Kenneth Solfjeld Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg vurderer å teste ut OpenOffice som et alternativ til M$ Office. Hva er + og hva er - med Open Office i forhold til M$ Office?
random_wannabe Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 + Det er gratis - Kan ikke komme på noe særlig
Mørbradbiff Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 + gratis et minus er at man ikke kan lagre .doc dokument... (tror jeg)
RattleBattle Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 (endret) + gratiset minus er at man ikke kan lagre .doc dokument... (tror jeg) 5078575[/snapback] Feil. Et minus med MS Office er at den ikke kan lagre i PDF og opendocument før neste versjon. Endret 30. oktober 2005 av RattleBattle
muffe Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 (endret) Jeg bruker OpenOffice 2 daglig. Det er veldig likt Microsoft Office på mange måter, og overgangen vil ikke bli sørlig stor. Jeg savner ingen ting i OpenOffice som jeg kan få i MS Office, og brukergrensesnittet er omtrent det samme: Openoffice: + Åpen kildekode, fri programvare + Gratis + Kan lagre til PDF + Bruker det åpne og frie OpenDocument formatet + Mangler i praksis ingen funksjoner i forhold til MS Office + Kan lagre til de typiske MS Office formatene hvis du på død og liv må + Nedlasting på bare 100 MB (ca). - Tar litt lang tid å starte opp. - Kan egentlig ikke komme på noen flere MS Office: + Folk med veldig mye penger som ikke klarer å bruke de opp kan kjøpe Office. + Hjelper til med å sysselsette alle verdens patentkontor, advokater og rettssaler + Leveres i en pen eske, som inneholder 99,9% luft + Fåes i både dyre og ekstra dyre utgaver. - Kan ikke lagre i OpenDocument standarden - Kan ikke lagre til PDF - Tilrettelegger ikke for sammarbeid med andre programmer - Masse rare funksjoner som du allikevel aldri får bruk for Jeg anbefaler ingen, uansett behov, å bruke tusenvis av kromer på MS Office når OpenOffice er gratis tilgjengelig for alle som vil. Open Office skulle vært i bruk på samtlige av landets skoler, da hadde de hatt mange penger til overs å bruke på maskiner, lærere og skikkelig undervisning. Det er en skam for det norske skulevesenet at barn blir oppforstret på proprietær programvare som er patentbelagt opp til nesa. Det gagner kun Microsoft, ingen andre. Når jeg en gang skal få barn, skal de få Windows og Office-forbud, unasett hvor de beveger seg. Endret 30. oktober 2005 av muffe
nomore Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Når jeg en gang skal få barn, skal de få Windows og Office-forbud, unasett hvor de beveger seg. 5078910[/snapback] Morro! "Pappa sier at eg ikke får lov til å leke med microsoft..." For så vidt enig, men eg vil ikke gå så langt. (dog eg tror du spissformulerte litt?) Ellers synes eg egentlig OpenOffice er bedre en MS Office av følgende grunner: + Eg kan ha den samme versjonen på alle maskinene mine og det er helt lovlig. - Slik det var før hadde eg MS Office 2003 SBS på jobb, MS Office 2000 Pro hjemme(følgte med maskinen) og MS Office XP Student på den bærbare. Opptill flere ganger savnet eg en eller flere funksjoner flere steder, og grensesnittet var heller ikke likt for hver gang. + Skriver til PDF(som nevnt over) - Når eg skriver tilbud og brev til kunder sender eg det alltid som PDF. Det garanterer at mottaker kan lese det. Og om han ikke har adobe reader, er den gratis å hente ned. Det er ikke MS Office. Og ting som virkelig irriterer meg med MS Office: - Ingen PDF støtte - Irriterende og unyttig hjelpefunksjon - Mange funksjoner, men lite støtte for åpne standarder. Du må da enten kjøre 100% MS produkter, eller overse funksjonene
mandela Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Når eg skriver tilbud og brev til kunder sender eg det alltid som PDF. Det garanterer at mottaker kan lese det. Og om han ikke har adobe reader, er den gratis å hente ned. Det er ikke MS Office. når det er sagt synes jeg at det bør komme en opensource OpenDocument reader slik at man ikke trenger å laste ned OpenOffice for å kunne lese opendocument filer
muffe Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Til de som enda ikke har prøvd PDF-støtten i OOo, så er det noe du blir avhengig av! Det er utrolig praktisk når du vender deg til det. Faen. Detet ble ikke innlegg 5 000 000. Har ventet hele dagen på det. Og så misset jeg.
