Gå til innhold

HTPC-BOX 3.0 [kommentarer]


Anbefalte innlegg

Da var jeg tilbake etter nesten et halvt års stillhet. Dere kjenner meg fra herligheten HTPC-BOX 2.0 som jeg aldri ble ferdig med... Men NÅ er det andre boller!

 

Jeg skal prøve meg på et liknende stunt som Snoles "Xbox møter CD-spiller", selv om det var meg han hentet ideen fra. Det han hadde som ikke jeg hadde, var et perfekt CD-spillerkabinett... Det som gjorde at HTPC-BOX-prosjektet stagnerte var at jeg aldri fikk frontplaten jeg ventet på i all evighet. I mellomtiden har jeg flyttet til en helt annen del av landet, og det har tatt sin tid å komme til rette på en ny plass og i et nytt hus. Men nå er jeg klar til å sette i gang med mitt seneste prosjekt.

 

Planlegging

På QXL kom jeg over denne defekte DVD-spilleren som har akkurat det utseende som jeg så lenge har letet etter, nemlig Sonys QS-serie. I mitt forrige prosjekt tok jeg til takke med et sony-kabinett av en annen serie, men jeg kan ikke si at jeg var særlig fornøyd med resultatet... Slik ser mitt nye kabinett ut:

 

picture001th.jpg

 

Planen er å få innmaten og alt inn i kabinettet, slik at knapper og alt stemmer. Legg merke til snurrehjulene for spoling og sporskifte. Dette skal selvfølgelig fungere mot Media Center, om jeg så må installere en mikrokontoller til å ta seg av denne funksjonen. Planen er som i versjon 2.0 at jeg har en intern fjernkontroll til å ta seg av knappefunksjonaliteten. Jeg har også tenkt å ha en intern sender for min trådløse logitech-kontroller. Jeg skal også lage hull til USB-kontakter i front, slik Snole gjorde i sitt prosjekt. Dette tror jeg er en fin løsning som gjør fronten litt minimalistisk.

 

Så kommer første problem:

 

Kabinettet er ikke så perfekt som jeg trodde. Det viser seg at bunnplaten er presset og formet slik at Xboxens hovedkort ikke vil passe slik jeg ønsker. Det er en stor ulempe, men med dremel får man vel fikset det meste...

 

picture007th.jpg

 

picture006th.jpg

 

Her må det litt fintenking til. Det ser ut som om jeg er nødt til å fjerne det meste av bunnplaten, og skru eller sveise inn en blikkplate slik at jeg får montert hovedkortet på en flat plate.

 

Illustrasjon:

 

picture008th.jpg

 

Fremgang 15.12.05

Da har jeg dremlet og styrt for å få bunnplaten til å bli bra. Dremlingen tok ca 1,5 time, og kostet ca 7 kappeskiver (to av dem knakk pga udugelighet fra min side). Jeg satte meg på trappa i ca 4-5 graders temparatur, så etter 1 og en halv time er man ganske kald på hendene.

 

Her er bilde av ramma:

Xbox_001_th.jpg

 

Her er bilde av plata jeg fikk gratis hos Fana Blikk ved Nesttun:

Xbox_003_th.jpg

 

Her er plata festet i klem av føttene til kabinettet. Dette funket utmerket bra!

Xbox_004_th.jpg

 

Fra oversiden:

Xbox_005_th.jpg

 

For å få mer feste mellom rammen og bunnplaten har jeg bestemt meg for å pop-nagle plata. Dette gjør jeg fordi skruer tar større plass inni kabinettet, mens pop-nagler bare har et lite hode:

Xbox_007_th.jpg

 

Da var det bare å gjøre seg ferdig med naglingen og vente på delene jeg har bestillt. Jeg har valgt en 120mm vifte som jeg skal sette i lokket, og så har jeg kjøpt en VFD-modul på ebay til ca 200,-. Så da er det bare å vente i spenning på om jeg virkelig får den :)

 

Fremgang 18.12.05

De siste dagene har vært lite produktiv. Kona har instruert meg om at "arbeidsrommet" skal være ryddig før familien kommer på besøk, så jeg får ta en liten pause fram til etter nyttår... Arbeidsrommet er egentlig et gjesterom.

