Gå til innhold

Bør stat og kirke skille lag?


Bør stat og kirke skille lag?  

269 stemmer

  1. 1. Bør stat og kirke skille lag?

    • Ja
      219
    • Nei
      36
    • Vet ikke/ingen formening
      14


Anbefalte innlegg

Etter å ha sett på dagens Holmgang, som handlet om stat og kirke skulle skille lag, lurer jeg på følgende:

 

I den svenske skilsmissen mellom stat og kirke fikk kirka (organisasjonen) overta alle kirkebygg og tilhørende tomter uten vederlag. Er det egentlig så lurt å overføre gamle kirker med sin kultur til en privat organisasjon? Burde ikke staten fortsatt stå som eier av kirkebyggene og leie ut lokalene til de organisasjonene som ønsker det? Jeg frykter at Nidarosdomen, stavkirker, ishavskatedralen, søsterkirkene, og en rekke andre historiske kirkebygg kommer i privat eie og vedlikeholdet blir forsømt eller kirkene blir ombygget eller endret uten samtykke fra by-/riksantikvarer osv. Bør ikke kirkene som statseide bygg bli i felleseiet slik at det kommer 100% av befolkningen til gode og ikke bare de prosentene som er medlem i de private relgiøse organisasjonene?

 

Og bør ikke samtidig automatikken i at babyer blir registrert i statskirka bli av-automatisert slik at det blir noe man må gjøre like aktivt som hvis man vil registrere babyen i andre relgiøse organisasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal stat og kirke skilles, noe jeg håper, ser jeg for meg at alle "passive" medlemmer blir automagisk meldt ut. Selv om dette egentlig virker veldig urealistisk av en eller annen grunn.

 

Utleie blir vel litt feil, syns jeg. Den nye private organisasjonen burde heller få kunne kjøpt tomta med bygningene, og jeg regner med at når de har betalt for eiendommen vil det også være i deres interrese å vedlikeholde den.

Lenke til kommentar
Skal stat og kirke skilles, noe jeg håper, ser jeg for meg at alle "passive" medlemmer blir automagisk meldt ut. Selv om dette egentlig virker veldig urealistisk av en eller annen grunn.

5385487[/snapback]

Det mest logiske vil vel være å oppløse statskirka (og dermed si opp alle medlemmene) og be de lokale kristne organisasjonene om å verve medlemmene sine selv ved å sende ut registreringsskjema osv.

 

Utleie blir vel litt feil, syns jeg. Den nye private organisasjonen burde heller få kunne kjøpt tomta med bygningene, og jeg regner med at når de har betalt for eiendommen vil det også være i deres interrese å vedlikeholde den.

5385487[/snapback]

Å selge kirker ot tomter til private organisasjoner kan sikkert være en god løsning for mange nyere kirkebygg, men de kirkene som kan ansees som verneverdige kulturskatter mener jeg bør forbli i statens eie på samme måte som f.eks diverse festninger og andre historiske steder rundt i landet.

Lenke til kommentar
Utleie blir vel litt feil, syns jeg. Den nye private organisasjonen burde heller få kunne kjøpt tomta med bygningene, og jeg regner med at når de har betalt for eiendommen vil det også være i deres interrese å vedlikeholde den.

5385487[/snapback]

Å selge kirker ot tomter til private organisasjoner kan sikkert være en god løsning for mange nyere kirkebygg, men de kirkene som kan ansees som verneverdige kulturskatter mener jeg bør forbli i statens eie på samme måte som f.eks diverse festninger og andre historiske steder rundt i landet.

5385642[/snapback]

 

Er vel her forskjellen på oss ligger. Jeg mener kultur er noe staten ikke skal bruke skattepengene våre på.

Lenke til kommentar

Jeg så på "Holmgang" (for en gangs skyld) på tv2 i går. Der var temaet: Bør stat og kirke skilles?

 

Personlig synes jeg at stat og kirke ikke er noe som hører hjemme med hverandre, og at kristendom og religion generelt er noe som hører hjemme privat, i hjemmet, men jeg lurer på hva dere andre synes?

Lenke til kommentar

Ja kirke og stat bør skilles, men nå har jeg hørt at stadig flere søker mot religion..?? Men at religion vill forsvinne tviler jeg på.. I norge.? hundre år.? Kansje i vertfall i en viss grad. men totalt. Aldrig.. ikkje så lenge det finnes tenkende individer i denne verden.. '(Missforstå rett, men at religion og filosifi henger sammen.. Ikkj at folk uten tro ikkje tenker.)

