Gå til innhold

Uvanlig hovedkort fra Epox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, fint med valgfrihet som de andre her sier. Men nå er neppe sokkel 754 og SLI en optimal kombinasjon. Sokkel 754-CPU'er yter riktignok bedre enn sine motparter på sokkel 939 med samme modellnummer og lik mengde cache. Men det er et problem at SLI kun gir hensikt når man skal handle high-end grafikk, og sokkel 754 ikke er for high-end CPU'er lengre.

 

# Nvidia nForce4 SLI

# To PCIe x16

Er ikke dette feil? Er det ikke bare brikkesettet nForce4 SLI x16 som har to stk PCI-express x16? Det litt eldre brikkesettet nForce4 SLI har vel bare to stk x8-porter.

Lenke til kommentar
Er ikke dette feil? Er det ikke bare brikkesettet nForce4 SLI x16 som har to stk PCI-express x16? Det litt eldre brikkesettet nForce4 SLI har vel bare to stk x8-porter.

I et SLI-oppsett på nForce4 SLI (for AMD) vil begge de fysiske x16-portene kjøre med x8 signalering ja. Men dersom kan kun bruker en av portene vil kortet kjøre med x16-signal.

 

Spørsmålet er hva som blir mest riktig å kalle portene som standard, x8 eller x16? :)

Lenke til kommentar

Jeg har socket 754, og jeg synes det her var ganske kult. Ikke fordi jeg har tenkt å prøve SLI på mitt system, men fordi jeg er typen som har masse skjermer, og sliter med å finne bra vanlige pci-skjermkort. Her kan jeg bytte bare hovedkortet og så ha muligheten til å kjøpe to vanlige bra pci-ekspress kort med dual-dvi, og så har jeg plutselig DVI utganger for fire skjermer med bra kvalitet :cool:

Lenke til kommentar
Spørsmålet er hva som blir mest riktig å kalle portene som standard, x8 eller x16? :)

Dette er bare min mening: Hvor lang plastportene er (fysisk størrelse på porten) mener jeg ikke bør spille noen rolle for navnet. For å sette det litt på spissen: I praksis går det fint an å lage 7 stk 16x PCIe-plastspor på et hovedkort med elektrisk bare 1x PCI-express i hver port og der pinnene til de resterende x15 lanes ikke er tilkoblet. Hva skunne man kalt portene? Etter min mening blir det feil å si 7 stk x16-PCIe.

 

Det jeg mener bør telle er hvor raskt tilkoblingen er elektrisk sett. Altså hvor mange "lanes" som er tilkoblet. F.eks kalle det "to stk x8-PCIe med mulighet for å kjøre begge x8 inn på en port og med fysisk plass for x16-PCIe grafikkort". Det ble dessverre en lang beskrivelse, men også langt mer teknisk korrekt. For meg teller teknisk korrekthet høyere enn snarveier for å skrive kortfattet.

Lenke til kommentar

s754 er ikke spesielt gammel, s940 er vel en del eldre på markedet. Men alder tror jeg ikke er fokus rundt argumentene her, men mer at s754 er tilrettelagt markedsmessig som en budsjett sokkel og hva skal man da med SLI hvis man ikke har råd til eks. s939?

 

Hvis jeg skal ha en CPU til 500,- og et HK til 5-700,- på S754 så synes jeg det blir rart å skulle ha 2 skjermkort til 3000,-+. Det blir ubalansert både i ytelse og økonomi.

 

EDIT:

Men som simen sier, får man vesentlig bedre prosessorer til s754 så vil det kunne være interessant da man får mer balanse i GPU/CPU ved SLI. Ellers vet jeg ikke hvorda CPU-OC vil være på kortet.

 

Ser det også sies at s754 CPU'er gir bedre ytelse enn s939 på samme hastighet og kjerne. Hva legges i dette? Selv med raskere HTT?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Sikkert kjekt dette for de som fortsatt sitter på 754, men hvor gammel er egentlig denne sokkelen?

Relativt ung, bare så du vet det.

Akkurat som på mennesker: Det er ikke nødvendigvis den fysiske alderen som spiller noen rolle for "opplevd alder". Sokkel 754 er teknisk sett ganske ny og full av potensiale. Problemet er bare at AMD har sluttet å levere de beste CPU'ene med den sokkelen. Det er ingenting teknisk i veien for å lansere en Athlon64 FX59 eller en Athlon64 X2 5200+ på sokkel 754, men det er markedsmessige grunner som setter kjepper i hjulene for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...