 

Xboxens DVD-spiller er jo som kjent ikke spesielt tilpasset noe annet en bare Xboxen, med sine utstikkende plastdeler. Jeg har foretatt en "lett" modifikasjon slik at den passer i DVD-spillerens front. Først fjernet jeg de åpenbare konfliktene:

IMG_2534_th.jpg

 

Deretter fant jeg ut at selve CD-luken må være lengre ut mot fronten, og det er her den "lettere" modifikasjonen kommer inn... Jeg fjerner 3-4 mm av selve fronten av DVD-spilleren:

IMG_2536_th.jpg

 

 

Fremgang 03.01.06

Endelig har slekta stukket, og arbeidsrommet ledig på ny. Jeg har hatt mye tid til å tenke på hvordan jeg skal gå frem for å bli ferdig. Jeg har også brukt tiden på å innse hvor idiotisk det var av meg å starte modifiseringen før jul, siden det var UTROLIG mye dødtid i jula. Jeg higet etter å få kunne spille eller se en film eller ti. Jeg ble i tillegg sjuk rett før nyttår, så nyttårsturen som vi hadde planlagt i et par måneder måtte avlyses. Litt bittert å ligge på sofaen med kun drit på TVen...

 

Vel, i går fikk jeg begynt å planlegge hvordan jeg vil plassere komponentene i kabinettet. Jeg innser at det kan være litt trangt i kabinettet, men alt kan tilpasses :D Jeg må feks lage et hull i DVD-spilleren for å få plass til en kondensator på hovedkortet, men det bør ikke påvirke avspillingen på noen som helst måte.

 

Her er bilde av plasseringen av spacerne. Jeg trodde det ville bli problematisk å få dem til å sitte, men det ordnet seg! Jeg brukte bare en vanlig skru til å lage gjenger før jeg krudde inn spacerne. Det gikk som smurt. Det var kun én spacer som ble litt malplassert, men 9 av 10 er vel godt nok...

IMG_2617_th.jpg

 

Slik blir hovedkortet plassert. Planen er å plassere en 120mm vifte rett over kjøleribbene.

IMG_2616_th.jpg

 

Her er et bilde av spacerne til VFD-modulen. Jeg har tenkt mye på hvordan jeg skulle feste displayet, men det falt til slutt på vanlige spacere. Disse hadde nøyaktig rett lengde. For å få de festet, boret jeg bare hull i plasten og skrudde de rett inn... works like a charm.

IMG_2620_th.jpg

 

Slik blir det når displayet er festet. En spacer ble litt feil... shit happens!

IMG_2621_th.jpg

 

Fremgang 04.01.06

Da har jeg fått montert strømforsyningen i kabinettet. For å få festet den var jeg nødt til å lage noen "custom" hull på den ene siden av strømforsyningen. Dette måtte jeg på grunn av at Xboxens strømforsyning er montert på en finurlig måte... Men der det ikke er hull, lager man hull :D

IMG_2622_th.jpg

 

Deretter måtte jeg skjøte ledningen fra strømforsyningen til hovedkortet. En drittjobb, men den var nødvendig. For å få dette til hadde jeg opprinnelig tenkt å lodde ledningene ut av strømforsyningens kretskort, men det var ikke så lett som det hørtes ut. Jeg måtte derfor krype til korset og kutte alle ledningene, og så systematisk skjøte dem. Det var heldigvis mange ledninger med jord som jeg samlet i én tykk ledning... som bildene illustrerer:

IMG_2625_th.jpg

IMG_2626_th.jpg

 

Her er et oversiktsbilde over hvordan det vil se ut til slutt:

IMG_2624_th.jpg

 

 

Fremgang 13.01.06

Nå har det vert en liten stund uten modding... men i dag har jeg fått gjort mye! Det første jeg har gjort er å lage hull til viften. Jeg valgte en 120mm vifte som flytter 140 kubikkmeter luft pr time, og som bråker hele 38dB. Jeg valgte den på grunn av at xboxen kjører viften bare på 7 volt, noe som gjør at den vil gå svært stille. Jeg har prøvd den, og det er så vidt jeg hører den. Mye mer stille enn den orginale viften, pluss at den drar MYE mer luft. Etter ca 1 times spilling i går, var det så vidt prosessorkjøleribben var varm! SWEET!

