Gå til innhold

Test av Qtek 9100 - Håndholdt Mobil-PC


Anbefalte innlegg

Test av Qtek 9100

 

2005-11-2311-53-23.th.jpg main1mk.th.png 2005-11-2721-14-47.th.jpg 2005-11-2721-15-01.th.jpg

 

For dere som ikke allerede er godt kjent med denne telefonen kan jeg begynne med en introduksjon:

Qtek 9100, eller HTC Wizard som den egentlig heter er en Pocket PC i mobilstørrelse. Det vil si, en mobiltelefon med stor høyoppløst touchscreen og Microsofts nye Windows Mobile 5.0 operativsystem. Sistnevnte gjør at det er et overveld av programvare tilgjengelig, som for eksempel mobilversjoner av Word, Excel, Powerpoint, Outlook, MSN, Internet Explorer m.m. Qtek har i tillegg installert programvare for visning av PDF og kjøring av Java-programmer, men kvaliteten på disse er ikke helt topp. Det er selvsagt mulighet for å laste ned programvare, og det finnes helt utrolig mange forskjellige programmer til Pocket PC. Er det en funksjon som mangler, er det mest sannsynlig tilgjengelig programvare som fikser det.

 

Hardwaremessig har denne støtte for det meste: Mobil (quad-band), SMS/MMS/GPRS/EDGE, Kamera (dårlig), Bluetooth, WLAN, Infrarød. 3G er en mangel, men for de fleste av oss er det ganske irrelevant per i dag, pga ekstreme priser.

Det mest spesielle med denne telefonen er imidlertid det uttrekkbare tastaturet som (nesten) gjør skriving av tekst til en lek. Skjermen er også god, med 320x240 pixler og god belysning. Til tross for at 320x240 begynner å bli litt "utdatert" på PDA’er, ser det bra ut på denne siden skjermen er såpass liten. Men det hadde utvilsomt vært en praktisk fordel med høyere oppløsning.

 

Jeg har ikke tenkt å fokusere så voldsomt mye på hva som er bra med denne mobilen – det sier seg egentlig selv (skjerm, wlan, touchscreen, programmer, fullt tastatur, relativt liten). Jeg vil heller fokusere på å liste opp hva som er dårlig med den.

 

Hva som skiller norsk utgave fra engelsk utgave (I-mate K-jam).

Det er en stund siden denne mobilen ble tilgjengelig i den engelske utgaven fra I-mate (K-jam). Jeg, som mange andre, har imidlertid sittet tålmodig og ventet på at Qtek skulle komme med en norsk versjon med ”dedikerte æøå-taster”. Det var totalt unødvendig, for her er ingen dedikerte æøå-knapper. Det er snakk om æøå-ikon på noen andre taster (piltaster) og er knotete å bruke siden du må trykke på ”symbol-tasten” før det er mulig å trykke på de. 100% software med andre ord, og fullt mulig å få til med den engelske utgaven også. Skuffende, når denne mobilen har blitt markedsført som en norsk utgave med dedikerte æøå-taster. Se bilder av tastaturet lenger nede.

 

En annen grunn til at jeg har vært forventningsfull til en norsk Pocket PC, er at nå blir det endelig mulig å bruke skriftgjenkjenning. Skriftgjenkjenning bruker ordbøker til å kjenne igjen skriften, og siden disse ordbøkene ikke har vært tilgjengelig på norsk, har ikke den funksjonen vært mulig å bruke. Nå er norsk ordbok på plass, så da var det vel bare å kjøre på? Neida, det var det definitivt ikke. Qtek har like godt fjernet hele skriftgjenkjenningsfunksjonen. ”Block recogniser” (gjenkjenning av en og en bokstav) er også fjernet – de eneste input metodene som er igjen er on-screen tastatur, og et fullstendig idiotisk on-screen "mobil-tastatur" som jeg ikke kan fatte å begripe hvorfor noen skulle bruke (trykke flere ganger på en tast for å få frem rett bokstav). Heldigvis har vi jo uansett et uttrekkbart fysisk tastatur, så dette er jo strengt tatt ikke et stort problem. Det ryktes om at skriftgjenkjenning vil komme på plass i en firmware-oppdatering senere – men det er fremdeles uforståelig hvorfor de har valgt å fjerne både skriftgjenkjenning og block recogniser, i stedet for å bare la de være tilgjengelig uten støtte for norsk. Sistnevnte har jo egentlig ikke behov for norsk støtte en gang.

