Gå til innhold

Lær deg mobilvett!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel! Den trengs.

 

Men det er ett punkt jeg lurer på:

- Gjør én ting av gangen, ikke snakk i mobiltelefonen mens du gjør noe annet

Hva mener du egentlig med dette? Jeg synes det er genialt å kunne gjøre flere ting på en gang. F.eks knyte sko og ta på meg jakka, låse opp sykkelen, ta oppvasken, eller annet mens jeg prater. Dvs. prate i situasjoner der jeg normalt ville pratet med personer som er tilstede. Er jeg uhøflig da?

Lenke til kommentar
Fin artikkel! Den trengs.

 

Men det er ett punkt jeg lurer på:

- Gjør én ting av gangen, ikke snakk i mobiltelefonen mens du gjør noe annet

Hva mener du egentlig med dette? Jeg synes det er genialt å kunne gjøre flere ting på en gang. F.eks knyte sko og ta på meg jakka, låse opp sykkelen, ta oppvasken, eller annet mens jeg prater. Dvs. prate i situasjoner der jeg normalt ville pratet med personer som er tilstede. Er jeg uhøflig da?

5180609[/snapback]

 

Det er vel først og fremst med tanke på de som er rundt deg, i den betydning at du kan skape farlige situasjoner for andre enn deg selv hvis du for eksempel prater i mobilen og kjører samtidig. :)

Lenke til kommentar
Fin artikkel! Den trengs.

 

Men det er ett punkt jeg lurer på:

- Gjør én ting av gangen, ikke snakk i mobiltelefonen mens du gjør noe annet

Hva mener du egentlig med dette? Jeg synes det er genialt å kunne gjøre flere ting på en gang. F.eks knyte sko og ta på meg jakka, låse opp sykkelen, ta oppvasken, eller annet mens jeg prater. Dvs. prate i situasjoner der jeg normalt ville pratet med personer som er tilstede. Er jeg uhøflig da?

5180609[/snapback]

 

Det er vel først og fremst med tanke på de som er rundt deg, i den betydning at du kan skape farlige situasjoner for andre enn deg selv hvis du for eksempel prater i mobilen og kjører samtidig. :)

5180658[/snapback]

 

Problemet er vel mest at nyskjerrige folk bare får med seg den ene parten når man prater i mobilen, og derfor blir sur. Det er jo skjelden at noen blir sur når to personer som prater sammen... LEV MED DET!

Man skal vel ikke prate med noen andre i bilen heller da? Poenget er vel å bruke handsfree og ikke holde mobilen til øret.

Lenke til kommentar

Paranoid: Artikkelen tar opp et problem som mange irriterer seg over. Enkelte har ikke like lange sosiale antenner som andre og går dermed over noen grenser uten at de vet det. Jeg synes det er bra at artikkelen forteller om problemet til de som ikke er klar over det også.

 

Men jeg er enig i det med mobil i bil. Det er fy fy. Jeg leste at det faktisk er påvist at handsfree ikke hjelper så my på trafikksikkerheten som tidligere antatt fordi folk er i helt andre tanker (samtalen) uansett om de bruker handsfree eller ikke. Resultatet er betydelig lengre reaksjonstid i begge tilfeller. Altså ikke bare at det mer tar tid å få handa fra øret til håndbrekket eller rattet enn hvis man ikke hadde telefon i hånda.

 

Jeg kom på en ting til man ikke bør gjøre samtidig som man prater i mobil: Å gå på do. Det er ikke særlig koselig å høre diverse dolyder i telefonen når man prater. Det samme gjelder sex. Ikke ta telefonen når du har sex, samme hvor mye du føler deg forpliktet til å ta den og uansett hvor kjedelig sex'en er.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jepp, for det er ikke lov å snakke på gata i Norge.

Hah, jeg gir bein i disse "reglene" og hva andre syntes eller ikke syntes er upassende å gjøre på gata eller på bussen. Om jeg vil svinge meg etter lysstolpene mens jeg synger i regnet, så gjør jeg det, samme hvor mange sure blikk jeg får fra de gamle damene som går midt på fortauet.

Lenke til kommentar
Artikkelen tar opp et problem som mange irriterer seg over. Enkelte har ikke like lange sosiale antenner som andre og går dermed over noen grenser uten at de vet det. Jeg synes det er bra at artikkelen forteller om problemet til de som ikke er klar over det også.

 

Men jeg er enig i det med mobil i bil. Det er fy fy. Jeg leste at det faktisk er påvist at handsfree ikke hjelper så my på trafikksikkerheten som tidligere antatt fordi folk er i helt andre tanker (samtalen) uansett om de bruker handsfree eller ikke. Resultatet er betydelig lengre reaksjonstid i begge tilfeller. Altså ikke bare at det mer tar tid å få handa fra øret til håndbrekket eller rattet enn hvis man ikke hadde telefon i hånda.

 

5184008[/snapback]

 

At noen går over grensen er vel ikke til å unngå, men det er vel ikke dermed sakt at ikke det er en del folk som har behov for å snakke i mobilen på for andre "ufårståelige" plasser.

Har selv beredskap 24/7 og vet aldri når telefonen ringer, skal jeg dermed holde meg hjemme?

Verden endrer seg og vi endrer oss med den..

 

Edit: Simen1 OK.

Endret av Paranoid
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...