 

Back To Topic:

 

Religion er noe mennesker skal ha sammen, men ikkje noe staten skal ta seg av, slik at folk som ikkje ønsker religion skal tvinges inn i det. Det er på trynet..

Lenke til kommentar

Stat og kirke bør skilles, ja. Men det er ikke tilfeldig at kirken selv ønsker å skilles ut fra staten, det gir kirkens menn større selvrådighet, og ikke minst mye mindre statlig og politisk kontroll over kirkens normer og regler. Dette KAN få uheldige konsekvenser, men pytt pytt. Jeg stiller også spørsmålstegn til om man ikke burde kreve at eksisterende kirkemedlemmer faktisk bekrefter sitt medlemsskap og sin tilhørlighet til kirken ved et skille mellom kirke og stat. Slik får man luket ut alle de som rett og slett er medlemmer av kirken fordi de er norske statsborgere, og ikke fordi de er kristne. Er nok stor sannsynelighet for at kirken mister enorme summer i økonomisk støtte den _egentlig_ ikke burde hatt, og det er jo positivt.

Lenke til kommentar

Ja, kirke og stat må så absolutt splittes.

Norge burde ikke lenger basere mange lover og regler på en bok ingen vet hvem som har skrevet. Om Norge fortsetter å kalle seg et "kristent land", vil det ikke fungere.

 

Utover dette synes jeg også at statskirken ikke lenger burde få hete statskirken og at ingen under konfirmasjonsalder burde kunne vies inn i religiøse trossamfunn.

 

Jeg støtter en splittelse av stat og kirke, men synes at det må avgjøres demokratisk med en folkeavstemning.

 

Stat og kirke skal ikke sammen sitte.

Lenke til kommentar
Utover dette synes jeg også at statskirken ikke lenger burde få hete statskirken og at ingen under konfirmasjonsalder burde kunne vies inn i religiøse trossamfunn.

 

Stat og kirke skal ikke sammen sitte.

5393438[/snapback]

 

bare en liten ting.. det finnes en lov i norge som sier at man må være 14 år for å selv kunne velge hvilken trosretning man skal tilhøre.

 

når det gjelder stat og kirke, så er jeg vel enig i at de har ingenting med hverandre å gjøre i norge i dag.

 

og jeg tenker ikke at stat og kirke må skilles pga staten, men heller for at kirken skal overleve. kirken i dag kan ikke overleve med et "kommunisstyre" som vil bestemme alt som skjer der.

 

kommenterer også en eller annen som snakket om at lovene i landet ikke kan bli styrt av en bok som ingen vet hvem som skrev.

står vel en del i norges lover om hvem som skrev "boken"?

eller hadde du ikke sjekka det?

 

religion står for fall, men dette faller ikke pga anarkisme og passivisme men pga at Gud's folk samles under Gud...

det tror iallefall jeg på.

og JA det er veldig subjektivt.

hvordan kan man være objektiv i forhold til det som har med Gud å gjøre?

ingen i forumet her som kan det regner jeg med? hehe

Endret av djsimen
Lenke til kommentar

Utover dette synes jeg også at statskirken ikke lenger burde få hete statskirken og at ingen under konfirmasjonsalder burde kunne vies inn i religiøse trossamfunn.

 

Stat og kirke skal ikke sammen sitte.

5393438[/snapback]

 

bare en liten ting.. det finnes en lov i norge som sier at man må være 14 år for å selv kunne velge hvilken trosretning man skal tilhøre.

 

når det gjelder stat og kirke, så er jeg vel enig i at de har ingenting med hverandre å gjøre i norge i dag.

 

og jeg tenker ikke at stat og kirke må skilles pga staten, men heller for at kirken skal overleve. kirken i dag kan ikke overleve med et "kommunisstyre" som vil bestemme alt som skjer der.

 

kommenterer også en eller annen som snakket om at lovene i landet ikke kan bli styrt av en bok som ingen vet hvem som skrev.

står vel en del i norges lover om hvem som skrev boken? eller hadde du ikke sjekka det?

5393682[/snapback]

 

Angående boken uten kjent forfatter, så snakket jeg ikke om Norges lover, men om Bibelen, som har hatt mye å si for ikke bare norske lover, men veldig mange lover rundt om i verden. Og muslimene har også Sharia og jødene tora-reglene.

 

Og vet du hvordan staten Israel ble dannet? Noen smarte folk så på noen gamle kart i Bibelen og sponset folk for å jage vekk de som bodde der fra før.