 

Det siste punktet her er selve operativsystemet som har fått norsk språk - med tilhørende skrivefeil og rare oversettelser. Sikkert en stor fordel for noen, men for meg er det uvesentlig da jeg er vant med engelsk, og foretrekker egentlig engelsk på software (enklere å feilsøke feilmeldinger på internett f.eks.). Er jo ikke bare tekst dette går utover, men også mappe struktur. Forvent deg å ha både My pictures og Mine bilder , Program files og Programfiler etc. etter hvert som du installerer flere programmer.

 

Konklusjon på norsk språklig utgave av HTC Wizard: Totalt unødvendig, med mindre du virkelig er avhengig av det norske språket. Eneste fordelen slik jeg ser det er at det er norsk ordbok, men dette skal visstnok bli tilgjengelig på I-mate også.

 

 

For treg

Det absolutt største problemet med denne PDA’en er tregheten. Dette er uten tvil den tregeste Pocket PC’en jeg har eid. Dual-core prosessoren på 195mhz er rett og slett for svak. Det går i rykk og napp – enkelte ting går lynkjapt, mens andre ting er ekstremt tregt (for eksempel starting av enkelte programmer). Ved skriving av tekst og slikt er den imidlertid meget rask.

Allerede etter mindre enn en ukes bruk har den flere ganger (ca 3-4) hengt seg opp eller blitt såpass sirup at jeg måtte restarte den. Og for å smøre det inn, bruker den rekordlange 1 minutt og 20 sekunder på å starte opp før den er klar til bruk etter restart. Dette er langt mer enn noen annen PDA jeg har eid har brukt.

 

For treg WLAN

For å toppe dette, er også WLAN av tregeste og dårligste sort. Sammenlignet med Dell Axim X30 som jeg hadde før får denne strykkarakter. Dette har muligens en sammenheng med prosessoren, men også signalstyrken er dårlig. Min forrige hadde riktignok en liten antenne på toppen, men å få under halvfull dekning, 5 meter med fri sikt fra aksesspunktet er for dårlig:

wlan.th.png

Går jeg ned en etasje, ca 5 meter luftlinje med tak + vegg i mellom, er signalstyrken nesten på det dårligste. Dell’en min sier ”excellent” på samme stedet.

 

Qtek 9100 kan altså ikke brukes til å streame video fra nettverk. Dette går helt smertefritt med Dell’en min, mens Qtek’en sier takk for seg etter 10 sekunders avspilling.

Heldigvis går det raskt nok til at MP3 kan streames (10 000MP3'er på mobilen :p).

Antagelig er WLAN’en mer enn kjapp nok til å surfe internett også, men det får vi dessverre ikke vite før Opera lanseres til Pocket PC en gang i begynnelsen av neste år. Internet Explorer er sørpetreg, og nærmest ubrukelig – noe den alltid har vært på håndholdte PC’er (altså ikke noe spesielt på denne mobilen).

 

Synkronisering av e-post mot exchange fungerer imidlertid glimrende med WLAN, og virker å være mye raskere enn på min forrige PDA. Mulig dette skyldes det nye operativsystemet:

 

 

Windows Mobile 5.0

Av andre ting som kan nevnes er at denne kjører det nye operativsystemet Windows Mobile 5.0. Den største (synlige) forskjellen er egentlig at operativsystemet er bedre tilrettelagt for navigering via knapper. Dette er svært bra, siden noe av det mest irriterende med Pocket PC’er har vært at du MÅ bruke touch-skjermen til alt. Utrolig knotete og lite brukervennlig. Nå kan du gjøre det meste via navigeringsknappene og soft-keys (se skjermbilder), men det er fremdeles et stykke igjen å gå. Savner spesielt en egen knapp til å for eksempel lukke en dialog/program. Dette er imidlertid mulig å få til med 3.partsprogramvare, men da må du ofre en annen knapps funksjon. Dersom du har tastaturet trukket ut er det enda enklere å navigere siden du har egen OK og Tabulator knapp.

 

Noen andre virkelig store forskjeller fra Pocket PC 2003 kan jeg ikke finne.

 

En ting som er virkelig gøy med Windows Mobile, er at det er en lek å lage egne programmer til den. I kombinasjon med Microsoft Visual Studio 2005 er det særdeles enkelt og effektivt å programmere for mobile enheter. Har du for eksempel litt Java-kunnskaper, er det ikke noe problem å lage ditt eget program til PDA’en din, i C#. I forgårs laget jeg dette programmet, som i kombinasjon med tastaturet allerede har vist seg å være utrolig morsomt (privat) og meget nyttig (i jobbsammenheng):

2005-11-2721-28-07.th.jpg pocketsms1ix.th.png

 

 

