippet i allefall. :p

6126265[/snapback]

Haha, ja den ja :D Herlig når han prøver å lande i slutten :lol:

 

Minner meg om da jeg fikk mora mi til å prøve Super Mario for første gang og hun trodde hun måtte bevege kontrolleren fysisk for å få Mario til å hoppe :D

Lenke til kommentar
Ikke alt, men hvis du ser demovideoen der han prøver å styre flyet, så må du bare lure litt på hva de tenkte.

 

Og jeg "basher" Sony på samme måte som jeg "basher" andre pengehungrige multikonglomerater. Kan godt lage en egen diskusjonstråd for dette, men poenget her var å vise Microsofts og Sonys svar på Nintendos nye kontroll.

6125915[/snapback]

Jaujau, det har berre blitt litt mykje i det siste, og det verkar som om enkelte nyttar kvart einaste høve til å få inn eit lite stikk. Det blir spesielt irriterande når det er Sony vs. Microsoft det er snakk om. Microsoft har jo ikkje akkurat det aller reinaste rullebladet når det gjeld løgn, juks og fanteri. ;)

 

Ellers veit eg ikkje om den eine videoen er heilt nok til å dømme kontrollaren nord og ned. Meiner å ha lest at kontrollaren var stilt på lågaste følsomheit. Og det kan jo hende at akkurat det spelet ikkje brukte kontrollaren heilt optimalt. :)

 

Kay

Lenke til kommentar
Er ikke dette egentlig Atari sin kontroller?!

En ting til, nå synes jeg det bør bli slutt på PS3 vs 360 tråder. La oss vente med det til november...

6126942[/snapback]

Hva er Ataris kontroller? Wii- eller PS3-kontrolleren, eller det nye GestureTek snakker om? Og er det noe denne tråden ikke handler om, så er det PS3 vs. 360. Det blir vel mer Wii vs. PS3 og 360.

 

Og til Kay, de lyger og overdriver hele gjengen, akkurat som andre forretningsfolk og politikere, og da blir det alltids litt ekstra morsomt når de går på en smell :) Sist ute var Sony med sin E3-konferanse, men det blir sikkert noen andre neste gang :)

Lenke til kommentar
Den kamerateknologien virker jo helt genial.

 

Å bruke bevegelsessensorer á la den nye PS3-kontrolleren til å styre fly i flyspill virker forøvrig ganske upraktisk sammenliknet med å bruke en vanlig flightstick.

 

Jeg har testet liknende teknologi i flyspill før, i form av SideWinder Freestyle Pro-kontrolleren. Hovedproblemet var at man i kampens hete ikke merket hvor mye man faktisk tiltet kontrolleren i en gitt retning, noe som i praksis gjorde at man ofte svingte mye mer/mindre enn man burde, pluss at man brukte litt tid på å innse det fordi man ikke oppdaget det før man så resultatet på skjermen.

 

Med en flightstick vet man derimot forholdsvis nøyaktig hvor mye man ber flyet svinge før det skjer noe på skjermen. Så jeg skjønner det godt hvis fyren slet med å styre flyet særlig bra under demonstrasjonen, ja. ;)

 

6124482[/snapback]

 

Største problemet her er vel rett og slett mangel på motstand(inkludert force feedback) i kontrolleren, dvs at man ikke får noe særlig følelse ved å styre ting i løse luften. Utrolig viktig for bilspill/flyspill-simulatorer der noen millimetere for mye/lite kan bety forskjellen på suksess eller ikke. Vi får se, sikkert endel andre artige bruksområder dog, typisk festspill og mer useriøse spill, som har fokus på morro og enkelt gameplay.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en sånn kontroller til PC (microsoft greie som kom bundlet med motocross madness 2), var ikke akkurat en suksess. Gikk ikke en gang an å soille flyspill med den.

 

På den positive siden kommer det kanskje til å utvikles flere flyspill til konsoll! Kommer til å savne dual shock though.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer litt på fra denne videoen, er om man må ha armene sine ut fra kroppen, for at den skal oppdage hva du gjør? Hvis den ser på deg som en skygge, så vil den ikke være i nærheten av like anvendbar som Wii.