 

bare en liten ting.. det finnes en lov i norge som sier at man må være 14 år for å selv kunne velge hvilken trosretning man skal tilhøre.

 

Alle religioner jeg kjenner til har ritualer som invier spebarn i trossamfunn. Også i Norge. Barnedåp, f.eks.

Lenke til kommentar

Utover dette synes jeg også at statskirken ikke lenger burde få hete statskirken og at ingen under konfirmasjonsalder burde kunne vies inn i religiøse trossamfunn.

 

Stat og kirke skal ikke sammen sitte.

5393438[/snapback]

 

bare en liten ting.. det finnes en lov i norge som sier at man må være 14 år for å selv kunne velge hvilken trosretning man skal tilhøre.

 

når det gjelder stat og kirke, så er jeg vel enig i at de har ingenting med hverandre å gjøre i norge i dag.

 

og jeg tenker ikke at stat og kirke må skilles pga staten, men heller for at kirken skal overleve. kirken i dag kan ikke overleve med et "kommunisstyre" som vil bestemme alt som skjer der.

 

kommenterer også en eller annen som snakket om at lovene i landet ikke kan bli styrt av en bok som ingen vet hvem som skrev.

står vel en del i norges lover om hvem som skrev boken? eller hadde du ikke sjekka det?

5393682[/snapback]

 

Angående boken uten kjent forfatter, så snakket jeg ikke om Norges lover, men om Bibelen, som har hatt mye å si for ikke bare norske lover, men veldig mange lover rundt om i verden. Og muslimene har også Sharia og jødene tora-reglene.

 

Og vet du hvordan staten Israel ble dannet? Noen smarte folk så på noen gamle kart i Bibelen og sponset folk for å jage vekk de som bodde der fra før.

 

bare en liten ting.. det finnes en lov i norge som sier at man må være 14 år for å selv kunne velge hvilken trosretning man skal tilhøre.

 

Alle religioner jeg kjenner til har ritualer som invier spebarn i trossamfunn. Også i Norge. Barnedåp, f.eks.

5394106[/snapback]

 

 

når det gjelder "boken" så mente jeg bibelen..

bibelens "regler" da referert til "10 bud" så er jo det ting som for oss stort sett er "sunn fornuft" og vanlig "folkevett" ikke drepe, stjele, baksnakke, misunne, osv.

 

å blande sharia og tora regler med norges lover blir vagt.....

sjekk norges lover opp mot shariareglene i iran feks.. og vil også minne om at flere av sharia-reglene ikke har noe fotfeste i muslimsk tro/religion heller..

tora reglene kjenner jeg ikke så vannvittig mye til annet enn det som jødefolket ble "pålagt" å følge når de vandret i ørkenen osv.. hva man kunne spise, hva som skulle ofres osv..

 

om israel så burde du kanskje ikke uttale deg så mye uten at du først sjekker historien bak alt sammen. ref samtlige historiebøker om midtøsten.

var vel israelsfolket som (med eller uten hjelp fra Gud) valgte å gå inn i "det nye landet" for flere tusen år siden. (på den tiden da "sterkestes rett"-regelen gjaldt)

det som skjedde etter 2.verdenskrig kan du jo også lese om i historiebøkene. det som skjedde før også for den saks skyld, så får du evnt finne ut om noen folkeslag egentlig har noen som helst krav på "landet"

 

anngående barnedåp så vil jeg vel nærmest kalle det en religiøs tradisjon eller barnemishandling. med referanse til din snakk om konfirmasjonsalder osv, så ville jeg bare få fram at når du er i "konfirmasjonsalder" så er du altså 14 år og har etter norges lover rett til å bestemme om du skal tilhøre det ene eller andre trossamfunn eller om du ønsker å ikke tilhøre noe. så kan man sikkert diskutere att-og-fram om konfirmasjon er det rette å utsette ungdom i 14års alderen for. jeg er forutintatt og mener dette er feil. at ungdom(LES UNGER) på 14 år, stort sett ikke er voksne nok til å ta beslutning om konf eller ikke konf osv..

 

huff.. det blei mye skriving.. og saken gjaldt vel skille mellom stat og kirke.. og der tror jeg vel vi er enige.. hehe

Lenke til kommentar

Hentet fra vår sticky"Det politiske landskap-informasjonstråd":

Skille stat og kirke

For: Sosialistisk Venstreparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, Rød Valgallianse, DLF, NKP                                                         

Mot: Senterpartiet, Det Norske Arbeiderparti

Intet Offisielt standpunkkt: Kristelig Folkeparti, Demokratene, Kystpartiet

Uvisst: Kristent Samlingsparti 

 

Verdt å merke seg er det pga statskirken påbudt ved lov at halvparten i regjering er registrert som kristen.