Litt om kameraet i telefonen

Er egentlig ikke så mye å si om kameraet i telefonen. Det er i teorien 1.3 megapixel, men er standard stilt til 640x480. Kvaliteten på bildene er dårlige – på nivå med min snart 3 år gamle Nokia 3650. Videoopptak er heller ikke noe å skryte av med 176x144 oppløsning, men frameraten er bedre en på andre mobiler jeg har prøvd. Av positive ting kan det jo nevnes at den bruker hele den store skjermen som søker, den har fotolys, og at det er ekstremt simpelt å ta et bilde og sende det av gårde med e-post. Siden telefonen har skikkelig tastatur er det altså fullt mulig å ta et bilde, skrive en skikkelig e-post og sende av gårde – helt gratis om du er i en WLAN-sone. MMS fungerer omtrent likt.

picture.th.png

 

 

Design størrelse og tastatur

Til tross for at enheten er en fullverdig PDA, er størrelsen på linje med ”litt store” mobiltelefoner – med andre ord mye mindre enn vanlige PDA’er. Overgangen fra min gamle 6600 var altså knapt merkbar. Eneste jeg har å utsette på størrelsen er att den er litt for tykk. Men det har jo selvfølgelig en sammenheng med tastaturet som er inni den… Konklusjonen er altså at størrelsen og vekt er i aller høyeste grad godkjent – tatt i betraktning funksjonene selvfølgelig.

 

Selve designet er ganske flott gjennomført med gode knapper. Det er også mange knapper, som alle kan tilegnes valgfrie funksjoner.

 

Når det gjelder tastaturet, så er det første som slår meg at selve ”slide-mekanismen” virker billig. Slideren er av 100% plast, og må dyttes 100% selv. Ikke noe som sklir halvautomatisk på metallskinner med andre ord. Til en pris på ca 5500 hadde det ikke skadet med litt mer kvalitetsfølelse.

Men selve tastaturet er meget bra å trykke på. Krever en del tilvending men har på følelsen at dette kan gå virkelig fort etter ca en måned. Er som nevnt litt knot å få frem æøå, og andre tegn samt tall, men regner med det går greit med litt tilvending. Ser virkelig potensialet til å bruke PDA’en til mer enn bare lese e-posten nå…

2005-11-2721-26-21.th.jpg 2005-11-2721-23-00.th.jpg 2005-11-2721-22-44.th.jpg

 

 

Musikk og videoavspilling

Med et adapter fra 2.5mm til 3.5mm lydutgang, og et 1GB MiniSD-kort er denne telefonen en god mp3-spiller:

pocketmusic.th.png

Avspilling av video er den perfekt til - forutsatt at du har et stort minnekort selvølgelig. Har imidlertid ikke fått testet hvor godt den tar helt standard divx-filer enda siden jeg ikke har minnekort (den trege CPU'en kan skape problemer). Uansett, av plasshensyn er det veldig lurt å kjøre videofilene gjennom "windows movie maker" på PC'en slik at du får WMV-filmer av god kvalitet med liten filstørrelse.

 

 

Utstyr

Utstyret som følger med er lader, usb-kabel, en veske, og et headsett som er av clas-ohlson kvalitet. Headsettet har en plagsom stiv kabel, passer dårlig i øret (har ikke ”puter”), og har dårlig mikrofon (de jeg snakket med hørte meg dårlig).

2005-11-2311-53-15.th.jpg

 

 

Konklusjon

Alt i alt er dette en meget interessant dings. Prisen på ca 5500,- kr er for høy. 4000-4500 er en mer passende pris. Underholdningsverdien, og mulighetene du har med denne knuser jo alt annet av mobiltelefoner som er på markedet. Det som hindrer den i å få toppkarakter er hovedsakelig den trege prosessoren og høye prisen.

 

Denne testen skulle egentlig være en kjapp liten test, men ble visst altfor lang. Er jo mange punkter jeg ikke har vært innom, men gidder ikke mer nå siden "publikum" ikke er det største :whistle: Spør hvis du lurer på noe!

 

 

Positivt:

  • Liten størrelse (for PDA å være)
  • Fullt tastatur!
  • Bra operativsystem – massevis av programmer
  • God skjerm
  • Gode tilkoblingsmuligheter (Wlan, Bluetooth, GPRS/EDGE)
  • Perfekt til E-post/SMS/MSN

Negativt:

  • For treg
  • For dyr
  • En smule tykk
  • Bittelitt knotete å bruke som mobil
  • Treg WLAN
  • Elendig headset
  • Ikke vanlig lydutgang (har 2.5mm)
  • Kun MiniSD minnekort

Totalkarakter: 5-

 

 

Flere bilder:

