Gå til innhold

SXG75 viser vei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Merkelig dette at de skal ta betalt for å bruke programvaren til GPSn.

 

Ellers på andre systemer er det jo gratis dette her !

5647275[/snapback]

 

Gratis og gratis.

På løsninger som for eksempel Navicore til Symbian Series 60-telefoner som N70 og 6680 betaler du nesten 4000 kronerfor GPS-mottaker og kart.

 

Dette inkluderer bare kart over Skandinavia. Skal du kjøpe bare kart, må du regne med å betale mellom 1500 og 2000 kroner.

 

Siden løsningen som følger med SXG75 inkluderer hele Europa i ett år for 800 kroner, er ikke dette en spesielt dyr løsning. Det er kanskje ikke rasende billig heller, men en grei pris.

 

Du betaler også for GPRS_trafikk, men dette er snakk om mellom 10 og 50 kB per rute, noe som tilsvarer omtrent en krone (50 kB).

Lenke til kommentar
kunne vel kanskje ha testet denne løsningen vs hjernekraft og papirkart?  :mrgreen: (er selv stor fan av papirkart)

5650953[/snapback]

 

Da ville testen sett omtrent slik ut:

 

"Jeg bestemte meg for å kjøre til sted xxx. Først måtte jeg lete lenge etter et sted å stoppe, og deretter brette ut (eller bla i) veikartet for å finne ruten min. Deretter pugge ruten etter beste evne, og kjøre videre. Etter en stund måtte jeg finne et nytt sted å stoppe for å dobbeltsjekke at jeg var på riktig vei, og oppdaget da at jeg hadde tatt veil avkjøring. Snur og kjører tilbake" osv.... Og konklusjonen hadde antagelig vært nokså obvious ;)

 

Eller man kan få seg kartleser (=dame?), som på rally ;). Men til alt annet er GPS sinnsykt overlegent. Kjører Tomtom selv, og har aldri vært så selvsikker på kjøreturer noensinne :)

 

Jeg er også stor fan av papirkart... når ungene har sølt i bilen og jeg har glemt servietter ;)

Endret av akerb
Lenke til kommentar
Da ville testen sett omtrent slik ut:Eller man kan få seg kartleser (=dame?), som på rally ;). Men til alt annet er GPS sinnsykt overlegent. Kjører Tomtom selv, og har aldri vært så selvsikker på kjøreturer noensinne :)

Jeg er også stor fan av papirkart... når ungene har sølt i bilen og jeg har glemt servietter ;)

5651539[/snapback]

Jeg er selvsagt helt uenig, har aldri på kjørekomputeren når jeg kjører, for meg virker den fordummende. Med kart får jeg trimmet hjernen, minnet, samtidig som jeg får et gratis spenningsmoment :thumbup:

 

Dessuten er det jo klart at man aldri kan stole 100% på GPSen (eks ang. trange gatene i Bergen). Mulig at GPS er et godt hjelpemiddel for de med dårlig orientasjon da.

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Vi testet likevel om telefonens hastighetsberegning stemte overens med speedometeret i bilen, og kunne konstatere at disse stort sett hele tiden viste samme hastighet.

 

Ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel, da speedometeret i bilen ofte viser en del prosent feil.

 

Ellers en veldig god test. :thumbup:

Lenke til kommentar
har aldri på kjørekomputeren når jeg kjører, for meg virker den fordummende. Med kart får jeg trimmet hjernen, minnet, samtidig som jeg får et gratis spenningsmoment  :thumbup:

 

Kjørecomputeren er vel noe helt annet (beregne drivstofforbruk osv)?

 

"Gratis spenningsmoment" er ikke akkurat det jeg forbinder med noen positiv opplevelse når man kjører rundt i Oslo fra den ene kunden til den andre... men du bor kanskje i en mindre by der dette ikke er så ille ;)

 

Men la oss ikke komme så veldig mye bort fra tema: SXG75 virker OK, bortsett fra den "laste ned kart" biten som foregår hele tiden, dette kan fort bli dyrt og ikke minst gå sakte om man trenger mye kartdata :( Foretrekker forhåndsinstallerte kart slik Tomtom etc. kjører, denne løsningen får du både for PDAer og mobiler, i alle fall Pocket PC og S60.

