Gå til innhold

Nvidia utvider i budsjettklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror mange kommer til å like at 7600GS faktisk er pasivt kjølt... Iallefall referansekjøleren til nVidia.

 

Med 12 pipelines (samme som 7600GT) og 400MHz på GPU så kan dette bli et meget atraktivt budsjet kort, eller kort for HTPC.

 

Edit: Komplett har fått inn 7600GS i prislistene...

De har to XFX kort... Her er noen av specene...

 

GeForce 7600GS - Pris: 1295 NOK

- 400MHz Engine GPU

- 800MHz, 256MB DDRII Memory

- Support for Microsoft® DirectX® 9.0 Shader Model 3.0

- 2xDVI-I, HDTV Out

- 12 pipelines

- nVIDIA Pure Video supporting H.264 and WMV9

- SLI-Ready

- Dual Link DVI Support

- Ultra Silent - Passive Cooled

- PCI-Express 16x bus interface

 

GeForce 7600GS eXtreme Edition - Pris: 1395 NOK

- 500MHz Engine GPU

- 900MHz, 256MB DDRII Memory

- Support for Microsoft® DirectX® 9.0 Shader Model 3.0

- 2xDVI-I, HDTV Out

- 12 pipelines

- nVIDIA Pure Video supporting H.264 and WMV9

- SLI-Ready

- Dual Link DVI Support

- Ultra Silent - Passive Cooled

- PCI-Express 16x bus interface

 

XFX har tydligvis valgt å sette dual DVI kontakter, begge med støtte for dual-link på kortet. At også 500MHz versjonen er pasivt kjølt er bra.

 

Blir spennende å se sammenligninger med x1600xt og 6600GT som er priset omtrent likt.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

nVIdia er virkelig i støtet!

Et vifteløst kort som er billigere og bedre enn konkurrenten :love:

Ellers virker dette som en veldig klokkevennlig kjerne, med samme specs som 7600GT unntatt rekvens. Klarer xfx 100mhz, klarer nok mange 60 mhz til, og dermed er nesten like bra som 7600GT. (parkerer x1600xt klart.)

 

Med hDTV out, vifteløs kjøling, og purevideo + god pris/ytelse kan dette bli en klar vinner i HTPC :thumbup:

 

Kan ikke se noe serlig negativt med dette, pris/ytelse legger det seg fint i reakka av nVidia kort i dag, også har det passiv kjøling i tillegg.

Lenke til kommentar
Med 12 pipelines (samme som 7600GT) og 400MHz på GPU så kan dette bli et meget atraktivt budsjet kort, eller kort for HTPC.

5793587[/snapback]

Jepp, dette var positivt overraskende. Jeg trodde det skulle få 8 pixel pipelines, 3 vertex shadere og 6 ROP'er etter det jeg har klart å snuse opp av spesifikasjoner de siste dagene. Heldigvis var det feil :)

 

XFX har tydligvis valgt å sette dual DVI kontakter, begge med støtte for dual-link på kortet. At også 500MHz versjonen er pasivt kjølt er bra.

5793587[/snapback]

Glimrende! Jeg var litt bekymret for at det bare skulle være en DVI-utgang etter å ha sett bilder av referansekortet og trodde at lydløshet og dual DVI fortsatt skulle forbli en drøm.

 

Ellers: Så synes jeg man bør gå bort fra å nevne klokkehastighet på minnet (MHz) og bussbredde separat. Mange missledes til å ikke se hvor mye en reduksjon fra f.eks 128bit til 64bit minnebuss gjør med minnebåndbredden. For ordens skyld har 7300LE studdelige 5,33 GB/s minnebåndbredde (667/s*64bit) mens 7600GS har hele 12,8 GB/s (godt over dobbelt så mye) selv om MHz-tallene (som desverre mange ser mer på enn bussbredden) er relativt like.

Lenke til kommentar
ingen planer om AGP versjoner?

5793968[/snapback]

Jo, det er planer om AGP versjoner av 7600GS (brikken er pin-kompatibel med 6600GT). Etter hva jeg har hørt kommer de i april.

 

Skuffende at de ikke har dual DVI. Spørs vel om de støtter dual link også...

5794364[/snapback]

Referansekortet fra nVidia har ikke dual DVI nei, men hvis du gidder å titte på det jeg postet nest øverst i denne tråden så ser du to linker til XFX sine modeller hos Komplett. Der har begge versjonene (både 7600GS og 7600GS eXtreme) dual DVI.

 

Begge portene støtter dual-link

 

Edit:

I skrivende stund har Komplett 20 kort av typen "XFX GeForce 7600GS EXtreme" klokket til 500/900, pasivt kjølt og to dual-link DVI porter på lager. Pris: 1395,-

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Med 12 pipelines (samme som 7600GT) og 400MHz på GPU så kan dette bli et meget atraktivt budsjet kort, eller kort for HTPC.