2005-11-2311-54-54.th.jpg 2005-11-2721-16-31.th.jpg 2005-11-2311-54-27.th.jpg

 

2005-11-2721-22-53.th.jpg 2005-11-2721-23-11.th.jpg

 

main1mk.th.png phone.th.png messaging9kr.th.png msn0cf.th.png network6bd.th.png phonepad0xo.th.png commanager7zb.th.png

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Flott test! Jeg har en Qtek 9100 og en i-mate K-Jam, sitter igjen med den samme konklusjonen når det gjelder Qtec 9100, altså et uferdig produkt. (resettes ofte) Men når det gjelder i-mate K-Jam så virker denne både raskere i alle situasjoner, og bedre Wlan dekning. Har heller ikke opplevd at jeg må resette den. K-Jam finnes også med norsk OS etc. Forskjellen, og der jeg mener problemet ligger, er at Dangaard som er en liten leverandør ikke har levert et fungerende OS til telefonen enda. Mens i-mate som er den største leverandøren av HTC Wizard på verdensmarkedet, har både hatt resurser og tid til å levere en fungerende OS. Etter å ha snakket med en del som har prøvd og har disse 2 produktene som skulle være like, så sitter jeg og de med den samme konklusjonen. Qtek 9100 blir nok også et bra produkt når oppgraderingene kommer.

Endret av ebbe77
Lenke til kommentar

Hvordan er lydkvaliteten i selve produktet når du prater med andre? Hvordan oppleves lyden av den du prater med?

Er den "sjenerende" å holde inntil øret, eller går det greit? (mtp størrelse/vekt)

 

Spørsmålet jeg sitter igjen med her nå er om hvorvidt jeg skal droppe tankene om en Qtek, og heller satse på en I-Mate.

Har jo lest mange gode lovord om akkurat Qtek 9100, så det var jo interessant det du kom med nå.

 

Man skulle egentlig ha hatt både Qtek og I-Mate og så testet dem.

For det virker som ROM har utrolig mye å si i disse produktene. Hardware spiller nok ikke den største rollen...

Lenke til kommentar
ser ut til at du har spart meg for en telefon jeg hadde lyst å prøve :p

5253647[/snapback]

Nja... Blir egentlig bare mer og mer glad i tastaturet --> e-post/sms. Har også endret litt på knappene på den, slik at den nå er fullt mulig å navigere uten å måtte trykke på skjermen. Så er egentlig mer fornøyd med den nå enn de første dagene :)

 

 

Hei! Flott test! Jeg har en Qtek 9100 og en i-mate K-Jam, sitter igjen med den samme konklusjonen når det gjelder Qtec 9100, altså et uferdig produkt. (resettes ofte)

5253809[/snapback]

Har egentlig ikke inntrykk av at det er et uferdig produkt. Den siste uken har ikke den klikket mer enn 1-2 ganger, og da i kombinasjon med bruk av andre programmer.

Det kan jo selvsagt være at tregheten skyldes software. De åpenbare feilene er egentlig bagateller, men utrolig dårlig at har kommet med på et ferdig produkt.

Eksempel:

- Ene knappen er tilegnet "voice dial" - men "linken" går til feil filnavn, slik at programmet ikke starter. Dette kan rettes ved å endre navn på .exe filen.

- En annen snarvei har også skrivefeil og kan ikke brukes "startmeny>" skal egentlig være "<startmeny>"

- Kalkulatorprogrammet heter "Kalkulater"

 

Det eneste seriøse problemet jeg har med PDA'en nå er at den av og til "kobler ut" nettverket. Dvs, den er tilkoblet og jeg kan surfe på internett - men andre PC'er på lokalnettet faller ut. Skjer helt plutselig - f.eks. kan jeg høre på musikk fra serveren i en time før den plutselig stopper. Det pleier å fungere igjen hvis jeg skrur WLAN av og på. Uansett, irriterende, og ikke et problem på den andre PDA'en min.

 

Hvordan er lydkvaliteten i selve produktet når du prater med andre? Hvordan oppleves lyden av den du prater med?

Er den "sjenerende" å holde inntil øret, eller går det greit? (mtp størrelse/vekt)

5259420[/snapback]

Jeg synes den fungerer veldig bra som telefon. Lyden er minst like god som andre telefoner jeg har hatt, og den går helt fint å holde til øret. Dette er altså ikke noe problem i det hele tatt.