wil Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Forrige gang jeg prøvde OpenOffice, synes jeg det var greit nok, men da OpenOffice ikke hadde noen database program måtte jeg pent nødt til å bytte tilbake til Microsoft Office 2003 (I dag bruker jeg Office XP) Nå som OpenOffice 2.0 også har fått et Databaseprogram så bblir dette mere intressant. Det med PDF konvertering i Microsoft Office er ikke noe problem. Bare å legge inn Adobe Reader 7.0 pro så får du integrert Convertering av PDF i Office også . Nok om det. En ting jeg bare lurer på angående OpenOffice. Jeg er veldig avhennig av at mailene som går ut og inn blir skanna for virus av Norton. I Microsoft Outlook blir både utgående og inngående mailer skanna for virus. Er det sånn i OpenOffice også? At mailene blir skanna for virus?
Mythos Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 En ting jeg bare lurer på angående OpenOffice. Jeg er veldig avhennig av at mailene som går ut og inn blir skanna for virus av Norton. I Microsoft Outlook blir både utgående og inngående mailer skanna for virus.Er det sånn i OpenOffice også? At mailene blir skanna for virus? 5079299[/snapback] Det er vel ikke noe epost program i OpenOffice, så det er ikke noe problem;-)
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Skrevet 30. oktober 2005 Skal ha minst mulig M$ på maskinen min (bortsett fra windows) så jeg leter etter erstatninger. Dessuten skal jeg ha minst mulig som koster penger på maskinen (bortsett fra windows) Har nå Avast, Thunderbird, Sygate, Firefox m.m. Trenger en erstatning for M$ office pakken, tror jeg vil gå for Openoffice..
nomore Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Eneste eg personlig savner er en fullgod erstattning for Outlook.
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Skrevet 30. oktober 2005 Eneste eg personlig savner er en fullgod erstattning for Outlook. 5079994[/snapback] Nå har jeg brukt Mozilla Thunderbird en stund, og jeg synes den er bedre enn outlook..
mandela Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Eneste eg personlig savner er en fullgod erstattning for Outlook. 5079994[/snapback] Nå har jeg brukt Mozilla Thunderbird en stund, og jeg synes den er bedre enn outlook.. 5080039[/snapback] men thunderbird har dessverre ikke noen god kalender /planlegger funksjon + er ikke kompatibel med exchange http://www.desktoplinux.com/news/NS7484204546.html
Kenneth Solfjeld Skrevet 30. oktober 2005 Forfatter Skrevet 30. oktober 2005 Det er ikke funksjoner som er livsnødvendige for meg akkurat nu, tenker det blir implementert i Thunderbird i nær fremtid..
nomore Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Joda, Thunderbird er en fin fugl det, og eg bruker den gjerne privat mot online epostkontoen, men når det kommer til exchange, kalender og kontakter er faktis Outlook det eneste alternativet. Bare synd at Outlook ene og alene er vanskelig å få tak i, og da koster den bare litt i underkant av hva sbs utgaven gjør...
Slettetavmeg Skrevet 30. oktober 2005 Skrevet 30. oktober 2005 Mozilla Sunbird funker greit nok som kalender. Litt ustabilt enda siden det er en beta da, menmen...
Heineoen Skrevet 31. oktober 2005 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Kan ikke Open Office lagre å åpne .doc dokumenter? Endret 31. oktober 2005 av Heineoen
Slettetavmeg Skrevet 31. oktober 2005 Skrevet 31. oktober 2005 (endret) Kan ikke Open Office lagre å åpne .doc dokumenter? 5087108[/snapback] Jo, men disse vil ikke bli behandlet 100% riktig siden .doc er et proprietært format som eies av Microsoft. Edit: Death to leif! Endret 7. januar 2012 av Slettetavmeg
C-angel Skrevet 1. november 2005 Skrevet 1. november 2005 Feil. Et minus med MS Office er at den ikke kan lagre i PDF Mulig at man ikke kan lagre direkte til PDF format, men og exportere til PDF er jo ikke noe problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå