Gå til innhold

Skal dette være en en spøk? Xbox360 aka støvsuger?


Lurifaksen

Anbefalte innlegg

Kjøpte en xbox360 i går. I natt koblet jeg den til og skulle teste.

 

Min første tanke var "hmm... var jo ikke så værst støynivå dette". Hørte en litt irriterende during, men regnte med at det var en demo-DVD eller noe slikt i spilleren.

 

Men det gikk etterhvert opp for meg at dvd-spilleren var tom. Satte i spillet mitt og noen sekunder senere fikk jeg bakoversveis. DVD-spilleren spinner på max, og jeg begynner å bli urolig for at folk i huset skal våkne.

 

Men tenkte fremdeles at dette var for så vidt akseptabelt, det er jo bare slik i noen sekunder mens spillet laster. 10 minutter senere har det gått opp for meg: DVD-spilleren spinner på max konstant. :wow:

 

Nye 10 minutter senere ble jeg så lei av bråket at jeg ikke gadd å spille mer.

 

Jeg mener å huske at Microsoft har snakket om Xbox360 er den nye "folkekonsollen" - nå er det ikke bare de mest innbitte gamerene de retter seg mot (slik xbox egentlig har gjort) - nei nå er det alle - både gutter og jenter, spillinteressert og ikke spillinteresserte.

 

Microsoft har jo utvilsomt gått på en gedigen smell hvis dette var planen. Det er jo totalt urealistisk at personer som ikke har over middels interesse for spill kommer til å holde ut med en slik turbopropell. Til tross for at jeg faktisk er rimelig interessert i spill, blir mest sannsynlig konsollen returnert - dette er uholdbart. :nei:

 

Nå skal det nevnes at denne først ble prøvd om natten, når det var helt stille - og lydnivået på Tv'en svært lavt. Når den ble prøvd på normal dagtid, med normalt lydnivå var det selvfølgelig litt bedre, men fremdeles helt uakseptabelt.

 

Dette var ikke bare min personlige mening - min 15 år gamle søster ble lettere sjokkert hun også, før hun brøt ut i latter.

 

Takke meg til den dagen modchips blir tilgjengelig, og spillene kan lastes ned og spilles direkte fra harddisk. Blir ikke kjøpt noen flere spill her i gården i alle fall.

 

Til dere som ikke eier en xbox360 enda: Du har kanskje brukt en PC med en 52x CD-spiller som laster for fullt? Her har du xbox360 :thumbup: Bortsett fra at på PC'en spinner CD'en for fullt bare midlertidig, på xbox'en spinner den for fullt kontstant mens du spiller.

 

Last ned lydklipp HER!

 

Xbox1: Xbox1.mp3

Xbox360: Xbox360.mp3

 

Kommentar:

- Opptaket ble gjort fra en PDA - mye "bakgrunnstøy" altså.

- Første klippet er fra en xbox1, som i slutten skrus av (slik at du hører bakgrunnstøyen, som egentlig ikke er der)

- Andre klippet er fra en xbox360 - som nettopp har fått inn et spill. I begynnelsen høres det altså ganske likt ut som xbox1-klippet (i virkeligheten er det litt mer irriterende lyd), men så begynner DVD-en å spinne. Det gjør den hele tiden mens du spiller PGR3.

 

OBS: Dette er bare en indikasjon på forskjellen mellom xbox1 og xbox360 - det er umulig å fastslå hvorvidt det er mye/lite støy, pga dårlig opptak, som ikke heller er representativt for virkeligheten (bråker egentlig mye mer - både xbox og xbox360'en)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, folk her i forumet er kanskje klar over det, men i butikken den ble kjøpt stod det ingen advarsler som tilsa at den kun var egnet for profesjonelle gamere.

 

La meg heller spørre:

 

HVORFOR spinner DVD'en konstant på full guffe? Leses virkelig flere MB i sekunder konstant når vi spiller? Hvorfor skal den da bruke et minutt på å laste racet? (PGR3?) Har aldri vært borti noen spill med slike behov før?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Har du konsollen stående på noe som "adopterer" vibrasjoner og skaper støy ? Kan ikke fatte at du skal oppleve at konsollen lager et sånt leven..

 

Det høyeste nivået jeg har målt 1 cm unna min 360 er 38dB (målt under oppstart av COD2) , dette er ikke akkurat i nærheten av smertegrensen...

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
.

.

Til dere som ikke eier en xbox360 enda: Du har kanskje brukt en PC med en 52x CD-spiller som laster for fullt? Her har du xbox360 :thumbup: Bortsett fra at på PC'en spinner CD'en for fullt bare midlertidig, på xbox'en spinner den for fullt kontstant mens du spiller.

5589268[/snapback]

 

Alle har sikkert forskjellig oppfatning om hva som er mye bråk eller lite bråk. Men ut fra din beskrivelse skjønner jeg ikke annet enn at det må være noe feil med din 360.

 

Min DVD lager også noe lyd, men ikke noe i nærheten av hva du beskriver.

 

Håper det er noen måte du får sjekket om din xbox360 er feilvare eller om du bare rett og slett har veldig god hørsel (inkludert de andre i familien også). Uansett, synd du ble skuffa.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar

Så DVD-spilleren i xbox'ene deres bråker ikke like mye som PC-spillere?

