Gå til innhold

Fotovideo i hardt vær i følge aftenposten.no


Anbefalte innlegg

I en artikkel på aftenposten.no i dag kommer det fram at bransjen rundtomkring har rimelig uklar praksis på dette med reklamasjon..eksempelet som tas fram er en kunde som ble nektet å reklamere på et produkt der han hadde kjøpt det - hos fotovideo, og ble henvist til apple sitt supportsystem - som ikke akkurat var enkelt:

 

http://forbruker.no/digital/nyheter/mp3/article1255874.ece

 

Det jeg tenker når jeg leser artikkelen er hvor mye forvirrende informasjon som er ute og går - både hos produsenter, forhandlere og sikkert også kunder, hva skal man egentlig forholde seg til?

 

Og at fotovideo her bare avviser reklamasjonen og sier "vi reparerer ikke ipoder - du må ordne alt selv", er jo rimelig på tur :)

 

Viktigste er jo å slå fast at selger IKKE kan nekte deg å reklamere direkte til han, og la selger ta seg av alt supportarbeid mot produsent - kunden skal ikke trenge dette.

 

Har forøvrig bl.a. lagt merke til at feks komplett.no har SVÆRT mye informasjon man må igjennom om hvordan man enklest mulig kan få levert et produkt kjøpt hos komplett direkte til leverandør (istedenfor å ta det til komplett) - FØR man til slutt kommer til stedet man kan bestille levering til komplett.

 

Villedende, og jeg mener det undergraver forbrukerens rettigheter da en forbruker har større vanskeligheter for å få oppfylt sine rettigheter hos en utenlandsk produsent (som sannsynligvis har svært mangelfulle kunnskaper rundt norsk lov), enn de vil ha hos norske komplett.

 

Har noen av dere opplevd at selger har avvist reklamasjon slik dette her? Da det ifølge aftenposten "hersker full forvirring i bransjen" er jeg nysgjerrig på hvor mange som opplever at selger bare dytter dere videre i systemet og ikke gir dere det dere har krav på!

 

Tenkte vi kunne få igang litt diskusjon rundt dette her :)

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv føler jeg at reklamasjon og apple er vanskelig som butikkmedarbeider. Apple vil nesten ikke ta imot en iPOD om man ringer dem. De insisterer kraftig på at kunden selv skal ta kontakt via web.

 

Personlig synes jeg at det å feilregistrere ting over web selv ofte er å foretrekke. I apple sitt tilfelle sparer man noe tid, om man er tilgjengelig på dagtid hjemme, eventuelt om man oppgir jobbadresse, o.l.

 

Jeg mener også at det er latterlig av en butikk å gjemme seg bak slike argumenter som at Apple selv vil dette. Problemet slik jeg ser det, er at jeg har hatt kunder selv, som jeg har anbefalt å kontakte for eksempel mobilverksteder eller Apple direkte for å spare tid, som sener kommer tilbake og hevder at jeg nektet å akseptere å ta imot telefonen /mp3-spilleren e.l slik vi plikter (LANG setning)

 

Forbruker-journalister ELSKER å komme med utsagn som "hersker full forvirring i bransjen" og lignende. Det hersker full forvirring ikke bare i bransjen, men også blant forbrukerene. Hadde folk tenkt seg om, hadde de vist at de hadde en rett til å henvende seg direkte til butikken. Tror for eksemple ikke at folk hadde godtatt å bli sendt fra Volvo-forhandleren til Volvo-importøren for en garanti/reklamasjonssak. :nei:

 

Bransjen har en utfordring i å informere kundene om hva de kan kreve. ;) Forbukerene har en utfordring i å skulle sette seg inn i korrekt lovgivning ;)

 

Just my two cents :)

Lenke til kommentar

Leder i fotovideo sier jo at "vi følger bare apples retningslinjer", istedenfor å innrømme at de tar helt feil på dette.

 

Men ja, er enig i at journalister er journalister - selvfølgelig. Men apple viser jo bare her som du selv sier at de skaper forvirring i bransjen ved å omtrent nekte å la forhandleren følge norsk lov.

Lenke til kommentar

Det gjelder visst Apple-forhandlere generelt, opplevde omtrent det samme med en iPod som var kjøpt hos Oslo Kameraservice (Fotoknudsen) og som døde etter et par uker. Det var det jo et svare styr før jeg fikk dem til å ta imot iPoden der. Fikk overbevist dem om at det var best å få levert og hentet den i butikken siden hun som eide den verken hadde tilgang til internett eller var tilgjengelig på dagtid. Men det tok ganske lang tid og flere purringer før jeg fikk en ny tilbake.

Lenke til kommentar
Leder i fotovideo sier jo at "vi følger bare apples retningslinjer", istedenfor å innrømme at de tar helt feil på dette.