 

Her er måten jeg fikk et sirkulært hull. Patentbåndet var nøyaktig den lengden jeg trengte!

IMG_2628_th.jpg

 

Deretter brukte jeg dremelen:

IMG_2629_th.jpg

IMG_2630_th.jpg

 

Slik ble resultatet:

IMG_2633_th.jpg

 

Deretter var det dags å få gamepad-portene montert. Jeg fant ut at skjøteleddene til de orginale kontrollerne passet perfekt i jack og volum-åpningene i fronten. Jeg kjøpte meg en kontroller til, og så var det å finne en måte å feste dem på slik at jeg fikk strekkavlastning. Jeg bestemte meg for å bruke en bit metall som ble igjen etter viftehullet, og så var det bare å bore store hull. Her er resultatet av plata:

IMG_2636_th.jpg

 

Deretter var det bare å montere plata i fronten:

IMG_2637_th.jpg

 

Und ze result:

IMG_2638_th.jpg

 

Jeg er ganske fornøyd med resultatet! Skal prøve å få det til å sitte rettere når jeg monterer hele greiene.

 

Fortsettelsen finner du her

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg demontert DVD-spilleren for å se hvordan xboxen vil passe inni kabinettet. Jeg tror dette vil bli svært bra hvis jeg får tak i en ny bunnplate. Men så kommer problemet:

 

Hvordan bør jeg feste xbox-hovedkortet? Jeg har tenkt å benytte meg av vanlige "spacere" som brukes i PC-kabinett, men hvordan får jeg skrudd disse fast i platen? Sevfølgelig vet jeg at jeg må bore hull, men hvordan får jeg gjenger?

 

En annen ting jeg trenger er en VFD modul slik at jeg får et display som likner litt på det orginale. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i et rimelig display på ca 2x20 eller 2x16? Jeg har sjekket opp ELFA, men de har ingen RIMELIGE som passer. Jeg har ca 35 cm tilgjengelig i høyden.

Lenke til kommentar

En gjenge-tapp skulle nokk fikse gjenger ganske enkelt.... :thumbup:

 

Nå er vel ikke de gjengene på sanne "spacer" i millimeter gjenger, men skal neppe være noe problem å få tak i. Men det er mulig å fjuske litt, de gjengene er så grove at om du bare borrer hull og bruker litt vold så klarer du å lage gjenger ved å skru inn enten en pc skru, av den grove typen, eller en "spacere". Hvis ikka platen er for tykk da. Har gjort det selv når jeg bygde vannkjøling, har ikke vært noe problem.

 

Bra prosjekt du har gående! Hva tanker har du om kjøling og lyd dempning? Xbox er ikke kjent for å være så stillegående at det gjør noe. Ser vi noe vann her? :dribble:

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
En gjenge-tapp skulle nokk fikse gjenger ganske enkelt....  :thumbup:

 

Nå er vel ikke de gjengene på sanne "spacer" i millimeter gjenger, men skal neppe være noe problem å få tak i. Men det er mulig å fjuske litt, de gjengene er så grove at om du bare borrer hull og bruker litt vold så klarer du å lage gjenger ved å skru inn enten en pc skru, av den grove typen, eller en "spacere". Hvis ikka platen er for tykk da. Har gjort det selv når jeg bygde vannkjøling, har ikke vært noe problem.

