Gå til innhold

Foretrekker digitalkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt enig i det IDC sier her.

 

De neste årene regner jeg med at kameramobiler kan ta rimelig brukbare bilder for lite krevende brukere. Jeg tror mobilkameramarkedet vil spise av de aller laveste prisklassene av digitalkmaeramarkedet etter hvert som mobilkameraene blir bedre/brukbare. De beste kameramobilene i dag (SE K750i) er jo allerede på nivå med det digitalkameraer i prisklassen 1000-2000kr var for bare 3-4 år siden.

 

Men de har nok rett i at mobilkameraer kan være ingangsporten til fotointerresse for mange og sansynliggjør kjøp av nytt og bedre kamera (f.eks midt-end kompaktkamera). Akkurat som billige digitalkameraer kan være ingangsporten til fotointerresse og sansynliggjør kjøp av nytt og bedre kamera (f.eks high-end kompaktkamera eller speilrefleks)

Lenke til kommentar

Ja, jeg tror nok salget av digitalkameraer vil gå kraftig ned i løpet av de neste fem årene, i takt med at mobilkameraene blir stadig bedre.

 

Når det begynner å bli vanlig med kameramobiler med forholdsvis høy oppløsning, bra bildekvalitet og minnekort, vil vel ikke særlig mange se poenget med å kjøpe seg et digitalt kamera lenger. :)

Lenke til kommentar

Juke: merk, jeg tror ikke mobilkameraer er en trussel mot alle typer digitalkameraer. Kun mot de aller billigste kompaktmodellene.

 

Skillet mellom digitalkameraer og mobilkameraer kan f.eks vise seg å bli et skille mellom optisk zoom og null optisk zoom. Siden Zoom-optikk er langt mer plasskrevende enn optikk uten zoom. Dermed ville mobiler med optisk zoom blitt uhyggelig tykke. Dette passer dårlig sammen med trenden om tynnere mobiler i motsetning til generelt mindre mobiler slik trenden var før. Skillet mellom digitalkamera og kameramobil vil altså kunne sees på tykkelsen av enheten.

Lenke til kommentar
Dermed ville mobiler med optisk zoom blitt uhyggelig tykke. Dette passer dårlig sammen med trenden om tynnere mobiler i motsetning til generelt mindre mobiler slik trenden var før. Skillet mellom digitalkamera og kameramobil vil altså kunne sees på tykkelsen av enheten.

Optisk zoom i mobiltelefoner er ingen umulighet, selv når størrelsen skal begrenses. Det er Fujifilm FinePix Z1 et eksempel på, det er nemlig et digitalkamera med 3x optisk zoom og 5,1 megapiksler, og dette med en tykkelse på kun 1,86 cm. :love:

 

Og 1,86 cm på en mobiltelefon er vel ikke å forakte? De klarer trolig å lage enda slankere løsninger enn dette i løpet av de neste årene også, forøvrig.

 

Mer om dette kameraet her: http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/fuji_z1.html

 

Legg merke til at linsen ikke kommer ut av kameraet fysisk sett heller, de bruker et eller annet system som gjør at dette ikke er nødvendig. Rett og slett genialt! :thumbup:

 

Edit: Sony Cyber-shot DSC-T7 tilbyr også 3x optisk zoom, og har en enda mindre tykkelse - kun 1,48 cm! :)

Endret av Juke
Lenke til kommentar
Dermed ville mobiler med optisk zoom blitt uhyggelig tykke. Dette passer dårlig sammen med trenden om tynnere mobiler i motsetning til generelt mindre mobiler slik trenden var før. Skillet mellom digitalkamera og kameramobil vil altså kunne sees på tykkelsen av enheten.

Optisk zoom i mobiltelefoner er ingen umulighet, selv når størrelsen skal begrenses. Det er Fujifilm FinePix Z1 et eksempel på, det er nemlig et digitalkamera med 3x optisk zoom og 5,1 megapiksler, og dette med en tykkelse på kun 1,86 cm. :love:

Jeg kjenner til det kameraet og har sett prinsippskisser for innsiden av kameraet. Trikset er et speil som gjør at optikken kan plasseres på innsiden (fra topp til bunn i kameraet). Dette tviler jeg på vil bli brukt på mobiler fordi det er svært plasskrevende på innsiden av kameraet. (omentrent halvparten av volumet som en av de større mobilene har.) Andre bieffekter er at så smale zoom-objektiver enten gir dårlig bildekvalitet (uskarphet og kromatisk abraksjon), noe også Z1-kameraet lider av.

 

molna: Hvilken mobil er det du tenker på? (japansk?)

 

Edit: Kyocera har også et svært smalt kamera men det har heller ikke noe god bildekvalitet: Kyocera Finecam SL300R

Casio har også noen svært smale modeller, men samtlige lider av dårlige bildekvalitet og er nok ganske plasskrevende på innsiden.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det har du helt sikkert rett i, Simen1. Sånn sett har de nok en stor utfordring dersom de skal ha optisk zoom i små kameramobiler i nærmeste fremtid.

 

Men optisk zoom er man vel egentlig ikke avhengig av heller, forutsatt at oppløsningen og bildekvaliteten er bra nok. Da vil man jo kunne oppnå samme resultat med digital zoom som man ellers vil kunne med lavere oppløsning kombinert med optisk zoom, så muligens ligger svaret i at de satser på en markant økning av oppløsningen istedet?

Lenke til kommentar

Det kan hende ja, men i så fall vil man se samme økningen i oppløsning på digitalkameraer og dermed få like mye "ekstra" Zoom.

 

En annen ting er at hvis man lagrer bildet som det er (ubeskjert) så vil det ta opp veldig mye minne. Jeg kan ikke se for meg at det blir praktisk med f.eks 10-20 megapixler på en mobil med fast optikk. Hvert bilde vil jo kreve svært stor plass i minnet.

 

En annen effekt at å bruke digital zoom i stedet for optisk er at man får mye mer bildestøy. (Noe det er nok av fra før på de bittesmå mobilkameraene.) Man vil også få dårligere dynamisk område på fargene. Altså vil man fortere få utbrent hvit og helt sorte områder.

 

Så jeg ser ikke for meg at mobilkameraer vil ta igjen eller true vanlige digitalkameraer med ok zoomoptikk.

Lenke til kommentar

Når det gjelder minnekort, så går jo utviklingen forholdsvis kjapt i retning av at lagringsplassen øker samtidig som prisen per gigabyte går nedover. Spørsmålet blir bare hvor mange år man må vente før lagringsplassen er stor nok til at man uten problemer kan ta bilder i 10-20 megapikslers oppløsning, vel og merke uten å måtte betale skjorta for et minnekort som kan lagre et akseptabelt antall bilder.

 

Men uansett vil jo selvsagt kameraer uten optisk zoom være et slags kompromiss, spørsmålet er bare hvorvidt det vil være et kompromiss folk kan leve med eller ikke.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...