Gå til innhold

Apple selger ut iMac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg klarte ikke helt å følge tråden i den artikkelen, den eneste årsaken til at Apple vil skru ned prisene på disse er for å få kundene til å kjøpe opp "restlageret".. Men dersom de har leveringsproblemer er det jo ting som tyder på at de ikke har noe "lager" i det hele tatt? Dog kan det være at de sitter på store lager med enkeltekomponenter(kanskje CPUer) til disse maskinene..

 

Vet helt ærlig ikke om jeg hadde "tatt sjansen" på å kjøpe G5/G4 CPU i dag, det er vel ganske klart hvor fokuset til Apple kommer til å ligge fremover mht utvikling av software etc. Dvs det er jo egentlig ikke noen sjanse, men man ender opp med det "nest beste".. noe som vel forsåvidt kan forsvare prisen.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
...

Vet helt ærlig ikke om jeg hadde "tatt sjansen" på å kjøpe G5/G4 CPU i dag, det er vel ganske klart hvor fokuset til Apple kommer til å ligge fremover mht utvikling av software etc. Dvs det er jo egentlig ikke noen sjanse, men man ender opp med det "nest beste".. noe som vel forsåvidt kan forsvare prisen.

5545274[/snapback]

Apple vil nok fortsette med å lage programvare for begge platformer i noen år fremover, men spørmålet er om andre produsenter vil gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Apple vil nok fortsette med å lage programvare for begge platformer i noen år fremover, men spørmålet er om andre produsenter vil gjøre det samme.

5545643[/snapback]

 

Så lenge det ikke er vanskeligere enn å bare huke av for både Intel og PowerPC i XCode, vil nok mange lage PPC-binaries en god stund fremover.

Lenke til kommentar

virker direkte rar den artikkelen her ja. men jeg tror nok apple selger det kundene vil ha siden dem først og fremst er ute etter å tjene penger.

 

spørsmålet er mer hvorfor folk pr def hamstrer powerpc varianten. jeg tror det har noe med mengden programvare visse har opparbeidet seg. det vil ta tid før disse kommer i universial binary varianter. og da kommer det nok ikke til å være en gratis oppgradering.

 

det eneste underlige er at apple setter ned prisen på powerpc varianten. om noe så burde dem ha opprettholdt prisen på powerpc og kjørt intro-tilbud på intel-macene. men men...

Lenke til kommentar
spørsmålet er mer hvorfor folk pr def hamstrer powerpc varianten. jeg tror det har noe med mengden programvare visse har opparbeidet seg. det vil ta tid før disse kommer i universial binary varianter. og da kommer det nok ikke til å være en gratis oppgradering.

5545971[/snapback]

Ja, Apple har jo en god del institusjonelle kunder, høyskoler og universiteter, og noen av dem teller antall Mac'er i tusentall. Og kan ikke stoppe opp og vente mens Adobe og andre skriver om til X-code.

 

Og ofte er det slik at programvareprodusentene kun slipper nye platformer i forbindelse med oppgraderinger som ikke er bakover og framover-kompatible med forrige versjon, og da blir det et valg mellom å oppgradere alle eller ingen.

 

I tillegg har de ofte store egenutviklede systemer. Så de må kjøpe den maskinvaren de trenger når de trenger den, uavhengig av annonserte nyheter.

 

Så lenge det ikke er vanskeligere enn å bare huke av for både Intel og PowerPC i XCode, vil nok mange lage PPC-binaries en god stund fremover.

Riktig så enkelt er det nok ikke. Jeg jobber selv med verktøy som virker X-platform, og det er alltid forskjeller i arkitekturen som gjør at ikke all kode virker på alle. Og det er et spørsmål hvor lenge Apple gidder å slepe på PowerPC-kompatibel kode. Verktøyene jeg bruker slet lenge med å "måtte" støtte OS9 i tillegg til mer moderne systemer, det har blitt en hemsko i utviklingen. På samme måte som vi i mange år støttet Windows 3.x. Til slutt måtte vi gi oss med det fordi det holdt oss tilbake. Etterhvert ble det viktigere å gi kunder med nye systemer den funksjonalitet de forventet enn å gi gamle kunder applikasjoner de fortsatt kunne kjøre på sine gamle maskiner...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Så lenge det ikke er vanskeligere enn å bare huke av for både Intel og PowerPC i XCode, vil nok mange lage PPC-binaries en god stund fremover.

Riktig så enkelt er det nok ikke. Jeg jobber selv med verktøy som virker X-platform, og det er alltid forskjeller i arkitekturen som gjør at ikke all kode virker på alle. Og det er et spørsmål hvor lenge Apple gidder å slepe på PowerPC-kompatibel kode. Verktøyene jeg bruker slet lenge med å "måtte" støtte OS9 i tillegg til mer moderne systemer, det har blitt en hemsko i utviklingen. På samme måte som vi i mange år støttet Windows 3.x. Til slutt måtte vi gi oss med det fordi det holdt oss tilbake. Etterhvert ble det viktigere å gi kunder med nye systemer den funksjonalitet de forventet enn å gi gamle kunder applikasjoner de fortsatt kunne kjøre på sine gamle maskiner...

 

Geir :)

5556475[/snapback]

Det skal bli morsomt å se om MAC OS X Leopard kommer til PowerPC eller ikke. Velger mac å prøve å få flere til å kjøpe nye macer, eller velger de å være jojale mot kundene.

Lenke til kommentar
Det skal bli morsomt å se om MAC OS X Leopard kommer til PowerPC eller ikke. Velger mac å prøve å få flere til å kjøpe nye macer, eller velger de å være jojale mot kundene.

5557945[/snapback]

Det er vel neppe ett problem så lenge de selger nye PCer med G5/G4 CPUer.

5560536[/snapback]

Når de først har bestemt seg for å bytte tviler jeg på at de kommer til å fortsette å selge MACer med PowerPC prosessorer. Innen året har gått har de vel kommet med en ny Mac mini, iBook (får vel navnet MacBook) og en ny Power Mac med Intel prosessor.

 

Info: Mac OS X Leopard kommer vel på Macworld 2007, vis jeg tipper riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...