 

Er selv for et skille. Tar og slenger opp en poll om det også, selv om jeg ikke tviler på hva resultater blir her inne ;)

Lenke til kommentar

Djsimen, du misforstår meg visst litt.

Jeg tror jeg uttalte meg litt uklart, men mente ikke å sammenlikne Norges lover med Sharia. Det jeg skulle si, var at lover basert på religion ikke fungerer, da ikke alle tilhører gitte religioner. Land som bruker Sharia som lovverk, driter seg fullstendig ut, mener nå jeg.

 

Det er dessverre en tradisjon å døpe barn. Når barn blir døpt i kirken, skrives de inn i statskirken. Og da er de vel med i et trossamfunn?

 

Jeg er selv 14 år og skal konfirmeres i år.

Jeg, personlig, synes at jeg er mer enn nok "voksen" til å kunne bestemme selv hvilken tro jeg skal tilhøre, og jeg har valgt å kalle meg agnostiker. Dessverre, som du sier, så er ikke mange dagens 14- og 15-åringer ansvarlige nok til å forstå hva det vil si å være medlem av et trossamfunn, deriblant den norske statskirke. Mange i min klasse og omgangskrets konfirmeres kristelig fordi det er tradisjon, selv om de forteller at de ikke tror på verken Gud eller Jesus.

 

Slik kan man bare ikke ha det, og den beste løsningen, mener jeg, er å splitte stat og kirke i Norge.

 

Verdt å merke seg er det pga statskirken påbudt ved lov at halvparten i regjering er registrert som kristen.

 

Hehe, særlig den er inmari teit :p

Hele kongehuset må også være protestanter. Grunnlovsendring, anyone??

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar
Djsimen, du misforstår meg visst litt.

Jeg tror jeg uttalte meg litt uklart, men mente ikke å sammenlikne Norges lover med Sharia. Det jeg skulle si, var at lover basert på religion ikke fungerer, da ikke alle tilhører gitte religioner. Land som bruker Sharia som lovverk, driter seg fullstendig ut, mener nå jeg.

 

Det er dessverre en tradisjon å døpe barn. Når barn blir døpt i kirken, skrives de inn i statskirken. Og da er de vel med i et trossamfunn?

 

Jeg er selv 14 år og skal konfirmeres i år.

Jeg, personlig, synes at jeg er mer enn nok "voksen" til å kunne bestemme selv hvilken tro jeg skal tilhøre, og jeg har valgt å kalle meg agnostiker. Dessverre, som du sier, så er ikke mange dagens 14- og 15-åringer ansvarlige nok til å forstå hva det vil si å være medlem av et trossamfunn, deriblant den norske statskirke. Mange i min klasse og omgangskrets konfirmeres kristelig fordi det er tradisjon, selv om de forteller at de ikke tror på verken Gud eller Jesus.

 

Slik kan man bare ikke ha det, og den beste løsningen, mener jeg, er å splitte stat og kirke i Norge.

 

Verdt å merke seg er det pga statskirken påbudt ved lov at halvparten i regjering er registrert som kristen.

 

Hehe, særlig den er inmari teit :p

Hele kongehuset må også være protestanter. Grunnlovsendring, anyone??

5395080[/snapback]

 

 

hehe men da er vi jo ganske enige..

 

altså dvs. jeg er ikke en agnostiker da, men kristen, men vi står på samme side både når det gjelder dåp, konf, og skille mellom stat og kirke..

 

og seff.. alle veit at sharia lover er skikkelig skumle greier..

 

vet ikke helt hva agnostiker etc.. er men, uansett.. (kanskje du kan forklare kortfatta?)

 

skille mellom stat og kirke.... ja det skjer vel i løpet av 2007 eller noe kanskje?

 

men et spm.. du skal konfirmeres? dvs at du er kristen? eller bare følger du "strømmen" evnt påbud fra foreldre osv..??

og om du som 14-åring er oppegående nok til å velge mellom rett og galt osv så er jo det kjempefint. men sannheten er vel også som du skriver at de færreste 14-åringer veit hva feks konfirmasjon av barnedåpen (bekreftelse av tro på Gud/Jesus/Den Hellige Ånd) egentlig er. eller kanskje de vet mer nå enn før?

 

velsignelser

Endret av djsimen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...