 

Når jeg skrev at den var "litt knotete å bruke som telefon" tenkte jeg utelukkende på at du ikke har "fysiske" nummertaster, og at du må starte "telefon-programmet" før du kan bruke telefonfunksjonen. Ikke noe problem dette heller egentlig.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har hatt min qtek 9100 i en god måned nå, og har kommet over noen plagsomme irritasjoner. En ting som går igjen hos meg, (ikke ofte, men er allikevel ganske plagsomt), er at start-knappen/Windows-knappen fusker litt. Har skjedd flere ganger at den ikke reager nå man trykker på den. Det andre som plager meg er at jeg har mistet muligheten til å velge ringemelodi. Og dette er noe jeg ikke blir klok på. Finner det høyst bemerkelig, i og med at dette ikke var noe problem i starten. Jeg har satt telefonen tilbake til fabrikkstander uten at det gav noe positivt resultat. Det siste som plager meg, er at jeg er ikke fornøyd med lyden under samtalene i det hele tatt. Hører helt fint hva folk sier, men det er uansett ikke det man kaller god lyd. Men har ikke registrert at noen andre er misfornøyd med lyden, så jeg regner meg at dette er et enkelt problem.

Men når alt dette er sagt, så greier jeg ikke å avskrive 9100 fra å være en bra telefon. Skal sies den har gjort de tørre dagene på lesesalen litt mindre tørr. Og en ting som kanskje ikke har blitt lagt så mye vekt på, men som jeg synes er viktig å ta med, er at det er en telefon som gjør hverdagen lettere. Hvis du som person for nytte av alle mulighetene 9100 har å tilby, vil jeg garantere at telefonen vil gi deg fryd og gammen. Hvis du ikke er avhengig av nyttefunksjonene, så kan du nå alltids gå rundt å leke playboy, men det vil således være en dyr måte å oppnå playboy status på, men det er vel kanskje det som er meningen. :cool:

Lenke til kommentar

Hmm... Tror faktisk lyden på telefonen (i samtaler) er den beste jeg har hatt... Den er høy og god - enkelte ganger er den faktisk for høy selv om jeg skrur på det laveste. Men jeg har riktignok ikke hatt så mange mobiler at jeg har det aller største sammenligningsgrunnlaget.

 

Har heller ikke opplevd problemet med ringetoner eller startknappen. Annet enn at noen ringetoner ikke fungerer (selv om det er helt vanlig wma, konvertert i samme program som andre filer som fungerer).

 

Tips: Tilegn den venstre knappen oppe (meldinger) til "Åpne start meny", og tilegn den høyre knappen oppe (explorer) til "OK/Lukk". På den måten kan du enkelt åpne startmeny/programmer, og lukke programmer/dialoger uten å bruke touchscreen. Særdeles praktisk synes jeg.

Lenke til kommentar

Har nå funnet ut at det er pocketmusic som er årsaken til at jeg ikke får velge ringelyd. Men jeg er ikke særlig lysten på å gi opp pocketmusic, det er jo et ganske så fantastisk 3 parts programvare. Noen andre som har pocketmusic på telefonen? Og i så fall fungere det på deres telefon?

Lenke til kommentar
Har nå funnet ut at det er pocketmusic som er årsaken til at jeg ikke får velge ringelyd. Men jeg er ikke særlig lysten på å gi opp pocketmusic, det er jo et ganske så fantastisk 3 parts programvare. Noen andre som har pocketmusic på telefonen? Og i så fall fungere det på deres telefon?

5348248[/snapback]

 

Jeg bruker (selvfølgelig) PocketMusic - og det fungerer fint her :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvordan streamer du musikk til telefonen via WLAN? Har veldig lyst til å gjøre det samme her, bare at jeg har i-mate SPm. Går dette?

5375076[/snapback]

Bruker PocketMusic. Fungerer i utganspunktet med alle programmer, så lenge du har mappet en nettverksdisk. Om det går på Smartphones aner jeg ikke. Du kan jo teste: http://www.pocketmind.com/pocketmusicsp.htm

 

Veldig bra test. Trur eg vil prøva denne telefonen. Kor stort minne er det på han, og kor mykje bør eg ha?

5399149[/snapback]

Hvis du tenker på lagringsminne er det i alle fall nok. Forstår ikke poenget med at minnet er delt i to "partisjoner", men uansett, tilsammen har jeg i alle fall nesten 25MB ledig lagringsplass. Men har jo ingenting å si, så lenge du har minnekort. Store programmer legger du bare på minnekortet.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Tar ekstraprogram stor plass? Har eg "god" plass viss eg kjøper eit minnekort på 1 GB?

5400570[/snapback]

Kjøp 2 GB. koster 600 kroner, og da sliter ikke så med plassen. Har installert en bedre videoavspiller som greier .avi filer. Så du trenger ikke å konvertere filmene for å få dem inn på telefonen. 700 MB store filmer går smertefritt inn på telefonen og spilles av uten problemer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...