Gå til innhold

Cell-brikkesett klart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Utgangspunktet for prosessoren [Cell] er G5-kjernen med sine 234 millioner transistorer, og prosessoren kan skaleres med opp til åtte vektorkjerner, i tillegg til én G5-kjerne.
De som ønsker mer teknisk informasjon om Cell-prosessoren anbefales å lese denne artikkelen: Cell Architecture Explained Version 2, og eventuelt i tillegg ta en titt på denne Powerpoint-presentasjonen.

Hva med å følge egne råd? Den første quoten er på linje med "486 er basert på AMD Opteron" :no:

 

http://www.blachford.info/computer/Cell/Cell1_v2.html

 

While the PPE uses the PowerPC instruction set, it is not based on an existing design on the market today.  That is to say, it is NOT based on the existing 970 / G5 or POWER processors.  It is a completely different architecture so clock speed comparisons are completely meaningless.

 

Jaja stilig kort da. Jeg har stor tro på Cell i spillkonsollmarkedet. Utover det tror jeg den vil terafloppe med stil.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Er ikke helt enig med deg der Anders Jensen, tror vi må se mulighetene till en cell cpu i en annen sammenheng enn det vi gjør når vi sammenligner med typisk x86 arkitektur, kan godt være at denne vil ha mange fordeler som programvareutviklere kan benytte seg av.

Veel. Selv om jeg forventer at cell blir en vill prosessoer så vet jeg at den er baser på en in-order PowerPC arkitektur. Pentium Pro var out of order så det er en stund siden vi hr sett nye prosessorer med in-order scheduling.

 

Cell blir nok bra i Media/Spill prosessering med med bare 2 in order pipelines blir den ikke noen racer på generell integer prosessering.

 

Så det å si at en Pentium 1 er basert på en AMD operon vil være en god sammenligning.

Lenke til kommentar

ibm har vel allerede lagt ut patcher for linux slik at den kan kjøre på cell.

 

men for øyeblikket må en manuellt fordele datakraften i vektorenhetene ved at de er tilgjengelige som separate device filer under /dev.

 

en "bedre" løsning ville vært en ekstra kjernemodul eller noe som kunne sende oppgavene til ledige vetorenheter. noe jeg tror vil komme så snart noen i miljøet får kloa i en arbeidstasjon basert på cell. eller kansje dem ender opp med å kjøre linux på ps3? har vært noen rykter om en hardrive løsning for ps3, lik den på ps2, med linux live-cd. bare legg til tastatur og mus og vi har noe som minner om en C64 :p

Lenke til kommentar
Er det meningen at denne skal utfordre AMD og Intel på hjemme pcer?

Vel KONGE CELL er jo konge kommer til å knuse alt annet. Spes siden den kan ta og ha så sykt mye minne i samme hardisken. Og så er den på mange Ghz, den ruuuler og er 1337. "host" sarkasme "host"

 

Cell kan bare ta i bruk 256 MB ram, hvis noe skal overta noe så må de klare bedre enn det.

Lenke til kommentar
grunnen til det er nok minnekontrollern som er bygget inn på denne generasjonen brikker.

 

er vist ikke akkurat en billig ram type den bruker.

 

hadde nok trodd ibm hadde kommet med en ny utgave for dekstop bruk som støtter mer vanlige ddr varianter etter hvert.

Cell bruker XDR-RAM på 400 MHz * 8 (på samme måte som DDR er x2 og QDR er x4), altså 3,2 Ghz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...