Gå til innhold

Maxtor utvider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
*gjesp*

 

Flesk heller til med 600Gb så kan man vurdere å oppgradere fra 300/400Gb diskene som alle har skaffet seg for lenge siden.

5056209[/snapback]

 

400 GB er fortsatt for dyrt spør du meg, blir endel kronasjer av det om du skal ha noen TB. (må jo ta hensyn til strøm, kontrollere og slikt også, men allikevel). Forsåvidt er det jo greit at de skviser flere store disker ut på markedet, på lengre sikt går vel prisene ned endel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vil si velkommen etter til Maxtor. Vi får krysse fingrene for at disse får lav feilprosent. Jeg lurer på hvor mange plater de har?

 

Nå som både Seagate og Maxtor har kommet med 500GB så er det vel på tide at Hitachi setter en ny kapasitetsrekord på 600GB. F.eks ved å oppgradere fra 5 plater a 100GB til 5 plater a 120GB.

 

PS. Til dere som synes de er dyre i forhold til konkurrerende like store disker så regner jeg med at prisen faller en god del når flere enn bare multicom får de inn i prislistene sine.

 

Ellers så kan jeg tipse om at man får 300GB for bare 1010 kr nå så man får faktisk 900GB for 3000kr, mot 500GB hvis man må ha det i en eneste disk.

 

White_Tiger: Du kunne faktisk spart penger på å kjøpe 2x300GB pluss nytt kabinett, fremfor å kjøpe en 500GB-disk.

Lenke til kommentar

Er 300GB så billig nå? Det er ikke veldig lenge siden man fikk flest byte per krone ved å kjøpe 200GB. En stund i det siste har det også vært 250, men er 300 allerede billigere per byte? Det er interessant med harddisker, at man ikke får mest for pengene ved å kjøpe de billigste/minste. Det vil si, man får jo en fungerende harddisk som fungerer ypperlig til typisk kontorbruk for noen få hundre kroner. Det er jo vesentlig også, ikke bare antall byte.

Lenke til kommentar
Er 300GB så billig nå? Det er ikke veldig lenge siden man fikk flest byte per krone ved å kjøpe 200GB. En stund i det siste har det også vært 250, men er 300 allerede billigere per byte? Det er interessant med harddisker, at man ikke får mest for pengene ved å kjøpe de billigste/minste. Det vil si, man får jo en fungerende harddisk som fungerer ypperlig til typisk kontorbruk for noen få hundre kroner. Det er jo vesentlig også, ikke bare antall byte.

5067970[/snapback]

300GB var faktisk billigst per GB for et par uker siden, men på grunn av noen veldig gode tilbud på 250GB-disker denne uka så er 250GB i tet igjen.

 

Jeg tok meg tid til å sette opp et lite regneark med de laveste prisene fra prisguiden igjen. Se vedlegget.

 

Jeg forstår godt at man ikke får mest for pengene ved å kjøpe det billigste, men lurer egentlig på det motsatte: Hvorfor får man ikke mest for pengene ved å handle de aller største diskene? Dvs. Det koster penger å produsere en harddisk. Hvis vi sier at det er en grunn-kostnad på 300kr for selve ramma, lokket, motoren, og kretskortet og den resterende kostnaden er plater og lesehoder så avhenger jo produksjonsprisen av antall plater, antall hoder og kvaliteten på disse. Dvs. at man må betale en grunnkostnad på 300kr uansett hvor liten harddisken er. Selv en teoretisk 0GB harddisk ville kostet 300kr. Deretter har vi prisen for flere plater og lesehoder og prisen for høyere kapasitet per plate. Dette gir oss en høyere pris jo større disken er. Med den hypotesen friskt i minne, hvorfor koster da en 500GB disk med 4 plater langt mer enn to disker på 250GB med 2 plater hver? Samlet sett er det jo like mange plater, lesehoder og samme kvalitet på platene i begge tilfellene, men i tilfellet 2x250GB så får man jo grunn-prisen dobbelt opp. Ville det ikke blitt billigere for produsentene å selge en disk med 4 plater i stedet for to disker med 4 plater og dermed få merkostnaden med å lage en ekstra ramme, en ekstra motor, et ekstra lokk og et ekstra kretskort?

post-3851-1130439264_thumb.png

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Interessant oversikt, Simen1. Det kan hende at det finnes unøyaktigheter på grunn av variasjoner i reell størrelse fra oppgitt størrelse og lignende, men sikkert ikke noe alvorlig. De generelle kurvene kommer jo tydelig frem.

 

De som vil ha "det beste av det beste" bryr seg vel ikke om at de største diskene koster mer på GB, dermed kan produsentene ta mer. Kundene betaler mer for fordeler som mindre plassbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...