 

Eneste jeg kan skjønne er galt, er at dvd-spilleren spinner på max hele tiden mens jeg spiller... Det er jo helt normal spinnelyd liksom. Er jo slik på PC også - men forskjellen der er jo at den bare spinner når den virkelig skal lese raskt.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at DVD-spilleren bråker alt for mye. Når jeg spiller PGR3 så spinner den konstant. Jeg er ellers svært ømfintlig for støy fra pcer og slikt, så jeg syns hvertfall at 360en bråker ALT for mye. Nå er det slik at jeg er redd for å spille sent om kvelden i tilefelle naboen min (bor i hybelhus) skal våkne.

 

Heldigvis har jeg et greit anlegg som kan overdøve den brutale susinga på dagtid.

 

Knut

Lenke til kommentar
Nå er det slik at jeg er redd for å spille sent om kvelden i tilefelle naboen min (bor i hybelhus) skal våkne.

5589845[/snapback]

Nettopp - jeg føler jeg må gå å spille nå før folk går å legger seg her i huset... :roll:

 

Siden jeg ikke har annet en elendige LCD-TV høyttalere, er det ubehagelig å skru lyden høyt også... :(

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Er nok ingen feil, nei.

DVD-spilleren i xbox360-en bråker grusomt mye.

 

Ble selv svært overrasket over både det og viftestøyen når jeg slo på min for første gang.

 

Når jeg spiller er det jo greit da lyden overdøver støyen, men når den loader etc. er det grusomt å høre på. Ingen forskjell om den står, ligger eller henger i gummiforinger.

 

Men som nevnt, hvorvidt den bråker mye eller ei er jo subjektivt. Selv synes jeg 38 dB 1cm (!) unna er ekstremt mye, i tillegg til at lyden er noe høyfrekvent, som forverrer opplevelsen

 

Dog, grafikken er så nydelig at jeg får leve med støyen. :)

 

Edit: Typo.

Endret av Zerblat
Lenke til kommentar

?! Spinner den på FULL guffe hele tiden?? selv når den har loadet ferdig? :O Isåfall er jo det helt tragisk og uakseptabelt isåfall. Greit nok at en kan skru opp volumet, men nå er det ikke sånn at det er kult med høyt volum 24/7, en må trossalt tenke litt på folk rundt seg også.

 

Og jeg synes min dvd-stasjon støyer (dvs overdøver PC'en min, som er relativt stille) når den leser/skriver på 4-8x.

 

Hvis Xbox360 stasjonen spinner på "52x" (cd) konstant hadde jeg aldri i livet gidda og hatt den. Måte på bråk.

 

Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig heller, for den loader vel neppe på full guffe 100% av tiden. Når den spiller bakgrunnsmusikk etter og ha loadet et map/level/whatever så burde den jo spinne ned (som alle andre konsoller og PC'en gjør). Men men, mulig Microsoft har handla den absolutt billigste dvd stasjonen de har kommet over som ikke har den funksjonen.

Lenke til kommentar
Men som nevnt, hvorvidt den bråker mye eller ei er jo subjektivt. Selv synes jeg 38 dB 1cm (!) unna er ekstremt mye, i tillegg til at lyden er noe høyfrekvent, som forverrer opplevelsen

 

5589873[/snapback]

 

 

Om du ikke takler et lydvolum på ca 38dB, bør du oppsøke lege umiddelbart! Du kan jo umulig komme deg igjennom hverdagen uten store belastninger...

 

Det er godt mulig du lider av hyperacusis.

 

Sitat :

 

Hyperacusis is defined as a collapsed tolerance to normal environmental sounds

 

Sitat slutt.

 

 

Se her for sammenligning av div. lydkilder : http://www.hyperacusis.net/hyperacusis/dec...ide/default.asp

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar

Hehe, jeg lider ikke av overfølsomhet for lyder nei.

Men om du sitter i et helt stille rom er faktisk en lydkilde på 38dB ganske dominerende, antar du skjønner det.

 

Poenget er vel heller ikke om du takler det eller ei, men om det er irriterende med så høy (subjektivt sett) støy fra konsollen.

Lenke til kommentar
Så DVD-spilleren i xbox'ene deres bråker ikke like mye som PC-spillere?

 

Eneste jeg kan skjønne er galt, er at dvd-spilleren spinner på max hele tiden mens jeg spiller... Det er jo helt normal spinnelyd liksom. Er jo slik på PC også - men forskjellen der er jo at den bare spinner når den virkelig skal lese raskt.

5589844[/snapback]

 

Det er 2 løsninger på denne

 

a) Det er noe alvorlig galt med deg eller hørselen din

b) Det er noe alvorlig galt med X'boxen din

 

Eneste gangene jeg overhodet hører min xbox360 er om jeg slår av TV'n før xboxen når jeg skal legge meg om kveldene.

 

Just for the record: Det er vanlig å ha volum på når man spiller eller ser film, sant? Eller står tv'n deres konstant på Mute? :!: For da hadde kanskje jeg også hørt min :innocent:

 

EDIT: Ups, så det nå, du har virkelig xboxen på i ett helt stille rom :ermm:

Da er løsningen for deg å slå av mute før du slår på boxen ;)

Endret av Linn Christin
Lenke til kommentar

Med andre ord, du velger å kutte ut lyden i spill, for å ivareta stillheten i rommet du sitter i ?

 

Jeg vil påstå at du går glipp av utrolig mye om du velger denne måten å nyte spillene dine på iallefall.

 

Om du hadde runda COD2 med Veteran vanskelighetsgrad, uten lyd, ville jeg bli mektig imponert, forresten ;)

Endret av wilbur626
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...