5802371[/snapback]

 

Som kjedeansatt i elektrobransjen vet du jo at avtaler mellom butikker og produsent ikke alltid tar hensyn til Forbrukerkjøpsloven. Ikke før kunden selv passer på å nevne den hvertfall.

Lenke til kommentar

Mange forbrukere som ser feil på saken slik som jeg ser det.

Mange produsenter har elendige returordniger med blant annet Apple, creative, olympus (mp3-spillere) og Asus (sistnevte gjelder laptop) er i blant de.

Butikkene får skylden stadig vekk for treghet og forsinkelser når det er noe de ikke rår over.

Reperasjoner tar ofte 2-4 uker (der 2-3 uker er transport).

Hadde likt å sett mer samarbeid mellom produsentene, slik at 1 verksted kan reparere de forskjellige produktene.

Endret av Samcki
Lenke til kommentar
Butikkene får skylden stadig vekk for treghet og forsinkelser når det er noe de ikke rår over.

Reperasjoner tar ofte 2-4 uker (der 2-3 uker er transport).

5806178[/snapback]

 

Nå er det også veldig mange ganger hvor produsenten får skylden fordi en eller annen butikkansatt har glemt returen på bakrommet i 2-3 uker.

Lenke til kommentar
Har noen av dere opplevd at selger har avvist reklamasjon slik dette her?

5801956[/snapback]

 

Ja, fra Elkjøp. Fikk beskjed om at vaskemaskinen jeg hadde bestilt var så dårlig at jeg ikke ville få returnere den til Elkjøp for service dersom den knelte, men måtte ta den direkte til produsenten. Jeg kjøpte til slutt en annen modell fra Expert/Bonus istedet.

Lenke til kommentar

Heisan alle som har meninger om Ipod service.

 

Leder i Foto & Video Nett AS har ikke utalt seg i denne saken.

Journalisten i dette tilfellet, Joacim Lund i Aftenposten, www.forbruker.no har laget en historie som skal selge. Han har ikke svart på min henvendelse på å ta kontakt med meg direkte.

Vi kan ikke uttale oss videre i en slik sak før vi får kontakt med Joacim Lund. Men vi vil selvfølgelig følge denne saken videre.

Henvendelser kan selvfølgelig mailes direkte til meg.

 

Roar Sandvik

Grûnder og eier av www.fotovideo.no

[email protected]

Lenke til kommentar

MPX gjorde det på et Palm-produkt jeg prøve å få returnert. De henviste meg direkte til et telefonnummer til Palm i USA. Palm selv gir kun 90 dagers garanti. Resultatet ble at produktet ble aldri sendt noen steder. Klart at MPX tjente på dette.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Har noen av dere opplevd at selger har avvist reklamasjon slik dette her?

5801956[/snapback]

 

Jeg har. Av en veletablert norsk nettbutikk for ca 2 år siden. En harddisk døde plutselig etter ca 1,5 års bruk. Jeg fikk servert det trikset jeg tror er mest vanlig:

 

Spm: "Jeg vil reklamere ..."

Svar: "Garantien gjelder ikke lenger .."

 

Etter hele 3 eposter med henvisning til forbrukerkjøpsloven og påpekning av mine rettigheter fikk jeg til slutt positivt svar. Da bøyde de seg i støvet og beklagde "feilen" i saksbehandlinga. Etter å ha stått så kraftig på kravene mine for å få de gjennom og så mye motstand så forventet jeg ikke annet enn et absolutt minimum av service, men det gikk faktisk bedre enn det og jeg fikk god service og plaster på såret.

 

Jeg tror praksisen med "garantien gjelder ikke lengre" er svært utbredt etter det jeg har sett i forumet. Butikkene ser vel helst at kundene er så dumme som mulige og godtar sånne avslag. Ved å konsekvent gjøre dette vil butikkene "dressere" dumme kjøpere til å tro at dette er sånn det skal fungere. På lang sikt tror jeg praksisen kan true hele forbrukerkjøpsloven om befolkningen synes den høres "uvanlig fordelaktig ut".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
På lang sikt tror jeg praksisen kan true hele forbrukerkjøpsloven om befolkningen synes den høres "uvanlig fordelaktig ut".

5818898[/snapback]

Jeg måtte nylig forklare i en annen tråd forskjellen på garanti og reklamasjon. Trådstarter var tydeligvis allerede "dressert" av bransjen. Jeg ser på det som en reell risiko at bransjen undergraver forbrukerkjøpsloven ved å konsekvent gi inntrykk av at man har mye dårligere rettigheter enn man egentlig har.