 

...så får man heller leve med en bitteliten ekstern GPS.

Endret av akerb
Lenke til kommentar

hmm, mener å ha lest en test av ett annet system som også baserte seg på nedlastet info. lurer på om det var i ett blad eller på nettet (mest sansynlig førstnevnte når jeg tenker etter).

 

uansett, er det mulig å sette programmet til å automatisk laste ned ny rute heller den å spørre om det? prisen får så være. om en ikke tar alt for mange avstikkere fra planlagt løype så er det vel ikke så mye data som skal lastes ned, eller?

Lenke til kommentar
Kjørecomputeren er vel noe helt annet (beregne drivstofforbruk osv)?

 

"Gratis spenningsmoment" er ikke akkurat det jeg forbinder med noen positiv opplevelse når man kjører rundt i Oslo fra den ene kunden til den andre... men du bor kanskje i en mindre by der dette ikke er så ille ;)

5652704[/snapback]

Kjørekomputeren (en del av dashbordet) er av type GPS med kart på skjerm og kvinnestemme som sier når du skal svinge, så det er nok i samme gata. (kjører dessuten ganske ofte i en by som er betydelig større enn Oslo og da er det greit å ha studert kartet på forhånd :) )

 

on topic: er den Nokia saken samme opplegg som den testede Siemens? Altså at man må laste ned kart til stadighet eller er kartene lagret i selve enheten?

http://www.amobil.no/nyheter/tilbehor/gir_...biler_gps/23486

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
SXG75 virker OK, bortsett fra den "laste ned kart" biten som foregår hele tiden, dette kan fort bli dyrt og ikke minst gå sakte om man trenger mye kartdata :(

I alle dager mener du med det?

Kartet lastes ned kun EN gang for hver rute. Når det er gjort er det kun kommunikasjon med GPS-satelitt som foregår.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
SXG75 virker OK, bortsett fra den "laste ned kart" biten som foregår hele tiden, dette kan fort bli dyrt og ikke minst gå sakte om man trenger mye kartdata :(

I alle dager mener du med det?

Kartet lastes ned kun EN gang for hver rute. Når det er gjort er det kun kommunikasjon med GPS-satelitt som foregår.

5653008[/snapback]

 

Når jeg ikke noe formening om hvor mye data den laster ned når den beregner en rute, men utelukker ikke att dette kan være en dyr fornøyelse. Om man er i utlandet koster fort 1 MB, 100 kroner.

 

Det gjør att jeg ville sjekket grundig hvor mye denne lastet ned for å beregne en rute før denne ble en trofast feriepartner.

Lenke til kommentar

Jeg antar at størrelsen på ruten også er avhengig av distansen, og er skeptisk til at 50Kb er gjennomsnittet. Har en mistanke om at det fort er mer den trenger å laste ned.

 

Men om man tar utgangspunkt i 50 Kb så blir det fort 5 kroner pr. rute pluss abbonement.

 

For aktivt feriebruk så blir dette fort en dyr fornøyelse, og 20 ruter er ikke mye.... I løpet av en dag på bilferie i utlandet blir det fort mange ruteberegninger..

 

* Ruteplanlegging for dagen

* Finn nærmeste bensinstasjon

* Tilbake til rute for endestoppested

* Finn spisested

* Tilbake til rute for endestoppested

* Finn parkeringsplass

* Finn ny parkeringsplass

* Tilbake til rute for endestoppested

* Endre rute pga. kø

* Finn bensinstasjon

* Tilbake til rute for endestoppested

* Finn butikk/ attraksjon

* Finn overnttingsplass

+ en rekke andre muligheter...

 

Med aktivt bruk på en bilferie så blir fort dette dyrt og kan nok fort lønne seg å gå for en navigasjonsløsning som ikke baserer seg på abbonement og Gprs....

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...