 

Bra prosjekt du har gående! Hva tanker har du om kjøling og lyd dempning? Xbox er ikke kjent for å være så stillegående at det gjør noe. Ser vi noe vann her?  :dribble:

5274204[/snapback]

 

Hehe, takk for tipset! Må si jeg har tenkt på vannkjøling, men det er nok ikke aktuelt. Jeg tror heller jeg skal plassere en STOR vifte i topplokket og heller redusere hastigheten. Føler at det er litt tryggere enn vannkjøling.

 

Microplex har tatt inn noen LCD skjermer! Ta en titt der ; ) Og på hammar.no!

 

Jeg har sjekket alt fra microplex til hammar og alle andre norske PC-webshoper, men alle har LCD. Jeg kunne tenke meg VFD, da den har bedre synlighet bak et mørkt plexiglass. Det vil også gi mer Sony-look.

Lenke til kommentar

Jeg boret litt trange hull i blikket og skrudde spacerne rett i.

Vurderte å skru muttere i på undersiden eller noe. Men det satt bra nok.

Spesielt siden de ble litt ute av senter slik at de egenlig står i spenn horisontalt.

Så det løsner ikke med det første selv om jeg skulle snu xboxen opp/ned.

 

En annen ting man kan gjøre er å lodde litt på spacerne fra undersiden.

Vi har jo fiksa noen tuner-moduler på den måten. ;o)

 

Det med bråking av Xbox osv er ikke nødvendigvis et problem.

I mitt kabinett er det kun 70mm høyde, så det var ikke plass til noe 80mmx80mm papst eller noe.

Så jeg brukte den originale Xboxvifta. Men i XBMC så har jeg satt fan speed til 10% (absolutt minimum) og den bråker svært lite. Temp ligger rundt 50 grader Celsius ved filmtitting og slikt.

 

Det optimale hadde vært å fått tak i et CD-spiller kabinett i QS-Serien slik som vår gode venn Dag har.

Det er stort nok til enten en 80mmx80mm eller 92mmx92mm på baksiden.

Selvfølgelig vil en 120mmx120mm på lav rpm i lokket og gjøre susen.

 

Lykke til i alle fall, vi snakkes. Hils fruen.... :)

Lenke til kommentar

Hvordan er det med power switch? Noen problemer med å få koblet den på originale til et pc kabinett?

 

Vurderer f.eks dette kabinettet (bare et eks).

 

Bruker xboxen kun til "HTPC" og ikke spill så tenkte jeg kan bruke vanlig pc dvd-rom for mer stabil og raskere lesing av plater, og siden originale MÅ visst være koblet på bare feste den en plass inni kabinettet.

 

Festing av HK i et slikt kabinett vil jo bli en del enklere også, da det kan stå i originale bunnen til xbox kabinettet (eventuelt kappe litt).

 

Porter til kontroller trenger jeg ikke da det blir trådløst og siden bunnen (inkl front) blir inni kabinett så blir de også skjult.

 

Dvd-dongle er vel bare til å forlenge og bore et hull i front til "led".

 

Vennligst gi beskjed om noen ser noen problemer jeg har oversett, såvidt jeg klarer å tenke meg til er det kun om power switchen går.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med power switch? Noen problemer med å få koblet den på originale til et pc kabinett?

På-knappen burde ikke være noe problem. Hvis du trykker på linken HTPC-BOX 2.0 og velger side 3 (tror jeg) ser du hvordan jeg har løst det. Jeg bare paralellkoblet bryteren til cd-spilleren med den orginale bryteren til xboxen. Det burde ikke være noe problem i det hele tatt.

 

Her har du en beskrivelse for montering av PC-DVD i XBOX. Det er riktignok kun for de som har erfaring med elektronikk... Men den har en god beskrivelse, så selv om man ikke har peiling, kan man få det til.

 

Oo, nice. Denne går inni bokmerker happy.gif

Skal du ordne av/på fjernkontroll til den også?

Kanskje? Jeg har en slags IR-krets som man kan koble på får å kunne slå den av og på med fjernkontroll, men jeg vet ikke helt om jeg gidder å montere det. Det er litt unødvendig når man kan slå av xboxen i media center. Å slå den på manuelt er ikke noen stor ulempe for meg. Jeg må uansett slå på TVen manuellt.

 

Jeg boret litt trange hull i blikket og skrudde spacerne rett i.

Vurderte å skru muttere i på undersiden eller noe. Men det satt bra nok.

Spesielt siden de ble litt ute av senter slik at de egenlig står i spenn horisontalt.

Så det løsner ikke med det første selv om jeg skulle snu xboxen opp/ned.

 

En annen ting man kan gjøre er å lodde litt på spacerne fra undersiden.

Vi har jo fiksa noen tuner-moduler på den måten. ;o)

 

Det med bråking av Xbox osv er ikke nødvendigvis et problem.

I mitt kabinett er det kun 70mm høyde, så det var ikke plass til noe 80mmx80mm papst eller noe.

Så jeg brukte den originale Xboxvifta. Men i XBMC så har jeg satt fan speed til 10% (absolutt minimum) og den bråker svært lite. Temp ligger rundt 50 grader Celsius ved filmtitting og slikt.

 

Det optimale hadde vært å fått tak i et CD-spiller kabinett i QS-Serien slik som vår gode venn Dag har.

Det er stort nok til enten en 80mmx80mm eller 92mmx92mm på baksiden.

Selvfølgelig vil en 120mmx120mm på lav rpm i lokket og gjøre susen.

Jeg tror nok at jeg kommer til å montere spacerne ved å skru dem inn. Jeg har sett noen grovgjengede skruer på biltema som er selvgjengende. Kanskje de kan brukes først så det blir litt lettere å montere spacerne.

 

Jeg skulle gjerne hatt en slik spiller som Dag har, men nå har jeg fått noe jeg kan bruke. Spilleren min er vel akkurat stor nok for den orginale viften, men jeg synes den blir for liten og bråkete. Tror nok jeg kommer til å kjøpe meg en 120mm vifte som jeg monterer i toppen. Jeg har også tekt på å få tak i et lineært potmeter som jeg kan plassere der volumjusteringen for hodetelefonuttaket er. Da kan jeg justere viften slik det passer meg.

 

I går kom jeg over denne siden hvor det er en svært bra beskrivelse av hvordan AV-kontakten er bygd opp. Derfor vurderer jeg faktisk å sette hovedkortet internt i xboxen, og heller bare hente ut alle signaler via scart, phono og toslink. Jeg kan også hente ut kompositt, S-video og RGB via scart, men det krever at jeg monterer en velger som angir vilket signal jeg ønsker. Det er også to scart på DVD-spilleren, så jeg har mange muligheter! I tillegg (som en ren bonus) kan jeg også hente ut VGA-signal slik at jeg kan koble den til en PC-skjerm eller Plasma-TV... hadde jeg bare hatt det. Dette krever mye ekstra greier, så jeg vet ikke om det blir særlig aktuelt med VGA.

 

Vi får se hvor avansert jeg gidder å gjøre dette. Jeg skal ta fatt på dremlingen på tirsag!

Endret av Snublefot
Lenke til kommentar

Selv tenkte jeg å gjøre det slik med bytte av dvd-rom, slik at originale bare blir festet en plass i kabinettet der den ikke er i veien..

Fint med tipset om strøm knappen :thumbup:

Trenger jo heller ikke open/close knappen i kabinettet heller da pc dvd-rom har egen..

 

Edit: har liggende 3 forskjellige xbox dvd-rom (philips, thomson og nyeste samsung) så skal nok få til at det ikke trengs plate i med en av dem.

Endret av nahojdat
Lenke til kommentar

Du trenger ikke og ha den orginale DVD-spiller i xboxen..

Min booter opp uten osv :)

EDIT: Men jeg booter opp i EvoX.

EDIT2: Om jeg husker riktig, men du kan jo prøve selv?

Jeg VET at folk som bygger "slim" xboxer tar ut DVD spilleren.

Noen av dem, er jo ikke vits med DVD-spiller når man har tatt backup av alle filmene og spillene sine.

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...