 

Svaret jeg fikk på forklaringen av reklamasjon vs. garanti var slik:

Takk for opplysende lesning. Visste ikke at man som forbruker står så sterkt; synes nesten synd på websjappene nå.
Lenke til kommentar

Klart butikken tar feil i disse tilfellene, i Norge er de forpliktet til å håndtere reklamasjoner i henhold til gjeldende lovverk. Tror nok eksempelet til Simen1 er ganske klassisk; prøv å nekte, gi god service hvis kunden vet å kreve sin rett. De tjener nok ganske godt på de forbrukerne som godtar avvisningen.

 

Det sagt; Applecare er kjappere og bedre til å håndtere reklamasjoner enn jeg noen gang har sett noe annet sted. Fylte ut skjema på nett (litt skeptisk da jeg la inn VISA-nummeter) og to dager senere sto en budbil utenfor og lurte på om jeg ville ha en ny iPod :-) Signere seks skjemaer (det er jo amerikansk) og returnere den gamle. Sak ute av verden.

 

Stein :-)

Lenke til kommentar

Jeg sendte en supporthenvendelse til komplett ang en over 2 år gammel plextor brenner som har sin vonde dager. Jeg fikk til svar å kontakte plextor via en link de ga meg. Der ser det ut til at jeg ikke kan skrive på norsk (jeg kan jo engelsk, men jeg synes at man fra et prinsippielt ståsted skal kunne skrive på norsk når man har kjøpt en vare hos en norsk webbutikk). Der stod det også at de bare ga 2 års garanti på brenneren. Jeg sendte da en ny mail til komplett og hvor jeg påpekte dette da brenneren min er eldre enn det. Da fikk jeg til svar at da var det ikke noe mer å gjøre. De lot altså være å si noe om reklamasjonsretten på 5 år.

 

1: Er det slik at de ikke kjenner til denne regelen?

 

2:: Prøver de å lure seg unna ved å spekulere i at jeg ikke kjenner til dette?

 

Jeg tror det er nr 2 som gjelder her og det synes jeg er utrolig smålig av Komplett.

Lenke til kommentar
Jeg sendte en supporthenvendelse til komplett ang en over 2 år gammel plextor brenner som har sin vonde dager. Jeg fikk til svar å kontakte plextor via en link de ga meg. Der ser det ut til at jeg ikke kan skrive på norsk (jeg kan jo engelsk, men jeg synes at man fra et prinsippielt ståsted skal kunne skrive på norsk når man har kjøpt en vare hos en norsk webbutikk). Der stod det også at de bare ga 2 års garanti på brenneren. Jeg sendte da en ny mail til komplett og hvor jeg påpekte dette da brenneren min er eldre enn det. Da fikk jeg til svar at da var det ikke noe mer å gjøre. De lot altså være å si noe om reklamasjonsretten på 5 år.

 

1: Er det slik at de ikke kjenner til denne regelen?

 

2:: Prøver de å lure seg unna ved å spekulere i at jeg ikke kjenner til dette?

 

Jeg tror det er nr 2 som gjelder her og det synes jeg er utrolig smålig av Komplett.

5825463[/snapback]

 

 

men er det sikkert at det er 5 års reklamasjonsrett på brennere da?

Lenke til kommentar

Brennere har nok fem års reklamasjonstid fordi de er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Har faktisk DVD spiller som er over fem år også som er i daglig drift.

 

Opplevde at PSData først nektet meg reklamsjon (skrev klart og tydelig i mailen at jeg reklamerte uten å henvise til paragrafer samt at jeg var høffelig hele tiden). Fikk da en litt rar under kommentar sammen med at de henviste til at garanti hadde gått ut: "Jeg ser du skriver reklamasjon, mener du det er en fabrikasjonsfeil ?" Hva mener de da at garantien omfatter? Rent hærverk på produktene??

 

Saken endte heldigvis bra og jeg får tilsendt et nytt kort. Men måtte koble inn forbrukerrådet og kreve heving (subsidiært nytt kort) dessverre før jeg fikk mail om at de ville sende meg nytt kort.

 

Trist at ting må gå så lang tid før ting skal ordnes opp i, og strengt talt helt unødvendig. Strengt talt så hadde jeg nok en hevingsrett siden det tok så lang tid, men uansett så trenger jeg et skjermkort.

 

Ser at Komplett har en liten morsom notis på denne siden her (http://www.komplett.no/k/k.asp?action=custserv&topic=brevpakke): Brevpakker har ingen sporingsmuligheter, og det er kundens risiko om varer blir borte.

 

Sist jeg sjekket lovverket gikk ikke risikoen over til forbruker FØR tingen var levert.

 

Det som gjør dette enda litt mer komisk er at Komplett.no har gjennom Nsafe merket pålagt seg til å følge norsk lov. Skal sies at jeg bestilte minnebrikken for det. Skulle det gå bort i posten har jeg uansett § 3 å bruke. Ha ha. Og dessuten så er det også mulighet for charge back :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...