Gå til innhold

Ny font i Windows Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så det eneste nye i Vista blir et stygt halv-gjennomsiktig skin, en ny font og mer DRM "than you can shake a stick at"? tror jeg hopper over Vista jeg.

5214522[/snapback]

For de mindre avanserte brukerene kan det virke slik ja, men bak sløret er Vista blant annet bygget på et helt nytt Windows-miljø som gjør det hundre tusen ganger lettere for programmerere å implementere grafikk (spesielt 3D) i vinduer.

Windows-miljøet vil ta i bruk mulighetene til et skjermkort i mye større grad.

 

Forandringene i Vista er faktisk ganske store, men brukere legger ikke merke til dem umiddelbart (spesielt nye muligheter innenfor programmering).

 

Men jeg kan ikke si at jeg liker DRM-utvilkningen jeg heller. Jeg tror jeg holder med Win2k et par år til Vista har blitt litt mer utbredt/utforsket.

Lenke til kommentar

Så fort det blir snakk om Windows Vista går tydeligvis noen i nei-modus. Bortsett fra det grafiske, hva la brukerene merke til fra Windows 2000 Professional til Windows XP? Det var ikke mye, men bak brukergrensesnittet ligger det en rekke forbedringer. Det samme er tilfelle fra Windows XP til Windows Vista. Det er ikke meningen å gjøre drastiske endringer på hvordan ting gjøres, da det vil gjøre hverdagen vanskeligere for den jevne bruker, dette er en bevisst policy fra Microsoft som jeg støtter fult ut.

 

Når det er sagt, Windows Vista synes jeg ser lovende ut, og det er selvfølgelig ikke fonten som gjør at jeg synes det, men ny funksjonalitet som vil kunne gjøre hverdagen enklere for den jevne bruker, som f eks søkemapper.

Lenke til kommentar

endrebjorsvik89: Ikke vær nedlatende til folk som ikke er M$-sympatisører som deg. Jeg har faktisk følgt med en god del på den kommende windows, faktisk i håp om forbedring(. Men så langt ser jeg stort sett bare negative sider med vista. Utviklingen fra versjon til versjon av windows fra 98 og utover har gått i én retning: mer "fancy" design. Alt de greiene med virtuelle mapper og samling av filkategorier er ingen fordel for proffesjonelle brukere. Dette blir gjort i et forsøk på å gjøre windows lettere å bruke, men for nye brukere er det faktisk vanskeligere. På mange virket overgangen til xp spennende på grunn av et nytt design som skulle gjøre ting enklere, men som i virkeligheten gjorde vanskeligere. Nå er det riktig nok mulig å stille inn designet til slik det er i win2k. Men det er tydelig hvor utviklingen går. I Vista blir det mye større fokus på designet, på bekostning av bukervennlighet og effektivitét. Det virker brukervennlig i overflaten, men i lengden så er det ikke det.

 

...men bak sløret er Vista blant annet bygget på et helt nytt Windows-miljø som gjør det hundre tusen ganger lettere for programmerere å implementere grafikk (spesielt 3D) i vinduer.
Jeg ser din overveldende kunnskap innenfor programméring. Vennligst kom med saklige argumenter. Som du sikkert vet, innebærer ofte programméring mange kildekodefiler. Og med et tungvindt GUI så tar dette mye tid. Når jeg tester ny kode så innebærer det mye frem og tilbake. Og hvis jeg skal teste noe lite i mitt program, og det tar dobbelt så lang tid med de små prosessene underveis, så tar det plutselig lang tid med programméring. Utfra dine utsagn den siste tiden forstår jeg godt hvilken brukergruppe du hører til. Opprinnelig var jeg i nøytral-modus med tanke på den nye windowsen.
Lenke til kommentar
Så fort det blir snakk om Windows Vista går tydeligvis noen i nei-modus...

5215237[/snapback]

Selvsagt, alle elsker jo Microsoft®. :love:

 

Det kjekkeste jeg vet er blåe skjermer mens jeg jobber. Det er så fint med blå horisont, det er jo tråss alt ynglingsfargen min. :p

 

Men seriøst, så liker jeg heller ikke overgangen fra windows 98 og fremover til xp og nå videre til vista. Windows har blitt mindre brukervennlig.

Lenke til kommentar
Microsoft har drevet med utviklet Segoe UI de to siste årene.

Tar det virkelig 2 år å utvikle en ny font? Kan skjønne at det er litt arbeid i å få alt til å se bra ut, men 2 år?

 

Og siden tråden har sporet av så veldig allerede (og det er begrenset hvor interessant det er å diskutere en font uansett), hva er det egentlig dere kunne tenke der at M$ skulle gjort? Tror dere ikke Vista vil ha bedre minnehåndtering, bedre sikkerhet, bedre stabilitet osv. enn XP? For å dra en sammenligning, hva er det som har skjedd med diverse linux distribusjoner og Apple OS som har vært så mye mer matnyttig enn f.eks WinFX (.net + indigo + avalon = mye bedre utvikling i følge M$, også cross platform til linux gjennom diverse open source prosjekter)? Som bruker ser jeg også fram til at programmer kan utnytte avalon til å fremstille informasjon på en smartere måte, og jeg ser fram til de nye guidelines som M$ gir til programmer for Vista, som skal gjøre at alt er mye mer consistent og kjappere (f.eks. så tenker de å fjerne mange unødvendig steg i installasjonswizards, som f.eks. "welcome, we will now install software X").

 

Bare så det er klart, jeg legger bare fram mine tanker her, og lurer på hva dere syns er feil med det jeg sier, eventuelt hva dere heller ville sett M$ bruke tid på.

Lenke til kommentar

fra 2001 - 2007 så er litt bedre grafikk det eneste de klarer å få til. Har ingen kunnskaper innenfor programmering men på 6 syns jeg microsoft burde klart å fått til litt mer. Mac os har fått til mye, linux har ikke endret seg så mye men når det er basert på fri arbeidskraft så kan man ikke kreve de raskeste endringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...