Gå til innhold

GeForce 7-serien får budsjettutgave


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"kjernefrekvensen vil være på 550 MHz"

 

kan det stemme at kjernefrekvensen er på 550MHz? er det ikke minnet som er på 550MHz og kjernen på 350MHz?

5459150[/snapback]

Nei, det stemmer faktisk det som står i artikkelen. :)

5459225[/snapback]

 

Er ikke kjernefrekvensen på 7800GTX på 430MHz standard? og minnet 1200MHz standard?

Lenke til kommentar

Med en så stor kjernefrekvens så skulle man tro at kortet la seg over 7800gtx i ytelse. Men det er ikke bare frekvenser som spiller inn når det gjelder skjermkort. Selve strukturen på kortet (90nm, 128-256bit-ram ol.) har stor betydning. Skjermkortet mitt, x700pro256mbAGP, har en kjernefrekvens på 425mhz. Mitt nye kort som jeg har bestillt i dag, 7800gt, har en kjernefrekvens på 400mhz, men jeg forventer alikevel at det yter vesentlig bedere enn x700pro. Håper for guds skyld det :dontgetit:

Lenke til kommentar

Dette kortet skal konkurere mot X1300-kortene

 

Baserer seg på G72 mener jeg å huske... nVidia lanserte den mobile utgaven av dette kortet i november... (selvsagt lavere klokket)

 

Dette er som sagt et low-end kort... Men ta det med ro... Mer kommer... :thumbup:

 

Edit: Lagt inn bilde av referansekortet fra nVidia. Det kommer også flere kort i 7300-serien...

 

 

nVidia "referanse" 7300GS (PCIe)

 

Edit2: Hvis det er av interesse så legger jeg også med et bilde av "low-profile" versjonen

 

 

nVidia "referanse" 7300GS Low-Profile (PCIe)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar
Med en så stor kjernefrekvens så skulle man tro at kortet la seg over 7800gtx i ytelse. Men det er ikke bare frekvenser som spiller inn når det gjelder skjermkort. Selve strukturen på kortet (90nm, 128-256bit-ram ol.) har stor betydning. Skjermkortet mitt, x700pro256mbAGP, har en kjernefrekvens på 425mhz. Mitt nye kort som jeg har bestillt i dag, 7800gt, har en kjernefrekvens på 400mhz, men jeg forventer alikevel at det yter vesentlig bedere enn x700pro. Håper for guds skyld det  :dontgetit:

5459319[/snapback]

 

Noe av det som har mye og si på ytelsen er antal pixel pipelines, et 6800 GT/Ultra har 16, 7800 GT har 20, GTX har 24 og X1800XL/XT har 16.

 

Hvis du ganger kjernefrekvens med pixel pipelines (eksempel: 7800 GT; 20 pp x 400 MHz = 8000) får du fillrate, dette er antal pixler chipen kan prosessere i løpet av et sekund, de fleste spill er veldig avhengig av god fillrate.

Lenke til kommentar

Idag er det heller den interne shader raten som er viktig og det sier antallet pixel pipelines lite om. Meste parten av tiden skriver ikke GPU'ene ut pixler idag, så teoretisk output rate har liten relevans for ytelsen.

Vi vil snart se at X1900 gir et ganske stort ytelse hopp over X1800XT selv med samme antall pixel pipelines og omtrent samme klokke hastighet.

Lenke til kommentar
Mitt nye kort som jeg har bestillt i dag, 7800gt, har en kjernefrekvens på 400mhz, men jeg forventer alikevel at det yter vesentlig bedere enn x700pro. Håper for guds skyld det  :dontgetit:

5459319[/snapback]

 

Igjen, husk på at klokkefrekvens overhodet ikke er en pekepinn for ytelse fra kort til kort. Dette ser vi på AMD vs Intel-prosessorer.

Lenke til kommentar
Med en så stor kjernefrekvens så skulle man tro at kortet la seg over 7800gtx i ytelse. Men det er ikke bare frekvenser som spiller inn når det gjelder skjermkort. Selve strukturen på kortet (90nm, 128-256bit-ram ol.) har stor betydning. Skjermkortet mitt, x700pro256mbAGP, har en kjernefrekvens på 425mhz. Mitt nye kort som jeg har bestillt i dag, 7800gt, har en kjernefrekvens på 400mhz, men jeg forventer alikevel at det yter vesentlig bedere enn x700pro. Håper for guds skyld det  :dontgetit:

5459319[/snapback]

 

Som en sa over må du se på pixel pipelines også, det er en vesentlig stor forskjell på antall pipelines mellom 7800GTX og dette 7300GS kortet, så nei msn skulle ikke tro at kortet legger seg over 7800GTX.

 

Men så at du har bestilt nytt skjermkort? Bare sånn at du ikke går på en smell så ville jeg bare fortelle deg at et 7800GT kort ikke passer på dit nåværende(i sign) hovedkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...