5793587[/snapback]

Jepp, dette var positivt overraskende. Jeg trodde det skulle få 8 pixel pipelines, 3 vertex shadere og 6 ROP'er etter det jeg har klart å snuse opp av spesifikasjoner de siste dagene. Heldigvis var det feil :)

5793951[/snapback]

Vet ikke om det er av interesse for noen, men jeg kan poste strøm data fra nVidia om GeForce 7600-serien, ser ikke ut som Hardware.no har det i artiklen sin. NDA'en min gjelder heller ikke lenger! ;)

 

Målt i maks strømforbruk:

GeForce 7600GS (400/800): 32 W

GeForce 7600GT (560/1400): 67 W

 

Dette er som sagt maks forbruk under et worst-case scenario. Det som gjør at 7600GT trekker over det dobbelte er foruten høyere klokkefrekvens at det høyt klokkede GDDR-3 minnet bruker mye mer strøm en DDR-II minnet på 7600GS.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Målt i maks strømforbruk:

GeForce 7600GS (400/800):  32 W

GeForce 7600GT (560/1400): 67 W

 

Dette er som sagt maks forbruk under et worst-case scenario. Det som gjør at 7600GT trekker over det dobbelte er foruten høyere klokkefrekvens at det høyt klokkede GDDR-3 minnet bruker mye mer strøm en DDR-II minnet på 7600GS.

5795409[/snapback]

Oioi! Interresante tall. Men jeg synes det er rart at Nvidia skal oppgi hvor mye varmeeffekt minnet utvikler. Det er vel opp til produsenten av kortet å velge hvilken minneprodusent og hvilke minnebrikker de vel sette på kortet, og disse kan jo ha ulik effektutvikling. En annen ting er at minnebrikker umulig kan utvikle mer en ca et par watt hver. Hvis de hadde gjort det så ville de blitt glovarme uten kjøler, og kjøler er jo en skjeldenhet på minnebrikker. Selv 7800GT med sine 1320MHz minnebrikker kommer jo uten kjøler på minnebrikkene. Er du sikker på at effekt-tallene inkluderer minnet? Enn spenningskontrollerene?

Lenke til kommentar
Referansekortet fra nVidia har ikke dual DVI nei, men hvis du gidder å titte på det jeg postet nest øverst i denne tråden så ser du to linker til XFX sine modeller hos Komplett. Der har begge versjonene (både 7600GS og 7600GS eXtreme) dual DVI.

 

Begge portene støtter dual-link

 

Edit:

I skrivende stund har Komplett 20 kort av typen "XFX GeForce 7600GS EXtreme" klokket til 500/900, pasivt kjølt og to dual-link DVI porter på lager. Pris: 1395,-

5794526[/snapback]

 

Ah... sløvt av meg. Hadde forventet at de hadde det ja.

Lenke til kommentar
Raptor,22/03-2006 : 20:29]Målt i maks strømforbruk:

GeForce 7600GS (400/800):  32 W

GeForce 7600GT (560/1400): 67 W

 

Dette er som sagt maks forbruk under et worst-case scenario. Det som gjør at 7600GT trekker over det dobbelte er foruten høyere klokkefrekvens at det høyt klokkede GDDR-3 minnet bruker mye mer strøm en DDR-II minnet på 7600GS.

5795409[/snapback]

Oioi! Interresante tall. Men jeg synes det er rart at Nvidia skal oppgi hvor mye varmeeffekt minnet utvikler. Det er vel opp til produsenten av kortet å velge hvilken minneprodusent og hvilke minnebrikker de vel sette på kortet, og disse kan jo ha ulik effektutvikling. En annen ting er at minnebrikker umulig kan utvikle mer en ca et par watt hver. Hvis de hadde gjort det så ville de blitt glovarme uten kjøler, og kjøler er jo en skjeldenhet på minnebrikker. Selv 7800GT med sine 1320MHz minnebrikker kommer jo uten kjøler på minnebrikkene. Er du sikker på at effekt-tallene inkluderer minnet? Enn spenningskontrollerene?

5795798[/snapback]

Direkte oversatt sier de at GDDR-3 minne bruker mye mer strømm en DDR-II, hva mye er vet jeg ikke. Det blir også mere kompliserte spenningsregulatorer til minnet, så alt spiller dog inn.

 

Dette varierer litt, men ofte så leverer nVidia komplette kort med minne til leverandørene (POV, XFX osv.) Iallefall de første batchene av kort.

 

Edit: For å presisere det... Strømbruken som oppgis er for hele kortet.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Vil 7600GS dra nye spel i middels kvalitet greitt?

 

(Sjølvsagt saman med ei grei maskine ellers...)

 

Edit: Er det verdt prisforskjellen å kjøpe 7600GT i staden? Da skal eg ha ekstra kjøler til eit par hundre kroner i tillegg, så ein kjem vel opp i rundt 750 kroner meir for 7600GT for min del da.

Endret av Sevald
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...