6130710[/snapback]

Det vil den jo mest sannsynlig ikke være uansett. I og med at et kamera filmer i 2D-modus vil den jo ikke vite om du drar hånden din bakover og fremover på en god måte. Ei heller hvordan du roterer hånden. Tror nok ikke at disse kameraene blir like anvendelige, nøyaktige og ikke minst brukandes som Wii kontrollen. Dessuten er spillene til Wii og konsollen selv designet rundt kontrollen.

 

Xbox 360 og PS3 er ikke designet rundt disse kameraene, og jeg er sikker på at dette mer er en gimmick. Men det blir sikker gøy uansett da!

Lenke til kommentar
Jeg regner med at du tenkte på denne videoen, Mr.FOXHOUND? Det er en fyr som stresser noe voldsomt mens han styrer i dette Warhawk-klippet i allefall. :p

6126265[/snapback]

Haha, ja den ja :D Herlig når han prøver å lande i slutten :lol:

 

Minner meg om da jeg fikk mora mi til å prøve Super Mario for første gang og hun trodde hun måtte bevege kontrolleren fysisk for å få Mario til å hoppe :D

6126306[/snapback]

Håper for de som spiller Warhawk sin del at de har MYE raketter. Fordi maskingæveret blir umulig å treffe med. Noe som han karen demonstrerte veldig bra.

Lenke til kommentar
Største problemet her er vel rett og slett mangel på motstand(inkludert force feedback) i kontrolleren, dvs at man ikke får noe særlig følelse ved å styre ting i løse luften. Utrolig viktig for bilspill/flyspill-simulatorer der noen millimetere for mye/lite kan bety forskjellen på suksess eller ikke.

6127355[/snapback]

Helt enig, det er mangelen på motstand som gjør at man i kampens hete ikke merker hvor mye man tilter kontrolleren, noe som gjør at man får en tendens til å overdrive noe voldsomt når man styrer. Dette var i allefall tilfellet for min del med Microsofts Freestyle Pro-kontroller, og jeg ser ingen grunn til at det samme ikke også vil gjelde for PS3-kontrolleren.

 

Jeg gleder meg forøvrig voldsomt til å se hva kamerateknologien kan tilby av muligheter på både PS3 og Xbox 360 (og kanskje også Wii etterhvert?), jeg tror dette kan bli utrolig bra.

 

Blir den f.eks. bra nok til å lese av hvor både armer, bein og hode er plassert mer eller mindre nøyaktig i praktisk bruk, vil det åpne for et hav av muligheter. Men det gjenstår jo å se hvor bra dette faktisk vil fungere i praksis. Uansett skal det bli spennende å se hva de ender opp med. :yes:

Lenke til kommentar
Det vil den jo mest sannsynlig ikke være uansett. I og med at et kamera filmer i 2D-modus vil den jo ikke vite om du drar hånden din bakover og fremover på en god måte. Ei heller hvordan du roterer hånden. Tror nok ikke at disse kameraene blir like anvendelige, nøyaktige og ikke minst brukandes som Wii kontrollen. Dessuten er spillene til Wii og konsollen selv designet rundt kontrollen.

 

Xbox 360 og PS3 er ikke designet rundt disse kameraene, og jeg er sikker på at dette mer er en gimmick. Men det blir sikker gøy uansett da!

6131314[/snapback]

 

Tja, når artikkelen sier dette...

What it amounts to is a system that can do almost everything that Nintendo's Wii controller can do, and then some. More than just a next generation version of EyeToy, this new software can accurately track multiple faces on a screen, judge distances accurately, and distinguish rotational changes.

 

In other words, as of last month, the Xbox 360 developers had all the tools needed to reproduce almost every demo Nintendo had on the E3 floor; all they were missing was the Xbox 360 camera.

 

Not only does the GestureTek demonstration make it very clear what Microsoft has planned for the Xbox 360, it also gives us the idea that the PS2 and PS3 might not be that far behind Nintendo's Wii as people thought.

 

...så ser jeg egentlig ingen grunn til at den bare skal kunne oppfatte 2D. Og at kameraet vil oppfatte at du roterer hånden din, står jo svart på hvitt. Med tanke på at dette faktisk står på en Nintendo-side i tillegg, fjerner jo litt av den vanlige hype-skepsisen. Om de ikke blir like anvendelige som Wiimoten, så er det ikke langt i fra.

 

Om det bare blir en gimmick eller ikke gjenstår vel å se. Kommer nok an på hvor mange utviklere som ønsker å prøve seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...