Gå til innhold

Hollywood-studioer samlet mot pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De hyler og skriker på at de taper penger?!

Men å bruke 30 millioner dollar på noe som kommer til å være nytteløst,

ja det kan de ja.

Personlig så kommer jeg til ikke til å stoppe med nedlasting

av piratkopierte filmer.

ikke før de setter ned prisen på kinoene.

Prisen på Norske kinoer nå er jo regel rett hårreisende,

det er et real ran på lyse dagen.

Så hvem er egentlig "pirater" her om jeg må spør?

Når det gjelder DVD filmer,

ja, jeg har kjøpt en masse lovlige DVD filmer fra butikk.

men når DVD/CD plater er en genial idiot oppfinelse,

de platene tåler jo ingenting.

Er du så uheldig å slippe et nys mens du setter inn en DVD plate

i DVD spilleren blir jo platen ødelagt.

Hadde ikke vært mer enn rett og rimelig med 3 års garanti på DVD plater.

Særlig gjelder dette barnefilmer, en barnehånd er jo ikke like forsiktig

med DVD plater som voksne mennesker er.

Skal vell for tysan meg vær mulig for et ungt menneske å

sette på løvenes konge filmen,

uten at en voksen må stå DVD vakt.

I stedet for å være maktgal slik som film, musikk og spillbransjen er nå,

kunne de vært litt mer imøtekommende.

Å bruke ti tals millioner på å sloss mot "pirater"

er jo bare håpløst.

For å si det kort,

den dagen de klarer å stoppe "piratene",

er den dagen jordkloden begynner å snurre motsatt vei.

Lenke til kommentar

Jeg tror at piratvirksomhet ikke fører til lavere salg (totalt sett), men høyere salg. For de fleste (selvsagt en del unntak) kjøper filmer/spill/musikk o.l. om de liker det. Det er ikke helt det samme med ei hylle full av ulovlige filmer som å ha ei hylle full med originalfilmer. Hvem tar med kompiser hjem for å se på en ulovlig film? Ser jeg en god film, så kjøper jeg den gjerne. Hadde jeg ikke sett den piratkopiért, så hadde jeg sannsynligvis ikke kjøpt den. Det vil selvsagt være en del "fjortiser" som synest det er stas med 200 filmer som er ulovlige.

 

Ikke misforstå meg, jeg støtter IKKE piratvirksomhet.

 

Hadde prisene vært mye lavere så hadde også piratvirksomheten minket. Mange jeg kjenner kopiérer ulovlig fordi filmer/spill/musikk/programvare er så dyre. Tenk f.eks. på hva en pc med windows, M$ office, photoshop, acdsee, nero, og en del programmer til så blir det raskt mye penger, mye mer enn det er verdt.

Lenke til kommentar
Gruppen har allerede en del mål satt opp, dette er noen av dem:

 

    * En måte å forhindre videokameraer fra å bli brukt i kinosaler, eller å lage filmer med flakrende bilder som er usynlige for øyet, men som vil synes på videoopptak.

    * Teknologier for å oppdage og blokkere ulovlige filoverføringer på universitet- og jobbnettverk.

    * Analyseringsverktøy for å oppdage ulovlig fildeing via såkalte "peer-to-peer"-nettverk.

    * Måter å koble sendere og mottakere av filmer sendt over internett til geografiske og politiske områder.

De må gjerne beskytte investeringene sine, men jeg liker ikke de virkemiddlene de bruker:

* "Usynlig" flimring, kan jeg aldri tenke meg til at er helt usynlig og umerkbart. Ergo: De gir oss dårligere bildekvalitet.

* Jeg liker ikke at bransjen skal ha ansatte rundt på universiteter som driver med elektronisk krigføring mot alt de tror er "ulovlige filoverføringer". For alt de vet kan det jo være lovlig overføring av kopibeskyttet materiale, eller overføringer av ubeskyttet materiale som selvfølgelig er lovlig.

* Et sånt analyseverktøy tror jeg ikke kan skille på lovlige filoverføringer av kopibeskyttet materale og ulovlige filoverføringer av kopibeskyttet materale. Hvordan i all verden skal de kunne filtrere hvem som er i slekt med hvem og hvilken nasjonalitet og lovverk man skal følge?

* Direkte overvåkning som med spionsattelitt for å se hva folk foretar seg og klassifisere dem gaografisk og politisk er jeg meget betenksom til.

Lenke til kommentar

Eg forstår at dei må gjere tiltak for å hindre piratkopiering, men dei bruker x antal millionar på å forhindre dette, så kjem ein 20 år gammal "hacker" som knekker eventuell beskyttelse i løpet av 24 timar.

 

Eg har ikkje noko tru på at dei vil klare å forhindre dette, men det kan blir interessant å sjå kva dei kjem opp med, så lenge det ikkje er eit hinder når du kjøper varer på lovleg vis.

 

Korleis ser salgstala ut statistisk sett før piratkopiering kom for fullt (Napster osv..) og no? Det er jo nokon som faktisk tener på piratkopiering ved at musikken blir kjent og salget i butikken øker.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Det med flakkende bildeteknologi som er usynlig for øyet som ser er jeg skeptisk til. Det kan jo gi oss hodepine etter kino-opplevelsen, eventuellt epilepsi anfall.

 

Lurer på om jeg skal begynne å kjøpe DVD filmene istedetfor hvis slik ekkel teknologi kommer på kinorullene. Håper at DVD filmene forblir frie for sånn dritt. Om de legger sånn DRM kopibeskyttelser på filmer i framtiden som ikke gjør bildekvaliteten dårligere så vil jeg nok fortsette å kjøpe DVD filmer.

 

Men filmindustrien kan ikke gjøre helt hva de vil uten at vi forbrukere blir irriterte.

 

Piratkopiering tror jeg ikke de vil komme helt til livs. Kan hende det kommer til å senke piratkopieringsratene noe disse tiltakene.

:p

Endret av G
Lenke til kommentar

En god del av de nye kinosalene, og en del gamle har ganske dyre kinobilletter også i Nord-amerika. Har sett at noen steder koster billettene 80 kroner. Likevel er det også et marked for å vise litt eldre filmer for omtrent 10 kroner.

 

De har det litt bedre der borte med 10 kroners markedet, og så kommer filmene ofte tidligere ut en her på berget. Kan hende det siste forsvinner etterhvert, eller har begynt å forsvinne med enkelte av de nye filmlanseringene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...