Gå til innhold

Partibarometer for mai 2006


Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)  

438 stemmer

  1. 1. Partibarometer for mai 2006 (forrige måneds resultat i parentes)

    • Demokratene [ 0 ] [0.00%]
      2
    • Det Liberale Folkeparti [ 14 ] [10.45%]
      13
    • Fremskrittspartiet [ 29 ] [21.64%]
      129
    • Høyre [ 15 ] [11.19%]
      61
    • Kristelig Folkeparti [ 3 ] [2.24%]
      12
    • Kystpartiet [ 1 ] [0.75%]
      3
    • Pensjonistpartiet [ 1 ] [0.75%]
      1
    • Rød Valgallianse [ 11 ] [8.21%]
      19
    • Senterpartiet [ 2 ] [1.49%]
      10
    • Sosialistisk Venstreparti [ 11 ] [8.21%]
      31
    • Venstre [ 7 ] [5.22%]
      30
    • Norges Kommunistiske Parti [ 2 ] [1.49%]
      4
    • Det Norske Arbeiderparti [ 22 ] [16.42%]
      82
    • Blankt [ 4 ] [2.99%]
      19
    • Ville ikke stemt
      22


Anbefalte innlegg

På tide med ny test for å kartlegge partitilhørighet her inne. Denne er representativ for mai og stenges i slutten av måneden. Så kan vi opprette en ny en måned senere.

 

Så spørsmålet er enkelt. "Om det hadde vært valg idag, hvilket parti ville fått din stemme?"

 

Så kan man sammenligne med hva folk stemte ved valget:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=455058&hl=stemte

 

Eller tidligere i år:

Partibarometer for januar 2006

Partibarometer for april 2006

 

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

 

 

Foreløpig tendenser:

Parti_______Før valget____valget______januar 2006___april____Foreløpig mai

 

AP___________12.27%______14.95%_______14.86%______16.42% ____19.18%

FRP__________20,94%______25.43%_______31.08%______21.64%_____28.22%

Høyre________18.77%______12.71%_______13.51%______11.19%_____14.25%

SV__________10.83%_______10.41%________6.76%_______8.21%_____7.12%

Venstre_______3.61%________5.33%________8.78%_______5.22%_____6.85%

KRF__________2.89%________1.37%________1.35%_______2.24%_____2.74%

SP___________2.17%________2.23%________0.78%_______1.49%_____2.47%

DLF__________2.57%________1.37%________3.38%______10.45%_____3.29%

Demokratene__0.36%________0.34%________1.35%_______0.00%_____0.27%

NKP__________2.17%________1.55%________0.68%_______1.49%_____1.10%

KP___________0.72%________0.69%________0.00%_______0.75%_____0.55%

RV___________3.97%________4.98%_______10.14%_______8.21%_____4.11%

Blankt________1.37%________1.37%________4.73%_______2.99%_____4.38%

Ikke stemt___12.64%_______17.35%________2.03%________8.69%____5.21%

 


  •  
     
  • AP er mest stabil av de store og ser ut til å få en fremgang på over 2%
     
  • SV har tydeligvis tapt på å sitte i regjering og ser ut til å ha stabilisert seg under 10%
     
  • Høyre ser ut til å stige igjen.
     
  • DLF taper stort, mens FRP går nesten like mye frem. FRP svinger voldsomt mellom 20 - 30%
     
  • RV fortsetter å synke og nærmer seg småpartiene KRF og SP.
     
  • Økende antal som vil stemme blankt, trolig fra gruppen som ikke vil stemme. I det store og heler er det en voldsom stor oppslutning rundt partier, noe som lover bra da det er stor overvekt av unge her.
     
     

 

Merk at de to første målingene blir influert av at ikke alle var over 18 år. Partibarometerene etter dette tar ikke hensyn til at alle ikke kan avgi stemme ved et reelt valg.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde, hvis det var valg i dag, vurdert min stemme etter valgdagsmålingene. Dersom DLF lå an til å få inn noen kandidater hadde jeg hjulpet dem. Dersom de hadde ligget langt under grensa, eller de allerede var sikret litt makt, hadde jeg stemt FrP.

Jeg tror vi har brukt for litt friskt blod og nye tanker i stortinget, og en del DLF'ere virker ganske oppvakte og kritiske, noe som er godt. Det jeg dog frykter er at de er litt for ivrige i sin sak, og for min del er jeg ikke så mye mer liberal enn FrP når det kommer til stykket.

Lenke til kommentar
Fremskrittspartiet, som alltid. Både DLF, og til dels Venstre og Høyre har gode synspukter på mange ting, men Fremskrittspartiet er det partiet med best kombinasjon av praktiske, fremtidsrettede løsninger og liberalistisk ideologi.

6028732[/snapback]

 

Som om jeg skulle ha sagt det selv.

 

Dessuten vil jeg støtte FrP nå mens de har den store framveksten. FrP i regjering ved neste valg, helst alene, hadde vært meget interessant!

Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet fikk min stemme. Litt rart egentlig, ettersom jeg alltid har vært tilhenger av SV. I lys av oppførselen til visse SV-representanter de siste månedene er det kanskje ikke så rart allikevel. Uansett, jeg vil holde meg til venstresiden.

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt se Frp i regjering. De kan umulig gjøre større skade enn de rødgrønne. Høyre, Venstre og Frp tror jeg ville vært ideelt, for da hadde vi vært sikret en slags kombinasjon som kanskje kunne være god. Men med Frp som det største partiet selvsagt.

 

Tror Frp ville hatt godt av en samarbeidsregjering før de eventuelt klarte seg alene.

Lenke til kommentar

Forsåvidt ingen partier jeg føler hjertet bruser noe sterkt for om dagen, så det ble blankt.

Hadde det vært valg hadde jeg nok stemt taktisk for å unngå en Frp-regjering.

 

Begrunnelse:

Det blir for radikalt og jeg tror ikke den norske økonomi (eller noen sektorer som helst for den saks skyld) vil tåle den slags omveltninger i samfunnet over så kort tid. Det måtte til nøds bli i en samarbeidsregjering med Høyre og Venstre, men alt pr. i dag tyder på at det ikke vil skje.

Sponheim har avkreftet, flere representanter fra Høyre har avkreftet og Krf virker også vanskelig å se for seg alene i regjering med Frp. I dag sa Hagen dessuten selv at Frp mest sannsynlig må regjere alene, og da sier jeg heller 'just say no'.

 

S,

Lenke til kommentar
Stemte Høgre her. Er det partiet som samsvarar mest med min politiske ideologi. Usannsynlig mange her som stemte Høgre og RV i forhald til gjennomsnittet.

6032012[/snapback]

 

For ikke å snakke om DLF.

 

Ser ut til at Høyre kan gå fremover ift forrige måling.

Lenke til kommentar
hvordan har det seg at brukerne på dette forumet er forholdsvis høyrevridde?

6032198[/snapback]

 

Ser ikke noe særlig til det i denne målingen foreløpig...

 

Men det at 10.45% foreløpig har valgt DLF er vel alt annet enn normalt :p På den annen siden har RV rasket med seg 8%, så vil ikke si at forumet er særlig høyrevridd. Men folk på forumet er kanskje litt mer "ekstreme" i sine politiske veier enn ola og kari nordmann og man ser her at AP og FrP begge får 10%+- mindre enn de får ved landsmålinger.

 

Mindre partier får lett "større" oppslutning på slike målinger ettersom et par stemmer fra eller til har veldig stor betydning.

 

Slengte på en stemme til AP her i hvert fall.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...